Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's afdrukken of afdrukcentrale - kleuren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's afdrukken of afdrukcentrale - kleuren

    Beste BD'ers,

    Als ik zelf foto's afdruk, dan komen ze soms nogal flets uit de printer, niet zoals op het scherm, kortom: niet goed. Ik weet dat dit komt omdat ik niet met gekalibreerde devices werk en dergelijke. Maar ik zie door het bos de bomen niet meer. Snap niks van die kleurprofielen en dergelijke.

    Ik zou dus willen laten afdrukken via een centrale, maar...
    Dan gaan de kleuren ook niet overeenkomen met de prints? Heb gezocht via search, maar vind niet wat ik zoek. Hoe moet ik te werk gaan om via een centrale toch de mooie fotokes (zoals op scherm) te laten afdrukken?

    Of indien iemand mij op weg kan helpen om ze zelf af te drukken. In mensentaal indien mogelijk

    Apparatuur: 450d op sRGB, photosmart 309c, Sihl (aldi) photopapier en Aro photopapier, ...

    Alvast bedankt om mij op weg te helpen in deze complexe (voor mij toch) materie
    Canon Eos 450D - Canon 18-55 1:3.5 5.6 IS II - Canon 50mm 1.8 II - Canon 430 ex II en daarbij een Selphy CP760 om alles op papier te zetten

  • #2
    Re: foto's afdrukken of afdrukcentrale - kleuren

    Oorspronkelijk geplaatst door davistue Bekijk bericht
    Beste BD'ers,

    Als ik zelf foto's afdruk, dan komen ze soms nogal flets uit de printer, niet zoals op het scherm, kortom: niet goed. Ik weet dat dit komt omdat ik niet met gekalibreerde devices werk en dergelijke. Maar ik zie door het bos de bomen niet meer. Snap niks van die kleurprofielen en dergelijke.
    Als je het weet, waarom doe je er dan niets aan

    Kalibratie zorgt ervoor dat de kleuren die je op uw scherm ziet wel degelijk de correcte kleuren zijn. Vaak staan monitors fout ingesteld waardoor de kleuren nooit overeenkomen met die van de prints.

    De eerste stap is dus om uw scherm te kalibreren met bijvoorbeeld een spyder 3. Daarna kan het verhaal verder gaan, maar zonder deze stap kom je (zo goed als) nergens.
    Mijn website | Facebook

    Comment


    • #3
      Re: foto's afdrukken of afdrukcentrale - kleuren

      Oorspronkelijk geplaatst door davistue Bekijk bericht
      Ik zou dus willen laten afdrukken via een centrale, maar...
      Dan gaan de kleuren ook niet overeenkomen met de prints? Heb gezocht via search, maar vind niet wat ik zoek. Hoe moet ik te werk gaan om via een centrale toch de mooie fotokes (zoals op scherm) te laten afdrukken?
      In jouw plaats zou ik enkele foto's naar een goedkope afdrukcentrale zenden en kijken hoe het resultaat wordt. Als de kleuren dan veel beter zijn, moet je de oorzaak zoeken in de kwaliteit of de instelling van jouw printer.
      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

      Comment


      • #4
        Re: foto's afdrukken of afdrukcentrale - kleuren

        Ik laat mijn foto's altijd afdrukken bij Pixum, en daar kan ik niet echt over klagen.

        Binnenkort ga ik een paar foto's laten afdrukken bij de Aldi-printservice om de kwaliteiten te testen (een paar zwart-wit en een paar kleurenfoto's op een groot formaat).

        Ik stuur de fotobestanden altijd door in sRGB, en schakel de automatische beeldverbetering bij Pixum uit omdat ik de bewerking (kleuren, contrasten, verscherping) liever zelf doe.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: foto's afdrukken of afdrukcentrale - kleuren

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Ik laat mijn foto's altijd afdrukken bij Pixum, en daar kan ik niet echt over klagen.

          Binnenkort ga ik een paar foto's laten afdrukken bij de Aldi-printservice om de kwaliteiten te testen (een paar zwart-wit en een paar kleurenfoto's op een groot formaat).

          Ik stuur de fotobestanden altijd door in sRGB, en schakel de automatische beeldverbetering bij Pixum uit omdat ik de bewerking (kleuren, contrasten, verscherping) liever zelf doe.
          Aargh

          Laatst bij mijn posterbestelling ook een keuze gekregen voor wel of geen automatische beeldverbetering. Mijn eerste keuze was geen, begin toen te twijfelen en koos toen toch maar voor wel
          Ik kies liever zelf ook voor eigen instelling van kleur/kontrast/verzadiging en verscherping.
          Nu maar hopen dat het resultaat meevalt.

          Bryan
          Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

          Comment

          Working...
          X