Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klein zwart puntje/vlekje door kijkvizier

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Klein zwart puntje/vlekje door kijkvizier

    Hallo,

    ik heb sinds kort een klein "vlekje" in mijn zicht als ik door het vizier kijk,
    dit staat niet op de foto,maar is wel vervelend en storend,
    weet iemand waar dit vandaan komt/zich bevind,
    en hoe ik dat kan verwijderen?

  • #2
    Re: Klein zwart puntje/vlekje door kijkvizier

    welk soort camera?
    waarschijnlijk een digitaal reflex toestel?
    is het stofje scherp? dan zit het of op de spiegel of op het pentaprisma. dat kan je eenvoudig verwijderen (voorzichtig) door de lens te verwijderen en je spiegel na te kijken en het pentaprisma na te kijken.
    Vaak zijn zo'n vuiltjes eenvoudig weg te nemen.

    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Klein zwart puntje/vlekje door kijkvizier

      Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
      Vaak zijn zo'n vuiltjes eenvoudig weg te nemen.

      Tom
      dit wel niet te letterlijk opvatten

      Comment


      • #4
        Re: Klein zwart puntje/vlekje door kijkvizier

        vaak...

        jammer genoeg niet altijd...

        altijd voorzichtig zijn dat het vuiltje effectief verwijderd word en niet gaat rondzwermen in je camerahuis.

        als je gelukt hebt is het gewoon een vuiltje dat maar een beetje vasthangt op een onderdeel.
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Klein zwart puntje/vlekje door kijkvizier

          Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
          is het stofje scherp? dan zit het of op de spiegel
          dit is 100% niet waar
          Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
          of op het pentaprisma. dat kan je eenvoudig verwijderen (voorzichtig) door de lens te verwijderen en je spiegel na te kijken en het pentaprisma na te kijken.
          de grootste kans is dat het op of onder je matglas zit en daar kun je beter vanaf blijven, die zijn ontzettend niet krasbestendig, en dan heb je iets permanent in beeld.

          Beste oplossing: niets aan doen en soms is het ineens weg en meeleren leven.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Klein zwart puntje/vlekje door kijkvizier

            Ik heb hetzelfde probleem gehad bij mijn canon eos 450 D. Vond dit ook heel storend!!! Mijn toestel was 1 maand oud (nieuw).
            Na veel geleuter heb ik het initiatief zelf in handen genomen en .....??????

            JA! De haardroger genomen, lens eraf, enkele seconden op "koude" lucht in het toestel geblazen!

            Resultaat.....????

            WEG VERVELEND STOFJE !!!! ( dit is géén grapje hoor! ), misschien heb ik me wel veel geriskeerd, maar ja, het leven is aan de durvers.
            Ik zou eerlijk gezegd niet zelf beginnen prullen aan allerlei in de camera zelf.

            Groetjes.

            Comment


            • #7
              Re: Klein zwart puntje/vlekje door kijkvizier

              Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
              welk soort camera?
              waarschijnlijk een digitaal reflex toestel?
              is het stofje scherp? dan zit het of op de spiegel of op het pentaprisma. dat kan je eenvoudig verwijderen (voorzichtig) door de lens te verwijderen en je spiegel na te kijken en het pentaprisma na te kijken.
              Vaak zijn zo'n vuiltjes eenvoudig weg te nemen.

              Tom
              Het is een nikon D40,
              en is best scherp ja..
              ga morgen proberen het te verwijderen,
              en dan laat ik jullie iets weten of het gelukt is!
              Bedankt voor de goede raad!

              Comment


              • #8
                Re: Klein zwart puntje/vlekje door kijkvizier

                Hmm, aangezien er zoveel verschillende dingen aan de hand kunnen zijn denk ik dat ik het heft beter niet zelf in handen ga nemen,
                zie mijn camera daarvoor te graag,
                misschien ermee leren leven, en als het mij blijft storen camera eens binnen brengen bij iemand die daarvoor geleerd heeft, beste denk ik?

                Comment


                • #9
                  Re: Klein zwart puntje/vlekje door kijkvizier

                  Heb dit ook voorgehad, met mijn d300s, dacht garantie, maar nu blijkt stof en vuil daar niet onder te vallen, winkelier heeft met een spuitbus ( ik veronderstel gecomprimeerde lucht ) in geblazen en vuiltje was weg, moest niets betalen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Klein zwart puntje/vlekje door kijkvizier

                    als je de lens eraf haalt, dan zit het op de spiegel ofwel boven de spiegel in het matglas. Op het matglas zou ik nu niet teveel riskeren (heb al eens een camera gehad waarvan de AF-punten bijna niet meer werkten en ik denk dat dat er ook mee te maken had, stoute vorige eigenaar )
                    Maar met zo'n hele lichte stofpenseel ga je toch niet veel kwaad kunnen. Zolang het vorozichtig is.
                    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                    Comment

                    Working...
                    X