Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 40D - hoe diafragma wijzigen met ext. speedlite

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 40D - hoe diafragma wijzigen met ext. speedlite

    Hallo,

    Canon 40D
    Speedlite 430 EX

    Doel:
    Eenvoudige flitsfoto maken van enkele mensen aan tafel (etentje) waarbij alle gezichten scherp zijn.

    Probleem 1 : 1 gezicht scherp, 2e gezicht (30 cm verder) licht onscherp.

    Probleem 2 :
    Wanneer ik via Av het diafragma wijzig om meer scherptediepte te krijgen wordt de sluitertijd niet aangepast naar 1/60 (flits). Resultaat: sluitertijd 1/8, diaf. 6,3.
    Bij afdrukken werkt de flits maar blijft de sluiter lang open (1/8, ipv 1/60 of 1/200) .

    Hoe kan ik nu een flitsfoto maken aan 1/60 (of 1/200) en toch het diafragma wijzigen.

    Dank voor de info

    Dim

  • #2
    Re: Canon 40D - hoe diafragma wijzigen met ext. speedlite

    Je kan de camera beter manueel instellen (M stand) op bijvoorbeeld 1/60sec en dan kies je ook de gewenste diafragma-opening.

    In de persoonlijke voorkeuze instellingen kan je bij flitsfoto's ook de sluitertijd vastzetten op 1/250sec als je in de diafragmavoorkeuzestand werkt.
    De camera kiest dan in de AV-stand automatisch voor 1/250 sec zodra je de flitser inschakelt.

    Maar dat is niet altijd de beste keuze, toch niet als je de aanwezige achtergrondverlichting mee in beeld wil krijgen, de iso moet je daarom ook zeker niet te laag zetten. Voor wat meer sfeer in dat soort foto's werk je doorgaans beter met een wat langere sluitertijd, en dan geeft de M-stand en 1/60sec doorgaans betere foto's.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon 40D - hoe diafragma wijzigen met ext. speedlite

      Inderdaad , zo doe ik dat ook altijd.
      stel je in op de stand M (manueel) en experimenteer maar even, zet je het diafragma dicht (hoog getal) dan zal de omgeving donkerder worden , en moet de flitser dus meer werken, dit in combinatie van bijvoorbeeld 1/60 of nog iets sneller , gewoon om geen beweging te hebben.
      En flits als het kan op het achterste gordijn (slow rear ) en met defusiekap , of via het plafond.
      Als het kan haal ook de flits van uw camera en hou hem rechtsboven (of linksboven , maakt niet uit)

      Comment


      • #4
        Re: Canon 40D - hoe diafragma wijzigen met ext. speedlite

        Manueel dus. Boodschap begrepen.

        Wanneer ik Av kies en de flits gebruik merk ik dat de camera niet automatisch voor 1/60 sluitertijd kiest. Is dat normaal ?

        Ik vind het ook bizar dat de camera met externe flits erop resoluut voor de grootste diafragmaopening kiest.
        Met onscherpe foto's tot gevolg. 't Is te zeggen, onderwerp (gezicht) scherp maar een gezicht die 30 cm verder staat is minder scherp.

        Alvast bedankt voor de tips.


        Dim

        Comment


        • #5
          Re: Canon 40D - hoe diafragma wijzigen met ext. speedlite

          Oorspronkelijk geplaatst door Dim Bekijk bericht

          Wanneer ik Av kies en de flits gebruik merk ik dat de camera niet automatisch voor 1/60 sluitertijd kiest. Is dat normaal ?

          Ik vind het ook bizar dat de camera met externe flits erop resoluut voor de grootste diafragmaopening kiest.
          Met onscherpe foto's tot gevolg. 't Is te zeggen, onderwerp (gezicht) scherp maar een gezicht die 30 cm verder staat is minder scherp.

          Alvast bedankt voor de tips.


          Dim
          Als je in de persoonlijke voorkeuzemenu's zelf niet instelt dat de flitser in de AV-stand altijd de kortst mogelijke flitssynchronisatietijd kiest, dan zal de sluitertijd langer worden als er minder licht is.
          Dat is omdat je dan de flitser gebruikt als invullicht, en niet als hoofdverlichting.
          In de AV-stand kan je dus wel degelijk de camera automatisch op 1/250sec zetten zodra je de flitser gebruikt. Ik heb de 40D al een tijdje niet meer, maar voor zover ik mij kan herinneren heb je daarbij alleen de mogelijkheid om de sluitertijd op 1/250sec vast te zetten bij flitsfotografie in de AV stand. Bij de 5D MKII zijn er meer opties, 1/200-1/60 sec automatisch of 1/200 sec vast.

          Je hebt die "invullicht" functie waarbij de camera geen vaste sluitertijd instelt wel degelijk nodig als je de flitser wil gebruiken als invullicht, de camera is standaard ook zo ingesteld.
          Als de sluitertijd dan nog korter moet zijn, dan zet je de flitser op "high speed", anders krijg je in de AV stand nooit een sluitertijd die korter is dan de kortst mogelijke flitssynchronisatietijd (en dan krijg je overbelichte foto's als er teveel licht is).

          De camera kiest in de AV stand de diafragma-opening niet, dat doe je zelf. In de sluitertijdvoorkeuzestand kiest de camera wel de diafragma-opening, als er te weinig licht is, dan gaat het diafragma inderdaad volledig open. Maar dat weet je zelf toch als je in de sluitertijdvoorkeuzestand werkt, dat doet de camera ook als er geen flitser opstaat...
          Last edited by Black B@ndit; 29 oktober 2010, 16:08.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment

          Working...
          X