Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

celspin (bouk!!)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • celspin (bouk!!)

    deze spin kwam ik een tijdje geleden tegen op onze witte tuintafel,ik had zo een spin eigenlijk nog nooit gezien ,vond het eigenlijk nogal eng diertje ,gelukkig ligt mijn toestel meestal nooit veruit de buurt ,maar had eigenlijk maar een kleine kans om het vast te leggen ,hij was weer vlug uit de voeten ,de BG is wit en ik weet dat vele dit niet smaken maar had hier dan ook geen keus
    dank voor het kijken

    ik vond het dan ook wel nuttige eens een beetje uitleg er bij te plaatsen (uit wikipedia):
    De lengte is ongeveer 1,5 - 2 centimeter voor de vrouwtjes, de mannetjes zijn half zo groot. De pootspanwijdte van vrouwtjes is maximaal 3 cm, die van mannetjes 1,5 cm. De kop heeft zes enkelvoudige ogen waarmee de spin vanwege de nachtactieve levenswijze zeer slecht kan zien. Het kopborststuk is bruin tot roodachtig, het achterlijf is wit tot witgeel. Het lichaam heeft korte pootjes waardoor niet snel gelopen kan worden hier heeft het dier niet al te veel hinder van want de favoriete prooi, de pissebed, is ook niet snel. De kaken en de giftanden (cheliceren) zijn tamelijk groot (bij het vrouwtje soms een halve cm). De kaken zijn enorm krachtig zodat ze met gemak door het pantser van een pissebed kunnen snijden.
    [bewerken] Gedrag

    De roodwitte celspin is vrij agressief en valt elk dier aan bij verstoring. Er wordt een dreighouding aangenomen die bestaat uit het opensperren van de sterke kaken en het opheffen van het kopborststuk of cephalothorax. Mensen die gebeten worden door deze spin (wat gezien het gedrag niet ongewoon is) krijgen twee gele blaasjes die uiteindelijk openbarsten. Als men de wondjes uitspoelt en ontsmet is het herstel snel bereikt. Het is echter beter om het dier niet te provoceren door het te proberen te pakken of te porren.

  • #2
    Re: celspin (bouk!!)

    Dat wit stoort me geenszins daar het een prachtige illustratie is van dit vurige spinnetje
    Kunst is genieten - genieten is een kunst !

    Comment


    • #3
      Re: celspin (bouk!!)

      Je hebt er toch nog een prachtige compo van gemaakt.
      Spin tegen witte BG geeft wel een speciaal cachet aan je foto.

      groetjes

      moniq
      groetjes, moniq (BD1321BE)

      A picture paints a thousand words

      Comment


      • #4
        Re: celspin (bouk!!)

        Door de kleuren van de spin is de witte achtergrond voor mij een meerwaarde !

        Mooie foto
        Greetz Twan

        http://500px.com/TwanGroenen

        Comment


        • #5
          Re: celspin (bouk!!)

          Heel mooi in beeld gezet hoor, nog nooit van zo dicht gezien, die kaken zijn wel indrukwekkend.
          Die witte ondergrond stoort mij ook niet hoor, snel en accuraat ingegrepen;
          Die extra uitleg vind ik ook wel prettig !

          frans
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

          Comment


          • #6
            Re: celspin (bouk!!)

            Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
            Heel mooi in beeld gezet hoor, nog nooit van zo dicht gezien, die kaken zijn wel indrukwekkend.
            Die witte ondergrond stoort mij ook niet hoor, snel en accuraat ingegrepen;
            Die extra uitleg vind ik ook wel prettig !

            frans
            ik volg
            bedankt voor de uitleg zo leren we allen nog wat
            Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
            Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

            Comment


            • #7
              Re: celspin (bouk!!)

              Zeer goed, lijkt wel studio opname
              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: celspin (bouk!!)

                Knap beest heel knap vastgelegd
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

                Comment


                • #9
                  Re: celspin (bouk!!)

                  Als het om de details van het onderwerp (hier het spinnetje) gaat, vind ik persoonlijk een witte of zwarte achtergrond beter dan zijn natuurlijke omgeving, die dan storend kan werken.
                  (botanische prenten, licht en donkerveld techniek zijn enkele voorbeelden)

                  Vind het zeer mooi.

                  Eric

                  Comment


                  • #10
                    Re: celspin (bouk!!)

                    kvind hem prachtig!
                    groetjes
                    hilde

                    Comment


                    • #11
                      Re: celspin (bouk!!)

                      Creepy spinnetje, prachtig vastgelegd en de witte achtergrond doet zeker geen afbreuk

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: celspin (bouk!!)

                        Knappe foto hoor!
                        www.maximpiessen.com
                        www.facebook.com/maximpiessenphotography
                        Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop

                        Comment


                        • #13
                          Re: celspin (bouk!!)

                          Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                          [CENTER]deze spin kwam ik een tijdje geleden tegen op onze witte tuintafel. De kaken en de giftanden (cheliceren) zijn tamelijk groot (bij het vrouwtje soms een halve cm). De kaken zijn enorm krachtig zodat ze met gemak door het pantser van een pissebed kunnen snijden.


                          De roodwitte celspin is vrij agressief en valt elk dier aan bij verstoring. Er wordt een dreighouding aangenomen die bestaat uit het opensperren van de sterke kaken en het opheffen van het kopborststuk of cephalothorax. Mensen die gebeten worden door deze spin (wat gezien het gedrag niet ongewoon is) krijgen twee gele blaasjes die uiteindelijk openbarsten. Als men de wondjes uitspoelt en ontsmet is het herstel snel bereikt. Het is echter beter om het dier niet te provoceren door het te proberen te pakken of te porren.

                          zie je nou wel... en mij lachen ze uit!

                          tis wel een mooie opname.
                          (bedankt voor de waarschuwing).
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: celspin (bouk!!)

                            Witte achtergrond. Ik hou er persoonlijk wel van en vind dit een zeer geslaagde opname , zeker in combinatie met de leerrijke uitleg
                            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                            Flickr - JAlbum

                            Comment


                            • #15
                              Re: celspin (bouk!!)

                              Heb die ook nog nooit gezien, lijkt inderdaad aan agressief beestje.

                              Witte BG stoort mij ook helemaal niet, de kleuren van de spin komen zo mooi tot hun recht.

                              Groeten Eric
                              groeten Eric

                              Comment

                              Working...
                              X