Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PC slechts één opdracht laten uitvoeren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PC slechts één opdracht laten uitvoeren?

    Gebruik Win7 en creëer regelmatig photoshows en ook renderings die veel rekenwerk en tijd vragen. De PC wordt traag doordat er op de achtergrond nog andere zaken draaien en ook het feit dat PC na een tijdje in slaapmodus gaat.Hierbij valt dan ook de werking uit van het draaiende programma. Ik weet dat via taskmanager al die achtergrond-activiteiten kunnen beperkt worden maar ik vraag me af of er geen middel is (soort toetscombinatie of dergelijke) om absolute voorrang te geven aan één programma terwijl al de rest uitgeschakeld wordt, inclusief firewall en screensaver.
    Dank voor alle help.

    Henri
    lidnummer: BD0435BE

  • #2
    Re: PC slechts één opdracht laten uitvoeren?

    De screensaver is altijd het eerste wat ik uitschakel bij een nieuwe computer.
    Tijdens het maken van grote backups kwam die ook altijd de boel vertragen (al zal dat bij de nieuwe computers wel wat minder erg zijn dan vroeger omdat de processors heel wat sneller geworden zijn).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: PC slechts één opdracht laten uitvoeren?

      Een screensaver gebruik ik niet, dat verknalt heel vaak bepaalde zaken. Ik vervang dit gewoon door het uitschakelen van het scherm, niet manueel daarom maar via de instellingen.

      Op een Windows 7 worden de meeste achtergrondactiviteiten uitgesteld of tot een minimum gebracht terwijl een programma bezig is.

      De slaapmodus is ook iets dat ik altijd uitschakel ... ofwel staat mijn pc op als die iets moet doen ofwel staat die uitgeschakeld. Aan de slaapmodus zie ikzelf niet veel nut, zeker niet als die daar automatisch naartoe zou gaan.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: PC slechts één opdracht laten uitvoeren?

        Normaal gezien gaat je OS dit zelf al doen.
        Elk proces of taak die draait heeft een zekere prioriteit.
        Als ik mij niet vergis kan je die prioriteiten wijzigen, hoe dat zit met systeemprocessen
        weet ik niet.

        Mensen staren zich blind op al die taken en processen die draaien, maar geloof me
        het grootste deel zijn echt wel nodig hoor.. schakel er 1 van uit en het kan goed zijn
        dat je geen beeld meer hebt, of je taakbalk verdwijnt, enz..

        Wat je wel kan doen is tijdelijk je virusscanner uitschakelen, software die auto-update
        functionaliteit hebben kan je ook tijdelijk on hold zetten.

        Als jij een werk aan het renderen of exporteren bent zou ik het sterk vinden dat je pc
        zelf in slaapstand gaat gaan terwijl hij volop bezig is.
        Als dat toch het geval is dan kan je dit best uitschakelen uiteraard.
        Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

        Comment


        • #5
          Re: PC slechts één opdracht laten uitvoeren?

          Met msconfig kan je een hele hoop brol uitschakelen.
          http://netsquirrel.com/msconfig/msconfig_win7.html
          Je kan alles uitvinken wat in de startup staat. Daar heb je in principe niks van nodig, tenzij misschien je virusscanner, maar als test kan je die misschien ook even uitschakelen. Kijk wat het verschil is en vink eventueel een paar dingen weer aan die je wil houden.

          Comment


          • #6
            Re: PC slechts één opdracht laten uitvoeren?

            Dank voor de respons.
            msconfig, uitschakelen van screensavers, enz...is idd een optie maar ik verwijt het systeem dat er geen toetscombinatie is, in de stijl van ctrl-alt-del, maar dan enkel om alle rekenactiviteit toe te kennen aan één programma dat primair moet zijn.
            Mss een tekortkoming aan het Windows-systeem?

            Henri
            lidnummer: BD0435BE

            Comment


            • #7
              Re: PC slechts één opdracht laten uitvoeren?

              Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
              Mss een tekortkoming aan het Windows-systeem?

              Henri
              Dat zal dan toch wel de allerlaatste tekortkoming zijn
              Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

              Comment


              • #8
                Re: PC slechts één opdracht laten uitvoeren?

                Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                Dank voor de respons.
                msconfig, uitschakelen van screensavers, enz...is idd een optie maar ik verwijt het systeem dat er geen toetscombinatie is, in de stijl van ctrl-alt-del, maar dan enkel om alle rekenactiviteit toe te kennen aan één programma dat primair moet zijn.
                Mss een tekortkoming aan het Windows-systeem?

                Henri
                Dat is op zich wel mogelijk, maar ik denk dat de optie ingebakken moet zijn in het programma dat je draait. Er bestonden programma's om mee te werken aan het ontcijferen van SETI brol of om mee te werken aan de ontcijfering van de mensenlijke genetische code. Je kan ze zo instellen dat ze enkel op bepaalde momenten werken. Ze gaan bv al je cpu gebruiken die op dat moment idle is.

                Comment


                • #9
                  Re: PC slechts één opdracht laten uitvoeren?

                  Het enige wat je hoeft te doen is die slaapstand uitschakelen (dat zit bij de instellingen voor het energiebeheer). Bij een laptop zit dat achter het icoontje van de batterij...

                  Die zaken die op de achtergrond draaien, daarvan zijn de meeste gewoon nodig voor het besturingssysteem. Met msconfig kan je inderdaad zorgen dat er minder opstarten, maar dan moet je wel zorgen dat je de functie kent van wat je uitschakelt. Anders kan je wel eens rare effecten krijgen. MSconfig toont ook niet alles wat opstart (gelukkig maar...).

                  Van processen kan je de prioriteit instellen, maar het actief programma is automatisch dat met de hoogste prioriteit (toch als dat ook het programma is dat de meeste processorcapaciteit nodig heeft). Hier heb ik toch niet de indruk dat programma's naarmate ze langer veel processortijd opsouperen, ze trager beginnen te werken...
                  Sneller dan 100% lukt nu eenmaal niet hé...

                  En die toetsencombinatie is er eigenlijk wel : dat kan je regelen via taakbeheer, maar ik heb het nog nooit gebruikt, omdat de standaardinstellingen ruimschoots voldoen...
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: PC slechts één opdracht laten uitvoeren?

                    Is het wel allemaal nodig om hier en daar wat te foeffelen?

                    Bekijk eens via uw taakbeheer de prestaties terwijl uw programma bezig is, dan kunt ge al een gedacht hebben waar het probleem zit (processor, geheugen, ...).
                    Als ge daar al niet op maximum zit, dan is uw programma zelf misschien ook al niet van de rapste.



                    Kijk ook eens bij de processen, dan zie je hoeveel % een bepaald proces in gebruik neemt en weet je ook welk het is. Het heeft minder zin processen uit te schakelen die maar 1% in gebruik nemen tegenover anderen die bijvoorbeeld 15% of 20% innemen.

                    Voor de rest, hoe zit het met de Windows Prestatie Index? ZIt je daar al redelijk goed of knelt het daar ook al?
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment

                    Working...
                    X