Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Netwerkperikelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Netwerkperikelen

    Even de situatie schetsen: mijn dochter zit op kot, daar is Internetaansluiting via een modem naar een router en verder over een switch die de verschillende kamers voorziet in een wired aansluiting.
    Nu wil ik graag een draadloze 2de router aansluiten op haar kot voor een laptop (draadloos) en een netwerkprinter (wired).
    Welke instellingen moet ik in die 2de router ingeven? De router van de kotbaas is niet bereikbaar, de IP range kan ik niet inschatten.
    Een IPCONFIG geeft via de wired aansluiting (zonder 2de router) hetvolgende:
    IPv4-adres: 192.168.1.109
    Subnetmasker: 255.255.255.0
    Standaardgateway: 192.168.1.1

    De DHCP-server zal vermoed ik al zeker moeten uit staan.

    Alvast bedankt!


    Willy
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

  • #2
    Re: Netwerkperikelen

    Het staat me voor dat ik dat zelf al als volgt heb gedaan:
    DHCP op router2 idd afzetten, en configureren voor wireless met encryptie en paswoord zoals beschikbaar en gewenst (wpa psk oid)
    De kabel van router 1 naar 1 van de wired lan poorten (waar je dus normaal een andere pc aan zou hangen. De printer kan daar gewoon naast, en de laptop configureer je om op het wireless netwerk te gaan.

    Omdat je alleen de 'switch' kan van router 2 gebruikt hoef je niet echt nog iets anders te doen, dhcp verloopt via router 1.

    Om router 2 te configureren (encryptie etc) doe je dat het best als dhcp nog niet af staat en nog niet met router 1 is verbonden (de ip ranges van de router kunnen conflicteren, en als dhcp af staat krijgt je laptop niet automatisch een ip address).
    test of je met de laptop eerst op wireles kunt alvorens dhcp af te zetten. (kijk of je aan de configuratie website van de router kan via wireless)
    Als dat kan, zet je dhcp op router 2 af, en steek de kabels zoals hierboven beschreven.
    hernieuw je ipadress op de laptop (via command prompt ipconfig /release en ipconfig /renew of als dit chinees is : herstart de laptop) om te zien of je op internet kan via wireless.



    j.
    Last edited by jwllms; 12 oktober 2010, 21:06. Reden: aanvulling.
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Netwerkperikelen

      Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
      hernieuw je ipadress op de laptop (via command prompt ipconfig /release en ipconfig /renew of als dit chinees is : herstart de laptop) om te zien of je op internet kan via wireless.
      j.
      De 2de router als switch gebruiken had ik al zonder positief gevolg uitgetest... alleen had ik geen release-renew uitgevoerd, noch de laptop opnieuw opgestart.

      Bedankt voor de tips , één van volgende dagen eens naar Leuven afzakken en de instellingen aanpassen.

      Willy
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #4
        Re: Netwerkperikelen

        Je kan evenueel ook volgende config proberen.
        kabel van router 1 naar de wan ingang van router 2.
        Router 2 met dhcp aan, maar op een andere ip range dan router 1, wireless configureren.

        Je krijgt dan 2 maal een NAT achterelkaar, maar zou in principe geen probleem mogen zijn.
        j.
        A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
        Nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Netwerkperikelen

          eigenlijk heb je voor een dergelijke opstelling genoeg aan een draadloos accesspoint (de router is er toch al)... En als dat accesspoint ook nog een ingebouwd switchje heeft, is het helemaal opgelost (als er maar 1 netwerkaansluiting per kamer voorzien is).
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: Netwerkperikelen

            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            eigenlijk heb je voor een dergelijke opstelling genoeg aan een draadloos accesspoint (de router is er toch al)... En als dat accesspoint ook nog een ingebouwd switchje heeft, is het helemaal opgelost (als er maar 1 netwerkaansluiting per kamer voorzien is).
            Idd .. een Wfi WAP point aangesloten op de switch is al wat nodig is .. ik heb hier ook zulk een "extensie" lopen op een bbox

            Comment


            • #7
              Re: Netwerkperikelen

              Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
              Het staat me voor dat ik dat zelf al als volgt heb gedaan:
              DHCP op router2 idd afzetten, en configureren voor wireless met encryptie en paswoord zoals beschikbaar en gewenst (wpa psk oid)
              De kabel van router 1 naar 1 van de wired lan poorten (waar je dus normaal een andere pc aan zou hangen. De printer kan daar gewoon naast, en de laptop configureer je om op het wireless netwerk te gaan.

              Omdat je alleen de 'switch' kan van router 2 gebruikt hoef je niet echt nog iets anders te doen, dhcp verloopt via router 1.

              Om router 2 te configureren (encryptie etc) doe je dat het best als dhcp nog niet af staat en nog niet met router 1 is verbonden (de ip ranges van de router kunnen conflicteren, en als dhcp af staat krijgt je laptop niet automatisch een ip address).
              test of je met de laptop eerst op wireles kunt alvorens dhcp af te zetten. (kijk of je aan de configuratie website van de router kan via wireless)
              Als dat kan, zet je dhcp op router 2 af, en steek de kabels zoals hierboven beschreven.
              hernieuw je ipadress op de laptop (via command prompt ipconfig /release en ipconfig /renew of als dit chinees is : herstart de laptop) om te zien of je op internet kan via wireless.



              j.
              Klopt, dit is een goede manier, werkt prima.
              Alvorens de tweede router aan te sluiten eerst nakijken dat hij niet hetzelfde ip-adres heeft als router 1. Hou het ip-adres voor router twee in dezelfde range. Router twee mag in uw geval zeker niet 192.168.1.1 als ip-adres hebben (want dat is het adres van router 1) maar moet je een ip-adres geven tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.254 maar... met uitsluiting van de ip-adressen van de DHCP poel die op router 1 is ingesteld (en waarvan 192.168.1.109 er al zeker eentje is).
              Probeer eerst of je op het internet kan vanaf router twee alvorens aan de wireless configuratie te sleutelen. Sukses!

              EDIT: ik lees nu dat je die DHCP range niet kan achterhalen. Blijft altijd het risico dat vroeg of laat je met een duplicate ip-adres gaat te maken hebben.
              Last edited by kartix; 13 oktober 2010, 20:07. Reden: typo rechtgezet
              Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

              Comment


              • #8
                Re: Netwerkperikelen

                Het antwoord hierop zit in de vraagstelling:

                IPv4-adres: 192.168.1.109
                Subnetmasker: 255.255.255.0
                Standaardgateway: 192.168.1.1

                de range is dus 192.168.1.1 tot 192.168.1.255 . de router is 192.168.1.1 (=gateway, alles wat niet voor de ip segment range is, wordt daar naartoe gestuurd)

                een range 192.168.2.1 tot 192.168.2.255 met netmask 255.255.255.0 is dus ok.

                @hombre : probeer daar niet te creatief mee te zijn. je kan niet zomaar elke ip address range daar voor gebruiken. Ik ken de regels ook niet van buiten, maar als je een range in het bereik 192.168.x.x gebruikt is het ok.
                Zo belangrijk is de ip range voor router 2 nu ook weer niet, je hebt die alleen nodig als je die router wil configureren. (je moet dan je laptop manueel een ip address in deze range geven, want de dhcp staat af).

                Jo.

                Oorspronkelijk geplaatst door kartix Bekijk bericht
                EDIT: ik lees nu dat je die DHCP range niet kan achterhalen. Blijft altijd het risico dat vroeg of laat je met een duplicate ip-adres gaat te maken hebben.
                A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                Nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Netwerkperikelen

                  Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
                  Het antwoord hierop zit in de vraagstelling:

                  IPv4-adres: 192.168.1.109
                  Subnetmasker: 255.255.255.0
                  Standaardgateway: 192.168.1.1

                  de range is dus 192.168.1.1 tot 192.168.1.255 . de router is 192.168.1.1 (=gateway, alles wat niet voor de ip segment range is, wordt daar naartoe gestuurd)

                  een range 192.168.2.1 tot 192.168.2.255 met netmask 255.255.255.0 is dus ok.

                  @hombre : probeer daar niet te creatief mee te zijn. je kan niet zomaar elke ip address range daar voor gebruiken. Ik ken de regels ook niet van buiten, maar als je een range in het bereik 192.168.x.x gebruikt is het ok.
                  Klopt niet. Het subnetmask is 255.255.255.0 wat betekent dat er enkel adressen van 192.168.1.1 tot en met 192.168.1.254 worden gerouteerd. 192.168.1.255 wordt niet gerouteerd, het is het broadcast adres.
                  Een range 192.168.2.1 tot 192.168.2.255 met netmask 255.255.255.0 is niet ok!

                  In mijn eerste reply zie ik een typo, "tussen 192.168.1.2 en 192.168.2.254" moest natuurlijk zijn "tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.254".

                  Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
                  Zo belangrijk is de ip range voor router 2 nu ook weer niet, je hebt die alleen nodig als je die router wil configureren. (je moet dan je laptop manueel een ip address in deze range geven, want de dhcp staat af).

                  Jo.
                  Als hij die tweede router wil benaderen vanaf hetzelfde netwerk is de keuze wel belangrijk want je kan geen twee dezelfde ip-adressen gebruiken in eenzelfde netwerk.
                  Maakt het ook makkelijker want dan moet je op de pc geen netwerksettings wijzigen wanneer je de router wil benaderen.
                  Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

                  Comment


                  • #10
                    Re: Netwerkperikelen

                    Oorspronkelijk geplaatst door kartix Bekijk bericht
                    Klopt niet. Het subnetmask is 255.255.255.0 wat betekent dat er enkel adressen van 192.168.1.1 tot en met 192.168.1.254 worden gerouteerd. 192.168.1.255 wordt niet gerouteerd, het is het broadcast adres.
                    Een range 192.168.2.1 tot 192.168.2.255 met netmask 255.255.255.0 is niet ok!

                    ...
                    Dit is bijzonder kort door de bochten ..
                    Alles hangt af van hoe men die Wap router wil geconfigureerd zien .. gaat men via de uplink poort dan MOET men wel een ander IP subnet geven .. in principe kan daar alles vanaf 192.168.0.0 tot 192.168.254.0 .. met een netmask van 255.255.255.0
                    Wij gebruikten destijds de conventie om voor onze wap de derde byte te definieren als "verdiep van het gebouw x10 + router getal" ttz voor het 5e verdiep werd dat dus voor het eerste WAP subnet 51 ergo 192.168.51.0/255.255.255.0 het tweede WAP was dan 52 etc ..

                    Het enige probleem is dat je tussen die IP subnetten niet direct resources kan delen ... daar valt wel iets aan te doen door de locale routing tables aan te passen. We hebben zulke setup jaaaren gebruikt en uitgebreid gedeeld over 10 verschillende werkgroepen ...
                    Trouwens & FYI, 192.168.x.y wordt niet gerouteerd, en maar goed ook!

                    (om locale tests te doen hang ik hier WAP aan WAP, de eerste via een lan poort de tweede via de uplink poort en met een ander subnet, dat werkt probleemloos)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Netwerkperikelen

                      Oorspronkelijk geplaatst door kartix Bekijk bericht
                      Klopt niet. Het subnetmask is 255.255.255.0 wat betekent dat er enkel adressen van 192.168.1.1 tot en met 192.168.1.254 worden gerouteerd. 192.168.1.255 wordt niet gerouteerd, het is het broadcast adres.
                      Een range 192.168.2.1 tot 192.168.2.255 met netmask 255.255.255.0 is niet ok!

                      In mijn eerste reply zie ik een typo, "tussen 192.168.1.2 en 192.168.2.254" moest natuurlijk zijn "tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.254".

                      Een range 192.168.2.0/24 is wel ok, hangt gewoon van de instellen ip de ap af. Als je die NAT en DHCP laat doen is die range perfect bruikbaar

                      Er was ook iemand die zich afvroeg welke ranges bruikbaar waren:
                      10.0.0.0/8
                      172.16.0.0 - 172.32.0.0 /16
                      192.168.0.0 /16

                      En eigenlijk bijna elke andere range die je maar wil, de kans is heel klein dat je net een ip range gaat gebruiken die je net nodig hebt op het internet. Zeker als je gaan VLSM'en. Je hebt 4 adressen nodig (jaja 3 maar dat kan niet) dus een /29 is ok.
                      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                      http://www.stevevandegaer.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Netwerkperikelen

                        Regulus en Doc_holiday,
                        mijn antwoord is in navolging van de door jwllms voorgestelde manier, t.t.z. de tweede router niet als router maar als switch gebruiken. In die opstelling blijf je afhankelijk van het al aanwezige klasse C netwerk (waarvan de TS niet de admin is).
                        In principe hoeft die tot switch gedegradeerde tweede router zelfs geen ip-adres te hebben voor de functionaliteit, elke pc die zich wireless aanmeldt op zal mooi een ip-adres van de al aanwezige dhcp server krijgen. Maar dat weten jullie zelf ook wel.

                        Een ip-adres uit de private range wordt uiteraard niet gerouteerd , my bad.
                        Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

                        Comment


                        • #13
                          Re: Netwerkperikelen

                          Oorspronkelijk geplaatst door kartix Bekijk bericht
                          Een ip-adres uit de private range wordt uiteraard niet gerouteerd , my bad.
                          Hangt van uw setup af. Die worden niet gerouteerd op internet, maar intern kan je die zoveel routeren als je maar wil. Dit gebeurd toch ook in de meeste bedrijven, dan worden prive adressen intern gebruikt en wel degelijk gerouteerd.
                          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                          http://www.stevevandegaer.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Netwerkperikelen

                            Oorspronkelijk geplaatst door kartix Bekijk bericht
                            Regulus en Doc_holiday,
                            mijn antwoord is in navolging van de door jwllms voorgestelde manier, t.t.z. de tweede router niet als router maar als switch gebruiken. In die opstelling blijf je afhankelijk van het al aanwezige klasse C netwerk (waarvan de TS niet de admin is).
                            In principe hoeft die tot switch gedegradeerde tweede router zelfs geen ip-adres te hebben voor de functionaliteit, elke pc die zich wireless aanmeldt op zal mooi een ip-adres van de al aanwezige dhcp server krijgen. Maar dat weten jullie zelf ook wel.

                            Een ip-adres uit de private range wordt uiteraard niet gerouteerd , my bad.
                            In principe heb je gelijk maar er zit mogelijk een addertje onder het gras en of dat er zit kan je enkel via de admin of experimenteel uitvinden ttz ..

                            Als de ip adressen van de hoofdrouter "geteld" zijn in functie van het aantal clients dan loop je het risico dat, met een "passieve" setup, je soms geen ip krijgt ttz soms wel soms niet, gewoon omdat de range volgeboekt is. Een bijkomende reden van frustratie omdat je aanvankelijk en mogelijk niet direct, doorhebt waarom je soms verbinding hebt en soms niet

                            Comment


                            • #15
                              Re: Netwerkperikelen

                              Interessante discussie, bedankt voor de tips.

                              Gisteren één en ander aangepast; de 2de router 192.168.2.1 ingesteld, beveiliging ingeschakeld en de DHCP server uitgezet. Daarna ipconfig /release en /renew op de (nu draadloze) laptop.
                              De utp-kabel die het internet op de kamer aanbiedt via router 1 en switch is nu aangesloten op één van de vier wired poorten zodat router 2 als switch werkt. Ook de netwerkprinter is op een dergelijke poort aangesloten.

                              Alles werkt nu naar behoren maar ik had verwacht dat de printer en laptop nu in de 192.168.2.xx range zouden vallen. Echter beide apparaten hebben een IP-adres in de 192.168.1.xx range van de 1ste router. Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?


                              Willy
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment

                              Working...
                              X