Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Un Belga en una feria mexicana

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Un Belga en una feria mexicana

    Omdat er vraag naar was, en omdat het me wel eens leuk leek om mijn tijd in te steken, ga ik jullie met de volgende tien foto's een beeld proberen schetsen van hoe het er op een Mexicaanse kermis (='feria) aan toe gaat. Al de foto's zijn analoog, gemaakt met Kodak Xti 400 en Fuji Neopan 400 films, en vervolgens digitaal ingescand (de negatieven). Deze reeks is samengesteld uit foto's van twee verschillende kermissen, eentje in Lerma, de andere in een buitenwijk van Toluca.

    Het gaat er grotendeels hetzelfde aan toe als op een Belgische kermis: schietkramen zijn er met hopen.



    Net zoals in België, reizen de uitbaters van de verschillende kramen doorheen heel het land. Dat betekent dus ook dat de kinderen hun ouders gedurende het hele jaar vergezellen, en dagelijks in of rond de kraampjes te vinden zijn.



    Zogenaamde 'kickertafels' vind je in Mexico bijna nergens terug (in tegenstelling tot in België, waar je in bijna elk dorp wel een café vindt met een kickertafel). Tot mijn grote spijt, aangezien dat betekent dat ik mijn 'sport' voor een jaar niet zal kunnen beoefenen. En als je dan al eens kickertafels ziet, op een kermis bijvoorbeeld, blijken het vreselijke dingen te zijn waarmee het onmogelijk is om een bal te controleren.



    Vanzelfsprekend kan je er ook lekker eten, hoewel er voornamelijk typisch Mexicaans voedsel verkocht wordt. Deze man verkoopt Mexicaans snoep, in het Spaans 'Dulces'. Veel te zoet naar mijn goesting, maar er zijn heel veel mensen die er maar al te graag van smullen.



    Naast eten probeert men je er ook allerlei andere dingen aan te smeren. Zeker als 'guerito' (Spaans voor 'blondje') is het niet makkelijk om te ontsnappen aan de mensen die je om de vijf tellen aanspreken en bijna smeken of je niets van hen wilt kopen, want bij hen is het toch écht wel 'mas barato' (goedkoper). Deze man hield zich echter op de achtergrond en liet me een foto maken van de beeldjes die hij op de moterkap van zijn auto had geëtaleerd.



    Het grote verschil met een Belgische kermis, is dat er in Mexico echt sprake is van een waar volksfeest. Als de attracties niets voor jou zijn, kan je even goed de verschillende groepen bewonderen die typische Mexicaanse muziek spelen, vergezeld gaande van een groep inwoners van het plaatselijke dorpje die dansen ...



    ... en zingen ...



    En dat allemaal voor jong en oud:



    De opkomst voor dit gebeuren is massaal: heel het dorp, groot en klein, komt kijken naar deze traditionele voorstelling, zoals men dat al tientallen jaren gewoon is in dit land.



    And last but not least: terwijl de rest danst en feest viert, zijn deze mannen druk in de weer om typisch Mexicaans eten klaar te maken. Deze man roert in een grote pot Mole ...




    Ik hoop dat ik jullie een zo volledig beeld heb kunnen geven van dit gebeuren, en dat jullie er iets aan gehad hebben. Ik woon nog tot 30 juni 2011 in Toluca, een stadje (nuja, 'stadJE' naar Mexicaanse normen: één miljoen inwoners) op een uurtje rijden van Mexico City. Ik hoop dan ook dat dit niet mijn laatste fotoverhaal over dit schitterende land is. Wie mijn avonturen wil volgen, kan dat op http://klaasinmexico.blogspot.com, waar ik toch wel tweewekelijks een verslag probeer neer te pennen over mijn belevenissen hier, en ook mijn foto's post. Wie enkel geïnteresseerd is in de foto's, moet zeker en vast eens een kijkje nemen op http://www.klaasgoethals.be/Mijn Mexico.

    Enjoy!

    Klaas
    "The day we stop looking, Charlie, is the day we die" - Al Pacino, Scent of a Woman
    website fotoblog

  • #2
    Re: Un Belga en una feria mexicana

    tekst hoeft er niet bij, foto's apart spreken voor zich.

    mooie reeks in alle geval. motiveert mij om meer met mijn analoge toestellen te werken, en hopelijk in de toekomst een doka te installeren thuis (voorlopig geen plaats voor).

    doe zo verder!

    Comment


    • #3
      Re: Un Belga en una feria mexicana

      Die megapot mole is toch wel de huitlacoche in de quesadilla... Het water staat me in de mond
      Mooie reeks altezamen, maar de auto-met-poppetjes steekt er voor mij bovenuit
      :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

      Comment


      • #4
        Re: Un Belga en una feria mexicana

        Dankje voor de reacties! Ik vond de tekst wel passend, een woordje uitleg kan altijd van pas komen voor sommigen

        En die mole is voorlopig nog niet aan mij besteed, zo 'heerlijk' vind ik dat nu ook weer niet
        "The day we stop looking, Charlie, is the day we die" - Al Pacino, Scent of a Woman
        website fotoblog

        Comment


        • #5
          Re: Un Belga en una feria mexicana

          Niemand anders? Heb er nochtans mijn tijd ingestoken
          "The day we stop looking, Charlie, is the day we die" - Al Pacino, Scent of a Woman
          website fotoblog

          Comment


          • #6
            Re: Un Belga en una feria mexicana

            ik vind het een heel goede reeks.
            inhoudelijk sterk, maar ook technisch.
            mooi dat je alles zwartwit, liggend en in dezelfde beeldverhouding hebt gepresenteerd.
            dat versterkt de samenhang van de beelden tot een reeks.
            (en dat wordt bij reeksen wel eens veronachtzaamd)

            Comment


            • #7
              Re: Un Belga en una feria mexicana

              Oorspronkelijk geplaatst door basti Bekijk bericht
              Heb er nochtans mijn tijd ingestoken
              bedankt daarvoor!
              ik vind het zeker de moeite om zulke foto's te bekijken
              foto met de muziekband vind ik super

              Comment


              • #8
                Re: Un Belga en una feria mexicana

                Mooie documentaire fotografie, geeft een prachtig beeld van zo'n kermis.

                Comment


                • #9
                  Re: Un Belga en una feria mexicana

                  Mooie reeks
                  I put the sexy in dyslexia

                  Comment


                  • #10
                    Re: Un Belga en una feria mexicana

                    mai heel mooi!
                    de sfeer is echt prachtig weergegeven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Un Belga en una feria mexicana

                      Hele mooie reeks. Ik hou wel van dat analoog zwart-wit sfeertje: doet me denken aan jaaaaren terug het boekje met Leicafotografie ...
                      groetjes,
                      nolfinarium, Nikon D90 + glaswerk (Nikkor 18-200/35/60 macro/70-300 + Tokina 11-16)
                      fotosite: www.nolfinarium.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Un Belga en una feria mexicana

                        Super! ben ook al een paar keer in Toluca en omstreken geweest... Kan me zo het beeld terug halen! Ook van de markten in Oaxaca zou je een prachtige serie kunnen maken...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Un Belga en una feria mexicana

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          Super! ben ook al een paar keer in Toluca en omstreken geweest... Kan me zo het beeld terug halen! Ook van de markten in Oaxaca zou je een prachtige serie kunnen maken...
                          Mag ik je vragen wat je daar juist hebt uitgestoken? Ik vind de stad zelf geweldig, maar het moet toch wel gezegd worden dat het geen toeristische hoogvlieger is , en ben daarom erg benieuwd naar je activiteiten hier...
                          "The day we stop looking, Charlie, is the day we die" - Al Pacino, Scent of a Woman
                          website fotoblog

                          Comment


                          • #14
                            Re: Un Belga en una feria mexicana

                            Ik ben niet zo wild van de zwart-wit omzetting...
                            Je kiest (bewust of onbewust?!) voor een zeer harde toonzetting. Hoge pieken in de hooglichten en in de donkere tonen. Uitgebrand wit en dichtgelopen zwart. En weinig (te weinig?) nuances in de middentonen.
                            Nogmaals, je kan er voor kiezen, maar ik mis in deze reeks de zachte grijzen, de mooie nuances die een beeld diepte en sfeer geven.
                            Een mooie reeks weliswaar
                            Greetz, Kariboe
                            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Un Belga en una feria mexicana

                              Ijzersterke reeks voor mij!
                              Ik hou van die harde zwart wit contrasten bij dit soort reportagefotografie.
                              Knap gedaan en laat ze maar komen die volgende reeksen!
                              https://www.tinicleemputfotografie.com/

                              Comment

                              Working...
                              X