Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 50d ea vergrendeling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 50d ea vergrendeling

    Heb een vraag:
    Bij verschillende vrienden met een kinoka/ minolta of sony alfa merk ik wanneer ze ergens op scherpstellen dat deze af meet/ scherpstelt en de lichtmeting vasthoudt indien je dan je beelduitsnede veranderd.
    Bij mijn 50d gaat dit dus niet, ik moet dus lichtmeting doen, scherpstellen, ae knop induwen en dan de beelduitsnede maken.
    want als ik scherpstel en dan de beelduitsnede verander gaat deze de lichtmeting doen van de laatst gekozen uitsnede.
    ik gebruik dus spotmeting in dit geval.
    nu heb ik een functie om de onstspanknop in de stellen op ae vergrendeling + af meten maar dan doet hij enkel ae vergrendeling en niet af meten, in dit geval dan moet ik eerst nog op de af on knop duwen.
    wat doe ik verkeerd? moet ik dan telkens met de 2 knoppen in combinatie werken?

    groeten
    Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
    500px site: https://500px.com/crazy_b

  • #2
    Re: canon 50d ea vergrendeling

    Waarom herkaderen ipv het juiste scherpstelpunt te gebruiken?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: canon 50d ea vergrendeling

      ja gaat ook, maar werk meestal enkel met het middelste.
      aangezien de spotmeting ook alleen in het midden werkt en niet op bijv een rechts scherpstelpunt moet ik soms wel van uitsnede wisselen.
      maar hij houdt dus de belichting dan niet vast
      Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
      500px site: https://500px.com/crazy_b

      Comment


      • #4
        Re: canon 50d ea vergrendeling

        Je kunt toch de AE-lock knop gebruiken, of begrijp ik je vraag verkeerd?

        1 Lichtmeten
        2 AE-lock knop indrukken, je ziet dan een sterretje in de zoeker verschijnen.
        3Opnieuw compositie bepalen en scherpstellen door sluiterknop half in te drukken
        4 Sluiterknop doordrukken


        Met behulp van C-FN IV-1 optie 3 en de AF-ON knop kun je het ook doen zoals je zelf al schrijft.

        Ik denk net als jij dat wat jij wil alleen met 2 knoppen in combinatie is te bereiken.

        Comment


        • #5
          Re: canon 50d ea vergrendeling

          Kan je dan niet in het menu gewoon AE en AF locken bij half indrukken van de ontspanknop?
          Groetjes van tozumi

          Bezoek hier mijn webstek

          Comment


          • #6
            Re: canon 50d ea vergrendeling

            Ja het zal dus altijd in combinatie met de 2 knoppen zijn.
            af meten en vergrendelen + ae lock doet de camera alleen bij meervlaksmeting en dus niet zoals ik wenste bij deel- of spotmeting, jammer.
            Dacht ook dat het functie 4 optie 3 was, maar dan stelt de camera niet scherp en moet ik nog op af on duwen.
            dan zal het zo verder moeten, is zo geen probleem, dan maar met 2 knopjes leren werken.

            groeten bart
            Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
            500px site: https://500px.com/crazy_b

            Comment


            • #7
              Re: canon 50d ea vergrendeling

              Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
              af meten en vergrendelen + ae lock doet de camera alleen bij meervlaksmeting en dus niet zoals ik wenste bij deel- of spotmeting, jammer.
              Dat verbaast me, mijne doet het wel bij spotmeting en andere.
              Misschien is dat te verhelpen met een firmware-update? ( het eerste wat me te binnen schiet)


              Dacht ook dat het functie 4 optie 3 was, maar dan stelt de camera niet scherp en moet ik nog op af on duwen.
              Dat klopt, op AF-ON drukken om scherp te stellen.




              Best gek eigenlijk dat je op de 50D geen AE-lock /AF-lock kan instellen.
              Hoewel ik het niet zal gebruiken omdat ik liever een ander scherpstelpunt kies zodat ik niet hoef te herkaderen.

              Comment


              • #8
                Re: canon 50d ea vergrendeling

                Heb jij dan ook een 50d heaucheneaudt?
                Ja zoals ik dus zei gaat het alleen bij meervlaksmeting
                Welk toestel gebruik jij dan moest je geen 50d hebben?
                Het probleem is als ik een ander scherpstel punt zou kiezen kan ik ook niet specifiek op dat punt de spotmeting doen he angezien hij dit alleen op het middelste punt doet.
                Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
                500px site: https://500px.com/crazy_b

                Comment


                • #9
                  Re: canon 50d ea vergrendeling

                  Het blijkt dus niet automatisch te gaan, hier de info van de canon site zelf:

                  AE-vergrendeling Automatisch: in de modus One-Shot AF met evaluatieve meting wordt de belichting vergrendeld wanneer de scherpstelling is bereikt.
                  Handmatig: Met AE-vergrendelknop in Creatieve modi

                  dus zalt wel niet gaan :-)

                  toch bedankt voor de reacties

                  bart
                  Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
                  500px site: https://500px.com/crazy_b

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon 50d ea vergrendeling

                    Je hebt helemaal gelijk Bart.
                    Onderstaande website geeft ook nog wat uitleg.

                    Shop our selection of Camera Remote Controllers & Microphones from Shop Canon Business U.S.A., Inc. to find the right product for you.

                    Comment

                    Working...
                    X