Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips Partyfotografie!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips Partyfotografie!

    Ik ben tot nu al toe al een paar keren foto's gaan trekken op een feestje..
    Mijn materiaal : Canon 5D mark II, 24-70 2.8 L USM en Canon 430EX II.

    Nu de vraag is, ik heb ondertussen al paar dingen onder de knie, zoals omgevingsbelichting en dergelijke opnemen in de foto's..
    Maar ik gebruik geen omnibounce omdat de mijnen te groot is (Gary Fong : http://www.nikonians.org/html/resour...s/lightsphere/ )

    Het probleem is dan, iedere keer dat ik me camera rechtzet of liggend moet ik mijn flits veranderen van kant. + de meerdere keren zijn me foto's of onderbelicht of overbelicht (met dezelfde instelling)

    Probleem is dus simpel -> plafond is hoger of lager, personen staan soms verder van elkaar, en dergelijke.

    Is er dan geen manier om met een drietal instellingen alles goed voor elkaar te krijgen?
    Bv met een kleinere omnibounce die minder opvallend is en er niet de hele tijd afgaat!

    Het is toch echt irritant als men per foto alles moet gaan instellen..
    Als ik zo eens rondzie bij fotografen met enige ervaring, dan zie ik ze toch zelden die knoppen veranderen..

    Kan iemand me bv een goeie omnibounce aanraden?
    Mss nog andere tips die welkom zijn..

    Mijn instellinge gisteren was ISO 400 F2.8 tot F4 en rond de 1/8 sluitertijd.. Om omgevingsbelichting te krijgen..
    Yannick Desmet 2021
    yannickdesmet.com

  • #2
    Re: Tips Partyfotografie!

    Ik gebruik zo'n jampot en dan draai ik de kop van de flits 90 graden(paralel met de lens) en wel in de richting dat de je flits mee kan knikken als de camera van landschap naar portret gaat. Resultaat: in beide standen staat de flits in de zelfde positie.

    Werkt ook als je met een haarelastiek een stukje(15x20) fotopapier achter de flitskop zet. Papier aan beide zijkanten afknippen, zodat het van onderen nog 10cm breed is(trapezium hoogte 20cm, basis 10cm, bovenkant 15cm).
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Tips Partyfotografie!

      een vaste instelling bestaat niet.
      Partyfotografie is anticiperen op waar je staat.
      als je een paar keer in de zelfde zaak gaat dan weet je na een tijdje wat en hoe.

      Hoe doe ik het :
      Ik flits "nooit" direct.
      ik bounce altijd. of op plafond of op andere klanten (zonder dat ze het beseffen)
      ik gebruik nooit een diffuser of wat dan ook.
      flits staat ingesteld op wide.
      spotmeting.als je natuurlijk net meet als er een spot op het gezicht staat en uit is wanneer jij trekt ja....kijk dus altijd eens naar boven" en maak gebruik van de "discoverlichting"
      en vooral : Durf de klanten te verplaatsen.sommige hoeken zijn zo saai dat je de foto toch weg smijt en dan zagen de klanten achteraf.

      Iso zou ik toch hoger zetten. je moet al veel licht hebben om op iso 400 nog toe te komen . Iso 1600 is vrij standaard in de zaken waar ik ga. Tevens hoe hoger je iso waarde hoe minder hard je flitser moet werken.

      enkele voorbeelden hier : http://www.nowforever.be/partyreflections.html
      Last edited by stach; 16 oktober 2010, 19:06.
      www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

      Comment


      • #4
        Re: Tips Partyfotografie!

        Ik zou niet op plafond flitsen. Is goed voor receptie toestanden, waar de belichting eerder saai is. Daardoor verlies je teveel de sfeer en de originele verlichting. Meestal ga je op een party locatie ook niet de ideale plafond hebben om op te flitsen (fuif zalen, tenten,...).

        Ik stel het toestel manueel in, op die manier heb je toch iets meer controle over de situatie, je camera gaat anders soms rare dingen doen.
        Redelijk lange sluitertijd, 1/8 lijkt mij redelijk, mss nog iets trager.
        Flits direct (maar met een diffuser, gewoon standaard diffuser volstaat, als je niet met zo een toeter wil rondlopen), eventueel op tweede gordijn. Flits manueel best ook een beetje laten onderbelichten, om overbelichting op de gezichten te voorkomen.

        Op deze manier vang je voldoende licht op, er zit ook wat beweging in je beeld en de personen worden dankzij de flits stil gezet en geïsoleerd van de omgeving. Je kan je camera ook draaien zoals je wil, je moet niet steeds alle instellingen aanpassen.

        Je moet voor jezelf opzoek gaan naar de instellingen waar je je best bij voelt en die voor u het beste resultaat geven.
        ... see the ART not the TOOL ...

        Comment

        Working...
        X