Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Internet of winkel?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Internet of winkel?

    Hallo,

    Ik wil me een (betere = dure) DSLR aanschaffen, ben reeds een winkel binnengegaan en heb het internet zo een beetje afgeschuimd, waarbij ik gemerkt heb dat de Nederlandse internetwinkels vaak een héél pak goedkoper zijn dan de Belgische handelaars.

    Mijn vraag is dan ook of het aan te raden is bij zo'n Nederlandse internetwinkel te kopen ivm levering, garantie en dienst-na-verkoop? Zijn problemen zo zeldaam dat men dat zich dat niet hoef aan te trekken ? Moet men in geval van een probleem zijn toestel terugsturen naar de winkel of kan men rechtstreeks bij het service-center in België terecht?
    Heeft er iemand positieve of negatieve ervaringen met deze internethandels?

    Bij voorbaat bedankt voor relevante reacties.

    Mvg, Peter

  • #2
    Re: Internet of winkel?

    Als je in Nederland koopt of bij een nederlandse site moet je wel weten dat er in ned maar 1 jaar garanties verplicht is en in België 2. Dus moet je de vraag stellen is het prijs verschil de moeite voor 1 jaar minder garantie.
    Je hebt ook Belgische goedkope internet winkels hoor, zoals: fotokonijnenberg, foto rubens, studio 73, digicamshop,...
    zie hier een lijst met winkels en andere info:
    http://www.belgiumdigital.com/links

    Comment


    • #3
      Re: Internet of winkel?

      Oorspronkelijk geplaatst door bluesphoto Bekijk bericht
      Als je in Nederland koopt of bij een nederlandse site moet je wel weten dat er in ned maar 1 jaar garanties verplicht is en in België 2. Dus moet je de vraag stellen is het prijs verschil de moeite voor 1 jaar minder garantie.
      onzin...zie meerdere draadjes hier op BD.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Internet of winkel?

        Oorspronkelijk geplaatst door bluesphoto Bekijk bericht
        Als je in Nederland koopt of bij een nederlandse site moet je wel weten dat er in ned maar 1 jaar garanties verplicht is en in België 2. Dus moet je de vraag stellen is het prijs verschil de moeite voor 1 jaar minder garantie.
        Je hebt ook Belgische goedkope internet winkels hoor, zoals: fotokonijnenberg, foto rubens, studio 73, digicamshop,...
        zie hier een lijst met winkels en andere info:
        http://www.belgiumdigital.com/links
        Bedankt voor je snelle reactie maar ik moet je jammer genoeg tegenspreken. De Nederlandse sites maken wel degelijk melding van 2 jaar garantie en de prijzen heb ik vergeleken met al degenen die jij vermeldt. Een prijsverschil van €250 voor een camera met lens lijkt me echt wel de moeite maar wat ik echter niet kan inschatten is het risico.

        Comment


        • #5
          Re: Internet of winkel?

          Oorspronkelijk geplaatst door Peter V d B Bekijk bericht
          Moet men in geval van een probleem zijn toestel terugsturen naar de winkel of kan men rechtstreeks bij het service-center in België terecht?

          Ik zou het niet netjes vinden dat je je centen achterlaat daar waar ze het goedkoopst zijn, en dat je vervolgens de service na verkoop moet bedelen daar waar je niets gekocht hebt.
          Het zou interessant zijn te weten of je rechtstreeks bij een nationaal service-center je camera kan binnenbrengen.
          Last edited by k.arnauts; 3 oktober 2010, 16:35.

          Comment


          • #6
            Re: Internet of winkel?

            Oorspronkelijk geplaatst door k.arnauts Bekijk bericht
            Ik zou het niet netjes vinden dat je je centen achterlaat daar waar ze het goedkoopst zijn, en dat je vervolgens de service na verkoop moet bedelen daar waar je niets gekocht hebt.
            Het zou interessant zijn te weten of je rechtstreeks bij een nationaal service-center je camera kan binnenbrengen.
            Dat was dan ook, bijna letterlijk, één van mijn vragen. Jammer genoeg komt niemand met een antwoord.

            Comment


            • #7
              Re: Internet of winkel?

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              onzin...zie meerdere draadjes hier op BD.
              grt,bouk.
              sorry bouk maar op fotokonijnenberg.nl was het bij mijn weten maar 1 jaar, ik weet ook wel dat het 2 jaar is volgens de Europese wetgeving maar die is in Nederland nog niet overal van toepassing heb ik ergens gelezen.

              Comment


              • #8
                Re: Internet of winkel?

                Oorspronkelijk geplaatst door k.arnauts Bekijk bericht
                Ik zou het niet netjes vinden dat je je centen achterlaat daar waar ze het goedkoopst zijn, en dat je vervolgens de service na verkoop moet bedelen daar waar je niets gekocht hebt.
                Het zou interessant zijn te weten of je rechtstreeks bij een nationaal service-center je camera kan binnenbrengen.
                Garantie krijg je van de leverancier/producent, niet van de winkelier hoor.
                Als je een probleem hebt bijvoorbeeld bij Nikon, kun je dat in Nederland gewoon zelf aanmelden
                Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                Our English website: www.kaichitravel.com
                Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                Comment


                • #9
                  Re: Internet of winkel?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                  Garantie krijg je van de leverancier/producent, niet van de winkelier hoor.
                  Als je een probleem hebt bijvoorbeeld bij Nikon, kun je dat in Nederland gewoon zelf aanmelden
                  De vraag is echter of je met een in Nederland gekochte camera (waarbij in principe Nikon Nederland verantwoordelijk is voor de garantie) rechtsreeks, dus zonder tussenkomst van een winkel, bij het belgische sevice center terecht kan?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Internet of winkel?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Peter V d B Bekijk bericht
                    Dat was dan ook, bijna letterlijk, één van mijn vragen. Jammer genoeg komt niemand met een antwoord.
                    Garantie wordt niet door service centra oid verleend, maar de zaak die een artikel geleverd heeft. Dat ze zich daarachter verschuilen is wat anders en dat de garantie door zo'n servicecentrum wordt afgehandeld, is en andere zaak. Als je zelfstandig naar een servicecentrum gaat voor garantie en eht wordt geaccepteerd en er gaat wat fout, dan kun je ook niet meer garantie naar de leverancier.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Internet of winkel?

                      Ik heb met enig zoekwerk het volgende gevonden:






                      Een Nikon camera heeft dus om een Europese garantie.
                      Mits aankoopbewijs en ingevuld garantiebewijs kan men in ieder officieel service center in Europa terecht. Voor België is dit Procirep in Zaventem waar men als klant rechtstreeks terecht kan. Een aankoop in Nederland vormt dus geen enkel probleem al lijkt het me aangewezen dit te doen in een winkel en niet op het internet teneinde er zeker van te zijn een ingevuld garantiebewijs te krijgen. Het lijkt een futiliteit maar ervaring leert me dat zulke futiliteiten soms heel belangrijk zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Internet of winkel?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Peter V d B Bekijk bericht
                        Ik heb met enig zoekwerk het volgende gevonden:






                        Een Nikon camera heeft dus om een Europese garantie.
                        Mits aankoopbewijs en ingevuld garantiebewijs kan men in ieder officieel service center in Europa terecht. Voor België is dit Procirep in Zaventem waar men als klant rechtstreeks terecht kan. Een aankoop in Nederland vormt dus geen enkel probleem al lijkt het me aangewezen dit te doen in een winkel en niet op het internet teneinde er zeker van te zijn een ingevuld garantiebewijs te krijgen. Het lijkt een futiliteit maar ervaring leert me dat zulke futiliteiten soms heel belangrijk zijn.
                        Wel effe vermelden dat ze bij procirep indien het om een garantiegeval gaat ze steeds de faktuur vragen van aankoop

                        Comment


                        • #13
                          Re: Internet of winkel?

                          Oorspronkelijk geplaatst door rikketik Bekijk bericht
                          Wel effe vermelden dat ze bij procirep indien het om een garantiegeval gaat ze steeds de faktuur vragen van aankoop
                          nogal wiedes, anders kunnen zij de herstellingskosten niet doorrekenen aan nikon. Op zich kan je ook gewoon het defecte stuk terugsturen naar de Nederlandse webshop. Afhankelijk van gewicht/grootte kan dat nogal redelijk duur zijn. ik heb met Nederlandse garantie nog geen ervaring gehad, met Duitse wel en dat ging feilloos. Artikel teruggestuurd en anderhalve week later al een nieuw!

                          Op deze webiste vind je heel wat shopreviews van nederlandse (camera) (online) winkels: http://tweakers.net/shopreview/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Internet of winkel?

                            Oorspronkelijk geplaatst door bluesphoto Bekijk bericht
                            sorry bouk maar op fotokonijnenberg.nl was het bij mijn weten maar 1 jaar, ik weet ook wel dat het 2 jaar is volgens de Europese wetgeving maar die is in Nederland nog niet overal van toepassing heb ik ergens gelezen.
                            De grote nederlandse internetwinkels hanteren tegenwoordig 2 jaar (oa fotokonijnenberg.nl en kameraexpres.nl). Dit staat ook duidelijk op de website aangegeven. In het verleden is het inderdaad anders geweest, maar dat is toch al weer een tijd geleden.
                            http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                            http://rouwkema.smugmug.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Internet of winkel?

                              Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                              Garantie krijg je van de leverancier/producent, niet van de winkelier hoor.
                              Als je een probleem hebt bijvoorbeeld bij Nikon, kun je dat in Nederland gewoon zelf aanmelden
                              Niet dus...jij, als consument, krijgt garantie van de winkelier waar jij je product hebt gekocht. Deze garantie heeft altijd een periode van minimaal een jaar, maar vaak langer (wettelijk gezien). Het gaat hier namelijk om "een redelijke termijn" waarvan je als consument mag verwachten dat het product goed zal werken. Deze redelijke termijn is verschillend per product en kan zelfs langer zijn dan de garantie die je van de winkelier krijgt...en om het nog sterker te maken. Een bon heb je niet eens persé nodig voor die garantie...zolang je maar aan kan tonen dat je het product daar hebt gekocht. Een bankafschrift is dan voldoende.

                              (Dit is wel Nederlandse wetgeving, maar voor zover mij bekend in lijn met de Europese).

                              Veel winkeliers verschuilen zich achter servicecentra en importeurs, maar zij zijn zelf verantwoordelijk voor de garantie.
                              Mijn objectieven zijn all round...

                              Comment

                              Working...
                              X