Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Donkere achtergrond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Donkere achtergrond

    Beste,

    Graag wat uitleg hoe ik een donkere achtergrond kan vermijden bij het nemen van foto's buiten. Ik ben in het bezit van een externe flitser (Metz Mecablitz) en een Nikon d70s met een Nikon 18-200mm VR lens.

    Het valt vaak voor dat de persoon op de foto overbelicht en de achtergrond te donker is. Kan iemand mij wat interessante tips geven? Ik heb al wat geëxperimenteerd, maar blijkbaar nog niet voldoende ...

    Alvast bedankt!

    Groeten, diNnE
    2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

  • #2
    Re: Donkere achtergrond

    http://neilvn.com/tangents/flash-pho...g-the-shutter/
    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Donkere achtergrond

      Als ik het goed begrijp, is het vooral de sluitertijd die hier de grote rol speelt?
      Nu, zonder statief, is het dan steeds mogelijk ook een scherpe foto te nemen?

      Bedankt alvast
      2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

      Comment


      • #4
        Re: Donkere achtergrond

        Oorspronkelijk geplaatst door diNnE Bekijk bericht
        Als ik het goed begrijp, is het vooral de sluitertijd die hier de grote rol speelt?
        Nu, zonder statief, is het dan steeds mogelijk ook een scherpe foto te nemen?

        Bedankt alvast
        Ja, uw flits bevriest het beeld
        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
        http://www.stevevandegaer.be

        Comment


        • #5
          Re: Donkere achtergrond

          De flash bevriest inderdaad, maar bij lange sluitertijden komt er vaak toch nog zoveel omgevingslicht binnen dat je een beweging ziet in het onderwerp.
          Maar, heb je al geprobeerd om ook wat korter bij het onderwerp te meten. Het zou kunnen dat de flash een verre achtergrond wil verlichten, en daardoor te veel kracht zet.
          Een tip die ik niet vaak lees: gebruik het licht van de volle maan - vooral in de bergen niet te onderschatten.
          Last edited by Poza; 21 oktober 2010, 11:48.

          Comment


          • #6
            Re: Donkere achtergrond

            Om het kort en eenvoudig uit te leggen, als je flitst werk je met twee lichtbronnen !
            Er is de flits, en er is het omgevingslicht, dat al of niet sterk of minder sterk is.

            Door binnen bepaalde grenzen je sluitertijd te verlengen laat je meer het omgevingslicht je achtergrond belichten, je flits belicht je onderwerp (persoon)

            Als je even logisch denkt, zijn er drie of vier spelers in je correcte belichting, ik som ze even op
            - sluitersnelheid (heeft invloed op het omgevingslicht, geen of veel minder op je flits)
            - diafragma (heeft invloed op de dieptescherpte, je flits en het omgevingslicht)
            - ISO of de gevoeligheid, (heeft invloed op omgevingslicht en flitslicht)
            - het flitslicht (als extra of/ en tweede lichtbron)

            Door manueel te werken ga je beter begrijpen wat je doet en wat je kan bijsturen.

            Wat belangrijk is, we moeten een onderscheid maken tussen een manuele flits en een flits die een ETTL meting doet bij een manuele flits is je lichtopbrengst ieder keer dezelfde, bij een ETTL flits krijg je net genoeg licht om je onderwerp te belichten.

            Om het gemakkelijk te houden gaan we starten met de reportage flits die ETTL doet.
            om goede resultaten te bekomen stel je de camera in op een manuele modus.
            - Als sluitersnelheid kies je iets dat overeenkomt met je brandpunt van je lens, regel is 100mm = 1/100 ste minimaal
            - Als diafragma kies je een opening die aan je wensen van dieptescherpte voldoet, afhankelijk van de brandpunt
            - Als ISO ga je starten met 100 ISO en verhogen indien nodig (verschil tussen buiten of binnen)
            -Je flits plaats je gewoon in ETTL, bij sluitersnelheden boven 1/200ste is een High speed sync nodig, dit kan alleen met reportageflitsen, niet met studioflitsen.

            Zo neem je de opnames, en bekijk ze op je LCD, door de ervaring zal je leren waar je moet ingrijpen om de belichting te doen naar uw wens.
            Experimenteren is steeds nodig.

            Met manuele flitsen zoals studioflitsen is de werkwijze in grote lijnen identiek, maar hier werken we normaal met een flitsmeter, zodat we de lichtopbrengst van de flits gaan meten en vergelijken met het omgevingslicht, om dan de aanpassingen te doen die we wensen voor ons resultaat.

            Een beetje weten wat licht doet, zoals in de omgekeerde kwadratenwet maakt het wat gemakkelijker om begrijpen.

            MVG, Jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Donkere achtergrond

              moet je eigenlijk spot metering gebruiken zodat uw flash in ttl juist belicht of gaat dat automatisch met die preflash ?

              Comment


              • #8
                Re: Donkere achtergrond

                Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht

                Als je even logisch denkt, zijn er drie of vier spelers in je correcte belichting, ik som ze even op
                - sluitersnelheid (heeft invloed op het omgevingslicht, geen of veel minder op je flits)
                - diafragma (heeft invloed op de dieptescherpte, je flits en het omgevingslicht)
                - ISO of de gevoeligheid, (heeft invloed op omgevingslicht en flitslicht)
                - het flitslicht (als extra of/ en tweede lichtbron)

                Jeff, je vergeet nog een (5de) belangrijke... De omgekeerde kwadraatswet...
                je licht wordt 4X zwakker bij elke verdubbeling van de afstand tot het onderwerp...
                nuttig bij manuele flitsen...

                en natuurlijk heeft een nikon D70 geen ETTL
                Last edited by d_oracle; 22 oktober 2010, 08:41.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Donkere achtergrond

                  Oorspronkelijk geplaatst door diNnE Bekijk bericht
                  Beste,

                  Graag wat uitleg hoe ik een donkere achtergrond kan vermijden bij het nemen van foto's buiten. Ik ben in het bezit van een externe flitser (Metz Mecablitz) en een Nikon d70s met een Nikon 18-200mm VR lens.

                  Het valt vaak voor dat de persoon op de foto overbelicht en de achtergrond te donker is. Kan iemand mij wat interessante tips geven? Ik heb al wat geëxperimenteerd, maar blijkbaar nog niet voldoende ...
                  enkele eenvoudig tips:
                  zet je camera op manueel: diafragma zo groot mogelijk open, want je wil de verhouding omgevingslicht - flits licht niet te groot maken. Camera niet op A mode want dan controleert de camera je sluitertijd... en net dit wil je zelf kunnen!

                  sluitertijd zo lang mogelijk, hier bestaat geen regeltje voor, het hangt van de situatie af. de hoeveelheid omgevings licht, de lens, de camera... en het hangt van jouw voorkeur af... hoe veel achtergrond wil je zien...

                  bv. F4 en 1/15

                  zorg eerst dat je flits je onderwerp juist belicht (zet die op iTTL), en ga dan spelen met de sluitertijd... meer of minder...

                  Als het te donker is, verhoog je ISO...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Donkere achtergrond

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    Jeff, je vergeet nog een (5de) belangrijke... De omgekeerde kwadraatswet...
                    je licht wordt 4X zwakker bij elke verdubbeling van de afstand tot het onderwerp...
                    nuttig bij manuele flitsen...

                    en natuurlijk heeft een nikon D70 geen ETTL

                    Ja bij Nikon zal dat anders heten, maar komt toch op hetzelfde neer hé.
                    En de wet heb ik even vermeld, maar wou het toch redelijk eenvoudig houden.

                    MVG, Jeff C
                    Last edited by Digipics357; 24 oktober 2010, 06:42.
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment

                    Working...
                    X