Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Monitor...???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke Monitor...???

    Ik ben op zoek naar een goede monitor om mijn foto's te bekijken, doch niet prof, en deze eventueel lichtjes bij te werken.
    Is een Led-monitor hiervoor geschikt of hou ik het beter bij lcd ??
    Er is mij een Dell UltraSharp 2408 wfp van 2007 aangeboden voor +- 200 euro, of zou ik gaan voor bv. een Samsung xl 2370 led ??
    Héél graag uw advies hieromtrent want je weet het op de duur niet meer.

    Allen dank bij voorbaat

    Patrick

  • #2
    Re: Welke Monitor...???

    Een LED monitor, is een LCD monitor, maar met een andere verlichting.
    Veel belangrijker voor de kleuren is het type LCD panel dat gebruikt wordt.
    De goedkope gebruiken TN panels, die goed zijn voor "normaal" gebruik, maar minder goed voor die kleurweergave, alleen zijn ze wel veel duurder. Een 24" monitor voor minder dan 200€ zal altijd een TN zijn (toch nieuw...).
    Dell heeft wel een aantal goeie monitoren, maar er zijn nog merken natuurlijk.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: Welke Monitor...???

      Je wilt een keuze maken tussen lcd en led.
      Eigenlijk zijn het beiden lcd schermen.
      Volgens mij is de beeldkwaliteit niet beter op led.
      Het klinkt natuurlijk hip en nieuw.

      Comment


      • #4
        Re: Welke Monitor...???

        ik heb net een nieuwe 24" gekocht Acer B243W
        ben er voorlopig wel tevreden over. de hoek die zichtbaar is zonder verkleuring is veel groter bij deze dan bij een LED van 24" die er naast stond en ongeveer evenveel moest kosten. ik merk ook dat ik minder last heb van invallend licht (dakraam dat er vrij lastig opvalt). bij mijn laptop scherm moet ik de zonneblinde sluiten, op het externe niet
        hoe meer f**k hoe meer vreugd

        **=ol

        Comment


        • #5
          Re: Welke Monitor...???

          Oorspronkelijk geplaatst door patrickb Bekijk bericht
          Ik ben op zoek naar een goede monitor om mijn foto's te bekijken, doch niet prof, en deze eventueel lichtjes bij te werken.
          Is een Led-monitor hiervoor geschikt of hou ik het beter bij lcd ??
          Er is mij een Dell UltraSharp 2408 wfp van 2007 aangeboden voor +- 200 euro, of zou ik gaan voor bv. een Samsung xl 2370 led ??
          Héél graag uw advies hieromtrent want je weet het op de duur niet meer.

          Allen dank bij voorbaat

          Patrick
          zo is zo zou ik gaan voor nieuwe monitor en geen van 2007
          ik zou het budget toch wat optrekken en een scherm nemen die geen TN pannel heeft
          dit omdat zo'n scherm met tn-pannel niet alle kleuren kan weergeven
          bekijk eens volgend topic ook
          Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

          dat gaat ook over budgetschermen
          en nog iets een LED scherm dat ga je tot nu toe nog niet kunnen betalen
          een echt LED scherm voor consumenten is nog niet op de markt
          wel LCD schermen met led backlight maar dat is wat anders dan een echt LED scherm

          Comment


          • #6
            Re: Welke Monitor...???

            Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
            zo is zo zou ik gaan voor nieuwe monitor en geen van 2007
            ik zou het budget toch wat optrekken en een scherm nemen die geen TN pannel heeft
            dit omdat zo'n scherm met tn-pannel niet alle kleuren kan weergeven
            bekijk eens volgend topic ook
            Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

            dat gaat ook over budgetschermen
            en nog iets een LED scherm dat ga je tot nu toe nog niet kunnen betalen
            een echt LED scherm voor consumenten is nog niet op de markt
            wel LCD schermen met led backlight maar dat is wat anders dan een echt LED scherm
            Er is veel verwarring tussen LEDlcd en OLED schermen
            Volgens mij bedoel je OLED schermen die nog onbetaalbaar zijn, Gert

            Comment


            • #7
              Re: Welke Monitor...???

              Oorspronkelijk geplaatst door filip claeys Bekijk bericht
              Er is veel verwarring tussen LEDlcd en OLED schermen
              Volgens mij bedoel je OLED schermen die nog onbetaalbaar zijn, Gert
              inderdaad een OLED scherm is het enige echte LED scherm dat er tot nu toe bestaat
              de benaming LED schermen die men tegenwoordig gebruikt slaat enkel op de backlight en niet op de weergave van het beeld (de pixels)
              dus de benaming LED scherm klopt niet
              het is en blijft een lcd scherm met een ietsje zuinigere achtergrondverlichting maar veel scheelt het niet tov een gewoon lcd scherm

              Comment


              • #8
                Re: Welke Monitor...???


                Verder niemand positieve (of negatieve) ervaring met bepaalde monitors ???
                Da's dan maar slappe koffie hoor !!! Of WIL men bepaalde ervaringen niet delen ?

                Groeten.... Patrick

                Comment


                • #9
                  Re: Welke Monitor...???

                  Even een link naar de onderstaande site:

                  Het is een heel stuk om te lezen, maar zeker de moeite waard
                  want we kijken toch heel veel tijd naar de monitor.

                  En er vast een klein stukje eruit gekopiëerd..


                  TN - erg goedkoop en snel, maar smalle kijkhoek en mindere kleurweergave
                  MVA/(S-)PVA - duurder, maar beste kijkhoek en betere kleurweergave.
                  (H-/S-)IPS - duurst, goede kijkhoek, beste kleurweergave. Wel soms last van te fel wit ('sparkling').
                  Vroeger was dit een trager paneeltype, maar ondertussen valt dat zodanig mee dat het niet meer een keuzefactor is
                  Fabrikanten geven bijna nooit op welk paneeltype ze gebruiken, maar je kunt het snel genoeg uit de prijs herleiden. PVA en IPS zijn doorgaans (ruim) twee keer duurder dan TN. In geval van twijfel kun je het in drie google searches vinden: eerste keer monitornaam + TN, tweede keer + PVA, derde keer + IPS. Meeste hits is bijna altijd correct, plus dat je geheid in een van die drie searches een overzichtspagina van monitortypes en gebruikte paneel vindt. Addertje onder het gras is dat fabrikanten soms bij hetzelfde modelnr verschillende panelen gebruiken. Maar ook dat vind je bij die searches als je een beetje doorleest.

                  Een UK site met revieuw,s :

                  TFTCentral offers monitor reviews, articles, information and news. The largest dedicated monitor site on the internet.
                  Last edited by van Zoest; 6 oktober 2010, 18:40. Reden: toevoeging link uk
                  http://www.flickr.com/photos/49540709@N07/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke Monitor...???

                    Oorspronkelijk geplaatst door patrickb Bekijk bericht

                    Verder niemand positieve (of negatieve) ervaring met bepaalde monitors ???
                    Da's dan maar slappe koffie hoor !!! Of WIL men bepaalde ervaringen niet delen ?

                    Groeten.... Patrick
                    Och dat is helemaal geen probleem.
                    Lees jouw eerste zin een paar keren en wees dan eerlijk voor jou zelf
                    "Een goede monitor.... om foto's te bekijken.... en een beetje bewerken".

                    Mijn eerste vaststelling is: je bent een goede fotograaf en daar moeten we
                    allemaal respect voor hebben.

                    Wees dan nu eerlijk zoals ik dat vroeg.
                    Een goede monitor voor 200 euro bestaat maar NIET om foto's te bekijken.
                    Als je een monitor NIET GOED kan kalibreren dan vergeet die monitor maar.
                    Bij monitors in deze prijsklasse zal goed kalibreren zeer moeilijk zijn.
                    Dus begin maar te denken en sparen voor min. het drie-dubbele

                    Iedereen hier wil graag zijn ervaringen delen.
                    En iedereen die hier heeft gereageerd doet dit met de nodige voorzichtigheid
                    en in alle respect voor jou.
                    Wat mezelf betreft: ik drink nog enkel Senseo-type koffie.

                    Ik heb monitors gehad van Philips, Medion en Samsung.
                    Allemaal in feite niet-dure monitors.
                    En fatsoenlijk kalibreren zat er NIET in.
                    Weg gegooid geld dus ALS je iet of wat fatsoenlijk met fotografie wilt bezig zijn.

                    Groeten.... Theo.
                    Last edited by theokus; 6 oktober 2010, 18:48.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke Monitor...???

                      Er zijn er zovelen die hier komen raad vragen naar een goede monitor voor fotobewerking.. de meesten kopen uiteindelijk gewoon het grootste scherm

                      Koop een deftig scherm voor kleurbewerking, al is dat maar een 17" (vb. http://shop.colourconfidence.com/pro...765&xSec=10427)
                      en zet er een 20,24,30-incher naast voor uw paletten/werkruimte.

                      Als je als digitale fotograaf consistent en betrouwbaar wilt werken qua kleuren/prints voor een klein budget dan moet je een kleine monitor kopen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke Monitor...???

                        Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
                        Er zijn er zovelen die hier komen raad vragen naar een goede monitor voor fotobewerking.. de meesten kopen uiteindelijk gewoon het grootste scherm

                        Koop een deftig scherm voor kleurbewerking, al is dat maar een 17" (vb. http://shop.colourconfidence.com/pro...765&xSec=10427)
                        en zet er een 20,24,30-incher naast voor uw paletten/werkruimte.

                        Als je als digitale fotograaf consistent en betrouwbaar wilt werken qua kleuren/prints voor een klein budget dan moet je een kleine monitor kopen.
                        Ah kijk, dat is nog geen slecht gedacht
                        Ik zou dan wel zeggen: een kleiner budget
                        Wel een andere manier van werken EN je moet genoeg plaats hebben.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke Monitor...???

                          Zelf heb ik een PVA scherm, van eizo.
                          Toen ik die voor het eerst aansloot op de pc ,
                          hele vooruitgang t.o.v. een TN scherm.
                          Kleuren zijn gewoon erg mooi, geen verloop van kleuren,
                          als je inkijkhoek iets veranderd.

                          Het "profieleren" / calibreren zet je de puntjes wel mee op de i .
                          (vanaf het scherm tot de printer)
                          maar ook hier , even google'en en inlezen om er op de juiste manier mee om te gaan,
                          en je moeite wordt beloond door mooie kleuren op je scherm/papier !!
                          http://www.flickr.com/photos/49540709@N07/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke Monitor...???

                            Ik zit ook met het plan om een nieuwe monitor te kopen, en ik heb deze gevonden :
                            Een HP ZR 22WDat is een 22 " full hd met een IPS paneel.

                            Ziet er op het eerste zicht wel goed uit. Heeft er iemand ervaring mee, of ziet iemand het addertje onder het gras ?



                            Thanks

                            Rudy
                            Fujifilm X-T1 en X-T2

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke Monitor...???

                              Je kan misschien deze test van schermen er eens op nalezen.
                              Het grote broertje van de HP zit er ook tussen, maar die komt er niet al te goed door...
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment

                              Working...
                              X