Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vervanger voor mijn D70?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vervanger voor mijn D70?

    Hey,

    ik heb nu bijna 4 jaar mijn nikon D70 (toen al tweedehands gekocht) en de laatste tijd begint hij het op te geven (problemen met de CF kaart-slots, niet met de kaartjes zelf).

    Met de feestdagen in het vooruitzicht zou ik me dus een nieuwe (geen tweedehands deze keer) Nikon willen aanschaffen, maar ik weet niet goed wat kiezen.
    Misschien kunnen jullie mij wat helpen om mijn keuze makkelijker te maken.

    Qua lenzen heb ik hetvolgende: een 28-80, 70-300 (kit-lenzen van mijn F65) en een 16-85 DX. En samen met de aankoop van de DSLR zou ik ook nog een 50mm f1.8 willen bijkopen.
    En mijn SB-600 zal met allemaal wel goed samenwerken.

    De foto's die ik neem zijn redelijk all-round. Foto's van de kids, zowel binnen als buiten - op vakantie (zon, sneeuw) - landschappen...
    En 't vrouwke (die er niet veel mee werkt, maar als het toch eens nodig is dan werkt ze liever op de Automatische stand) moet er zonder al te stijle leercurve ook mee uit de voeten kunnen.

    De toestellen die ik nu al in overweging neem, zijn de volgende, en zo'n beetje uitleg al bij ook:

    Een D90: wat budgetvriendelijker en misschien op zich wel voldoende.
    Een D300s: beter AF-systeem tov D90, CF-kaartjes kan ik blijven gebruiken

    Of wachten op de D7000: betere iso-waardes, meer pixels (maar sensor is wel kleiner), nog beter AF-systeem

    Nadelen bij de D90 en D7000: nieuwe kaartjes kopen.
    Nadeel bij de D300s - vooral naar 't vrouwke toe dan misschien: geen auto-stand.


    Dus tips, suggesties, andere voorstellen, ... Laat maar komen, en al bedankt op voorhand.
    Dave

  • #2
    Re: vervanger voor mijn D70?

    Van de kaartjes zou 'k in elk geval niet laten afhangen: geheugen is goedkoop tegenwoordig, en vermoedelijk zijn jouw kaartjes niet meer van de snelste. Ook al ben je misschien geen sportfotograaf, snelle kaartjes zijn toch leuk om vlot je foto's op pc te zetten.
    Moest je je d70 verkopen, zijn bijhorende kaartjes toch een extra verkoopargument. En als je hem bijhoudt als backup heb je ook kaartjes nodig.

    Comment


    • #3
      Re: vervanger voor mijn D70?

      duur zijn nieuwe kaartjes in ieder geval niet, dat is juist.
      Verkopen ga ik de D70 vermoedelijk niet doen, omdat hij al regelmatig fouten geeft. En als backup gebruiken dus ook niet waarschijnlijk.

      Maar inderdaad: argument van de kaartjes hergebruiken is misschien verwaarloosbaar...

      Comment


      • #4
        Re: vervanger voor mijn D70?

        D90 is een gigantische stap voorwaarts t.o.v. D70 en zal voor all-round gebruik zeker volstaan. De zoeker is veel beter, op het grote scherm kun je eindelijk écht de scherpte controleren, er zijn meer dedicated knoppen en de beeldkwaliteit is ook van een andere orde. Ik ben zelf behoorlijk veeleisend maar heb nog nooit een drang gevoeld naar een betere body type D300 (ik doe vooral aan macrofotografie, maar verder ook meer allround natuurfotografie, landschappen, honden). Bij de overstap van D70 naar D90 had ik toch het gevoel dat ik makkelijker tot de foto's kwam die ik wilde maken.

        D90 is uiteindelijk ook de goedkoopste oplossing.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: vervanger voor mijn D70?

          Behalve om louter budgettaire redenen zou'k niet meer naar de d90 omkijken, ongetwijfeld een prima camera, maar als je met de volgende ook minstens 4 jaar wil doen zou 'k toch de voorkeur geven aan recente technologie. Natuurlijk voor 't verschil van +/- 500 € kan je je lenzenarsenaal ook iets uitbreiden/upgraden (bvb ipv de 50/1.8 de 35/1.8 én de 85/1.8 dan heb je op dx een leuke standaardlens èn portretlens. Of die 70-300 vervangen door de VR- variant)

          verder:
          Voordeel D300s: meer focuspunten en 8fps tov 6, maar voor het huis-tuin-en-keuken gebruik wellicht niet onmisbaar.
          Voordeel D7000: filmcapaciteiten
          Last edited by Sam Jae; 14 oktober 2010, 10:49.

          Comment


          • #6
            Re: vervanger voor mijn D70?

            De D300(s) heeft wel een auto stand hoor! De Program mode; het enige dat dat niet doet is de flash openklappen. (Maar wie gebruikt die popup dan ook?)
            MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

            Comment


            • #7
              Re: vervanger voor mijn D70?

              Oorspronkelijk geplaatst door Mista Molla Bekijk bericht
              (Maar wie gebruikt die popup dan ook?)
              Hmm, ik heb zelf mijn pop-up flash nog maar nauwelijks gebruikt, maar 't is soms toch handig om te hebben, al was 't maar als een invulflits .

              Voorbeeldje ...(zij het dan wel niet met een Nikon genomen, gebruik Sony - ik weet 't, geen topfoto, maar toch een leuke foto vind ik).

              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

              Comment


              • #8
                Re: vervanger voor mijn D70?

                Oorspronkelijk geplaatst door davege Bekijk bericht
                Of wachten op de D7000: betere iso-waardes, meer pixels (maar sensor is wel kleiner),
                Kleiner dan???????????????????????????????
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: vervanger voor mijn D70?

                  @ThierryM: fijn om te horen dat jij van D70 naar D90 overgestapt bent en daar zeer tevreden mee bent

                  @Sam: de prijs van de D90 speelt zeker hard mee in de keuze. Als het die zou worden, denk ik niet dat er onmiddellijk extra glas gaat bijkomen, maar misschien eerst wat centjes gebruiken voor andere dingen.
                  En het filmen: geen idee eigenlijk of ik dat veel ga gebruiken...

                  @Mista: aha: program mode... Moet ik eens opzoeken dan. En die popup flash gebruik ik inderdaad zelden.

                  @hjanssen: kleiner dan die van de D90 en de D300s (23.1 x 15.4 mm tov 23.6 x 15.8 mm)

                  Comment


                  • #10
                    Re: vervanger voor mijn D70?

                    bedankt voor de tips, en ik heb zo'n beetje gekozen denk ik.
                    Na nog wat andere reacties over de D7000 hier - en ook op andere fora - gelezen te hebben, ga ik straks de D7000 bestellen. Hopelijk duurt het dan niet te lang voor ik hem heb...

                    Comment


                    • #11
                      Re: vervanger voor mijn D70?

                      Weet je het zeker? De d90 is wel een heel stuk goedkoper en heb je ook een goed toestel aan. Hou je nog 400 euro over om kaarten van te kopen en een 50mm
                      Groeten Remco.

                      Comment


                      • #12
                        Re: vervanger voor mijn D70?

                        'k denk het wel ja.

                        wat me vooral die richting deed (doet) uitgaan, is de veel betere kwaliteit (lees: minder ruis) bij de hogere iso-waardes. En ook het feit dat de D90 al wel een ouder model is waar ik misschien wat sneller spijt van ga krijgen.

                        Ik heb ondertussen al een paar kaartjes op de kop kunnen tikken aan een zeer interessante prijs. Die 50mm: die zal dan even moeten wachten vrees ik...
                        Last edited by davege; 26 oktober 2010, 13:47.

                        Comment


                        • #13
                          Re: vervanger voor mijn D70?

                          Met mijn D90 neem ik foto's op iso1600 die er echt goed uitzien. Je moet al erg vergroten om enige korrel waar te nemen. Als je dit vergelijkt met de foto's van mijn buurman in de fotocursus met zijn eos500D op 1600iso.... Daar is mij D90 toch duidelijk beter in.
                          Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

                          Comment

                          Working...
                          X