Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zien wij hetzelfde beeld op onze pc...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zien wij hetzelfde beeld op onze pc...?

    Onderwerp : zien forumgebruikers dezelfde foto op hun pc...?

    Bij sommige foto's die ik instuur krijg ik steevast een bemerking van de collega's forumgebruikers, dat sommige delen van mijn foto door nabewerking zijn "dichtgelopen"... Zo heb ik recent een foto geplaatst in de rubriek "beoordeling" met als titel "rimpels"...
    Ik vraag mij daarbij toch af of de foto op dezelfde wijze en in dezelfde kwaliteit wordt weergegeven zoals ik zelf zie en bewerk...?

    Ik werk met een iMac met volgende kenmerken
    Resolutie: 1920 x 1200
    Pixeldiepte: 32-bits kleur (ARGB8888)

    Kan iemand met kennis van zaken mij toelichten of er mogelijks enig "kwaliteitsverschil" kan zitten, bij de andere pc-gebruikers die een andere resolutie van pc-scherm hebben ( wellicht een lagere resolutie) en dat wellicht daardoor de zender en de ontvanger van een "beeld" niet hetzelfde beeld zien....

    Bedankt voor uw reactie
    Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

    Groet
    Lamp

  • #2
    Re: Zien wij hetzelfde beeld op onze pc...?

    verschil zit vooral in het scherm.

    ik den dat merendeel van de gebruikers hier een scherm heeft met TN paneel wat
    niet echt garant staat voor een goede kleurweergave.
    voeg daarbij het aantal niet gekalibreerde schermen en dan zijn we er al hoor.

    plus het verschil in instelling van uw scherm met bv het mijne of dat van pol, piet en jan

    moest iedereen hetzelfde scherm hebben, in dezelfde omstandigheden (licht, ....) de foto bekijken dan zou iedereen hetzelfde zien.
    maar das nu eenmaal niet mogelijk
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Zien wij hetzelfde beeld op onze pc...?

      Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
      verschil zit vooral in het scherm.

      ik den dat merendeel van de gebruikers hier een scherm heeft met TN paneel wat
      niet echt garant staat voor een goede kleurweergave.
      voeg daarbij het aantal niet gekalibreerde schermen en dan zijn we er al hoor.

      plus het verschil in instelling van uw scherm met bv het mijne of dat van pol, piet en jan

      moest iedereen hetzelfde scherm hebben, in dezelfde omstandigheden (licht, ....) de foto bekijken dan zou iedereen hetzelfde zien.
      maar das nu eenmaal niet mogelijk
      klopt als een bus.
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Zien wij hetzelfde beeld op onze pc...?

        Misschien begrijp je niet goed wat de mensen met "dichtgelopen" bedoelen ?
        Dichtgelopen zwart is voor mij zwart waar geen enkel detail meer in zit, met als RGB waarde 0/0/0.
        In jouw foto is de jas van de vrouw volledig pikzwart (RGB 0/0/0), maar dan echt volledig.
        Net als een groot deel van de achtergrond.
        Dit heeft niets te maken met beeldscherm of wat dan ook, kan je gewoon in eender welk beeldbewerkingsprogramma "nameten" met de pipet.
        Uitgebrand wit is net hetzelfde maar heeft als RGB value 255/255/255.
        Kortgezegd, grote vlekken zwart of wit worden beschouwd als dichtgelopen of uitgebrande vlekken.
        Het licht dus niet aan de monitors, het ligt aan de foto (of de bewerking).
        Ik zeg niet dat alle fotos er op elke monitor hetzelfde uitzien, maar een zwarte pixel is een zwarte pixel. Tenzij uw brightness heel hoog staat dan is het een grijze

        En ja ik kijk op een gecalibreerde 20" monitor op 1600x1200 resolutie voor degenen die denken dat er nog discussie over mogelijk is

        Comment


        • #5
          Re: Zien wij hetzelfde beeld op onze pc...?

          Oorspronkelijk geplaatst door Calympus Bekijk bericht
          Misschien begrijp je niet goed wat de mensen met "dichtgelopen" bedoelen ?
          Dichtgelopen zwart is voor mij zwart waar geen enkel detail meer in zit, met als RGB waarde 0/0/0.
          In jouw foto is de jas van de vrouw volledig pikzwart (RGB 0/0/0), maar dan echt volledig.
          Net als een groot deel van de achtergrond.
          Dit heeft niets te maken met beeldscherm of wat dan ook, kan je gewoon in eender welk beeldbewerkingsprogramma "nameten" met de pipet.
          Uitgebrand wit is net hetzelfde maar heeft als RGB value 255/255/255.
          Kortgezegd, grote vlekken zwart of wit worden beschouwd als dichtgelopen of uitgebrande vlekken.
          Het licht dus niet aan de monitors, het ligt aan de foto (of de bewerking).
          Ik zeg niet dat alle fotos er op elke monitor hetzelfde uitzien, maar een zwarte pixel is een zwarte pixel. Tenzij uw brightness heel hoog staat dan is het een grijze

          En ja ik kijk op een gecalibreerde 20" monitor op 1600x1200 resolutie voor degenen die denken dat er nog discussie over mogelijk is

          Dit is dan OOK weer waar

          grts
          Peter
          grts Peter
          BD1754BE / Body & glass

          Comment


          • #6
            Re: Zien wij hetzelfde beeld op onze pc...?

            Oorspronkelijk geplaatst door Calympus Bekijk bericht
            Misschien begrijp je niet goed wat de mensen met "dichtgelopen" bedoelen ?
            Dichtgelopen zwart is voor mij zwart waar geen enkel detail meer in zit, met als RGB waarde 0/0/0.
            In jouw foto is de jas van de vrouw volledig pikzwart (RGB 0/0/0), maar dan echt volledig.
            Net als een groot deel van de achtergrond.
            Dit heeft niets te maken met beeldscherm of wat dan ook, kan je gewoon in eender welk beeldbewerkingsprogramma "nameten" met de pipet.
            Uitgebrand wit is net hetzelfde maar heeft als RGB value 255/255/255.
            Kortgezegd, grote vlekken zwart of wit worden beschouwd als dichtgelopen of uitgebrande vlekken.
            Het licht dus niet aan de monitors, het ligt aan de foto (of de bewerking).
            Ik zeg niet dat alle fotos er op elke monitor hetzelfde uitzien, maar een zwarte pixel is een zwarte pixel. Tenzij uw brightness heel hoog staat dan is het een grijze

            En ja ik kijk op een gecalibreerde 20" monitor op 1600x1200 resolutie voor degenen die denken dat er nog discussie over mogelijk is


            Klopt...
            De jas van die dame was ook pikzwart in werkelijkheid met kleine kleurbolletjes...maar daaruit besluiten dat dit deel is volgelopen is geen correct besluit...
            De achtergrond is aangepast omdat die echt niet toonbaar was...daarin volg ik je volledig en ben ik het dan ook hierover met je eens... maar dat is nu eenmaal "straatfotografie" als fotograaf kan je niet alles (zoals in een studio) naar je hand zetten..

            Bedankt voor je reactie
            Groeten
            lamp

            Comment


            • #7
              Re: Zien wij hetzelfde beeld op onze pc...?

              Vooreerst wil ik me mengen in de disc. omdat het hier gaat over callibratie van een scherm .
              De invulling van het woord betekend voor mij dat wat ik print hetzelfde is als hetgene mijn scherm me toont .
              Ik weet dan ook dat die stelling niet correct is maar het is toch hetgene die voor mij belangrijk is .
              Maar zoals Calimpus aangeeft is hier sprake van een foto met rgb waarden die overeenkomen met wat men uitgebrande delen noemt .
              Dus je verward die twee ongelukkig .
              Het is nu zo dat de IMAC niet bekent staat als een gemakkelijk te callibreren scherm.
              En als we een andere foto zien naargelang het scherm is nu eenmaal een waarheid als een koe, want het tijdstip van de callibratie, de continu lichtomgeving van het scherm en zijn pixeldichtheid hebben een invloed op hetgene we zien .Om de server waarop het staat ook al niet uit het oog te verliezen .
              Dus diegene die hier luid te staan schreeuwen wij, wij zien de foto het best omdat we een gecalli. scherm hebben zien misschien de foto met het minste verschil, maar wel nog met een verschil.

              Comment


              • #8
                Re: Zien wij hetzelfde beeld op onze pc...?

                Wat ik maar wou bedoelen met dat gecalibreerd scherm is dat je bij een niet-gecalibreerd vaak het beeld te donker of te licht hebt staan waardoor het sneller lijkt alsof bepaalde delen dichtgelopen of uitgebrand zijn.

                Van die pikzwarte jas, ook als ik hij pikzwart dan zal hij toch nog altijd iets van licht reflecteren. Anders droeg die madam een jas gemaakt van zwarte gaten
                Een model met pikzwart haar heeft op foto toch ook geen zwarte "blob" op haar hoofd ?
                Het kan best dat een aantal pixels echt zwart worden, maar als dat er honderen worden dan krijg je dus 1 zwart vlak waar ook geen plooien of zo van de stof meer in te zien zullen zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Zien wij hetzelfde beeld op onze pc...?

                  Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
                  Klopt...
                  De jas van die dame was ook pikzwart in werkelijkheid met kleine kleurbolletjes...maar daaruit besluiten dat dit deel is volgelopen is geen correct besluit...
                  De achtergrond is aangepast omdat die echt niet toonbaar was...daarin volg ik je volledig en ben ik het dan ook hierover met je eens... maar dat is nu eenmaal "straatfotografie" als fotograaf kan je niet alles (zoals in een studio) naar je hand zetten..

                  Bedankt voor je reactie
                  Groeten
                  lamp
                  Een pikzwart if sneeuwwit (zelfs met dash gewassen) kledingstuk gaat altijd nog textuur weergeven als je dat correct belicht.

                  Voor die het willen weten, ik kijk op een gecolibreerde 24" eizo 1920x1080
                  Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                  http://www.stevevandegaer.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zien wij hetzelfde beeld op onze pc...?

                    Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
                    maar dat is nu eenmaal "straatfotografie" als fotograaf kan je niet alles (zoals in een studio) naar je hand zetten..
                    dus zeker geen reden, om je er verder druk over te maken bij straatfotografie.
                    vind dat juist vaak het sterke punt van/bij straatfotografie.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zien wij hetzelfde beeld op onze pc...?

                      Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
                      Klopt...
                      De jas van die dame was ook pikzwart in werkelijkheid met kleine kleurbolletjes...maar daaruit besluiten dat dit deel is volgelopen is geen correct besluit...
                      En waarom dan wel niet? Ik moet nog de eerste zwarte jas zien waarin bij normale verlichting niets te onderscheiden (van een "zwart gat") valt.
                      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zien wij hetzelfde beeld op onze pc...?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Calympus Bekijk bericht
                        Dit heeft niets te maken met beeldscherm of wat dan ook, kan je gewoon in eender welk beeldbewerkingsprogramma "nameten" met de pipet.
                        Dit klopt niet helemeaal.
                        de software bvb photoshop gaat wel degelijk de waarden geven rekening houdend met de kleurinstellingen, profielen in je voorkeuren.
                        Dus krijg je verschillende waarden volgens het schermprofiel dat je gebruikt.

                        natuurlijk als je op waarden als 255 of 0 komt in rgb ongeacht het profiel, heb je een probleem, of is het een artistieke vrijheid.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zien wij hetzelfde beeld op onze pc...?

                          Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
                          Onderwerp : zien forumgebruikers dezelfde foto op hun pc...?

                          Bij sommige foto's die ik instuur krijg ik steevast een bemerking van de collega's forumgebruikers, dat sommige delen van mijn foto door nabewerking zijn "dichtgelopen"... Zo heb ik recent een foto geplaatst in de rubriek "beoordeling" met als titel "rimpels"...
                          Ik vraag mij daarbij toch af of de foto op dezelfde wijze en in dezelfde kwaliteit wordt weergegeven zoals ik zelf zie en bewerk...?

                          Ik werk met een iMac met volgende kenmerken
                          Resolutie: 1920 x 1200
                          Pixeldiepte: 32-bits kleur (ARGB8888)

                          Kan iemand met kennis van zaken mij toelichten of er mogelijks enig "kwaliteitsverschil" kan zitten, bij de andere pc-gebruikers die een andere resolutie van pc-scherm hebben ( wellicht een lagere resolutie) en dat wellicht daardoor de zender en de ontvanger van een "beeld" niet hetzelfde beeld zien....

                          Bedankt voor uw reactie
                          Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

                          Groet
                          Lamp
                          Weet je waarmee alles begint?
                          JIJ moet 100% zeker zijn van jouw zaak

                          En dat begint bij goed materiaal, goede kalibratie.
                          Kennis van kleurbeheer en kennis van de gebruikte software.
                          Dit is een ketting, een keten die zo perfect mogelijk in orde moet zijn.

                          Jij bepaalt dan de foto in zijn geheel.
                          Komen er dan technische opmerkingen dan kunnen die opmerkingen jou
                          nooit aan twijfelen brengen omdat jouw zaken tiptop in orde zijn.

                          ALS ik dan lees dat bijv. een iMAC niet gekend staat als een degelijk te kalibreren
                          toestel.... Ik heb geen iMAC en kan niet oordelen maar ik ga er van uit dat hier
                          geen leugenaars zitten, dan denk ik toch het mijne he
                          Ik zeg dit niet met leedvermaak of uit puur plezier maar die iMaccers moeten mij
                          dan niet veel komen vertellen he.
                          Je zou kunnen beweren dat die al fout zitten vanaf dag één

                          Ik vrees ook dat het neerkomt op een aantal onvermijdelijke zaken: kennis en centen
                          Een compromis kan ik moeilijk aanvaarden als het over kwaliteit gaat.
                          Natuurlijk moet ik hier even "dimmen" omdat de werkelijkheid anders is.
                          En het is ook niet mijn bedoeling om iedereen hier de les te lezen he.
                          Wat ik wil aantonen en iedereen weet dat ook, is dat je zeker moet zijn van jouw
                          zaak en daarvoor moet je beantwoorden aan onvermijdelijke voorwaarden.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zien wij hetzelfde beeld op onze pc...?

                            Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                            Dit klopt niet helemeaal.
                            de software bvb photoshop gaat wel degelijk de waarden geven rekening houdend met de kleurinstellingen, profielen in je voorkeuren.
                            Dus krijg je verschillende waarden volgens het schermprofiel dat je gebruikt.

                            natuurlijk als je op waarden als 255 of 0 komt in rgb ongeacht het profiel, heb je een probleem, of is het een artistieke vrijheid.
                            Kris,
                            Artistieke vrijheid
                            Ik wil niet flauw doen maar het is zeer gemakkelijk om zich hier achter te verbergen
                            i.p.v. de waarheid onder de ogen te zien.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zien wij hetzelfde beeld op onze pc...?

                              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Kris,
                              Artistieke vrijheid
                              Ik wil niet flauw doen maar het is zeer gemakkelijk om zich hier achter te verbergen
                              i.p.v. de waarheid onder de ogen te zien.
                              Hoet en consoorten al eens bezig gehoord?
                              uitleg is voor hen 90% van het (kunst)werk.

                              Comment

                              Working...
                              X