Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

    Hallo,

    Om verschillende redenen sla ik op de C : schijf van mijn laptop bijna geen gegevens meer op. Al mijn foto's e.d sla ik op op een externe harde schijf van 750 GB. Om te vermijden dat ik bij een eventuele crasch van deze harde schijf alles kwijt zou zijn heb ik een 2e externe harde schijf gekocht van 1TB. Die van 750 GB gebruik ik als hoofdopslag en die van 1 TB als backup daarvan... Kent er iemand gratis software die mij toelaat om bvb wekelijks de 2 harde schijven met elkaar te synchroniseren ?

    Groeten,

    Strupie

  • #2
    Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

    Probeer het eens met SyncToy.
    Download

    Zie wel dat je in de juiste richting gaat synchroniseren. Misschien een goede reden om een derde harde schijf aan te schaffen

    Comment


    • #3
      Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

      Ik herinner mij een draadje over RAID systemen, misschien heb je er wat aan.
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #4
        Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

        Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
        Ik herinner mij een draadje over RAID systemen, misschien heb je er wat aan.
        Post nr 4 in dat draadje zegt al dat raid niet gelijk is aan backup. De TS is dus goed bezig, alhoewel ik nog zou synchen naar twee verschillende harde schijven.

        Comment


        • #5
          Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

          Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
          Post nr 4 in dat draadje zegt al dat raid niet gelijk is aan backup. De TS is dus goed bezig, alhoewel ik nog zou synchen naar twee verschillende harde schijven.
          Als je verder leest heeft men het daar ook over "synchroniseren", en daar is deze TS in geïnteresseerd.
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #6
            Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

            Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
            Post nr 4 in dat draadje zegt al dat raid niet gelijk is aan backup. De TS is dus goed bezig, alhoewel ik nog zou synchen naar twee verschillende harde schijven.
            Raid kan je wel zien als backup als het enkel gaat om data beveiliging en je geen verschillende versies wil bijhouden.
            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
            http://www.stevevandegaer.be

            Comment


            • #7
              Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

              Niet gratis, maar niet duur en wel degelijk: SynBack SE
              Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

              Comment


              • #8
                Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                Probeer het eens met SyncToy.
                Download

                Zie wel dat je in de juiste richting gaat synchroniseren. Misschien een goede reden om een derde harde schijf aan te schaffen
                Ik gebruik de optie "echo".
                Mijn data staat op een tweede schijf en met SyncToy gaat de data naar een
                externe harde schijf.
                Zelf houd ik helemaal niet van een backup met enige vorm van compressie.
                Of waar alle gegevens in één bestand zitten.
                Bestanden blijven dus zoals ze zijn.
                Als er iets fout gaat dan kan ik de bestanden bereiken in hun originele vorm.

                Uitzondering is de image die ik regelmatig maak van de C-schijf.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                  Ik gebruik Freefilesync om ervoor te zorgen dat alle foto's ook op de back-up schijven staan.
                  Op mijn computer staan de foto's in de map "mijn afbeeldingen", op de externe harde schijven heb ik dezelfde map. Op die manier is die map eenvoudig te synchroniseren op de verschillende back-up schijven (ik gebruik twee externe harde schijven, eentje ligt op een andere plaats voor wat extra zekerheid).

                  Freefilesync = gratis, en het werkt prima.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Ik gebruik Freefilesync om ervoor te zorgen dat alle foto's ook op de back-up schijven staan.
                    Op mijn computer staan de foto's in de map "mijn afbeeldingen", op de externe harde schijven heb ik dezelfde map. Op die manier is die map eenvoudig te synchroniseren op de verschillende back-up schijven (ik gebruik twee externe harde schijven, eentje ligt op een andere plaats voor wat extra zekerheid).

                    Freefilesync = gratis, en het werkt prima.
                    Bart, ik heb nul komma nul foto's in "Mijn Afbeeldingen".
                    En ik zal er ook niet aan beginnen
                    Alle data moet hier weg van de C-schijf.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                      Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                      Raid kan je wel zien als backup als het enkel gaat om data beveiliging en je geen verschillende versies wil bijhouden.
                      Met een beetje software kan je wel verschillende versies bijhouden, ik gebruik het ook en kan zelfs instellen hoeveel versies behouden blijven..
                      RAID is naar mijn inzien interessanter dan backup omdat je je files onderling kan blijven lezen, net als een gewone harde schijf, wat bij backup dikwijls niet kan..
                      heb al jaren probleemloos een raid systeem..
                      grts Peter
                      BD1754BE / Body & glass

                      Comment


                      • #12
                        Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                        Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                        Met een beetje software kan je wel verschillende versies bijhouden, ik gebruik het ook en kan zelfs instellen hoeveel versies behouden blijven..
                        RAID is naar mijn inzien interessanter dan backup omdat je je files onderling kan blijven lezen, net als een gewone harde schijf, wat bij backup dikwijls niet kan..
                        heb al jaren probleemloos een raid systeem..
                        Het hangt ervan af wat je wil : Ook als je een RAID systeem hebt, moet je nog een apart backup systeem hebben om je data zeker te stellen.
                        Iemand die enkel een RAID systeem gebruikt, en daarmee denkt dat z'n bestanden veilig zijn, is niet goed bezig... Je moet zorgen dat je de data op 2 aparte systemen hebt (en RAID is nog altijd maar 1...).
                        Het ideale is nog altijd je data op een RAID systeem (uiteraard geen RAID 0) zetten, gebruik maken van shadow copying (voor het opvangen van de dagelijkse "stomiteiten")en daarnaast uiteraard nog een dagelijkse backup. Maar dergelijke systemen zijn niet gratis (helaas).

                        Stellen dat RAID interessanter is dan Backup klopt dus niet : Wis gewoon een file op een RAID systeem, en je bent die kwijt (als je geen shadow copy systeem hebt). Een backup kan je extern bewaren, zodat ook een brandje bv. geen probleem meer vormt.
                        RAID zorgt ervoor dat 1 harddisk mag stukgaan, zonder gevolgen. Het zorgt er niet voor dat je files "onderling kan blijven lezen".
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #13
                          Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          Bart, ik heb nul komma nul foto's in "Mijn Afbeeldingen".
                          En ik zal er ook niet aan beginnen
                          Alle data moet hier weg van de C-schijf.
                          Je mag die foto's ook op een andere schijf zetten, en dan kan je die map noemen zoals je zelf wil. En dan kan je de mappen ook even goed synchroniseren met freefilesync.

                          Ik gebruik de C wel, op de andere partitie staat alleen de recover-software van Medion (die partitie is véél te klein om er foto's op te zetten).


                          Omdat ik altijd twee reserve-kopies heb op externe schijven is het helemaal geen probleem als er iets mis gaat met de C.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Het hangt ervan af wat je wil : Ook als je een RAID systeem hebt, moet je nog een apart backup systeem hebben om je data zeker te stellen.
                            Iemand die enkel een RAID systeem gebruikt, en daarmee denkt dat z'n bestanden veilig zijn, is niet goed bezig... Je moet zorgen dat je de data op 2 aparte systemen hebt (en RAID is nog altijd maar 1...).
                            Het ideale is nog altijd je data op een RAID systeem (uiteraard geen RAID 0) zetten, gebruik maken van shadow copying (voor het opvangen van de dagelijkse "stomiteiten")en daarnaast uiteraard nog een dagelijkse backup. Maar dergelijke systemen zijn niet gratis (helaas).

                            Stellen dat RAID interessanter is dan Backup klopt dus niet : Wis gewoon een file op een RAID systeem, en je bent die kwijt (als je geen shadow copy systeem hebt). Een backup kan je extern bewaren, zodat ook een brandje bv. geen probleem meer vormt.
                            RAID zorgt ervoor dat 1 harddisk mag stukgaan, zonder gevolgen. Het zorgt er niet voor dat je files "onderling kan blijven lezen".
                            Ook ooit een systeempje gehad waar kortsluiting opgekomen is omdat de voeding niet echt van goede kwaliteit was om het zacht uit te drukken. Alles wat aan het systeem hing was dood. Vandaar dat je dus best een dubbele externe backup kan hebben. Ik zeg niet dat raid slecht is, integendeel, maar het beschermt dus niet tegen stommiteiten zoals polleke zegt en ook niet tegen brute pech.

                            Vandaar dat ik trouwens een off-site backup heb van de foto's van mijn dochter. De rest is niet zo belangrijk voor mij, ik ben niet professioneel bezig met fotografie. Vroeger zei ik altijd al lachend tegen mijn gebruikers dat ze niks belangrijks op een computer mogen bewaren. Grappig, maar het is op zich wel waar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Externe harde schijven met elkaar synchroniseren

                              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              Wis gewoon een file op een RAID systeem, en je bent die kwijt (als je geen shadow copy systeem hebt).
                              Heb twee systemen draaien, een binnenshuis en een buitenshuis via netwerk.. (buiten is mirror)
                              Hangt allemaal van je software af..
                              Is ingesteld dat niets gewist kan worden.. file oproepen en bewerken, bij saven wordt de oude versie xxxxx(1) of xxxxx(2) (bij mij ingesteld op max 2 + laatste versie van die file)..
                              Als het een beetje uitkijkt kan je het perfect configureren zoals je wil..(werk met netgear readynas toestellen)
                              beter kan niet..(voor mij toch niet)

                              grts
                              Peter
                              Last edited by Peter EOS-500D; 13 oktober 2010, 00:40.
                              grts Peter
                              BD1754BE / Body & glass

                              Comment

                              Working...
                              X