Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ruk niet !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ruk niet !

    Dergelijk verbod of advies werd u misschien al eens eerder gegeven
    maar toen had men het niet over fotografie.
    U stond waarschijnlijk in een schietstand !

    Ik verduidelijk dat even.
    In een andere topic kwam ter sprake dat er twee factoren zijn die
    bewegingsonscherpte helpen voorkomen als men geen statief gebruikt:
    voldoende hoge sluitersnelheid en een vaste hand.
    Dat klopt. Maar er is nog een factor die hier nooit ter sprake komt
    wegens veelal niet gekend: je mag niet rukken !

    Wie vertrouwd is met handvuurwapens weet dat wanneer men gaat
    precisieschieten, men niet aan de trekker mag "rukken",
    maar de druk erop langzaam en progressief moet verhogen waarbij de schutter zowat zelf in het ongewisse blijft over het preciese moment dat het wapen zal vuren
    Men heeft het daar over "de actie op de trekker".

    Wie de actie op de trekker niet verzorgt en wél onstuimig die trekker overhaalt,
    zal gelijk ook zijn hele hand/pols lichtjes naar binnen draaien, zijn wapen bewegen en zo de miklijn verlaten.

    En dat geldt ook bij het indrukken van de ontspanknop van een camera.
    Noem het maar "Actie op de ontspanknop".
    Probeer het maar eens: in plaats van zelf het moment van het afdrukken te willen bepalen,
    druk je de ontspanknop lichtje in om de AF te activeren om daarna NIET door te drukken,
    maar heel gezapig de druk aan te houden en "als bij verrassing" de sluiter te laten ontspannen.
    Zo voorkomt men dat de camera een kantelbeweging naar rechts maakt.

    Dat vergt wat oefening, maar je wint er in relevante situaties zeker een stop mee.
    Een gratis beeldstabilisator !

    Laat eens weten of het helpt...
    Gurdy

  • #2
    Re: Ruk niet !

    Hoe denk je dat het komt dat ik HDR opnames maar uit de hand...?

    Ik ben vroeger nog scherpschutter geweest in Duitsland in mijn 4 jaar legerdienst...
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

    Comment


    • #3
      Re: Ruk niet !

      Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
      Hoe denk je dat het komt dat ik HDR opnames maar uit de hand...?

      Ik ben vroeger nog scherpschutter geweest in Duitsland in mijn 4 jaar legerdienst...
      Mag ik dat beschouwen als een (ervarings-)deskundige bevestiging van mijn stelling ?
      Gurdy

      Comment


      • #4
        Re: Ruk niet !

        Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
        Mag ik dat beschouwen als een (ervarings-)deskundige bevestiging van mijn stelling ?
        Inderdaad...
        Verder komt er ook nog bij dat het uitademen ook helpt...in het schieten dan hé?

        Quote men eigen handtekening....
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        Als je schiet..schiet dan raak!
        500 PIXHuawei P30 PRO

        Comment


        • #5
          Re: Ruk niet !

          Doe je dat niet automatisch dan?
          Half drukken is scherpstellen, dan ga ik herkadreren en druk ik zachtjes door.

          Het zal onbewust zijn zeker

          Volledig met je eens trouwens, behalve over dat stukje dat een schutter haast zelf niet
          zou weten wanneer de trekker over gaat... ik denk dat iets of wat schutter toch echt wel
          zijn "sweet-spot" van zijn trekker kent.
          Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

          Comment


          • #6
            Re: Ruk niet !

            meeste scheve horizonnen zijn veroorzaakt door tè hard op de sluiterknop te drukken.
            meestal scheef aflopend naar rechts.
            bij mij juist naar links, omdat ik er rekening mee wil houden en daardoor juist een neveneffect krijg.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Ruk niet !

              Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
              ..
              Volledig met je eens trouwens, behalve over dat stukje dat een schutter haast zelf niet
              zou weten wanneer de trekker over gaat... ik denk dat iets of wat schutter toch echt wel
              zijn "sweet-spot" van zijn trekker kent.
              Inderdaad, wordt telkens duidelijk als ik mijn grip gebruik, die staat blijkbaar iets gevoeliger afgesteld.
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

              Comment


              • #8
                Re: Ruk niet !

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                meeste scheve horizonnen zijn veroorzaakt door tè hard op de sluiterknop te drukken.
                meestal scheef aflopend naar rechts.
                bij mij juist naar links, omdat ik er rekening mee wil houden en daardoor juist een neveneffect krijg.
                grt,bouk.
                LOL... tegen de tijd dat ik in het leger ging, schoot ik goed op het doel. Denk da'k de omgekeerde weg bewandeld heb. gelukkig slaat mijn body + 70-200 niet omhoog bij het afdrukken.
                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                www.musicinframe.be

                Comment


                • #9
                  Re: Ruk niet !

                  Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
                  Volledig met je eens trouwens, behalve over dat stukje dat een schutter haast zelf niet
                  zou weten wanneer de trekker over gaat... ik denk dat iets of wat schutter toch echt wel
                  zijn "sweet-spot" van zijn trekker kent.
                  Biathlonatleten en scherpschutters, die een persoonlijk wapen hebben, weten wanneer de trekker overgaat, ze stellen hem zelf bij.
                  Wie een persoonlijk pistool of revolver heeft ook, na veelvuldig oefenen.
                  Maar als er zo 'n tiental wapens in omloop zijn die afwisselend gebruikt worden door verschillende schutters, dan wordt het moeilijk en kan men beter het ik-weet-niet-wanneer-hij-zal-vertrekken-truukje aanhouden en blijven "persen" op de trekker.

                  Zo wordt het ook moeilijker als men meerdere camera's gebruikt of wanneer
                  men in de kou foto's neemt waarbij de vingers minder gevoelig zijn.
                  Gurdy

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ruk niet !

                    Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
                    Probeer het maar eens: in plaats van zelf het moment van het afdrukken te willen bepalen,
                    druk je de ontspanknop lichtje in om de AF te activeren om daarna NIET door te drukken,
                    maar heel gezapig de druk aan te houden en "als bij verrassing" de sluiter te laten ontspannen.
                    Zo voorkomt men dat de camera een kantelbeweging naar rechts maakt.

                    Dat vergt wat oefening, maar je wint er in relevante situaties zeker een stop mee.
                    Een gratis beeldstabilisator !

                    Laat eens weten of het helpt...
                    Nu overdrijf ik waarschijnlijk, maar je wil als fotograaf toch exact dat ene moment en dus zelf (al zijn het een paar milliseconden) bepalen wanneer je je sluiter ontspant?

                    thanks voor de tip
                    Nikon D7000 en wat lenzen.
                    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ruk niet !

                      Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                      maar je wil als fotograaf toch exact dat ene moment en dus zelf (al zijn het een paar milliseconden) bepalen wanneer je je sluiter ontspant?
                      we hebben het toch nog wel over fotograferen hè.)(
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ruk niet !

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        we hebben het toch nog wel over fotograferen hè.)(
                        grt,bouk.
                        Het is daarom bouk, dat ik zeg: "ik overdrijf waarschijnlijk wel"
                        Nikon D7000 en wat lenzen.
                        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ruk niet !

                          Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                          Nu overdrijf ik waarschijnlijk, maar je wil als fotograaf toch exact dat ene moment en dus zelf (al zijn het een paar milliseconden) bepalen wanneer je je sluiter ontspant?
                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          we hebben het toch nog wel over fotograferen hè.)(
                          grt,bouk.
                          Tja, als het moment te vroeg komt heb je wel een probleem LOL

                          Nee, serieus, vind het niet zo overdreven want een aktie-foto is wel erg afhankelijk van het juiste moment.
                          Nikon Df

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ruk niet !

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                            Nee, serieus, vind het niet zo overdreven want een aktie-foto is wel erg afhankelijk van het juiste moment.
                            als het exacte moment van opname zo belangrijk is, dan zal de sluitertijd veelal zo hoog zijn dat camerashake niet voorkomt en een wat onstuimiger afdrukken kan.
                            Gurdy

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ruk niet !

                              Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                              Inderdaad...
                              Verder komt er ook nog bij dat het uitademen ook helpt...in het schieten dan hé?

                              Quote men eigen handtekening....
                              NIET uitademen zal je bedoelen ... als je, klassiek, uitademt (cq ontspant) op het ogenblik dat je "afdrukt" dan gaat de loop van je geweer omhoog

                              Comment

                              Working...
                              X