Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen optredens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instellingen optredens

    Hey,

    Ik ben een absolute LEEK en BEGINNELING en wil graag direct met het moeilijke werk beginnen
    Neen, serieus: we doen wel wat optredens en ik zou graag wat leuke foto's maken maar vind toch de juiste instellingen niet... (zeker omdat flitsgebruik uit den boze is) Diafragma, sluiertijd, enz... het is me allemaal nog wat vreemd
    Dus graag wat tips en eventueel concrete instellingen die ik eens kan uittesten. Zelf heb ik een canon eos 400d...

    Tnx!

  • #2
    Re: Instellingen optredens

    Je hebt een 400D, maar welke lenzen gebruik je?
    Bij de meeste optredens is er zo weinig licht dat het heel moeilijk wordt om er foto's te maken met niet-lichtsterke lenzen.

    Als je even de zoekfunctie van het forum gebruikt, dan zal je alle mogelijke informatie kunnen vinden over het fotograferen van optredens.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Instellingen optredens

      Mijn voorganger is een veel grotere expert, maar toch even een kort antwoord :

      Heel lichtsterke lenzen nodig (f2.8, f1.8 of zelfs f 1.4).

      De brandpuntafstand van het objektief hangt af van hoe dicht je bij t podium kan.

      Als je in t publiek zit in t Sportpaleis, da's natuurlijk iets heel anders dan een concert van een bevriende muzikant in een achterafzaaltje of cafe.

      Iso 1600 is dikwijls wel het minimum.

      Best is Av of Tv in te stellen. Av op het minimum diafragma en laat de camera de sluitertijd zelf maar bepalen (of omgekeerd). Onder 1/50e sec kan het wel wat onscherp worden. Als je ziet dat er 'overschot' is (veel licht), kan je een groter diafragma kiezen of een lagere Iso.

      Ik heb ook redelijke foto's genomen met mijn 500D, dus het kan wel als je goeie lenzen hebt.
      Last edited by johan de man; 9 oktober 2010, 08:37.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: Instellingen optredens

        de 400D lijkt me wel geschikt voor een optreden. een investering in een paar lichtsterke lenzen zoals een 85 f/1.8 zal je mogelijkheden sterk vergroten.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Instellingen optredens

          fotografeer zeker in Raw!!
          Da's bij concertfotografie zeerzeker merkbaar!
          iso 1600 en eventueel zo'n draadstatiefje...
          da's eigenlijk gewoon een draad waar je met je voet gaat opstaan, en aan het uiteinde van je draadje een oogvijs M6 geloof ik... de oogvijs in je camera vijzen en klaar als je dan op je draad gaat staan en hem straktrekt, kan je je camera veel stiller houden!
          succes!

          mvg,

          Rik

          Comment


          • #6
            Re: Instellingen optredens

            Oorspronkelijk geplaatst door gewoon_rik Bekijk bericht
            fotografeer zeker in Raw!!
            Da's bij concertfotografie zeerzeker merkbaar!
            iso 1600 en eventueel zo'n draadstatiefje...
            da's eigenlijk gewoon een draad waar je met je voet gaat opstaan, en aan het uiteinde van je draadje een oogvijs M6 geloof ik... de oogvijs in je camera vijzen en klaar als je dan op je draad gaat staan en hem straktrekt, kan je je camera veel stiller houden!
            succes!

            mvg,

            Rik
            Ik ken dit niet, maar het zal zeker gaan M6 zijn, eerder Engelse draad WithWorth WW1/4"
            Fotografie is leren kijken.
            http://johanluyckx.weebly.com

            Comment


            • #7
              Re: Instellingen optredens

              F2.8 zoomlenzen en 1600 of 3200 iso lukt in de meeste omstandigheden. Verder lichtmeting met spot- of center-AE.
              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

              Comment


              • #8
                Re: Instellingen optredens

                Oorspronkelijk geplaatst door gewoon_rik Bekijk bericht
                fotografeer zeker in Raw!!
                Da's bij concertfotografie zeerzeker merkbaar!
                iso 1600 en eventueel zo'n draadstatiefje...
                da's eigenlijk gewoon een draad waar je met je voet gaat opstaan, en aan het uiteinde van je draadje een oogvijs M6 geloof ik... de oogvijs in je camera vijzen en klaar als je dan op je draad gaat staan en hem straktrekt, kan je je camera veel stiller houden!
                succes!

                mvg,

                Rik
                RAW da's een weggever. Maar dat draadstatiefje? heb ik nog niet gezien voor 't podium. Al wel eens een monopod uitzonderlijk. Maar niet in de grote venues hoor.
                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                www.musicinframe.be

                Comment


                • #9
                  Re: Instellingen optredens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                  Maar dat draadstatiefje? heb ik nog niet gezien voor 't podium. Al wel eens een monopod uitzonderlijk. Maar niet in de grote venues hoor.
                  Met zo'n draad ga je alleen maar last hebben in een concertzaal . Monopod is idd. al praktischer. 'k Vergat nog te zeggen dat je bij voorkeur gestabiliseerde F2.8 zooms ("VR" dus) koopt. Die leveren inzake belichting meestal een behoorlijke winst op.
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Instellingen optredens

                    Zo'n dwaze draad heb ik nog nooit gezien en dat lijkt me ook niet handig.

                    Een monopod heb ik ook nog nooit weten gebruiken bij concerten, ms kan het wel in de frontstage, maar als gewone fan ga je dat nooit mogen mee binnen pakken in een zaal (ook veel te gevaarlijk).
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Instellingen optredens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                      F2.8 zoomlenzen en 1600 of 3200 iso lukt in de meeste omstandigheden. Verder lichtmeting met spot- of center-AE.
                      Vriend van mij doet aardig wat optredens fotograferen met een 400D, maar default is de 400D zover bij mij bekend niet voorzien van iso 3200 en spotmeting. Dit is wel te realiseren doormiddel van een soorten van hack.

                      Zelf zou ik werken met primes. Recentelijk mee geweest naar een oefenruimte waar ik het meeste had aan de lichtsterke primes die ik geleend had ;-)

                      Wat betreft instellingen van je camera, dit is per situatie verschillend. Advies verdiep in de basis principes van fotografie. Diafragma, sluitertijden en ISO (belichtingsdriehoek) Er zijn een aantal sites te vinden met google die hier veel over vertellen, maar ook aardig wat goede boeken over te vinden zoals van Scott Kelby (Digitale fotografie boek) of bewuster en beter fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera.
                      Last edited by Superdaantje; 10 oktober 2010, 16:19.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Instellingen optredens

                        Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                        Vriend van mij doet aardig wat optredens fotograferen met een 400D, maar default is de 400D zover bij mij bekend niet voorzien van iso 3200 en spotmeting. Dit is wel te realiseren doormiddel van een soorten van hack.

                        Zelf zou ik werken met primes. Recentelijk mee geweest naar een oefenruimte waar ik het meeste had aan de primes die ik geleend had ;-)
                        Een hogere iso dan 1600 op een 400D lijkt me niet meer bruikbaar. Vooral investeren in lichtsterke lenzen. Dewelke hangt inderdaad af van het type van optredens (grote zalen <-> kleinere café stages)
                        www.brunodyserinck.be
                        https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                        Comment


                        • #13
                          Re: Instellingen optredens

                          Klopt iso 1600 is niet de beste optie voor een 400D. Vriend van me houdt het dan ook meestal op iso 800. Als hij iso 1600 gebruikt worden ze meestal omgezet naar zwart wit.

                          Lichtsterke objectieven (bijvoorbeeld primes) lijkt mij de beste keuze liefst in combinatie met een camera met goede iso prestaties. (persoonlijke mening natuurlijk) ;-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Instellingen optredens

                            Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                            Klopt iso 1600 is niet de beste optie voor een 400D. Vriend van me houdt het dan ook meestal op iso 800. Als hij iso 1600 gebruikt worden ze meestal omgezet naar zwart wit.

                            Lichtsterke objectieven (bijvoorbeeld primes) lijkt mij de beste keuze liefst in combinatie met een camera met goede iso prestaties. (persoonlijke mening natuurlijk) ;-)
                            Daarin volg ik u volledig!
                            www.brunodyserinck.be
                            https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                            Comment


                            • #15
                              Re: Instellingen optredens

                              Tnx @ you all
                              Kem nog véél te leren (en te kopen ) me dunkt maar ben alweer een heel stukske wijzer!
                              Muchos dankos

                              Comment

                              Working...
                              X