Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Smeulende sigaret

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Smeulende sigaret

    Heeft er iemand tips om mooi een brandende sigaret te fotograven waar daat je de rook zeer mooi ziet op stijgen.
    Nu probeer ik het al een tijdje is een verkleinde studio op alle soorten diafragma en sluitertijden met flits en zonder maar i won't work please some help??
    Nikon D3000,een paar lensjes en een SB-900, but wants more....MORE

  • #2
    Re: Smeulende sigaret

    Je moet daarvoor geen flits gebruiken, probeer het eens met een bureaulampje.
    Als het licht te fel is, dan zet je het lampje verder achteruit. Om schaduwen weg te werken kan je meerdere lichtbronnen gebruiken, en door het licht te laten reflecteren op een wit voorwerp (blad papier, stuk piepschuim...) kan je het licht zachter maken (opletten met brandbare materialen en lampen die veel warmte afgeven).

    Zet het licht zo dat de rook het beste zichtbaar wordt, best mogelijk dat je de rook beter zichtbaar krijgt in tegenlicht (lichtbron wel net buiten beeld houden).
    Tegen een donkere achtergrond zal de rook ook beter opvallen.

    Ik heb zelf nog zo geen "rookfoto's" gemaakt, maar als je wat experimenteert met de belichting en achtergronden zal je waarschijnlijk wel het gewenste resultaat bereiken.
    Last edited by Black B@ndit; 14 oktober 2010, 17:40.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Smeulende sigaret

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Je moet daarvoor geen flits gebruiken, probeer het eens met een bureaulampje.
      Als het licht te fel is, dan zet je het lampje verder achteruit. Om schaduwen weg te werken kan je meerdere lichtbronnen gebruiken, en door het licht te laten reflecteren op een wit voorwerp (blad papier, stuk piepschuim...) kan je het licht zachter maken (opletten met brandbare materialen en lampen die veel warmte afgeven).

      Zet het licht zo dat de rook het beste zichtbaar wordt, best mogelijk dat je de rook beter zichtbaar krijgt in tegenlicht (lichtbron wel net buiten beeld houden).
      Tegen een donkere achtergrond zal de rook ook beter opvallen.

      Ik heb zelf nog zo geen "rookfoto's" gemaakt, maar als je wat experimenteert met de belichting en achtergronden zal je waarschijnlijk wel het gewenste resultaat bereiken.
      Thx voor de tip had nog niet aan tegenlicht gedacht.
      Wel best klein diafragma en lange sluitertijd denk ik of ben ik mis?
      Om zo de rook wat dikker te krijgen??
      Nikon D3000,een paar lensjes en een SB-900, but wants more....MORE

      Comment


      • #4
        Re: Smeulende sigaret

        Zo deed ik het.
        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Smeulende sigaret

          Heb het ook al geprobeerd.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Smeulende sigaret

            Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht

            welke setting heb jij gebruikt er voor?

            Prachtig gelukt van u btw
            Nikon D3000,een paar lensjes en een SB-900, but wants more....MORE

            Comment


            • #7
              Re: Smeulende sigaret



              Zo krijg ik het nu voor elkaar maar dit kan beter en scherper

              deze shot (f6.3 -1/80 sec)

              Nog iemand tips??
              Nikon D3000,een paar lensjes en een SB-900, but wants more....MORE

              Comment


              • #8
                Re: Smeulende sigaret

                Als ik het filmpje bekijk, dan zie ik dat je daarvoor een vrij korte sluitertijd moet gebruiken. Dat is de reden waarom er een flitser wordt gebruikt.

                Je testfoto is op iso 3200 gemaakt volgens de exif, en dan krijg je ook niet zo'n superscherpe foto's.

                De bureaulamp gebruik je dus om de rook zichtbaar te maken zodat je ziet wat er op de foto komt, de flitser zorgt voor de belichting terwijl je de foto maakt (het flitslicht is veel sterker dan de bureaulamp).
                De flitser moet licht geven vanaf de zijkant voor het beste effect.


                Ik kan dit hier niet testen, want als ik in de buurt kom van zo'n wierrookstokjes, dan krijg ik ademhalingsproblemen (ik kan niet tegen die rook, misschien lukt het wel in de keuken onder de dampkap).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Smeulende sigaret

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Als ik het filmpje bekijk, dan zie ik dat je daarvoor een vrij korte sluitertijd moet gebruiken. Dat is de reden waarom er een flitser wordt gebruikt.

                  Je testfoto is op iso 3200 gemaakt volgens de exif, en dan krijg je ook niet zo'n superscherpe foto's.

                  De bureaulamp gebruik je dus om de rook zichtbaar te maken zodat je ziet wat er op de foto komt, de flitser zorgt voor de belichting terwijl je de foto maakt (het flitslicht is veel sterker dan de bureaulamp).
                  De flitser moet licht geven vanaf de zijkant voor het beste effect.


                  Ik kan dit hier niet testen, want als ik in de buurt kom van zo'n wierrookstokjes, dan krijg ik ademhalingsproblemen (ik kan niet tegen die rook, misschien lukt het wel in de keuken onder de dampkap).
                  Vind ook dat dit verschrikkelijk stinkt maar onder de dampkap gaat het niet lukken. Je gaat nooit een mooie vorm in de rook krijgen, zal direct richting dampkap trekken
                  Ik nam een blad en maakte een lichte waaibeweging om een krul in de rook te krijgen, maar was niet makkelijk... link naar mijn poging
                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Smeulende sigaret

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Als ik het filmpje bekijk, dan zie ik dat je daarvoor een vrij korte sluitertijd moet gebruiken. Dat is de reden waarom er een flitser wordt gebruikt.

                    Je testfoto is op iso 3200 gemaakt volgens de exif, en dan krijg je ook niet zo'n superscherpe foto's.

                    De bureaulamp gebruik je dus om de rook zichtbaar te maken zodat je ziet wat er op de foto komt, de flitser zorgt voor de belichting terwijl je de foto maakt (het flitslicht is veel sterker dan de bureaulamp).
                    De flitser moet licht geven vanaf de zijkant voor het beste effect.


                    Ik kan dit hier niet testen, want als ik in de buurt kom van zo'n wierrookstokjes, dan krijg ik ademhalingsproblemen (ik kan niet tegen die rook, misschien lukt het wel in de keuken onder de dampkap).

                    Probleem is als ik het doe volgens het filmpje f11 en 1/160 sec sluiter dan zie ik niks only black of ligt dit aan het feit dat ik op zo hoge iso shoot
                    second problem ik heb geen aparte flitser.

                    Ik denk dat ik morgen mijn kot eens naar wierrookstokjes ga doen ruiken inplaats van sigaretten nuja ik rook toch veel zal het niet uitmaken maar brandt iets trager dan een sigaret.

                    Thx any way

                    will be continued tommorrow
                    Nikon D3000,een paar lensjes en een SB-900, but wants more....MORE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Smeulende sigaret

                      Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                      Vind ook dat dit verschrikkelijk stinkt maar onder de dampkap gaat het niet lukken. Je gaat nooit een mooie vorm in de rook krijgen, zal direct richting dampkap trekken
                      Ik nam een blad en maakte een lichte waaibeweging om een krul in de rook te krijgen, maar was niet makkelijk... link naar mijn poging
                      Terug naar de sixties,toen stonk dat niet.
                      Mooie resultaten.
                      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Smeulende sigaret

                        welke setting heb jij gebruikt er voor?

                        Prachtig gelukt van u btw
                        http://iloapp.paly.be/blog/oldblog?Home&post=114
                        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                        Comment

                        Working...
                        X