Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fauna vraagje (spider)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fauna vraagje (spider)

    How the hell, maakt een spin dit soort net?


    Disclaimer: ik vond mijn tekentablet niet, en paint via een gewone muis werkt blijkbaar niet zo goed.


    Even verduidelijken:
    Ruwe () schets van onze achtergevel, daarvoor staat een terraskachel.

    Zaterdag had ik gezien dat er daar een spinneweb aanging (was er bijna tegengelopen), was toen al verbaasd van de bouwkunsten.
    Zondag ben ik er domweg doorgewandeld en vandaag zag ik dat ze het opnieuw gebouwd had, maar nu nog indrukwekkender.

    Hoe maakt ze in godsnaam die lange draden?? De langste moet ongeveer 6 meter zijn en gaat van mijn dakgoot helemaal naar beneden tot de schouw van de terraskachel.

    Spin lijkt me een ferme kruisspin te zijn...
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

  • #2
    Re: Fauna vraagje (spider)

    Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
    How the hell, maakt een spin dit soort net? ...
    Door gebruik te maken van haar soepele sluitspier.
    Als je lang genoeg oefent, kan jij dat ook; zij het in een ander kleurtje.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Fauna vraagje (spider)

      Hey juppekes

      Ik heb hier thuis ook zo van reusachtige bouwwerken

      Ik denk dat die spinnen een draad maken en die met de wind laten meevoeren tot ze voelen dat hij ergens vast hangt.

      Eens ze enkele bevestigingspunten hebben kunnen ze beginnen rondjes draaien.

      Ik vind het ook altijd fantastisch hoe ze die rondjes draaien en met welke precisie

      Edit: net een beetje zoekwerk gedaan: http://www.xs4all.nl/~ednieuw/Spider.../webdraad.html
      Last edited by Mriya; 6 oktober 2010, 06:07.
      Bootjes

      Comment


      • #4
        Re: Fauna vraagje (spider)

        Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
        Hey juppekes

        Ik heb hier thuis ook zo van reusachtige bouwwerken

        Ik denk dat die spinnen een draad maken en die met de wind laten meevoeren tot ze voelen dat hij ergens vast hangt.

        Eens ze enkele bevestigingspunten hebben kunnen ze beginnen rondjes draaien.

        Ik vind het ook altijd fantastisch hoe ze die rondjes draaien en met welke precisie

        Edit: net een beetje zoekwerk gedaan: http://www.xs4all.nl/~ednieuw/Spider.../webdraad.html
        Ik heb met heel veel interesse die link gelezen, een aanrader hoor

        Fascinerende beestjes

        Als je weet dat een spinnendraad van 3cm dikte een Boeing 747 in vlucht zou kunnen doen stoppen.
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

        Comment


        • #5
          Re: Fauna vraagje (spider)

          Hieraan kan nog toegevoegd worden dat spinnen zich verplaatsen door het zweven aan een ultrafijne spindraad.
          De jonge spinnen klimmen in een struik, ... en bij een windstoot, laten ze zich vallen aan de ultra-fijne spindraad.
          Op deze wijze kunnen ze zich heel snel over enorme afstanden verspreiden.
          Er zijn vaststellingen gedaan waarbij de spindraad tot 3km lang is.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment

          Working...
          X