Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Modellen...hoe begin je eraan...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Modellen...hoe begin je eraan...

    ..mij grootste hamvraag...
    Ik heb zelf thuis 3 modellen rondlopen..Das wel makkelijker om ze overtuigd te krijgen maar....dat geld niet voor onbekende...

    Hoe begin je daar mee...met een koffie...een gesprek..geruststelling, euh een rondleiding?
    Hoe vertel je ze welke houding ze moeten nemen..mag je ze aanraken..draaien of neerleggen?

    Hoe laat je ze hun beste kant naar voor komen zowel fysiek als lichamelijk?

    Leg jullie ervaringen eens op tafel aub?

    Dank U vriendelijk..
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

  • #2
    Re: Modellen...hoe begin je eraan...

    Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
    ..mij grootste hamvraag...
    Ik heb zelf thuis 3 modellen rondlopen..Das wel makkelijker om ze overtuigd te krijgen maar....dat geld niet voor onbekende...

    Hoe begin je daar mee...met een koffie...een gesprek..geruststelling, euh een rondleiding?
    Hoe vertel je ze welke houding ze moeten nemen..mag je ze aanraken..draaien of neerleggen?

    Hoe laat je ze hun beste kant naar voor komen zowel fysiek als lichamelijk?

    Leg jullie ervaringen eens op tafel aub?

    Dank U vriendelijk..

    Een workshop volgen en dan je ogen open houden.
    Wat ook helpt is een model met al wat ervaring voor je hebben.


    Ow en fysiek en lichamelijk is volgens mij net hetzelfde
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

    Comment


    • #3
      Re: Modellen...hoe begin je eraan...

      Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
      Een workshop volgen en dan je ogen open houden.
      Wat ook helpt is een model met al wat ervaring voor je hebben.


      Ow en fysiek en lichamelijk is volgens mij net hetzelfde
      Inderdaad....Ik bedoelde iets anders..
      Mvg, Pascal,Schoonspikke
      Als je schiet..schiet dan raak!
      500 PIXHuawei P30 PRO

      Comment


      • #4
        Re: Modellen...hoe begin je eraan...

        Voilà, dit is nu een topic dat ik met veel aandacht eens ga volgen sè! Ik vind het ook moeilijk om die eerste stappen te zetten eigenlijk.

        En bij vrienden en mensen uit de familie of kennisekring valt dat allemaal nogal mee, maar met echte modellen is het voor mezelf nogal wat onwennig om daar mee te beginnen, laat staan dat goed te doen

        Comment


        • #5
          Re: Modellen...hoe begin je eraan...

          Toch maar bitter weinig reacties hier?
          Allez Max,Lennert;MArius, gt Design, frank..e.a. nog meer getalenteerd volk....waar zitten jullie?

          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

          Comment


          • #6
            Re: Modellen...hoe begin je eraan...

            Niet dat ik me tot de getalenteerden hier reken, maar toch een antwoord dat misschien kan helpen ... een post van tijdje geleden op fstoppers.com

            http://fstoppers.com/the-wednesday-rundown-9-15-10/

            Comment


            • #7
              Re: Modellen...hoe begin je eraan...

              Op youtube heb je genoeg filmpjes hierover, nee?
              Canon 5D2 en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: Modellen...hoe begin je eraan...

                Aanraken vind ik dat je niet doet, max eens het haar een beetje maar voor de rest raak ik nooit een model aan. Pas nog fotograaf bezig gezien en was maar bezig met kleedje goed te wrijven aan haar heupen en buik. Sorry dat kan het model zelf ook en als je graag aan een meisje zit te voelen er lopen er ook rond die zich daar laten voor betalen. Daarvoor doe je geen modelfotografie!
                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                http://www.stevevandegaer.be

                Comment


                • #9
                  Re: Modellen...hoe begin je eraan...

                  Oorspronkelijk geplaatst door zubaceye Bekijk bericht
                  Niet dat ik me tot de getalenteerden hier reken, maar toch een antwoord dat misschien kan helpen ... een post van tijdje geleden op fstoppers.com

                  http://fstoppers.com/the-wednesday-rundown-9-15-10/
                  Zeer goed deze link zeg...das al dadelijk een zeer goed antwoord op mijn vraag...
                  Mvg, Pascal,Schoonspikke
                  Als je schiet..schiet dan raak!
                  500 PIXHuawei P30 PRO

                  Comment


                  • #10
                    Re: Modellen...hoe begin je eraan...

                    Dit is een draadje wat ik in de gaten ga houden.

                    Die link naar fstoppers ook meteen bij favo's gezet.

                    Hoe begin je eraan? Als starter denk ik dat het belangrijk is dat je je equipment in ieder geval goed moet kennen. Niets vervelender als je op een shoot nog moet uitzoeken hoe iets werkt. Zorgt voor stress voor jou en met wat pech zou dat kunnen overslaan naar je model.
                    Een workshop volgen staat bij mij ook hoog op het lijstje, zeker om wat op te steken bij het technisch verhaal, maar meer om te zien hoe de interaktie model<=>fotograaf gebeurt.
                    Zou ook simpel beginnen met bv 1 studioflits en een reflectie scherm en nadat de kennis groter wordt uitbreiden naar de meer uitgebreidere setups?
                    Wat betreft de modellen, als je begint denk ik dat familie en/of kennissen beter zijn. Je kent die toch al , en dan is het toch makkelijker kommuniceren over pose(s) aanhouden etc. dan met een model die je inhuurt en op de dag zelf voor de eerste keer ziet. Als je familie/kennissen zover krijgt om te poseren zoals jij dat graag wilt, dan zal dat met een model in the end ook gaan lukken.

                    Nou, als dit zelf zo lees heb ik zelf ook nog een lange weg te gaan...

                    Grtz

                    Bryan
                    Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

                    Comment


                    • #11
                      Re: Modellen...hoe begin je eraan...

                      toch blijf ik erbij dat je als beginner beter bent met een reeds ervaren model , als beginner in modelfotografie een beginnend model voor je hebben is niet echt een plus lijkt me (in ieder geval is dat mijn ervaring)
                      trouwens voor met het licht in de studio te leren werken heb je niet echt een model nodig he daar kan je vanalles voor gebruiken.....zelfs een paspop...

                      het is veel handiger om als je de eerste keren met een model werkt je aan haar kan uitleggen wat de bedoeling is en waar je naartoe wil werken.
                      Beetje ervaren modellen zijn een pak minder verlegen of giechelachtig zoals dat meestal bij "het meisje van de buren" wel het geval is...
                      ik heb zelf 4 dochters waarvan er 3 wel eens graag voor de lens staan, geloof me de eerste keren lukte dat van geen kanten , dus nam ik ze mee naar shoots met andere modellen , nu gaat het echt al een heel stuk beter....ze durven zich nu goed te laten gaan

                      een beginnend model is zenuwachtig , en da's normaal, maar dat ben je zelf ook als je wat onzeker bent en geen ervaring hebt, dat maakt de zaak alleen maar moeilijker vind ik...

                      test het zelf uit, neem als beginner een meisje uit de familie dat nog nooit poseerde,doe een week later een shoot met een model dat al een paar jaar bezig is...

                      vergelijk je resultaten ....

                      het is pas wanneer je erg zeker bent van jezelf en al aardig wat shoots achter de kiezen hebt dat je op den duur bijna om het even wie voor de lens kan zetten en er wat van maken...

                      das gewoon "mijn" ervaring he
                      http://www.jvs-photography.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Modellen...hoe begin je eraan...

                        Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                        toch blijf ik erbij dat je als beginner beter bent met een reeds ervaren model , als beginner in modelfotografie een beginnend model voor je hebben is niet echt een plus lijkt me (in ieder geval is dat mijn ervaring)
                        trouwens voor met het licht in de studio te leren werken heb je niet echt een model nodig he daar kan je vanalles voor gebruiken.....zelfs een paspop...

                        het is veel handiger om als je de eerste keren met een model werkt je aan haar kan uitleggen wat de bedoeling is en waar je naartoe wil werken.
                        Beetje ervaren modellen zijn een pak minder verlegen of giechelachtig zoals dat meestal bij "het meisje van de buren" wel het geval is...
                        ik heb zelf 4 dochters waarvan er 3 wel eens graag voor de lens staan, geloof me de eerste keren lukte dat van geen kanten , dus nam ik ze mee naar shoots met andere modellen , nu gaat het echt al een heel stuk beter....ze durven zich nu goed te laten gaan

                        een beginnend model is zenuwachtig , en da's normaal, maar dat ben je zelf ook als je wat onzeker bent en geen ervaring hebt, dat maakt de zaak alleen maar moeilijker vind ik...

                        test het zelf uit, neem als beginner een meisje uit de familie dat nog nooit poseerde,doe een week later een shoot met een model dat al een paar jaar bezig is...

                        vergelijk je resultaten ....

                        het is pas wanneer je erg zeker bent van jezelf en al aardig wat shoots achter de kiezen hebt dat je op den duur bijna om het even wie voor de lens kan zetten en er wat van maken...

                        das gewoon "mijn" ervaring he
                        Ben ik niet mee akkoord, de foto die je maakt van een ervaren model kan er meer uitzien als een modelfoto. Maar technisch ga je dezelfde fouten gemaakt hebben. Het is niet omdat dat meisje een mooiere pose heeft dat jij geen vingers gaat afsnijden, uw belichting gaat juist hebben....
                        Dat zijn dingen die je eerst zelf moet onder de knie hebben en dan maakt het model niet uit. Om die dingen te leren maakt het niet uit dat een model haar hoofd 30° of 45° gedraaid heeft of dat ze er misschien wat beter uit ziet. Het waauw effect zal misschien hoger zijn bij niet fotografen als die naar de foto zien, maar fotografen gaan direct de fouten zien of het nu een pro model is of het meisje van de buren.
                        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                        http://www.stevevandegaer.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Modellen...hoe begin je eraan...

                          vandaar dat ik ook duidelijk vermelde dat dit "mijn ervaring " is en niet per definitie de goede manier hoeft te zijn...
                          http://www.jvs-photography.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Modellen...hoe begin je eraan...

                            Het giechelen overkomt niet alleen modellen, zelfs professionele acteurs gaan op de planken al eens dubbel van het lachen.
                            Wat dan een goed model heet te zijn (fysionomie dan)... da's heel verschillend. Ik merk dat velen een model van 24 al ervaren, maar oud beginnen vinden. End an nog een pak fotoshoppen. Ok, het is een discipline an sich, maar je kan even goed voor de minder gebarbiede portretten gaan. Ik denk dan aan die shoot van Madonna waar tegenwoordig foto's met en zonder shoppen van circuleren. Dan kan je net zo goed met een foto van de bomma beginnen shoppen. voor mij is fotografie nog altijd schrijven met licht, en wat bijwerken kan wel, maar als er meer shoppen dan fotograferen in zit, dan begin ik af te haken (in het model dan, niet in extra toegevoegde toning, elementen of achtergronden of zo).
                            Net zoals in velen hun job, is het ook belangrijk om zelf rustig te blijven, soms te doen alsof het allemaal snor zit (effe met de lichtmeter zwaaien zelfs al ben je aan het bedenken hoe je 't nu best aanpakt),... of gewoon rustig uitleggen dat je nog even gaat proberen. Als dat niet overdreven is, gaat niemand zich daar aan storen, tenzij hij/zij een verwaand nest is (en die heb je dus in het dagelijkse leven ook).
                            Waar ik zo wat problemen zie, is bij de juiste poses... een vooruitgestoken been wordt ook extra groot met een kortere lens, da's evident. Maar er zijn andere dingetjes, en je hebt soms de visie nodig om een pose voor je te zien. Da's niet evident, want de klassieke psoes leiden al snel tot "been there, done that" en de te experimentele geven soms een "what the fuck was he thinking".
                            Dat naakt? Snap ik niet, en ik volg helemaal deze lijn:
                            Aanraken vind ik dat je niet doet, max eens het haar een beetje maar voor de rest raak ik nooit een model aan. Pas nog fotograaf bezig gezien en was maar bezig met kleedje goed te wrijven aan haar heupen en buik. Sorry dat kan het model zelf ook en als je graag aan een meisje zit te voelen er lopen er ook rond die zich daar laten voor betalen. Daarvoor doe je geen modelfotografie!
                            Al heb ik zelf een strik gelegd bij mijn eerste model (geenvisagiste of wat dan ook, en heb het wel gevraagd en effe gezegd dat ik dat al jaren moest doen bij mijn moeder en zus voor elk feest). Zij was ook al gevraagd voor lingerieshoots. Een beetje zichzelf respecterende fotograaf gaat toch geen beginnnend model voor een lingerieshoot vragen? Dat valt idd. onder de quote van hierboven.
                            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                            www.musicinframe.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Modellen...hoe begin je eraan...

                              Ja .... iedereen zal het zowat aanpakken op zijn eigen manier zeker. Na 12 jaar studiofotografie met modellen heb ik der ook een werkwijze in opgebouwd. Ik ga zeker niet zeggen dat dit de juiste werkwijze is, trouwens wat is juist .

                              Mijn werkwijze is er een van vrijheid, goede sfeer, alles kan, niks moet, je moet je modellen op hun gemak stellen, ik doe dat met ne vlotte babbel, en ik zeg dat ze bij mij gekker mogen doen dan thuis, dat ik dat nooit ga verder zeggen. Ik kom zeer zelden dicht bij een model, enkel voor het licht te meten, daarna bewaar ik een "comfort zone" en houdingen probeer ik te bekomen door het praten met het model, dit alles met een stelregel dat het niet op een beeld of een flits op aan komt he.

                              Als algemene regel heb ik gesteld dat ik nooit vriendjes toelaat op een shoot, de ervaring leerde me dat dit vaak verkeerd werkt, willen ze begeleiding dan moet dat een vrouw zijn, liefst van al nog iemand die helpt met de make-up en de styling.

                              Technisch gezien is een kennis van je materiaal zeker belangrijk, alsook snelle flitsen, een flits die 4 seconden moet laden is IMHO niet echt bruikbaar.

                              Tot daar, ik wens je nog veel succes.

                              MVG, Jeff C.
                              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                              Comment

                              Working...
                              X