Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gezocht Daikin FTXS35G 5.2 kW warmtepomp installateur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gezocht Daikin FTXS35G 5.2 kW warmtepomp installateur

    Ik ben op zoek naar een installateur voor hat plaatsen van een Daikin FTXS35G 5.2 kW warmtepomp. De installatie is echt heel eenvoudig, ene kant van de muur binnenunit andere kant van de muur buitenunit. Ik zorg dat er een stroomkabel klaar ligt. Als ik de online prijzen voor het toestel bekijk vallen deze goed mee rond de 1500 euro. Jammer genoeg kan je dergelijke toestellen niet zelf opstarten. Ik heb hier onlangs prijs gevraagd aan een installateur : 1600 euro voor het toestel en 1000 euro plaatsingskost! Dit lijkt me fel overdreven.

    Iemand een tip voor een betaalbare installateur omgeving Oost Vlaanderen?

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: Gezocht Daikin FTXS35G 5.2 kW warmtepomp installateur

    Vergeet wel niet dat indien je die aankoopt bij de plaatser ervan maar 6% BTW moet betalen en indien elders gekocht je 21% kan afdokken.
    Anders is het waar dat er fors overdreven wordt met die prijzen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Gezocht Daikin FTXS35G 5.2 kW warmtepomp installateur

      Heb net een offerte gevraagd voor een warmtepomp op het werk. Is een Panasonic : geïnstalleerd ergens een goeie 2000€ zonder BTW.
      1000 € plaatsing lijkt me ook redelijk duur. Is een kerel uit Heule (is wel niet direct Oost-Vlaanderen).
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: Gezocht Daikin FTXS35G 5.2 kW warmtepomp installateur

        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        1000 € plaatsing lijkt me ook redelijk duur
        Da's nog goedkoop als je de meeste officiële dealers hun prijzen ziet.

        Meestal komen ze met 2 en houden ze zich een dagske bezig voor een installatie (niet voor héél simpele installaties) dan rekenen ze verplaatsingskosten en werkuren die minstens oplopen tot 50€ per persoon per begonnen uur.

        Tel maar ... 150€ verplaatsing gelijk niets, 8 uur x 2 personen x 50€ is ook al 800€ en daar nog wat BTW en klein mareriaal bij.

        Ik heb zelf eens een offerte gehad en die telde 75€ per uur per man. De installatiekost was bijna overal duurder dan het materiaal zelf.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Gezocht Daikin FTXS35G 5.2 kW warmtepomp installateur

          Dan zou ik eigenlijk een installateur zoeken die maar met 1 man afkomt, en zelf een beetje helpen...
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: Gezocht Daikin FTXS35G 5.2 kW warmtepomp installateur

            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Dan zou ik eigenlijk een installateur zoeken die maar met 1 man afkomt, en zelf een beetje helpen...
            Een installateur die met één man afkomt ... dan zijn ze terug met twee.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Gezocht Daikin FTXS35G 5.2 kW warmtepomp installateur

              Hebben ze zo geen sytemen die voorgevuld zijn?
              Ik heb bij mijn broer ooit een airco geplaatst waar het koelgas al inzat.
              De aansluiting gebeurt dan met speciale koppelingen zodat er geen koelgas verloren gaat.

              Als de unit niet voorgevuld is, dan heb je een koeltechnieker nodig.
              En omdat het meestal toch geen lichte toestelletjes zijn zullen er altijd twee techniekers nodig zijn om de units tegen de muur te bevestigen.
              Daar komt dan ook de kostprijs van de onderdelen bij (koelleidingen, isolatiemateriaal, koelgas, afvoer voor condensatie, kabels....).


              Ga je die warmtepomp gebruiken als enig verwarmingstoestel, of wordt die alleen gebruikt in de periode dat het buiten nog niet zo heel koud is?

              Als de buitentemperatuur te laag is, dan bevriest de verdamper, en is er een ontdooisysteem nodig, dat zal dan meestal gebeuren door persgassen door de verdamper te sturen. (de condensafvoer moet dan ook elektrisch verwarmd worden).
              Tijdens het ontdooien krijg je geen warmte in huis, en die ontdooicyclus verbruikt wel energie...

              Het is dus mogelijk om zo'n installatie te laten werken bij een lage buitentemperatuur.
              Maar het grote probleem is dat die warmtepomp bij een lage buitentemperatuur zeker geen 5,2KW aan warmte zal afgeven. Als de buitenlucht kouder is, dan kan er ook minder warmte uitgehaald worden.
              Met andere woorden, zo'n lucht-lucht systeem werkt prima in de "tussenseizoenen", maar tijdens de wintermaanden zal die warmtepomp veel minder warmte afgeven in de woning.
              Dat is de reden waarom er voor verwarming van een woning meestal gewerkt wordt met een verdamper die in de grond wordt ingegraven, of met water dat vanuit een vrij grote diepte wordt opgepompt.

              Ik heb even wat gegevens opgezocht van een koelgroep met een koelvermogen van 5 KW bij een verdampingstemperatuur van +10°C.

              De verdampingstemperatuur zal zo'n 10° lager zijn dan de buitentemperatuur (als de verdamper voldoende groot is kan het verschil beperkt worden tot 5°C, maar dan is de kostprijs waarschijnlijk te groot, dus ga ik uit van een delta-T van 10°).
              (De verdamper is bij een warmtepomp het apparaat dat de warmte uit de lucht haalt, de kondensor geeft de warmte af.)

              Om een verdampingstemperatuur van +10°C te krijgen heb je dus een buitentemperatuur van +20°C nodig. In dat geval heb je de warmtepomp bijna niet nodig omdat het buiten zo al warm genoeg is.

              verdampingstemperatuur +10°C -> 5033 W (buitentemp = + 20°C)
              verdampingstemperatuur +5°C -> 4299W (buitentemp = + 15°C)
              verdampingstemperatuur 0°C -> 3605W ( buitentemp is dan nog + 10°C, bij een lagere temperatuur is een ontdooisysteem noodzakelijk)
              verdampingstemperatuur -5°C -> 2958W (buitentemp = +5°C)
              verdampingstemperatuur -10°C -> 2356W (buitentem = 0°C)
              verdampingstemperatuur -15°C -> 1832W (buitentemp = -5°C)
              verdampingstemperatuur -20°C -> 1367W (buitentemp = -10°C)

              Dit zijn gegevens van een Danfoss koelgroep met R404A als koelgas, het opgegeven vermogen is het koelvermogen, het vermogen dat als warmte wordt afgegeven is het koelvermogen + het elektrische vermogen dat de compressor verbruikt.


              Je ziet dus dat er niet veel warmte meer te pompen valt als de buitentemperatuur zakt.
              Het probleem is dat je tijdens de koude winterdagen wel het maximale vermogen nodig hebt

              In de winter zou ik zo'n lucht/lucht warmtepomp niet willen hebben als enige warmtebron...

              (Sorry voor de heel erg lange uitleg.)
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Gezocht Daikin FTXS35G 5.2 kW warmtepomp installateur

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Hebben ze zo geen sytemen die voorgevuld zijn?
                Ik heb bij mijn broer ooit een airco geplaatst waar het koelgas al inzat.
                De meeste Daikins zijn trouwens ook voorgevuld ... dat was tenminste zo met die dat bij ons staat (1 buitenunit en 3 binnenunits) en dat is toch al een jaar of 4 à 5 geleden.
                Ze moesten wel de leidingen vacuum trekken.
                De aansluiting gebeurt dan met speciale koppelingen zodat er geen koelgas verloren gaat.
                Als de unit niet voorgevuld is, dan heb je een koeltechnieker nodig.
                Bij de meeste waarbij het voorgevuld is staat ook vermeld dat je die in principe niet zelf mag opstarten.
                Je mag alles zelf plaatsen maar de laatste hendel overhalen (gas lossen in de leidingen) moet door een erkende installateur gebeuren. Of dit wettelijk ook verplicht is weet ik niet.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment

                Working...
                X