Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wijze raad?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wijze raad?

    hallo iedereen!

    net geregistreerd, groener dan groen..

    speel al lang met de idee om een spiegelreflexcamera te kopen en nu eindelijk de tijd gevonden om me eens goed te informeren.

    kwam tijdens de zoektocht geregeld op een link van dit forum terecht en het lijkt een schat aan informatie te bevatten (niet in het minst door de o zo wijze leden! slijm slijm... moet vriendjes maken als nieuwkomer

    bij deze mijn oprechte excuses, alweer een vraag over de aankoop van een entry-level/semi-professionele camera.

    gezien ik nog geen objectieven bezit ben ik niet gebonden aan een fabrikant. aanvankelijk ging de keuze door budgetoverwegingen dan ook tss een Nikon D90 en een Canon 550D. heb deze ondertussen eens kunnen vasthouden en voorkeur ging snel uit naar de Nikon (lijkt me meer camera voor dezelfde prijs).

    toch blijf ik twijfelen aan de Nikon. heb een overklaarbare voorliefde voor Canon en het schrikt me af om het huwelijk met Nikon aan te gaan gewoon omdat de D90 nu voor mij de beste keuze lijkt.

    dan beginnen kijken naar de 50D. robuuster (denk ik, nog nt kunnen vasthouden), in alle geval een flinke stap voorwaarts vergeleken met de 550. nu blijkt deze geen videofunctie te bezitten (ik weet, voor velen onder jullie compleet overbodig maar ik vind dit een grote troef) + is ze net vervangen door de 60D. laatste heeft dan wel weer video maar is door de recente introductie hoger geprijsd, een meerprijs die ik voor mezelf niet kan rechtvaardigen want lees hier en daar dat de camera op sommige vlakken een achteruitgang is ten opzichte van de 50D.

    volgende in de rij is dan de 7D. stukje duurder (kan het betalen maar zou toch prikken) maar lijkt alles te hebben wat ik zoek. toch denk ik dan weer dat deze camera wat overkill is voor een beginner...

    klassiek (?) twijfelgeval van een leek. kiezen voor de, voor mij althans, logische keuze (D90) of toch wat meer geld ophoesten voor de 60D of 7D?

    hopelijk heb ik me met deze thread niet bezondigd aan de vele beginnersvalkuilen en kunnen jullie me met wat goede raad bijstaan!

    bedankt alvast!
    Last edited by darras; 5 oktober 2010, 23:21.

  • #2
    Re: wijze raad?

    Zelf heb ik de canon 50D. Een dijk van een camera. Wat ze ook mogen beweren. En ze
    zeggen zo veel. Maar indien je er per se mee wenst te filmen, heb je er natuurlijk niet
    veel aan. Dat kan die dommerik niet.
    En dan zou ik mijn centjes eens goed tellen en naar de Nikon D90 gaan. Heb er namelijk
    al te veel tevreden gebruikers over gehoord om er aan te twijfelen.
    Over die overkill zou ik me wel niet te veel zorgen maken. Ik trek manueel (of AV) in
    raw meestal een streepje of twee onderbelicht en al de rest is er eigenlijk te veel aan.
    Is dit overkill? Waarschijnlijk wel. Want je hebt nog mogelijkheden zus en zo en zoveel
    meer.
    Veel succes met je keuze.
    Trouwens, op school vaak genoeg gezien: het verschil tussen Canon en Nikon is zo groot
    dat alleen maar hier en daar een ingebeelde kwast het verschil kan zien, of kan weten
    met welk toestel een bepaalde foto gemaakt is.

    Comment


    • #3
      Re: wijze raad?

      Heb al vaak gehoord dat Canon op megapixels goed scoort, al zijn iets meer megapixels soms verwaarloosbaar.
      Nikon daarentegen scoort tamelijk hoog op ruisonderdrukking.
      In sommige gevallen toch ook wel interessant (concert, nacht/avondopnames,..)

      Ikzelf heb de Nikon D5000 (kleinere broertje D90) en ben er zeer tevreden over, maar ik had, net zoals jij bij Canon, een klik naar Nikon.

      Ik denk dan ook persoonlijk dat de keuze voor merk niet zo veel uitmaakt.
      Beide merken hebben kwalitatieve toestellen, die in dezelfde klasse niet veel zullen verschillen.
      Koop gewoon diegene die je het best ligt.

      Succes en veel plezier
      Nikon D7000 en wat lenzen.
      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

      Comment


      • #4
        Re: wijze raad?

        Ik had ook zo'n onverklaarbare voorliefde voor Canon. Was het omdat ik eerder een Ixus compactcamera had, ik weet het niet. Canon of Nikon zijn alleszins de twee meest bekende fabrikanten...

        Anyway, eenmaal je de body gekozen hebt moet het moeilijkste nog komen: welke objectieven te kopen...

        Wat body betreft ben ik vrij snel overgeschakeld (min. 6maanden) van 500D naar 7D. Een overstap die ik me geenszins beklaag! Wellicht komt daar op een dag nog wel eens een overstap naar fullframe.

        Wat objectieven betreft, koop wat je je kunt permitteren, maar onthoud dat deze keuze nog veel belangrijker is dan de keuze van de body. Met toplenzen doe je jarenlang, vermoedelijk langer dan je dezelfde body zult gebruiken.

        Veel plezier met je nieuwe hobby.

        Comment


        • #5
          Re: wijze raad?

          Ben zelf een tevreden D90-gebruiker, alhoewel ik geen enkele reden zie waarom Canon ook niet goed zou zijn. Kies gewoon wat je het beste ligt, en belangrijk: zorg dat je nog wat centjes overhoudt om een goede lens te kopen
          Nikon Df

          Comment


          • #6
            Re: wijze raad?

            bedankt voor de reacties iedereen!

            ben er nog nt helemaal uit... zal waarschijnlijk dit weekend eens naar Art&Craft gaan om wat bijkomende info en om de toestellen eens vast te nemen.

            mocht het toch de D90 worden (zit er dik in), dan neem ik waarschijnlijk de 18-105 kitlens erbij.

            groet

            Comment


            • #7
              Re: wijze raad?

              Als DSLR-beginner voor de D90 gekozen en super tevreden, zeker in combinatie met 70-300 Nikkor (sportfoto's) en 17-70 Sigma. Werkelijk scherpe beelden, wel beetje spelen met de iso-waarden bij minder licht.
              Mattos

              Comment


              • #8
                Re: wijze raad?

                Oorspronkelijk geplaatst door darras Bekijk bericht
                bedankt voor de reacties iedereen!

                ben er nog nt helemaal uit... zal waarschijnlijk dit weekend eens naar Art&Craft gaan om wat bijkomende info en om de toestellen eens vast te nemen.

                mocht het toch de D90 worden (zit er dik in), dan neem ik waarschijnlijk de 18-105 kitlens erbij.

                groet
                Daar ga je zeker geen spijt van hebben...en die kitlens is echt een goed lensje

                doen zou ik zeggen

                grtz Dirk
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                Comment


                • #9
                  Re: wijze raad?

                  Na 21 jaar geen camera te hebben vastgehad (compactjes niet meegerekend) heb ik in mei een 7D gekocht met de 15-85 kitlens.
                  Tot op heden nog geen moment spijt van gehad !!

                  Ik heb ook in twijfel gestaan tussen Canon en Nikon omdat ik ook niets had van materiaal.
                  Voor ik de keuze heb gemaakt had ik de mogelijkheid om de camera's op mijn lijstje te kunnen testen/vasthouden. (winkels + vrienden)
                  In mijn ogen belangrijk , want hoe kan je een camera kopen die je nog niet hebt kunnen proberen. Het is niet enkel de grootte van de camera die belangrijk is, maar ook het gewicht.

                  De zoon van vrienden is in september begonnen met een opleiding fotografie en hem werd via de school aangeraden om de nikon D3000 te kopen, om de basis te leren.
                  Toen ik zijn camera voor de eerste keer vastnam, wist ik direkt dat dit niets voor mij is.
                  Dan spreek ik niet van de mogelijkheden, want met elke camera kan je goede foto's nemen, maar het was vooral het gewicht en het formaat dat me teleurstelde.
                  Een hele lichte camera, en te klein van formaat naar mijn zin.

                  Uiteindelijk na alle camera's (Nikon D90-D300S en Canon 50D-550D-7D) te hebben getest was de 7D degene die mij het beste lag, zowel van gewicht (dat toch aanzienlijk is) als grootte. Toestel past voor mij perfect in mijn handen.

                  Plaatsing van de knoppen is volgens mij heel goed, maar dit is een persoonlijke mening.
                  Vele Nikon gebruikers zullen beweren dat hun indeling op hun toestellen beter is, het is maar hetgeen je het liefste heb van indeling.

                  Of de 7D overkill is voor een beginner, mogelijk wel.
                  (kijk eens op http://www.usa.canon.com/dlc/control...articleID=3167 voor een aantal filmpjes aangaande de mogelijkheden)

                  Alles hangt af van hoe snel je met iets nieuw overweg kan, en hoe goed de basistheorie blijft hangen.
                  Ik had het geluk van een aantal jaar ervaring te hebben op analoog gebied, maar ik kan je verzekeren dat het een steile leercurve was!!

                  Maar zoals altijd, als iets je interesseerd, lukt het gewoonlijk wel, eventueel met wat meer moeite.
                  Momenteel ken ik mijn 7D voor een 60%-70% denk ik, dus nog even verder oefenen.

                  Mijn raad aan jou is, ga eens naar Mediamarkt, Saturn, Fnac, en zeker de betere fotospeciaalzaak.
                  Neem een toestel vast dat je interesseerd. Kijk hoe de indeling is van de bediening, of alles op een goede plaats zit voor jou. Wat vind je van het gewicht? Heb je net een zakdoek in je hand, een blok beton of lijkt het je perfect..... etc

                  Voor een deftige uitleg, raad ik je aan om de fotografiespeciaalzaak binnen te stappen.
                  De mensen van een keten, die zitten er al eens naast. Zoals de wel heel behulpzame man in de Mediamarkt die wist te zeggen dat het geen probleem was om in een Canon 7D een SDHC kaartje te gebruiken.....

                  Zie je iemand op straat met een dslr die aktief bezig is, spreek hem/haar aan en stel vragen. Waarom Nikon/Canon, etc.
                  Heb ik ook gedaan en de meeste hobbyfotografen ( en sommige pro's ook) maken graag even tijd voor je om een beetje uitleg te geven. Je hebt er natuurlijk altijd enkele tussen die je wandelen sturen, maar gewoon proberen.

                  Of dit wijze raad is, laat ik in het midden. Er zullen mensen zijn die niet akkoord gaan met mijn denkwijze, maar daarom is het mijn denkwijze. Dit werkt voor mij en ik kan alleen maar mijn ervaringen delen

                  Veel succes met je zoektocht naar een toestel naar je keuze
                  Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: wijze raad?

                    Heb absoluut niet elke reactie gelezen, maar ik wil toch even het volgende kwijt.

                    Indien je de stap naar dSLR wil nemen, dan moet je, volgens mij, bereid zijn om op lange termijn te investeren in kwalitatieve lenzen. De aankoop van een body is eigenlijk een "verbruiksmiddel"... binnen enkele jaren is die technologie achterhaald en niets meer waard.

                    Het stopt dus niet bij de aankoop van een body met kitlens...
                    Canon R | Leica Q
                    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                    [/COLOR]

                    Comment


                    • #11
                      Re: wijze raad?

                      Oorspronkelijk geplaatst door darras Bekijk bericht
                      bedankt voor de reacties iedereen!

                      ben er nog nt helemaal uit... zal waarschijnlijk dit weekend eens naar Art&Craft gaan om wat bijkomende info en om de toestellen eens vast te nemen.

                      mocht het toch de D90 worden (zit er dik in), dan neem ik waarschijnlijk de 18-105 kitlens erbij.
                      Doe maar. Is een hele goede camera. (En mocht je toch van mening veranderen, bv voor
                      een Canon 60D of 7D gaan, dat zijn ook prima toestellen.)
                      Laat maar iets weten. Dan kunnen we je succes en proficiat met je aankoop wensen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: wijze raad?

                        zat ook te twijfelen tussen beide..

                        heb mezelf de D90 aangeschaft met nikkor lens 18 - 200 VR II

                        deze is degelijker dan de 550d van canon en lag me ook beter in de hand

                        Comment


                        • #13
                          Re: wijze raad?

                          en ja hoor, beslissing is gevallen..
                          net de D90 met 18-105 lens gekocht!

                          nu enkel nog hopen dat ik iet of wat aanleg heb om er mooie opnames uit te halen

                          bedankt voor de goede raad iedereen!

                          Comment


                          • #14
                            Re: wijze raad?

                            Proficiat. Je hebt een hele goede keuze gemaakt. Nu batterij opladen, handleiding eens
                            vluchtig (nadien ernstig) doorbladeren en veel succes met de fotootjes. Mocht je twijfelen
                            aan de kwaliteit, aan eender wat, plaats ze maar eens op het forum. Mensen zat om je een
                            duwtje in de goede richting te geven.

                            Comment


                            • #15
                              Re: wijze raad?

                              Leuke keuze!

                              Veel plezier met je nieuw speelgoed
                              Nikon D5000 + Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR + Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX + Nikon SB900

                              Comment

                              Working...
                              X