Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf reflexcamera verantwoord

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanschaf reflexcamera verantwoord

    Mijn vrouw en ik nemen samen een paar duizend foto's per jaar. To nu toe steeds met een Sony compactcamera. Over het resultaat zijn we toch wel tevreden, alleen... binnenshuis valt het nogal tegen, vind ik: te felle flits, te weinig flits, onscherp soms... Vandaar mijn vraag: is het kunnen werken met een externe flits en aanpassen van de flitscondities een voldoende reden om over te schakelen op een reflextoestel of is dit toch zonde van het geld?
    (Toch nog even meegeven dat ik nu al heel wat speel met de handmatige instellingen van het compacttoestel en dat mijn vrouw redelijk wat interesse heeft voor macrofotografie - zeg maar bloemen en planten). Iemand enige suggestie?

  • #2
    Re: Aanschaf reflexcamera verantwoord

    Je zal technisch veel meer mogelijkheden hebben met een reflex, naast flitsen veel meer lenzen ter beschikking die lichtgevoelig zijn om situaties beter uit te buiten, maar weet waar je aan begint... de body is één, eenmaal je wat glas koopt loopt alles snel op, een budget van 1000€ is snel opgesoupeerd. Eenmaal gebeten wil je toch meer (ik spreek voor mezelf natuurlijk).

    Comment


    • #3
      Re: Aanschaf reflexcamera verantwoord

      Gezien het feit dat het grootste irritatiepunt het maken van foto's is onder slechte lichtomstandigheden, met alleen de mogelijkheid om de ingebouwde flits te gebruiken, zou een instap DSLR volstaan met een kitlens. Hiermee kun je al strakkere foto's maken doordat de ISO-waarde makkelijker verhoogd kan worden zonder dat er al te veel ruis in de foto's te zien is. Eventueel een externe flitser erbij kopen en dan moet er voor de opgegeven doeleinden een mooie, nieuwe wereld opengaan
      Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Aanschaf reflexcamera verantwoord

        Met een 18-55 mm f 3.5 - 5.6 kan je niet goed foto's binnen nemen, die is bijlange niet lichtsterk genoeg.

        Een 50 mm f1.8 kost gelukkig niet veel.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #5
          Re: Aanschaf reflexcamera verantwoord

          Een alternatief is eventueel een compactcamera die gebruik kan maken van de flitsers voor de DSLR's,

          Bijv die nieuwe canon G12. Zelf heb ik al regelmatig de flitser van mijn DSLR op mijn canon G9 (oudere versie van die G12) gezet. Een beetje een raar beeld zo een grote flitser op die kleine camera maar eenmaal je de resultaten ziet ben je overtuigd.

          Ik wil je niet tegenhouden een reflex te kopen maar je lijkt mij niet echt op zoek naar een reflex maar naar betere resultaten binnen en dan is dit ook een mogelijkheid.

          Een reflex heeft nog meer mogelijkheden dat is zeker maar daar hangen ook nadelen aan zoals de prijs, veel groter en meer accessoires mee te nemen enz enz.

          Comment

          Working...
          X