Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste catwalkshoot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerste catwalkshoot

    Via een bevriend model heb ik binnenkort de kans om een catwalkshow bij te wonen. Het zou ook geen probleem zijn om m'n camera mee te nemen. Nu weet ik vooralsnog niet hoe hier aan te beginnen, vermits ik vooral (een beetje) ervaring heb in de studio.

    Ik weet dat ik best probeer op de kop van de catwalk te geraken, en dat mijn 70-200 f2.8 IS USM een must is.

    Maar wat met belichting? Vertrek ik vanuit het idee dat het licht voorzien door de organisatie goed genoeg is en trek ik m'n plan met f2.8 en een hogere ISO?

    Of neem ik mijn flitsers en triggers mee (waarbij ik me afvraag of deze het tempo van de show gaan kunnen volgen zonder te oververhitten)? Ik ben nog nooit op zo'n show geweest, maar kan me moeilijk inbeelden dat alle fotografen daar staan met een paraplu of softbox. Hooguit een stofen, denk ik.

    De flits plaats ik best op een statief van 3m omdat de catwalk ook al hoger is, denk ik.
    En voor de camera met die lens is een tripod ook geen overbodige luxe, lijkt me?

    Ik werk in RAW omdat ik de modellen moeilijk ga kunnen vragen of ze even mijn grijskaart willen vasthouden. Heb ik het goed dat er geen enkele manier is om de witbalans tijdens de shoot goed te krijgen en te houden (afhankelijk van hoe ze hun belichting doen)?

    Kan iemand uit ervaring hier wat nuttige tips geven?
    Gelet op het publiek wil ik niet al te veel staan knoeien. :-)

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: eerste catwalkshoot

    Heb al regelmatig modeshows gedaan, en heb nog nooit een fotograaf met een softbox zien staan
    Je hebt gelijk wat betreft je positie.. Hier heb je het model frontaal in beeld, en heb je het meeste tijd.
    Gewoon op hoge iso werken en idd een statief zal handig zijn.

    Comment


    • #3
      Re: eerste catwalkshoot

      Dus jij zegt van de flits thuis te laten en gewoon te werken met beschikbaar licht?
      Mijn Canon 7D mag geen problemen hebben met ISO 800. En met die lens zou ik op f2.8 of f3.5 kunnen werken. Heb je een richtcijfer qua sluitertijd?

      Ik heb IS, dus het statief is minder noodzakelijk, maar gezien het gewicht van die lens wel wenselijk. :-)

      Comment


      • #4
        Re: eerste catwalkshoot

        Oorspronkelijk geplaatst door SyntaX TerroR Bekijk bericht
        Dus jij zegt van de flits thuis te laten en gewoon te werken met beschikbaar licht?
        Mijn Canon 7D mag geen problemen hebben met ISO 800. En met die lens zou ik op f2.8 of f3.5 kunnen werken. Heb je een richtcijfer qua sluitertijd?

        Ik heb IS, dus het statief is minder noodzakelijk, maar gezien het gewicht van die lens wel wenselijk. :-)
        Misschien eerst eens proberen op TV en een sluiter van min 1/200 x 1.6 cropsensor.
        Iso zal zowiezo de hoogte in moeten hoor. Anders zal je het niet halen .
        Met een 85 1.8 zou je natuurlijk wel beter af zijn .
        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

        Comment


        • #5
          Re: eerste catwalkshoot

          Oorspronkelijk geplaatst door SyntaX TerroR Bekijk bericht
          Mijn Canon 7D mag geen problemen hebben met ISO 800. En met die lens zou ik op f2.8 of f3.5 kunnen werken. Heb je een richtcijfer qua sluitertijd?
          Sluitertijd moet je laten bepalen door jouw trilbestendigheid en eventueel de snelheid op de catwalk en daar pas je dan de iso en diafragma aan aan.

          Je kan wel uitgaan van van 800 iso en 3.5 maar als je dan op 1/30 ste uitkomt, moet je toch iets.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment

          Working...
          X