Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

autocad vraagje: hoe laat ik een lijnstuk tangentiaal volgen??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • autocad vraagje: hoe laat ik een lijnstuk tangentiaal volgen??

    ten einde raad vraag ik het hier nog maar eens, want op het CAD-forum is er blijkbaar niemand die me afdoend helpen kan:

    ik wil aan een het uiteinde van een willekeurige boog of lijn(1) een tangentaal volgende boog of lijn laten vertrekken. Kan dat in Autocad?
    Het kan volgens mij alléén aan het uiteinde van de laatst getekende boog of lijn(2), dus niet aan een eerder getekende lijn of boog(1). Maw: als de tekenbewerking werd onderbroken, vervalt ook de tangential-volgen-mogelijkheid.

    Last edited by dréten; 23 oktober 2010, 18:36.

  • #2
    Re: autocad vraagje: hoe laat ik een lijnstuk tangentiaal volgen??

    Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
    als de tekenbewerking werd onderbroken, vervalt ook de tangential-volgen-mogelijkheid.
    Hoewel ik hier zeker geen pro in ben denk ik dat dit correct is. AutoCAD is niet zo geweldig voor curves en "abnormale" vormen.

    Palladio
    You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

    Comment


    • #3
      Re: autocad vraagje: hoe laat ik een lijnstuk tangentiaal volgen??

      Dit lijkt inderdaad enkel met de laatst getekende polyline te werken
      Last edited by PM; 24 oktober 2010, 10:57.

      Comment


      • #4
        Re: autocad vraagje: hoe laat ik een lijnstuk tangentiaal volgen??

        als er een boog staat neem lijn (line)
        als er een lijn staat neem boog (arc)

        dan rechterklikken en de snap 'tangent' pakken.
        klikken waar je tangent wil aan zijn, daarna afhankelijk van hoe je je boog of lijn wil oriënteren de rest van de punten definiëren.

        Comment


        • #5
          Re: autocad vraagje: hoe laat ik een lijnstuk tangentiaal volgen??

          Off topic: klik!

          Palladio
          You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

          Comment


          • #6
            Re: autocad vraagje: hoe laat ik een lijnstuk tangentiaal volgen??

            Als je bezig bent met een polyline te tekenen lukt dit. Normaal teken je daar lijnen mee, maar door de A(rc) in te geven kan je tangentiële bogen tekenen, met L(ine) kan je terug lijnen tekenen (met de juiste snaps ook tangentieel op de laatste boog).
            Verder bouwen op een bestaande lijn lijkt me inderdaad niet mogelijk. Desnoods begin je je polyline, door die bestaande lijn te "overtrekken"...
            Arcs in polylines gebruiken doe ik echter ook nooit : voor mij is meestal de straal van die arc belangrijk, en die kan je zo niet opgeven. Arcs teken ik dus bijna altijd als fillets...


            Kan je eens aangeven voor welke toepassing dit eigenlijk nuttig is ?
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: autocad vraagje: hoe laat ik een lijnstuk tangentiaal volgen??

              Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
              als er een boog staat neem lijn (line)
              als er een lijn staat neem boog (arc)

              dan rechterklikken en de snap 'tangent' pakken.
              klikken waar je tangent wil aan zijn, daarna afhankelijk van hoe je je boog of lijn wil oriënteren de rest van de punten definiëren.
              voor de goede orde: ik gebruik ACAD2010.
              Ik heb gedaan wat je schrijft, met uitzondering van R-klik (dat dus shift/R-klik is in ACAD2010), maar ik kom niet tot het gewenste resultaat.
              Als er een boog staat dan kun je daar inderdaad een tangentiale lijn aan laten raken, maar dat lukte me al. Het gaat me er echter om, uit het eindpunt van de bestaande boog, een boog tangentiaal vloeiend te laten vertrekken.
              Als er een lijn staat dan kan ik met jou aangift geen lijn tangentiaal (ttz.: overgaand zonder "knik") laten vertrekken zoals je in mijn afb. hierboven ziet bij de onderste lijnenketting.

              Jammer

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Desnoods begin je je polyline, door die bestaande lijn te "overtrekken"...
              Arcs in polylines gebruiken doe ik echter ook nooit : voor mij is meestal de straal van die arc belangrijk, en die kan je zo niet opgeven. Arcs teken ik dus bijna altijd als fillets...

              Kan je eens aangeven voor welke toepassing dit eigenlijk nuttig is ?
              Ik behielp me inderdaad tot hiertoe met dit systeem: overheen een bestaande lijn tekenen en die dan vervolgens ononderbroken verderzetten, maar dat is dus een noodoplossing hé

              waarvoor het nuttig is: vooral in die gevallen waarin je dus vergeten was dat er nog een boog moest gekoppeld worden, of waarbij je eerst nog een aantal lijnen ergens anders moet tekenen, vooraleer je de bewuste tangentiale boog kunt tekenen.


              Alvast toch bedankt voor jullie raad hoor!!

              ps: vroeger, toen ik nog MicroStation gebruikte was dit een fluitje van een cent.
              Last edited by dréten; 25 oktober 2010, 07:58.

              Comment


              • #8
                Re: autocad vraagje: hoe laat ik een lijnstuk tangentiaal volgen??

                Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                voor de goede orde: ik gebruik ACAD2010.
                Ik heb gedaan wat je schrijft, met uitzondering van R-klik (dat dus shift/R-klik is in ACAD2010), maar ik kom niet tot het gewenste resultaat.
                Als er een boog staat dan kun je daar inderdaad een tangentiale lijn aan laten raken, maar dat lukte me al. Het gaat me er echter om, uit het eindpunt van de bestaande boog, een boog tangentiaal vloeiend te laten vertrekken.
                Als er een lijn staat dan kan ik met jou aangift geen lijn tangentiaal (ttz.: overgaand zonder "knik") laten vertrekken zoals je in mijn afb. hierboven ziet bij de onderste lijnenketting.

                Jammer

                ahnee :-) polyline zal het enige zijn dat gaat lukken dan vrees ik.
                probeer misschien met een (korte) rechtelijn tussenin

                Comment


                • #9
                  Re: autocad vraagje: hoe laat ik een lijnstuk tangentiaal volgen??

                  Zoals gezegd : ik teken mijn meeste bogen met fillets. Zelfs heel wat trims doe ik zo (omdat je bij Autocad een fillet kan tekenen met straal 0, wat bij niet veel pakketten lukt).
                  Die tangent snap is er wel eentje met een aantal beperkingen. Een arc kan je enkel tekenen vanaf een beginpunt dat volledig bepaalt is. En tangent zorgt nu eenmaal niet voor een exacte snap. Je zou tangent met nog een 2e snap moeten kunnen combineren (bv endpoint en tangent samen), maar dat lukt dus niet...

                  Vreemd genoeg kan ik me voor je vraag niet direct een toepassing inbeelden ... Ik gebruik ook Pro-engineer, waar je dat in sketch mode bv. wel kan, en waar ik het ook nog nooit gebruikt heb... Daar voeg ik gewoon wat constraints toe, als Pro-e het niet door heeft, en klaar is kees...
                  Last edited by polleke_cgc; 25 oktober 2010, 10:17.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: autocad vraagje: hoe laat ik een lijnstuk tangentiaal volgen??

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Zoals gezegd : ik teken mijn meeste bogen met fillets. Zelfs heel wat trims doe ik zo (omdat je bij Autocad een fillet kan tekenen met straal 0, wat bij niet veel pakketten lukt).
                    Die tangent snap is er wel eentje met een aantal beperkingen. Een arc kan je enkel tekenen vanaf een beginpunt dat volledig bepaalt is. En tangent zorgt nu eenmaal niet voor een exacte snap. Je zou tangent met nog een 2e snap moeten kunnen combineren (bv endpoint en tangent samen), maar dat lukt dus niet...

                    Vreemd genoeg kan ik me voor je vraag niet direct een toepassing inbeelden ... Ik gebruik ook Pro-engineer, waar je dat in sketch mode bv. wel kan, en waar ik het ook nog nooit gebruikt heb... Daar voeg ik gewoon wat constraints toe, als Pro-e het niet door heeft, en klaar is kees...
                    Meubelen zijn meestal het onderwerp van onze tekeningen.
                    Uit die tekeningen worden dikwijls deeltekeningen gehaald die we dan moeten omzetten naar CNC programma's.
                    Om dergelijke tekeningdelen te kunnen frezen is het noodzakelijk dat die meetkundig juist en accuraat voorbereid zijn, zodat de machinesturing ze "begrijpt".
                    Dus, hoe organisch de abstracte vormgeving van een keukentafeltablet ook lijkt, toch moet de omtrek opgebouwd zijn uit een lijn/boog-ketting waarvan alle coördinaten, boogstralen enzovoort exact bekend zijn.
                    We komen er bijvoorbeeld niet, als de tabletomtrek een gesloten bezier-curve is.
                    Dit kan misschien wel volstaan als tekening op zich, maar niet als het ook moet uitgevoerd worden in 't echt

                    Begrijp je?
                    Last edited by dréten; 6 december 2011, 11:29.

                    Comment

                    Working...
                    X