Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instellingen voor "zon"-foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • instellingen voor "zon"-foto's

    Hoe stel ik best mijn toestel in voor tegenlichtopnames van avond- of ochtendzon?
    Ik heb namelijk gisteren aan de kust verdienstelijke pogingen gedaan, maar ik zie op dit forum veel betere dingen.
    Daarom graag jullie raad
    zou het bijvoorbeeld nuttig zijn om de gevoeligheid te verhogen, of is dat integendeel heel verkeerd...

  • #2
    Re: instellingen voor "zon"-foto's

    Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
    Hoe stel ik best mijn toestel in voor tegenlichtopnames van avond- of ochtendzon?
    Ik heb namelijk gisteren aan de kust verdienstelijke pogingen gedaan, maar ik zie op dit forum veel betere dingen.
    Daarom graag jullie raad
    zou het bijvoorbeeld nuttig zijn om de gevoeligheid te verhogen, of is dat integendeel heel verkeerd...
    Zo laag mogelijke gevoeligheid instellen, je zit hier reeds op 1/1000 sec. bij f10
    Mischien kan een grijsfilter of polarisatiefilter hier helpen.

    Comment


    • #3
      Re: instellingen voor "zon"-foto's

      Voor tegenlichtfoto's is spotmeting de beste oplossing. Stel scherp op het te fotograferen onderwerp en het is best om anderhalve a 2 stops te overbelichten.
      Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

      Comment


      • #4
        Re: instellingen voor "zon"-foto's

        Oorspronkelijk geplaatst door Pixelke Bekijk bericht
        Voor tegenlichtfoto's is spotmeting de beste oplossing. Stel scherp op het te fotograferen onderwerp en het is best om anderhalve a 2 stops te overbelichten.
        En het maakt dan niet uit waarop je scherpstelt?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: instellingen voor "zon"-foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          En het maakt dan niet uit waarop je scherpstelt?
          Best op de zon

          Comment


          • #6
            Re: instellingen voor "zon"-foto's

            Op iets zonder enig kontrats scherpstellen??????????
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: instellingen voor "zon"-foto's

              wat wil TS eigenlijk. Een totaal zwart silhout of een juist belicht beeld van de personen? Een correct advies is daarvan nogal sterk afhankelijk.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: instellingen voor "zon"-foto's

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Op iets zonder enig kontrats scherpstellen??????????
                Manuele focus en ring draaien op oneindig
                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                http://www.stevevandegaer.be

                Comment


                • #9
                  Re: instellingen voor "zon"-foto's

                  voordeel van digitaal tegenwoordig :

                  gewoon een aantal instellingen gebruiken, plus min etc... zit er altijd wel een leuke tussen en is tevens een leuke leerschool voor de volgende keer.
                  Wel je iso gewoon op 100 of 200 niet hoger, je hebt nl licht genoeg wat je lens in knalt.
                  Mijn beste Foto moek nog trekke.

                  Comment


                  • #10
                    Re: instellingen voor "zon"-foto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                    voordeel van digitaal tegenwoordig :
                    met film deden we dat toch (en nu nog) ook als het twijfelsituaties waren.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: instellingen voor "zon"-foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      wat wil TS eigenlijk. Een totaal zwart silhout of een juist belicht beeld van de personen? Een correct advies is daarvan nogal sterk afhankelijk.
                      Wat ik eigenlijk wil, dat kan je lezen onder de foto in de topic waarvan ik de link in mijn vraagstelling hierboven heb gezet.
                      Zo zie je dan ook meteen wat ik eigenlijk bedoel

                      Comment


                      • #12
                        Re: instellingen voor "zon"-foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                        Best op de zon
                        is dat niet wat te gevaarlijk en slecht voor de ogen
                        kan je wel ernstige beschadigingen oplopen he

                        Grts S.

                        Comment


                        • #13
                          Re: instellingen voor "zon"-foto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                          Wat ik eigenlijk wil, dat kan je lezen onder de foto in de topic waarvan ik de link in mijn vraagstelling hierboven heb gezet.
                          Zo zie je dan ook meteen wat ik eigenlijk bedoel
                          ah ik dacht dat dat enkel was om je exposure en commentaren te maximaliseren

                          knappe foto, dat wel

                          ik fotografeer al 15 jaar maar heb nog nooit over banding horen spreken.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: instellingen voor "zon"-foto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            En het maakt dan niet uit waarop je scherpstelt?
                            Klopt er iets niet aan mijn uitleg dan? Zo is het ons toch aangeleerd op de fotocursus. Ik ben altijd bereid om iets bij te leren hoor. Ben ook nog niet zo heel bedreven in alle knepen van het fotograferen.
                            Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

                            Comment


                            • #15
                              Re: instellingen voor "zon"-foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Op iets zonder enig kontrats scherpstellen??????????
                              Oorspronkelijk geplaatst door shooter1970 Bekijk bericht
                              is dat niet wat te gevaarlijk en slecht voor de ogen
                              kan je wel ernstige beschadigingen oplopen he

                              Grts S.
                              Heu wel ik dacht dat het duidelijk was dat ik dit niet serieus bedoelde vandaar de . Maar blijkbaar was dat niet zo. Nu ja ik dacht dat hjanssen dat ook niet serieus bedoelde....

                              En ik antwoorde dit vooral omdat dit een vraag is die je niet kan beantwoorden. Want wat je wil en hoe het te bereiken valt niet op 1 manier te beantwoorden en alleen al wat je wil kan nogal verschillen ook dus.....

                              Comment

                              Working...
                              X