Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Softbox <> Octabox

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Softbox <> Octabox

    Wie kan mij een beetje de pro's en contra's van de octabox tov de softbox verduidelijken ?

    Gebruik zelf momenteel enkel de "gewone" vierkante en rechthoekige softboxen en plu's.
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

    BD1614BE

  • #2
    Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

    Ga dit met interesse volgen... En ook het nut van een grid op een softbox interesseert me wel.
    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

      Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
      Wie kan mij een beetje de pro's en contra's van de octabox tov de softbox verduidelijken ?
      't is geen kwestie van pro of contra... 't is gewoon een ander resultaat.

      octa: ronde catch lichts, heel grote lichtbron, kan dus erg zacht licht geven, wijd verspreid. lijkt in feite erg op een grote paraplu.

      soft: vierkante catch lights, betere controle van je licht, weinig "spill"

      voorbeeld:
      - bij zwarte achtergrond wil je zo weinig mogelijk spill, zo weinig mogelijk afleiding van je onderwerp.
      - bij witte achtergrond stoort dit veel minder.
      Let op, bij gebruik van een erg grote lichtbron heb je zoveel spill dat je je licht niet echt meer kan controleren en er van mooie shaduwen geen sprake meer is...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

        Grids op de softbox. Om nog beter het licht te richten en spill onder controle te houden.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

          octa: ronde catch lichts, heel grote lichtbron, kan dus erg zacht licht geven, wijd verspreid. lijkt in feite erg op een grote paraplu.
          Mag hier dan uit afleiden dat als men reeds plu's gebruikt, octa's overbodig zijn ?

          Ik gebruik thuis (studio(ke)) studioflitsers met softboxen en op locatie plu's met speedlights SB80-DX & SB600
          Last edited by Tootsie; 5 oktober 2010, 13:36.
          Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

          BD1614BE

          Comment


          • #6
            Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

            Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
            Mag hier dan uit afleiden dat als men reeds plu's gebruikt, octa's overbodig zijn ?

            Ik gebruik thuis (studio(ke)) studioflitsers met softboxen en op locatie plu's met speedlights SB80-DX & SB600
            neen, met een octabox kan je dichter bij komen (geen staaf) en octaboxen kunnen nog groter zijn (en een pak duurder) dan een paraplu... een paraplu heeft nog iets meer spill als een octa... en je kan er dikwijls nog een grid voor kopen (voor de octa)...
            Last edited by d_oracle; 5 oktober 2010, 14:56.
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

              Hmmm, denk dat ik toch ga proberen me 24 oktober vrij te maken, tenminste als er nog plaats is op de WS
              Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

              BD1614BE

              Comment


              • #8
                Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

                Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                Grids op de softbox. Om nog beter het licht te richten en spill onder controle te houden.
                Dit nog gevonden

                Ben ik verkeerd als ik stel dat je, in een kleine studio, als je de achtergrond donker wil houden beter geen octa neemt en een grid gebruikt? klik
                Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

                  Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                  Ben ik verkeerd als ik stel dat je, in een kleine studio, als je de achtergrond donker wil houden beter geen octa neemt en een grid gebruikt?
                  Waarom niet? Je kan de octa perfect gebruiken als je ervoor zorgt dat de spil niet op je achtergrond valt.
                  www.fotofolio.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                    Waarom niet? Je kan de octa perfect gebruiken als je ervoor zorgt dat de spil niet op je achtergrond valt.
                    ja maar in een heel kleine studio lukt dat dus niet. of je bent wel heel erg beperkt hoe je je octa moet plaatsen
                    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

                      Wordt hier meer en meer ingewikkeld
                      Ik volg dit topic omdat ik een studiosetje gekocht heb met twee nogal kleine softboxen. ( de grootste is 66x66cm)
                      Nu is mijn ruimte niet al te groot, witte achtergrond geen enkel probleem maar zou natuurlijk ook graag met een donkere achtergrond kunnen werken.
                      Twijfel tussen deze drie klik klik klik
                      Ik kies voor 't model met grid om iets meer controle over 't licht te hebben...
                      Ik wacht met bestellen op jullie tips
                      Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

                        Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                        Wordt hier meer en meer ingewikkeld
                        Ik volg dit topic omdat ik een studiosetje gekocht heb met twee nogal kleine softboxen. ( de grootste is 66x66cm)
                        Nu is mijn ruimte niet al te groot, witte achtergrond geen enkel probleem maar zou natuurlijk ook graag met een donkere achtergrond kunnen werken.
                        wat wil je doen wat je nu niet kan? Wat denk je dat er nu niet lukt?
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          wat wil je doen wat je nu niet kan? Wat denk je dat er nu niet lukt?
                          1. Ik denk dat door een grotere softbox ik een zachter homogener licht zal hebben.
                          2. Mijn flitsset is 400Ws wat met die kleine softboxen op ISO200 rap te veel is (werk bijna steeds in de minimumstand). In die grotere softboxen zit een tweede doek waardoor je (denk ik) een stop of zo verliest.
                          3. In de cursus werken we oa met een grote octo, vind dit heel mooi licht...

                          Voor de rest lukt het redelijk, maar 't is bijna nieuwjaar hé
                          Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

                            Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                            1. Ik denk dat door een grotere softbox ik een zachter homogener licht zal hebben.
                            2. Mijn flitsset is 400Ws wat met die kleine softboxen op ISO200 rap te veel is (werk bijna steeds in de minimumstand). In die grotere softboxen zit een tweede doek waardoor je (denk ik) een stop of zo verliest.
                            3. In de cursus werken we oa met een grote octo, vind dit heel mooi licht...
                            als je 't effect van een grote octo graag ziet moet je een grote octo kopen... probleem opgelost...

                            een klein studioke heeft genoeg aan 200W flashes, vooral als je graag met kleine DOF werkt... Als je vind dat je lichten te veel licht geven, kan je er een filter voorzetten, je camera op een kleinere diafragma of je iso omlaag... Lichten verder zetten kan ook maar dat heeft een impact op de hardheid van het licht...
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

                              Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                              1. Ik denk dat door een grotere softbox ik een zachter homogener licht zal hebben.
                              2. Mijn flitsset is 400Ws wat met die kleine softboxen op ISO200 rap te veel is (werk bijna steeds in de minimumstand). In die grotere softboxen zit een tweede doek waardoor je (denk ik) een stop of zo verliest.
                              3. In de cursus werken we oa met een grote octo, vind dit heel mooi licht...

                              Voor de rest lukt het redelijk, maar 't is bijna nieuwjaar hé
                              wat betreft nr 2: dat zit ook in een kleinere softbox. Waarom schiet je niet op iso100?
                              Denk dat je beter een lichtere flitser kunt nemen als 400W teveel is. Volgens mij dat een grotere softbox weinig oplost. Lijkt mij.

                              hoe groot is je ruimte eigenlijk?
                              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                              Comment

                              Working...
                              X