Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een PC processor kiezen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • een PC processor kiezen

    Ik ben op dit ogenblik om een ontwerp te maken voor een nieuwe pittige? PC .. ik wil een poging doen om onder de 1000€ te blijven (ik heb redelijk wat HW die te "recycleren" valt )

    Ik had gedacht dat een I7-870 een goed "hart" was om een leuk systeempje rond te bouwen maar nu zie ik dat een I7-950 tegenwoordig al iets goedkoper is dan de 870.. win ik er iets bij om voor deze laatste te kiezen .. 't is wel een andere vormfactor natuurlijk en misschien verlies ik het prijsvoordeel omdat ik een X58 mobo moet kopen? of sneller geheugen? of dwaal ik?

    graag jullie expert advies .. (ik heb later nog een boel vragen, wees gerust dat komt ervan als men gans zijn leven kant-en-klare systemen moeten kopen heeft )
    TIA

  • #2
    Re: een PC processor kiezen

    Intel i7 960

    Je hebt het over pittig, dus...
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: een PC processor kiezen

      Leuk maar is die dubbel zoveel geld wel waard?
      Als ik alles "navenant" ga kopen dan zit ik aan het dubbele van mijn streefbudget

      Comment


      • #4
        Re: een PC processor kiezen

        Een minstens even belangrijke vraag als "welke processor moet ik kopen?" is "Wat wil ik met m'n computer doen?". Afhankelijk van het antwoord daarop is het soms (vaak) verstandig om minder geld uit te geven aan een CPU, en meer aan een (of twee) GPU('s).
        Dus.... Als je eerst even die vraag beantwoord kunnen we je al een pak verder helpen.
        Kijk ook eens rond op tweakers.

        Comment


        • #5
          Re: een PC processor kiezen

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          Leuk maar is die dubbel zoveel geld wel waard?
          Als ik alles "navenant" ga kopen dan zit ik aan het dubbele van mijn streefbudget
          Ik weet het kameraad
          Mijn spellen moeten vliegen en dan bolt de rest van de software ook he regulus.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: een PC processor kiezen

            Zowel de 950 als de 870 zijn goedes keuzes. Het enige nadeel van die 950 is dat de moederborden duurder zijn. Het geheugen maakt niet zoveel uit. Daar kan een goedkope set in, tenzij je gaat beginnen overclocken.

            Comment


            • #7
              Re: een PC processor kiezen

              Ik denk dat de keuze van het moederbord een pak moeilijker zal zijn dan de keuze van de CPU . Zelf configureer ik twee tot drie systemen en kies ik daar degene uit die mij het beste ligt. De Alternate site kan je hiervoor goed gebruiken (je moet wel een accountje aanmaken), je koopt hem nadien waar je wil.
              Ik zie dat je wil investeren in een snel beesje, het is niet slecht te weten dat we op de vooravond staan van USB3, SATA 6G en PCIe 3.0. Ik weet het je kan blijven wachten en deze technologie zal duur verkocht worden in het begin, maar je kan nu al een moederbord voorzien met extra PCIe sloten zodat je later eventueel een PCIe kaart kan bijsteken (de oude PCI sloten zullen verdwijnen). Waar je best ook rekening mee houdt is dat middle en high end GPU kaarten twee slots bezetten en aan de lange kant zijn, dus opletten bij de keuze van je kast.(en natuurlijk de voedings stekkers niet vergeten bij te meten...)
              Last edited by Rudy M.; 25 oktober 2010, 08:14.
              Rudy,

              Hier vind je meer Astrofotografie werk.

              Comment


              • #8
                Re: een PC processor kiezen

                ga even volgen deze discussie

                heb zelf al enkele offertes aangevraagd voor een Photoshop bakkie en dacht ook rond de 1000 € te blijven...

                configuratie die ik voor ogen had was de volgende :

                CPU : Intel 1156 Quad Core I7 870 2.93GHz BOX
                Moederbord : Gigabyte 1156 GA-H55M-UD2H HDMI DVI VGA mATX
                Geheugen : Kingston DDR3 HYPERX 6GB 1600MHz (3x2GB) XMS3-1600 CL9
                Harde schijf : SSD Kingston 2.5 128GB SATA2 V series (systeem & software)
                Harde schijf : 2x Samsung 1TB SATA2 Spinpoint F3 (data, RAID-1 opstelling)
                Behuizing : Antec Two hundred EU
                Voeding : Corsair PSU TX ATX 650W 24P 12cm Fan V2.91
                DVD : Samsung SH-S223C DVDRW SATA 22x Zwart
                Kaartlezer : Kaartlezer 53 in 1 intern 3,50" usb front (zwart)
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #9
                  Re: een PC processor kiezen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                  ga even volgen deze discussie

                  heb zelf al enkele offertes aangevraagd voor een Photoshop bakkie en dacht ook rond de 1000 € te blijven...

                  configuratie die ik voor ogen had was de volgende :

                  CPU : Intel 1156 Quad Core I7 870 2.93GHz BOX
                  Moederbord : Gigabyte 1156 GA-H55M-UD2H HDMI DVI VGA mATX
                  Geheugen : Kingston DDR3 HYPERX 6GB 1600MHz (3x2GB) XMS3-1600 CL9
                  Harde schijf : SSD Kingston 2.5 128GB SATA2 V series (systeem & software)
                  Harde schijf : 2x Samsung 1TB SATA2 Spinpoint F3 (data, RAID-1 opstelling)
                  Behuizing : Antec Two hundred EU
                  Voeding : Corsair PSU TX ATX 650W 24P 12cm Fan V2.91
                  DVD : Samsung SH-S223C DVDRW SATA 22x Zwart
                  Kaartlezer : Kaartlezer 53 in 1 intern 3,50" usb front (zwart)
                  PS maakt nu eens goed gebruik van de GraKa, en jij gaat enkel op het grafische gedeelte van de i7 rekenen?

                  You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                  [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                  Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                  Comment


                  • #10
                    Re: een PC processor kiezen

                    Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                    PS maakt nu eens goed gebruik van de GraKa, en jij gaat enkel op het grafische gedeelte van de i7 rekenen?
                    i7 vervangen door i5 760 en iets of wat vga-kaartje insteken?
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: een PC processor kiezen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                      i7 vervangen door i5 760 en iets of wat vga-kaartje insteken?
                      Heb zelf de i7-860 en die voldoet prima!
                      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                      Comment


                      • #12
                        Re: een PC processor kiezen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                        Heb zelf de i7-860 en die voldoet prima!
                        zonder aparte VGA-kaart?

                        leek me ook wel voldoende... des te meer omdat er 6gig RAM insteekt en Photoshop en diens cache op een SSD zou draaien. Zou die VGA-kaart dan nog veel extra bijdragen?
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment


                        • #13
                          Re: een PC processor kiezen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                          zonder aparte VGA-kaart?

                          leek me ook wel voldoende... des te meer omdat er 6gig RAM insteekt en Photoshop en diens cache op een SSD zou draaien. Zou die VGA-kaart dan nog veel extra bijdragen?
                          Eh neen..

                          i7-860 + 8GB RAM + Asus GTX275 ENG + Intel X25-M 160GB SSD

                          Werkt als tgv op speed
                          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                          Comment


                          • #14
                            Re: een PC processor kiezen

                            Voila, .. 't lijkt er op dat nu ik een kleine a gezegd heb, ik dus ook direct de grote B zal moeten zeggen.

                            Laten we er van uitgaan dat ik wat hardware betreft toch iets minder vers/blank/maagdelijk ben dan pas gevallen sneeuw .. en in de loop van een paar decades toch iets geleerd heb over HW

                            ... neem ook aan dat ik verschillende forums afgestruind heb om toch een idee te krijgen van de richting die ik zou uit moeten/kunnen (hardware.info, tweakers.net en het archief van dit eigenste forum etc) gelezen, herlezen en nog eens gelezen, de bomen en het spreekwoordelijke bos!!

                            Er zijn nog een aantal "vraagtekens" die ik niet kan invullen wegens "onbekend" met het item/materie in kwestie dus ik tracht te verduidelijken ..

                            Ik wil GEEN gamers PC, gamen interesseert mij niet dus alle fancy (dure?) beeldkaarten komen niet in aanmerking? tenzij iemand mij een forse argumentatie zou geven om er wel een te kopen ... let wel, ik zei "fors", niet zoiets dat ik ooit nog eens .. etc .. neen, nooit!
                            Ik wil mijzelf enkel verwennen met een technisch performante PC, echter zonder kompleet door het dak te gaan. Als amateur fotograaf weten jullie ook wat een van de hoofdverreisten zou kunnen zijn ... weeral zonder excentriciteiten

                            mijn uivalsbasis is "alternate.be" zoals zovelen onder jullie zeker?

                            mijn aanvankelijk idee op basis van een I7-870 is/was, en Ik heb mij daar laten leiden door een config, uit het archief, die iemand van het forum daar gekocht? heeft.

                            cpu:
                            I7-870 socket 1156

                            motivatie: dacht eerst aan een I5-760 ... maar .. och kom .. dit is mogelijk de laatste PC die ik ooit koop laat ik mijzelf dus even verwennen!
                            (en nu duikt dus het "doembeeld" van een I7-950 op)

                            koeler:
                            op algemeen aanraden en volgens de reviews van hardware.info, de Scythe Mugen 2 rev. B
                            In de laatste hw.info koelers test staat er nog een stillere maar uit de algemene vergelijkingstest is die fractie lager dB output het prijsverschil niet waard .. denk ik ... zeg mij als ik dwaal.

                            Grafische kaart:
                            Iets op basis van een ATI Radeon uit de HD5000 serie?
                            Pijltjes gegooid en ik kwam uit op de ASUS EAH5450 Silent/DI
                            motivatie: geen, behalve de prijs ... mogelijk het zwak punt? graag jullie advies

                            Moederbord:
                            ASUS P7P55D-E ... of misschien de P7P55D-EVO? of een Gigabyte bordje? GA-P55A-UD3? GA-H55M-UD2H?
                            of iets anders zonder mijn portemonee te verkrachten?
                            motivatie: Wij hebben jaaaren ASUS spullen gebruikt (minstens vanaf de 386cpu & up) nooit ofte nimmer problemen gehad, MSI hadden we destijds niets dan vodden mee (heelder rijen "bolle" condensatoren, ja ik weet het misschien voltooid verleden tijd maar 't blijft hangen!), Gigabyte hadden we er te weinig om een oordeel te vormen ... dus zeer subjectieve keuze gebaseerd op een historische achtergrond ...
                            HW.info gaat voor een MSI P55A-GD65 in hun PC-de luxe config ...
                            Hebben die mobo's een geintegreerde grafische chip? Heb ik niet gecontrolleerd .. jakkes ..!

                            Voeding:
                            Geen flauw idee omdat ik niet weet hoeveel Watt zo'n machine tegenwoordig nodig heeft.
                            Gebaseerd op het lijstje dat ik hier in het archief vond heb ik ook maar de
                            Coolermaster Silent Pro M 700W opgeschreven.
                            HW.info geeft een Antec TruePower 650W bij de laatse PC-de luxe config .. goede keuze?
                            motivatie: "silent pro" .. een ultra stille?

                            Geheugen:
                            OCZ DIMM 8 Gb DDR3-1333 quad kit = 8Gb
                            motivatie: geen aanslag op de financieele gezondheid, geen idee of dat een goede/slechte keuze is. Schijnbaar is "1600" geheugen overkill voor deze config en "1333" voldoet prima zo lees ik ...?

                            Kast:
                            Midi Tower Cooler Master CM690II Lite
                            Pure gok. Hier weet ik dus de knoppen van ... net zomin of daar nog bijkomende fans in moeten/mogen
                            HW.info geeft voor hun PC-de luxe een "Cooler Master Sileo 500" dus zo slecht was mijn "vogelpik" keuze misschien nog niet.
                            Hier hoor ik graag wat jullie denken/aanraden. Voldoende gekoeld zonder dat ik permanent in het lawaai van een orkaan moet zitten? kan dat? (sla waterkoeling maar over indien u daar aan dacht )

                            HD:
                            Evenzeer geen idee, ik heb hier zeer recentelijk een WD 1Tb bijgekocht als lokale backup schijf en die zou ik kunnen recupereren. is noggeen 3 maanden oud.
                            Anders een Samsung Spinpoint F3 1TB .. of ik een SSD nodig heb weet ik niet, ttz dat lijkt mij zuiver extra luxe, maar ik heb er geen ervaring mee. Ik lees hier op het forum een gasne reeks alleluja ervaringen. In het geval van "wel" een 64Gb? een 80Gb? en welk merk?

                            Enige bijkomende extra;
                            een DVD sata rewriter Samsung SH-S223C .. heb ik die nodig? eigenlijk niet echt want ik heb een gelijkaardige USB drive Samsung 2xx "weetikveel" maar anders zit er niets in die tower!

                            voila, zo ver was ik .. mijn prijskaartje was 890,49 €

                            alternatief gebaseerd op de I7-950?
                            Ik heb er geen flauw idee van wat ik hier moet invullen als HW, omdat ik nog niets opgezocht heb behalve de prijs op alternate.be
                            Een X58 mobo, maar welk? Zit ik daar direct in de 300+€ klasse?
                            Zelfde kast, power supply, geheugen, koeler (past die Mugen op socket 1366?), HD?
                            ander en beter? graag jullie advies!

                            vergeet ik iets, zeker qua "onbekende" accesoires? vertel het mij aub ..
                            alleszins zeker TIA!!
                            Last edited by Guest41; 25 oktober 2010, 17:22.

                            Comment


                            • #15
                              Re: een PC processor kiezen

                              Je bent er idd zo goed als uit...


                              Ik zou:

                              - Western Digital nemen als storage HD, hebben een betere reputatie dan die Samsungs waar ik de laatste tijd toch al een paar negatieve reviews van gelezen heb.

                              - Intel X25-M SSD nemen. Of je kan er nog iets mee wachten want er komt een nieuw model uit dacht ik.
                              Een goede SSD => Haleluja it is!

                              - Ik heb als cooling een WC-Kit van Corsair geïnstalleerd, lekker stil en plug and play. Doet zijn werk voorstreffelijk en je hebt geen 900Gr aan je mobo hangen.

                              - Als mobo heb ik de Asus P7P55D-E Deluxe, dus min of meer hetzelfde als dat van jou.
                              Zou de verschillen eens moeten opzoeken maar ik dacht USB3.0 support en SATA 6

                              - Als mem heb ik de Kingston 8GB kit

                              - Case Antec P182 zorg er iig voor dat ze ruim genoeg is en dat je 120mm fans kunt steken.(Geluid!)
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                              Comment

                              Working...
                              X