Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 550D of Nikon D5000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EOS 550D of Nikon D5000

    Ik ben sterk aan het overwegen om een nieuwe camera te kopen.

    Ik heb zelf nu een Nikon D40, maar wil toch een stapje hoger gaan.

    Waar ik vooral naar opzoek ben is eentje die in Full HD video kan opnemen en een interval timer heeft.

    In eerste instantie was ik van plan om een Canon EOS 550D te kopen, nadat ik bij wat winkels langs geweest was, ben ik de Nikon D5000 tegengekomen.

    Persoonlijk opteer ik dan liever voor de D5000, omdat ik Nikon toch al een beetje gewoon ben.

    Wat is jullie mening hierover? En hebben jullie misschien een ander voorstel?
    Het liefst zou ik toch rond de prijsklasse blijven van de €800

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Canon EOS 550D of Nikon D5000

    Ik zou dan logischerwijze bij Nikon blijven en filmen met een reflex, al is het een topmodel, maar daar zijn ze nog niet echt aan toe.
    De D7000 zou beter scoren, maar die is wel wat duurder als wat je daar noemt.

    interval op D5000 kan wel.
    Nikon D7000 en wat lenzen.
    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

    Comment


    • #3
      Re: Canon EOS 550D of Nikon D5000

      Ik zie dat jijzelf een D5000 hebt, hoe bevalt deze juist?

      Zijn er nog andere mensen met opmerkingen?
      Ik ben nog altijd sterk aan het twijfelen.

      Comment


      • #4
        Re: Canon EOS 550D of Nikon D5000

        Qua specs staat de Canon wel wat hoger dan de Nikon.
        18MP tegen 12MP bij de D5000
        Iso tot 12800 tegen 6400 bij de D5000
        Een 3inch LCD scherm met 1040000 dots tov 2.7inch met 230.000 dots bij de D5000. De D5000 heeft wel een wentelend display.
        Ook de filmfunctie is bij de Canon meer doorontwikkeld.
        De Canon slikt ook SDXC kaartjes, de Nikon lust die niet.
        Toch wel punten om in overweging te nemen denk ik.
        Als je het puur op specificaties wil hebben zou ik eerder voor de Nikon D3100 kiezen dan voor de D5000. Die ligt toch wat dichter bij de Canon 550D
        Last edited by Pixelke; 23 oktober 2010, 19:59.
        Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

        Comment


        • #5
          Re: Canon EOS 550D of Nikon D5000

          Je hebt inderdaad wel gelijk, qua specs is de 550D in de meeste opzichten beter dan de D5000.

          Natuurlijk moet het geen Nikon zijn, het leek mij gewoon handiger omdat ik toch al jaren met een Nikon werk. Maar dit is absoluut geen vereiste.

          En als ik zowat naar die D3100 kijk, lijkt hij ook betere specs te hebben dan de D5000, wat ook wel positief is
          Last edited by W0utR; 23 oktober 2010, 21:07.

          Comment


          • #6
            Re: Canon EOS 550D of Nikon D5000

            Hoi,

            Ik heb zelf de 550D, tof ding moet ik zeggen!
            Maar in jouw geval kan je misschien beter bij Nikon blijven, ik neem aan dat je al wel wat nikon materiaal hebt?

            Als een overstap je echter niet stoort (of je wil beiden naast elkaar gebruiken) dan kan alleen jij dat beslissen, ik kan je enkel zeggen dat de 550d een prachtig toestel is.

            Y.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EOS 550D of Nikon D5000

              Oorspronkelijk geplaatst door W0utR Bekijk bericht
              Ik zie dat jijzelf een D5000 hebt, hoe bevalt deze juist?

              Zijn er nog andere mensen met opmerkingen?
              Ik ben nog altijd sterk aan het twijfelen.
              Ik ben heel tevreden over mijn D5000, maar heb toch wat spijt soms dat ik niet voor de D90 ben gegaan.
              Vooral de scherpstelmotor die bij mij niet in de body zit. Ik dacht eerst: genoeg AF-S lenzen... Ja dat is, maar een 50mm1.8 moet ik al manueel gaan gebruiken en zo zijn er nog wel wat.
              Ik Kan ook geen flits op afstand aansturen met de camera zelf (met triggers lukt dit wel).
              En je kan de lichtmeting met een knopje aanpassen op de D90. Ik moet in de (snel)menu's gaan zoeken.
              Het klapschermpje dacht ik eerst niet te gebruiken, daar maak ik nu soms wel handig gebruik van.

              12 MP is ruim voldoende. Het is niet omdat je 2x zoveel pixels hebt dat je kwaliteit 2x verbeterd. Dus die extra kwaliteit bij 16MP is in mijn ogen verwaarloosbaar.
              Nikon heeft wel een betere ruisonderdrukking vind ik, toch ook niet onbelangrijk als je met hogere ISO-waarden wil werken.
              Nikon D7000 en wat lenzen.
              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

              Comment


              • #8
                Re: Canon EOS 550D of Nikon D5000

                Ikzelf ben van D90 naar Canon 550D gegaan en was zeer verrast met de beeldkwaliteit van de Canon. (D90 is zeker was ook goed hoor)

                Heb gekozen voor het Canon systeem dat me persoonlijk beter ligt en aanvankelijk dacht ik dat ik een stap terug ging zetten maar ik ben echt uitermate tevreden van de beeldkwaliteit van de 550D. (nu sparen voor een 5D MKII of opvolger)

                Ook de compactheid is voor mij eerder een voordeel als nadeel als je uitstappen maakt. (als 2de toestel is dit perfect)

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EOS 550D of Nikon D5000

                  De Canon 550D komt eerder overeen met de Nikon D90.
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EOS 550D of Nikon D5000

                    Ik heb een D90 en zou er toch nog enkele jaren mee willen fotograferen. Maar ik weet nu al zeker dat mijn volgende toestel opnieuw een schermpje moet hebben bovenaan. Dit is zooo handig dat ik het niet meer kan missen. Heb onlangs gefotografeerd met een D5000, en ik zat telkens op de bovenkant van de camera te kijken om mijn instellingen te veranderen, om dan vast te stellen dat het schermpje ontbreekt en ik op het grote LCD scherm moest kijken.
                    Waarschijnlijk ga ik voor de opvolger van de D300s binnen een paar jaar. Of de opvolger van de opvolger...
                    Dus mocht ik jou zijn, ipv voor een 550D of een D5000, ga voor een D90, of indien je de centen hebt voor de D7000.
                    Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EOS 550D of Nikon D5000

                      Bedankt voor alle reactie's, ik ben nu nog aan het twijfelen tussen de Nikon D5000, Nikon D3100 en de Nikon D90.

                      Maar ik ga enkel de body kopen en via ebay of dergelijke een 2de hands lens aanschaffen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EOS 550D of Nikon D5000

                        Kijk eens op http://www.digitalreview.ca/ voor wat reviews en vergelijkende reviews

                        Ik was zelf aan het twijfelen tussen een D5000 en een 550D. Het is de D90 geworden, o.a. dank zij die reviews.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EOS 550D of Nikon D5000

                          Bedankt, heb ook op youtube redelijk wat reviews bekeken, maar ik kan nog altijd niet kiezen tussen de D90 en de D3100.

                          Alhowel de D3100 Full HD heeft, heb ik toch mijn twijfels of ik dit ga gebruiken, ze hebben allebei HD 720p, wat voor het web toch al redelijk goed is.

                          Het nadeel aan de D3100 lijkt mij dat hij geen build-in AF motor heeft, wat toch vrij lastig word, aangezien ik al een paar goedkope lenzen op het oog had (zonder AF).

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EOS 550D of Nikon D5000

                            Als de keuze is tussen de D3100 en de D90, dan niet twijfelen, zeker de D90 !!! Wat 'jumpforjoy' opsomt zijn heel belangrijke factoren. Bij konijnenberg voor 630 euro, valt binnen je budget en via internet kun je idd heel wat prima lenzen kopen. Als all-round-lens is de 18-105 een goede keuze en die kun je tweedehands voor een heel gunstige prijs vinden (ook nieuw valt die prijs best mee).
                            Nikon Df

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EOS 550D of Nikon D5000

                              Als filmen je doel is, koop dan een filmcamera!
                              Een fotocamera is daar totaal niet voor ontworpen.
                              Filmen op een fotocamera is tegenwoordig een hype waar ze nog wel van terug thuis gaan komen.

                              Als je trouwens de prijzen van de nieuwste filmcams ziet, dan zijn die fors gezakt het laatste jaar en achter die toestellen zitten decenia van ontwikkeling en inovatie.

                              Comment

                              Working...
                              X