Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen van paardrijden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen van paardrijden.

    Hallo,
    Mij zus vroeg me om zondag foto's te gaan nemen van haar paardrijden.
    Met mijn antwoord van 'ja ok'
    Ik ben nog een beginner en misschien hebben sommige van jullie dit al eens gedaan of weten jullie misschien waar ik op moet letten.
    Het paardrijden weet ik nog niet of dit binnen of buiten zal plaats vinden, dus alle tips zijn welkom.
    Wat zou het beste zijn met een statief werken of zonder? of gewoon met en zonder?
    Alle tips zijn dus welkom!

    Groetjes!

  • #2
    Re: Fotograferen van paardrijden.

    Mijn dochter is paardenfreak dus ik heb al regelmatig foto's van haar paardrijden genomen.

    Dit zijn mijn ervaringen:

    - Binnen is meestal erg donker; Heb hiervoor speciaal een 50mm f1.8 aangeschaft en dan nog moet ik minstens met diafragma f2.0 werken en ISO 3200 om een redelijke sluitertijd te krijgen
    - Bovendien: flitsen in een manege is uit den boze (toch waar ik fotografeer): paarden kunnen hiervan schrikken blijkbaar
    - Statief nog nooit gebruikt
    - Buiten zijn de omstandigheden beter: continue AF gebruiken met scherpstelpunt op gezicht ruiter, diafragma open zetten, ISO zo instellen dat je minstens 1/500s sluitertijd hebt en burst mode inschakelen
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen van paardrijden.

      bedankt voor de tips

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen van paardrijden.

        1/500 vind ik nogal veel van het goede. Er mag wat beweging in zitten.

        buiten zou het best zijn. gaat het om springen, dressuur of gewoon wat rondrijden?
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen van paardrijden.

          Het gaat idd het handigst zijn om buiten te fotograferen in daglicht. Een statief heb je niet nodig lijkt me! Ik probeer zelf de sluitertijd niet langer te maken dan 1/320e, meestal zit ik rond 1/500e. Wat voor mij het belangrijkste is (ik ben zelf ruiter) is dat de foto's op het juiste moment zijn gemaakt. Je kan door een seconde vroeger of later te klikken echt een heel ander beeld krijgen. Je kan proberen om de foto te maken als volgt:
          -in draf: als de benen 'open' zijn
          (zo: http://www.ipshorsegroup.nl/nl/data/...toAzelhof).jpg)
          (niet zo: http://www.viva.be/upload/TEAM%20bvba_pino-draf.jpg)

          -in galop: als 3 benen in de lucht zijn, 1 achterbeen op de grond, maw als het paard opwaarts 'springt'
          (zo: http://www.vanolst-stables.nl/img_pe...dale-galop.jpg)
          (niet zo:http://www.mfrvimoutiers.com/images/...blog/galop.JPG)

          - in stap: dit vind ik zelf 'n moeilijke gang omdat het 'n viertakt is, over't algemeen pik ik er het moment uit dat het paard het voorbeen naar voor zet

          - springen: ook hier weer het moment dat het paard 'klimt/omhoog gaat' eruit pikken, een paard dat landt is niet zo mooi, oke je kan er zo wel eens een foto tussenstoppen als afwisseling, maar ik focus liefst op de 'klim' momenten, bij een wat hogere hindernis kan je ook het moment dat het paard boven de hindernis zweeft nemen.

          Deze zijn de mooiste momenten (althans dat is mijn mening ). Om alvast te oefenen om het juiste moment vast te leggen kan je eventueel een filmpje op youtube opzoeken en dan op de juiste moment het filmpje stop te zetten.
          Mijn werk vind je hier (fotomanipulaties, digitale tekeningen)
          Mijn foto's van paarden vind je hier

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen van paardrijden.

            bedankt voor de mooie uitleg!
            de volgende keer zal ik daar zeker opletten!

            grtz

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen van paardrijden.

              @kiwiaa : Super reactie en heel nuttig
              Hier ga ik zeker gebruik van maken!

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen van paardrijden.

                Ook hier paardensporters die wel eens op de foto willen staan.
                Mijn ervaring is dat ik zelf het best maar steeds een serie foto neem, laten ratelen dat ding ...
                Dik kaartje kopen dus waar er een hoop op passen.
                Als je een serie schiet heb je volgens mij meer kans dat paard en ruiter er mooi op staat.

                Zoals hier boven beschreven staat over eventuele mooie been-standjes gaat mij dus te ver daar continu op te letten, omdat de boel natuurlijk ook nog een beetje fatsoenlijk in beeld moet staan en ik meestal via het schermpje achter op mijn camera (d500) "kijk" in plaats van in het kleine zoekertje.
                Ik zie niet zo best dus dan is het kleine zoekertje wat lastig met mijn bril en toch wat beperkte zicht.
                Moest ik dan ook nog op standen gaan letten dan gaat me dat dus echt niet meer lukken , daarvoor gaat het moment waar het om gaat dan voor mij al vaak te snel weer voorbij....
                Tenzij ze stilstaan natuurlijk.

                Bij springen maak ik sowieso een serie opname want daar op precies het juiste moment de knop in drukken blijkt voor mij ook al behoorlijk lastig.(heb al vele missers gehad....met gemopper van de dames daarna natuurlijk....)
                Juist dan is het moment (of de "stand" ) wel belangrijk.
                Omlaag duikende paarden zijn niet zo mooi op de foto , net als nog voor de hindernis maar amper met de benen in de lucht zwevend.
                Daar straalt weinig actie van uit en voorover duikend is geen fraai/mooi gezicht vind men hier.

                Nee... het moet dan precies zwevend boven een hindernis volgens de dame's , nog een beetje schuins omhoog, dat zijn voor hun dé plaatjes die ze dan wel wil bewaren of printen.
                Maar exact dát moment vastleggen is voor mij zonder serie te maken blijkbaar moeilijk te doen.
                Ik zit er dan steeds weer net voor of ben net te laat en er is natuurlijk geen tijd om het nog eens over te doen tijdens een wedstrijd....

                Overigens gebruik ik wél een statief , een beetje een goedkope/kwalitatief niet een hele beste... maar wel heel bewust gekozen hiervoor omdat bij mijn grote(dure) hele stevige statief de kop gedempt wordt en het dus veel lastiger/zwaarder is om dan mee te draaien met de beweging als je er wat kort op staat.

                Maar ik ben dan ook pas een beginner met fotografie die nog veel moet leren, heb wat problemen met mijn ogen en bibber ook nog wel eens zodat foutloos uit de hand foto's schieten ook al wat lastig is.
                De beweging van de camera gaat dan namelijk meestal de verkeerde kant op (hoog/laag) , wat op de foto dan natuurlijk niets meer met "het overbrengen van snelheid" van doen heeft

                Probeer ook zelf in creatieve standjes je foto's te nemen, niet alles van gelijke hoogte bijvoorbeeld maar zak eens door de knietjes, het dier (en ook de hindernis) lijkt dan echt imposant....
                Succes...maar vooral plezier.... en gewoon doen , er op los schieten met dat ding, want het grootste voordeel van digitaal is dat je zonder kosten foute opnames gewoon weg kan gooien
                Nikon D5000 en wat lenzen.

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograferen van paardrijden.

                  Ik laat hem ook ratelen ....
                  Per ongeluk niemand aanwezig in Mechelen op 26/12 ; ik slaag er niet in een deftige fotot te nemen indoor / dressuur.
                  brochef_photographer

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograferen van paardrijden.

                    Ik heb al meermaals op de kerstjumping gefotografeerd.

                    G aje fotograferen in de A piste of B piste?
                    A piste heeft wel wat licht. Op ISO 3200 of hoger, kan je wwl 1/500 - 1/800 aan f2.8 krijgen. B piste is heel erg donker....


                    Zet je camera op M, Doe een spotmeting op een wit stuk oxer, reklameplaat etc... en ga dan ruimer belichten tot de plaat net uitbrand. Dan 1/3 a 2/3 stops terug en laten staan. Dan is je belichting vij juist voor elke hoek, elke kleur paard.

                    Jumping fotografeer ik dus niet in serie. Kies een hindernis dat een niet te donkere achtergond geeft. Stel manueel scherp op de hindernis, de rest is timing. Meestal zit ik er boenk op. (Maar de eerste shots... vuilbak.. na veel oefenen lukt het.)
                    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograferen van paardrijden.

                      Zal de B piste worden, op Zondag 26/12. zo rond 18:30

                      II. CSI2* Bar. A 2 phases - 1m35
                      Show Parelli Paardenfluisteraar
                      * Finale Jeugdcup VLP-LRV dressuur *
                      Cavalor Cup Finale Bar. A 2 omlopen

                      Is een witte pony wat het er ook niet echt gemakkelijker op maakt.
                      brochef_photographer

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograferen van paardrijden.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
                        Maar ik ben dan ook pas een beginner met fotografie die nog veel moet leren, heb wat problemen met mijn ogen en bibber ook nog wel eens zodat foutloos uit de hand foto's schieten ook al wat lastig is.
                        Leren je zoeker te gebruiken, met of zonder bril(dit kun je compenseren in de zoeker met mate) en dan tril je ook minder door dat je de camera tegen je hoofd drukt.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotograferen van paardrijden.

                          is 1/500 niet genoeg eigenlijk? Misschien hangt het ook af van wat ze bezig zijn..
                          Dan kan je de rest spenderen aan minder hoge ISO en meer scherptediepte.
                          Heb zelf tennis gefotografeerd laast maar ik zat er vaak naast met de scherpte omdat die 200mm f2.O nogal weinig dof heeft (en die mensen rennen nogal wat af). En een of andere amateur met zijn goedkope telelens heeft op F5.6 veel betere fotos gemaakt omdat hij alles veel scherper had (wel donkerder maar dat had hij kunnen bijwerken in RAW).

                          Heb zelf veel theoretische kennis van paardenfotografie. Dat van dat juiste moment als de benen zo en zo wijzen.. daar moet je gewoon op oefenen om je timing te verbeteren En natuurlijk moet je heel veel fotos weggooien (kunst is er veel te maken dan )
                          Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotograferen van paardrijden.

                            diafragma zou wijd mogelijk open zodat je mooi tijdens beweging kunt blijven focussen.
                            meestal werk ik hiervoor met monopod. statief is niet echt handig

                            http://forum.belgiumdigital.com/f45/jumping-338771.html
                            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                            IMac/IPad/Mac Air 
                            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotograferen van paardrijden.

                              Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
                              Heb zelf tennis gefotografeerd laast maar ik zat er vaak naast met de scherpte omdat die 200mm f2.O nogal weinig dof heeft (en die mensen rennen nogal wat af). En een of andere amateur met zijn goedkope telelens heeft op F5.6 veel betere fotos gemaakt omdat hij alles veel scherper had (wel donkerder maar dat had hij kunnen bijwerken in RAW).
                              Ik weet niet in dit verhaal wie de amateur is...
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X