Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen op A prio niet ok?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsen op A prio niet ok?

    Ik DACHT dat ik dit deze vanmorgen al gepost had maar zal verkeerde knop hebben ingedrukt of te weinig geduld hebben gehad...

    Ik heb gisteren voor het eerst mijn flits even gestest en was teleurgesteld met het resultaat. Deze morgen de boel in huis eens opgesteld en ik kwam tot een eigenaardige conclussie:

    Mode : TTL & TTL/BL

    • Op F4 krijg worden heel lange sluiterstanden berekend en krijg ik platte, doffe overbelichte foto's.
    • Op 1/200 krijs ik ongeveer F4 en zijn de foto's veel beter.

    Ik snap de logica niet? De settings zouden in beide gevallen toch bijna identiek moeten zijn, het omgevingslicht was constant en alle andere instellingen waren identiek.
    ISO200. Geen enkele compensatie en WB op flits.

    MOET ik dan steeds op sluitertijdvoorkeuze trekken?
    Ik dacht toch dat het ook anders kon?

    Wat doe ik verkeerd?

    Grtz en bedankt.
    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
    BE-Wommelgem
    .: 20D & D700 :.

  • #2
    Re: Flitsen op A prio niet ok?

    toon eens je foto's...

    werk met je camera in manuele stand...

    kijk ook hier eens...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Flitsen op A prio niet ok?

      Je moet je camera zeggen wat je wil hebben. Meestal wil men ook nog wat omgevingslicht binnenkrijgen: Gooi dus niet alles dicht. Wil je toch F4 bij 1/200 en 200 iso..., stel dat dan zo in. Beweegt je onderwerp te snel voor 1/200 zet hem dan nog sneller, of desnoods 1/800 = indien je camera dat aankan. De verre achtergrond word dan wel iets donkerder,
      Veel plezier met de hele reeks willekeurige combinaties die je kan uittesten, omdat de ttl=flash zich aanpast aan je keuze.

      Comment


      • #4
        Re: Flitsen op A prio niet ok?

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        toon eens je foto's...

        werk met je camera in manuele stand...

        kijk ook hier eens...
        OK, zal ik vrijdag eens proberen, volledig manueel.
        En die topic is interessant, ik heb al heel veel gelezen en op den duur wil je gaan vissen...
        En dan eventueel iets posten en om meer raad vragen.

        Grtz en badankt!
        Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
        BE-Wommelgem
        .: 20D & D700 :.

        Comment


        • #5
          Re: Flitsen op A prio niet ok?

          Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
          Je moet je camera zeggen wat je wil hebben. Meestal wil men ook nog wat omgevingslicht binnenkrijgen: Gooi dus niet alles dicht. Wil je toch F4 bij 1/200 en 200 iso..., stel dat dan zo in. Beweegt je onderwerp te snel voor 1/200 zet hem dan nog sneller, of desnoods 1/800 = indien je camera dat aankan. De verre achtergrond word dan wel iets donkerder,
          Veel plezier met de hele reeks willekeurige combinaties die je kan uittesten, omdat de ttl=flash zich aanpast aan je keuze.
          Hahaha, ja... Combinaties genoeg.
          MOET dringens eens tijd maken alles eens op een rijtje te zetten en te combinaren.

          Grtz en bedankt.
          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
          BE-Wommelgem
          .: 20D & D700 :.

          Comment


          • #6
            Re: Flitsen op A prio niet ok?

            Heb je hem dan niet gewoon overbelicht staan in de A stand? Ik neem aan dat elke spiegelreflex onderin een lichtmetertje heeft zitten?
            Groeten Remco.

            Comment


            • #7
              Re: Flitsen op A prio niet ok?

              Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
              Heb je hem dan niet gewoon overbelicht staan in de A stand? Ik neem aan dat elke spiegelreflex onderin een lichtmetertje heeft zitten?
              Toestel had mijn inziens een kortere sluitertijd moeten KIEZEN maar deed dat niet.
              Daarom mijn vraag.
              Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
              BE-Wommelgem
              .: 20D & D700 :.

              Comment


              • #8
                Re: Flitsen op A prio niet ok?

                Oorspronkelijk geplaatst door loloboy Bekijk bericht
                Toestel had mijn inziens een kortere sluitertijd moeten KIEZEN maar deed dat niet.
                Daarom mijn vraag.
                Ja maar als die als overbelicht ingesteld staat dan regelt jou camera hem af naar een lange sluitertijd.
                Groeten Remco.

                Comment


                • #9
                  Re: Flitsen op A prio niet ok?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
                  Ja maar als die als overbelicht ingesteld staat dan regelt jou camera hem af naar een lange sluitertijd.

                  Compensatie camera en flitst staan op 0.0
                  Bij sluitertijdvoorkeur berekent die WEL een goed diafragma, bij Diafragmavoorkeur geen correcte sluitertijd mey alle andere instellingen dezelfde.

                  DAT is wat ik nie snap.

                  Grtz!
                  Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                  BE-Wommelgem
                  .: 20D & D700 :.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitsen op A prio niet ok?

                    Oorspronkelijk geplaatst door loloboy Bekijk bericht
                    bij Diafragmavoorkeur geen correcte sluitertijd
                    Tegenwoordig brengen sommige toestellen de flashpower eerst naar beneden bij een standaard syncspeed, dacht ik: 1/125 sec of zo. Als dat nog teveel is moet ie misschien over de maximum speed gaan en slaat ie tilt - ik ken je camera niet. Bij veel op en afschakelen tussen de verschillende omstandige berkeningswijzen zou het ook wel eens kunnen dat je je camera moet resetten door hem eens ff af te zetten.
                    Ik fantaseer maar iets raak, omdat ik hier ook geen aanwijzingen heb van de fabrikanten van jouw materiaal.
                    Last edited by Poza; 24 oktober 2010, 10:36. Reden: herschreven

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flitsen op A prio niet ok?

                      Bij Av prioriteit werkt bij Canon de flits als invulflits. Dus als je bvb. een correcte belichting zou hebben in een duistere ruimte van bvb. f4 1/15sec, dan zal flitsen in Av-stand die sluitersnelheid niet veranderen. Dan krijg je motionblur bij bewegende mensen en een ingeflitst statisch moment. Kan cool zijn bij dansende mensen op een sfeerverlichte dansvloer.
                      Je omgevingsbelichting verminder je door in de M-stand te werken en daar de sluiter naar beneden halen.
                      Website http://www.kristofpattyn.be

                      a lotta canonstuff

                      Comment

                      Working...
                      X