Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen optredens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instellingen optredens

    Hey,

    Ik ben een absolute LEEK en BEGINNELING en wil graag direct met het moeilijke werk beginnen
    Neen, serieus: we doen wel wat optredens en ik zou graag wat leuke foto's maken maar vind toch de juiste instellingen niet... (zeker omdat flitsgebruik uit den boze is) Diafragma, sluiertijd, enz... het is me allemaal nog wat vreemd
    Dus graag wat tips en eventueel concrete instellingen die ik eens kan uittesten. Zelf heb ik een canon eos 400d...

    Tnx!

  • #2
    Re: Instellingen optredens

    Je hebt een 400D, maar welke lenzen gebruik je?
    Bij de meeste optredens is er zo weinig licht dat het heel moeilijk wordt om er foto's te maken met niet-lichtsterke lenzen.

    Als je even de zoekfunctie van het forum gebruikt, dan zal je alle mogelijke informatie kunnen vinden over het fotograferen van optredens.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Instellingen optredens

      Mijn voorganger is een veel grotere expert, maar toch even een kort antwoord :

      Heel lichtsterke lenzen nodig (f2.8, f1.8 of zelfs f 1.4).

      De brandpuntafstand van het objektief hangt af van hoe dicht je bij t podium kan.

      Als je in t publiek zit in t Sportpaleis, da's natuurlijk iets heel anders dan een concert van een bevriende muzikant in een achterafzaaltje of cafe.

      Iso 1600 is dikwijls wel het minimum.

      Best is Av of Tv in te stellen. Av op het minimum diafragma en laat de camera de sluitertijd zelf maar bepalen (of omgekeerd). Onder 1/50e sec kan het wel wat onscherp worden. Als je ziet dat er 'overschot' is (veel licht), kan je een groter diafragma kiezen of een lagere Iso.

      Ik heb ook redelijke foto's genomen met mijn 500D, dus het kan wel als je goeie lenzen hebt.
      Last edited by johan de man; 9 oktober 2010, 08:37.