Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bevindingen en weetjes over de EOS 550D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bevindingen en weetjes over de EOS 550D

    Er was een topic hierover opgestart maar achteraf bleek het de 500 te zijn.

    Dus start ik het opnieuw op met verwijzingen van wat ik op de bevindingen van 500 geschreven had.

    http://forum.belgiumdigital.com/f9/b...ml#post2865220
    mvg Guido
    Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

  • #2
    Re: Bevindingen en weetjes over de EOS 550D

    Oorspronkelijk geplaatst door gblanchaert Bekijk bericht
    Er was een topic hierover opgestart maar achteraf bleek het de 500 te zijn.

    Dus start ik het opnieuw op met verwijzingen van wat ik op de bevindingen van 500 geschreven had.

    http://forum.belgiumdigital.com/f9/b...ml#post2865220
    Prijs/kwaliteit zeer leuk toestel

    - mooie beelden
    - snel toestel (redelijk veel foto's/sec)
    - AF-accuraatheid vrij goed
    - HD movie mogelijkheden
    - vrij veel megapixels
    - goede display

    nadelen:
    - zeker geen sportcamera (AF-speed bij sportfotografie is niet zo heel snel)
    - ik vind het "persoonlijk" een te klein toestelletje in de hand, maar sommige mensen vinden net dat een voordeel
    - zonder batterygrip is één battery bijhebben zeker te weinig voor de gepasioneerde fotograaf die eens een uitstap maakt


    Al bij al, ... wetende dat ik 1D body's gebruik/gewoon ben vond ik het een aangename ervaring deze eens mee op stap te hebben voor een aantal weken :-)

    Voor die prijs, ... kan je echt niet veel beters op de markt krijgen, echt supertoestel
    Imagination is more important than knowledge...
    http://www.kiekje.be

    Comment


    • #3
      Re: Bevindingen en weetjes over de EOS 550D

      Oorspronkelijk geplaatst door gblanchaert Bekijk bericht
      Doordat de titel is aangepast, moet ik ook het een an ander aanpassen, ik had het over de 550 !!!

      Dus:

      Ik heb een 550 sinds een weekje, voordien al in de Engelstalige handleiding zitten lezen.
      Hij is inderdaad een stuk beter dan de 500, ook in de meeste testrapporten, alhoewel het verschil niet zo groot is (buiten het filmen, maar daarvoor gebruik je dat normaal niet)
      Indien het prijsverschil groter zou geweest zijn, had ik nog voor de 500 gekozen.
      Ik heb hem gekocht met de kitlenzen 18-55IS , 55-250IS en een vaste 50 1.8. Voorlopig één UV filter (een niet Canon) meer om mijn lens te beschermen. Zonnekappen (die goedkoop maar echt maar licht plastiek zijn en niet eenvoudig in te klikken, ik denk zelfs om een oudere zonnekap die nog indraait op de 18-55 te steken, de zonnekap voor de 18-55 die verkocht wordt is naar mijn inziens niet diep genoeg (natuurlijk voor de 18...).
      Mijn eerlijke mening: goed toestel met veel mogelijkheden maar echt niet zoveel beter dan de nieuwe bridgetypes. (behalve de snelheid en mogelijkheid om beter manueel scherp te stellen en te diagfragmenteren en natuurlijk de luxe om een heel pak "dure" lenzen te gaan gebruiken en zodanig kan werken met weinig licht.)
      Een groot voordeel is dat je echt studiowerk kan doen met de camera gekoppeld aan een PC (je kan het beeld op groot scherm zien), maar dan zit je met een geopende spiegel in Live-mode)
      Ik zou zeggen: indien je met 600€ wil toekomen: zoek op de 2de handsmarkt of koop een van de nieuwe bridgecamera's waarbij de Panasonic nu mijn voorkeur zou hebben omwille van zijn mogelijkheid om 10/15 verhouding in te stellen en in RAW mode te werken. De Nieuwe Canon heeft daarentegen een grotere tele.
      Ik kom met de tijd nog eens terug met verdere ervaringen.


      Van een fotograaf uit de oude doos: van de houten studiobak met glazen platen naar digitaal...
      Toestellen waar ik vroeger mee gewerkt heb: Minolte reflex (vergeten welke type), Leicaflex (was zeer duur en met een pak vaste lenzen want zoom was in die tijd brol...), Een doodgewone Leica M3 (die nu ergens in een museum staat) , dan een hele reeks 6x6 refelexen (eerst een Rolleicord maar toen Japan ermee begon die goedkoop op de markt te brengen was het hek van de dam), ja ook nog nog met een grote Linhoff met verwisselbaar rug en verschillende formaten. Oh ja, later van die moderne kleinbeeld spulletjes die echt wel praktisch waren.
      De houten studiobakken met glazen platen tel ik niet mee want die waren van mijn schoonvader. (maar heb er wel een paar maal mee gewerkt)

      Vandaag natuurlijk digitaal, de eerste was een Sony waarop een floppy in kon waarop 8 foto's konden... Nu aan digitaal nr 4 en het zal hopelijk erbij blijven.
      Update:
      Ik ben al een paar dagen verder en stel vast dat het aangekochte bij slechtere (mindere) lichtomstandigheden een heel stuk beter is.
      Echt goed scherpstellen via het oculair moet ik nog in verbeteren. Via Live View gaat het prima. Ik heb de indruk dat men (de fabrikanten) wil aanmoedigen om de Live View te gebruiken.
      Jammer dar bij de CA instellingen bij het uitschakelen alles wordt gereset (sommigen zullen dit mogelijks goed vinden, maar ik vind dat men dit zou moeten kunnen opslaan.
      mvg Guido
      Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

      Comment


      • #4
        Re: Bevindingen en weetjes over de EOS 550D

        Creative automatic vind ik maar niks, eigenlijk nog nooit gebruikt.

        Live view kan je beter niet gebruiken, tenzij het niet anders kan (macrofotografie). Bovendien vreet het veel van je batterijen.

        Je kan beter de zoeker gebruiken.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #5
          Re: Bevindingen en weetjes over de EOS 550D

          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
          Creative automatic vind ik maar niks, eigenlijk nog nooit gebruikt.
          ...
          Je moet dat toch even uittesten, en inderdaad indien men in RAW werkt is dit onnodig, maar ik ben nog zover niet (eerst het toestel goed verkennen, alhoewel ik al een paar digitale toestellen heb versleten kom ik uiteindelijk uit het analoog tijdperk), ik weet ook dat ik in Photoshop zeer veel kan doen...
          mvg Guido
          Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

          Comment


          • #6
            Re: Bevindingen en weetjes over de EOS 550D

            Photoshop is enkel voor een beetje nabewerking, het belangrijkste is een goei foto nemen.

            Van een slechte foto kan je met Photoshop geen goeie maken.

            Veel plezier
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment

            Working...
            X