Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke 'all-round' flitser kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke 'all-round' flitser kopen?

    Dag BD'ers,

    Ik besef dat dit het zoveelste topic is in de zin van 'wat kopen' maar in de recente topics vond ik allesinds geen die aan mijn vraag voldeed (en wou geen te oude dingen 'bumpen')

    Ik ben dus op zoek naar een betaalbare flitser voor mij Nikon D60. Na wat opzoekwerk kwam ik uit op de SB-600 van Nikon en de Tumax DPT-386. Bijde een wereld van verschil prijsgewijs maar wat zijn eigenlijk de grote verschillen in mogelijkheden en zijn er alternatieven?
    Ik noem dus 2 modellen, maar indien iemand ervaring heeft met een ander (betaalbaar) model hoor ik het graag

    Ik zou het ding aanvankelijk vooral gaan gebruiken bovenop de camera (feestjes met beperkt licht, vullicht bij dag,...) maar zal uiteindelijk wel wat beginnen aanmodderen met off-camera flitsen, reflectoren, diffusors, enz.... is de Tumax daar toe in staat? (SB-600 allesinds wel dacht ik).

    Ik heb geen haast in het aankopen van een flits, wil me vooral eerst goed informeren, zien wat de grote verschillen kwa kwaliteit en mogelijkheden zijn, gelijkaardige alternatieven in 3rd party fabrikanten, afin: Een flits kopen waar ik een hele tijd plezier van zal hebben.

    Graag jullie expertise ter zake Alvast bedankt voor alle reacties

  • #2
    Re: Welke 'all-round' flitser kopen?

    Ik weet niet hoeveel haast je hebt met de aanschaf van de flitser? Ik kwam laatst dit bericht tegen van Sigma: Type 610 Super met een richtgetal van 61! dat is een behoorlijke krachtige flitser die ook voor strobist werk zijn mannetje kan staan. Wanneer deze flitser in Europa in de winkels ligt weet ik niet. Ik weet wel dat Sigma nu de krachtigste raportage flitser (als het richtgetal eerlijk gemeten is en klopt) op de markt gaat brengen. Sigma producten zijn vaak goedkoper dan Nikon of Canon.

    Groeten Michael

    Comment


    • #3
      Re: Welke 'all-round' flitser kopen?

      ge aub voor die SB600, mss SB700 als't past.
      een METZ 48 af is ook best ok ze. en vrij goedkoop.

      met het nu uitkomen van de SB700 zullen wel er aantal SB600 2de hands verschijnen ook.

      aan u de keus
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Welke 'all-round' flitser kopen?

        zoekfunctie zegt dit
        Last edited by d_oracle; 9 oktober 2010, 15:37.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Welke 'all-round' flitser kopen?

          Bedankt al voor de comments

          Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
          Ik weet niet hoeveel haast je hebt met de aanschaf van de flitser? Ik kwam laatst dit bericht tegen van Sigma: Type 610 Super met een richtgetal van 61! dat is een behoorlijke krachtige flitser die ook voor strobist werk zijn mannetje kan staan. Wanneer deze flitser in Europa in de winkels ligt weet ik niet. Ik weet wel dat Sigma nu de krachtigste raportage flitser (als het richtgetal eerlijk gemeten is en klopt) op de markt gaat brengen. Sigma producten zijn vaak goedkoper dan Nikon of Canon.

          Groeten Michael
          Is er iets geweten van prijs ofzo?
          En ik moet niet meteen volgende week een flitser hebben, wil geen overhaaste aankoop doen... :-)

          Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
          ge aub voor die SB600, mss SB700 als't past.
          een METZ 48 af is ook best ok ze. en vrij goedkoop.

          met het nu uitkomen van de SB700 zullen wel er aantal SB600 2de hands verschijnen ook.

          aan u de keus
          hmm ik was idd al geneigd voor een merkeigen flitser te gaan, maar mijd de 3rd parties niet...
          Weet je misschien een goede plek voor 2dehandse fotografiespullen?
          in Hoeverre verschillen de SB600 en consoorten van de oude SB24-26-28 (buiten de prijs)?

          Comment


          • #6
            Re: Welke 'all-round' flitser kopen?

            sb 600 is toch een stuk makkelijker qua bedienen
            werkt 100% met TTL sturing.
            heeft de mogelijkheid om met CLS te werken (als je camera, d70/80/90/7000 en hoger, dit aankan, of je een sb700/800/900 of su800 hebt)

            2de hands?? kijk hier maar es in aangeboden, staat nu een SB600 als ik me niet vergis.
            daar staat regelmatig wel iets moois in, meestal van mensen die een product upgraden en dan hun ouder spul verkopen. meestal zeer goed te vertrouwen.
            maar bij 2de hands altijd terplaatse gaan halen(als je kan) en testen.
            of't nu hier is of op 2dehands, kapazaa, ...

            mvg david
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Welke 'all-round' flitser kopen?

              Over die Sigma is qua prijs nog niets bekend, de info staat alleen nog maar in hun news flits. Ze hebben dit waarschijnlijk al bekend willen maken voor de Photokina. Hun huidige flaggenschip Sigma EF-530 DG Super Nikon kost nu +/- €220,- deze zal wel wat duurder worden gezien het hoge richtgetal. Maar ja dan heb je wel bijna het vermogen van een 400 watt studio flitser!

              Comment


              • #8
                Re: Welke 'all-round' flitser kopen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Julien_D60 Bekijk bericht
                hmm ik was idd al geneigd voor een merkeigen flitser te gaan, maar mijd de 3rd parties niet...
                Weet je misschien een goede plek voor 2dehandse fotografiespullen?
                in Hoeverre verschillen de SB600 en consoorten van de oude SB24-26-28 (buiten de prijs)?
                als eerste flitser koop je best een merk eigen flitser. een tweede, derde, kan om het even wat zijn, tenzij je CLS wilt gebruiken... voor pure strobist work, is een manuele flits van 32€ reeds goed genoeg.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Welke 'all-round' flitser kopen?

                  De tupax wordt onder een andere naam nog door cullmann en dergelijke verkocht. Ik heb hier een cullmann versie.
                  Heb ook enkele sb600 flitsers en kan vergelijken.

                  Bouwkwaliteit: sb600 haalt het makkelijk. Bouwkwaliteit vd tupax ligt iets hoger dan het YN-460 niveau.
                  TTL werkt redelijk goed, maar weinig instelmogelijkheden. Geen belichtingscompensatie op de flits.
                  CLS wordt niet ondersteund.
                  Manueel ook bruikbaar, maar vermogen is maar tot 1/16 terug te schroeven, in volle stops.

                  SB600 is echt een betere keus.
                  Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke 'all-round' flitser kopen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
                    Ik weet niet hoeveel haast je hebt met de aanschaf van de flitser? Ik kwam laatst dit bericht tegen van Sigma: Type 610 Super met een richtgetal van 61! dat is een behoorlijke krachtige flitser die ook voor strobist werk zijn mannetje kan staan. Wanneer deze flitser in Europa in de winkels ligt weet ik niet. Ik weet wel dat Sigma nu de krachtigste raportage flitser (als het richtgetal eerlijk gemeten is en klopt) op de markt gaat brengen. Sigma producten zijn vaak goedkoper dan Nikon of Canon.
                    Wel correcte info geven. Dat richtgetal van 61 is op 105mm, waar de flits ingezoomd en de lichtbundel nauwer en intenser is. Dat kan elke flits.
                    Flitssterkte wordt gewoonlijk op 35mm stand weergegeven en is de enige faire vergelijking. In het geval van de Sigma is die op 35mm een richtgetal van 36 en is het niet bijzonder krachtig. Minder dan een SB-800 of SB-80DX en gelijk aan een oude SB-25.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke 'all-round' flitser kopen?

                      Ik loop met een soortgelijke vraag...enkel dan SB700 vs SB900 en een beetje kijkend naar de SB600 ook nog. Voor op een D700...en dan ook enkel voor er op, want strobisme zal ik niet snel doen/heb ik ander spul voor op het verlanglijstje...

                      SB900 is natuurlijk "het vlaggenschip" maar hoe verhoudt die zich tot de nieuwere SB700?
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment

                      Working...
                      X