Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gaan we naar een politiestaat ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gaan we naar een politiestaat ?

    Deze namiddag had mijn echtgenote eens zin om te gaan shoppen in haar geboortestad. Het nijvere Kortrijk. Na maanden(misschien jaren) werk is daar een nieuw shopping centrum verrezen dat luistert naar de welluidende naam K in Kortrijk. Van wat ik er van had gehoord was de architectuur niet te versmaden. Dus, ik, blijk toe, mee gaan shoppen met mijn eega en met mijn camera. Ik was amper 5 minuten binnen en was nog maar mijn settings aan het instellen toen een security man op me afstapte om te vragen of ik van de pers was. Toen ik negatief antwoordde vertelde hij me dat het daar verboden is te fotograferen. Een inwendig reglement blijkbaar. Ik vroeg hem of daar staatsgeheimen bewaard werden waarop hij zie dat hij het enkel ter kennis bracht.
    Ik ben niet rap verontwaardigd maar dit vind ik toch al ver gaan. Dit is een publieke plaats waar iedereen kan komen - hoewel ik besef dat het waarschijnlijk privébezit is dat in units wordt verhuurd aan de diverse winkeliers -.
    Wel worden wij constant in het oog gehouden door camera's, maar dat moeten we er maar bij nemen.
    Wat volgt er op het menu ? Geen camera's meer op de grote markt ?
    Moeten we dat allemaal maar blijven slikken ?
    Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

  • #2
    Re: Gaan we naar een politiestaat ?

    Een nieuwe term die misschien wel zal opduiken...openbaar privéterein.
    Iedereen mag er komen, maar niemand heeft er iets over te zeggen, behalve de privé-militie!!
    Even bijvermelden dat je er enkel mag komen als je uw geld uitgeeft (en dat is dan de eigenaars/afhuurders hun bedoeling).
    perman
    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

    Comment


    • #3
      Re: Gaan we naar een politiestaat ?

      Big Brother is watching you.

      Henri
      lidnummer: BD0435BE

      Comment


      • #4
        Re: Gaan we naar een politiestaat ?

        Dit wordt een gangbare zaak in talloze verkoopcentra.
        Er is gelukkig een oplossing.
        Ga een winkel binnen en vraag of je mag fotograferen. Indien ja, kan je daar de omgeving fotograferen vanuit het deurgat (dit is vaak reusachtig groot, dus plaats genoeg.) Security komt dan wel zagen, maar gezien security wel niet de spelregels in handen heeft binnen in de winkel (een privé in een privé) moeten ze je laten begaan.

        Heb dit zelf al toegepast op diverse sites. Trouwens, misschien eens naar dat regelmant vragen. Dergelijke zaken dien kenbaar gemaakt met een uitgehangen regelment of een sticker met fotografieverbod. Indien dit niet voorhanden is geeft de uitleg van interne afspraak geen enkele betekenis. Alleen, je moet dan durven op te komen voor je rechten tegen een geuniformd persoon en dit is vaak psychologisch moeilijk. In de City-2 heb ik dit jaren terug ook voor handen gehad. Ik mocht niet, maar deed verder, werd opgepakt en eiste dat er politie bij kwam. Uiteindelijk hebben ze mij laten gaan en kon ik lekker verder fotokes trekken.
        Bedrijf van veiligheid heeft niet echt gelachen. Klacht wegens machtsmisbruik, ... en ze hebben het ongelijke gehaald.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Gaan we naar een politiestaat ?

          Bwa security daar is een stelletje idioten!
          Zagen voor alles en nog wat.

          Echt nie te doen.
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Gaan we naar een politiestaat ?

            Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
            Wel worden wij constant in het oog gehouden door camera's, maar dat moeten we er maar bij nemen.
            Opgepast iedereen moet voldoen aan de Camerawet 2007.

            verder kan je er niks over zeggen je staat op privaat terrein en als men zegt dat je niet mag fotograferen dan mag je niet punt uit.

            Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
            Een nieuwe term die misschien wel zal opduiken...openbaar privéterein.
            Dat heeft al een naam
            besloten plaats voor het publiek toegankelijk: elk besloten gebouw of elke besloten plaats die uitsluitend bestemd is voor gebruik door het publiek.
            Voorbeelden: een handelszaak, shoppingcentra, grootwarenhuizen, een loketzaal van een bank, musea, een sportzaal, een restaurant, cafés, een kabinet van een dokter, …;

            Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
            Trouwens, misschien eens naar dat regelmant vragen. Dergelijke zaken dien kenbaar gemaakt met een uitgehangen regelment of een sticker met fotografieverbod. Indien dit niet voorhanden is geeft de uitleg van interne afspraak geen enkele betekenis. Alleen, je moet dan durven op te komen voor je rechten tegen een geuniformd persoon en dit is vaak psychologisch moeilijk. In de City-2 heb ik dit jaren terug ook voor handen gehad. Ik mocht niet, maar deed verder, werd opgepakt en eiste dat er politie bij kwam. Uiteindelijk hebben ze mij laten gaan en kon ik lekker verder fotokes trekken.
            Bedrijf van veiligheid heeft niet echt gelachen. Klacht wegens machtsmisbruik, ... en ze hebben het ongelijke gehaald.
            Sorry maar hier klopt toch iets niet, als ik een winkelcentra heb en deel aan de beveiliging mee dat men er niet mag fotograferen/filmen dan hebben zij het recht om u daar op te wijzen, dan moet de politie ook juist optreden op het verbod die is opgelegd, de beveiliging treed op voor de eigenaar, en men is niet verplicht je hierover te informeren via, sticker, reglement ..., zie maar naar programma's vb Stressvakantie, als die nog niet openlijk durven filmen als men het hun verbied.

            Ik heb iets anders meegemaakt, ik stap een winkelcentra binnen met mijn hond geen enkel verbod van honden aan de deur te bespeuren, als we ver het pand gingen verlaten stapte één van de beveiliging naar mij met de melding dat er geen honden toegelaten zijn, waarop juist iemand afkwam met een hondje in de armen en ik hiervan een opmerking maakte dat ook een hond is, waarop die zei dat dat wel mag ik zei hem dat ik mijn hond dan ook zal dragen, waarop hij zei ja dan mag je?
            Bij het buiten gaan hebben we een verbod opgemerkt op een ondenkbare plaats, maar verbod is verbod en daar heb ik begrip voor maar niet zeggen zo mag het wel en zo niet.
            Never resist temptation or it could go away...
            Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

            Comment


            • #7
              Re: Gaan we naar een politiestaat ?

              Ik snap echt niet wat dit met een politiestaat te maken heeft...

              Jij gaat naar een privé winkelcentrum, en er is daar een reglement opgesteld door de eigenaar (niet de politie hé).
              Als jij daar binnen wil, dan moet je je aan dat reglement houden. Niemand verplicht je om er naar toe te gaan hé.


              Draai de zaak eens om.
              Ik parkeer me voor jouw deur, en fotografeer iedereen die bij jou binnen of buitenkomt.

              Wettelijk kan je me niets maken, maar hoe lang zou het duren voor je de politie naar mij toe stuurt?

              Comment


              • #8
                Re: Gaan we naar een politiestaat ?

                Ga maar eens naar Rijsel. In geen van die grotere winkels mag je er nog fotograferen.
                Maar elk nadeel heb zijn voordeel. Zo was ik eens verdwaald in Eurolille. Niemand om
                de weg aan te vragen. Dus de camera te voorschijn gehaald. En ja, hoor. Daar was hij
                met zijn walkie talkie.
                Alsof ik hem niet verstond bleef ik maar scherpstellen op de kerstversiering. Toen hebben
                twee gorilla's me netjes naar de uitgang geëscorteerd. Aan de deur heb ik de heren in m'n
                beste Frans bedankt en gevraagd of ik dan een foto van hen mocht maken.... toen heb ik
                wel even moeten spurten.

                Comment


                • #9
                  Re: Gaan we naar een politiestaat ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                  Ga maar eens naar Rijsel. In geen van die grotere winkels mag je er nog fotograferen.
                  Maar elk nadeel heb zijn voordeel. Zo was ik eens verdwaald in Eurolille. Niemand om
                  de weg aan te vragen. Dus de camera te voorschijn gehaald. En ja, hoor. Daar was hij
                  met zijn walkie talkie.
                  Alsof ik hem niet verstond bleef ik maar scherpstellen op de kerstversiering. Toen hebben
                  twee gorilla's me netjes naar de uitgang geëscorteerd. Aan de deur heb ik de heren in m'n
                  beste Frans bedankt en gevraagd of ik dan een foto van hen mocht maken.... toen heb ik
                  wel even moeten spurten.
                  Schitterend
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gaan we naar een politiestaat ?

                    Strikt juridisch gezien zullen ze wel het gelijk aan hun kant hebben. Ik begrijp alleen niet wat er zo erg is aan het nemen van een paar foto's van een dakcontructie. Het zijn tenslotte geen militaire installatie's.
                    Er liep daar trouwens opvallend veel security rond. Is het daar zo onveilig ?
                    Enfin, mij zien ze er in ieder geval nooit meer.
                    Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gaan we naar een politiestaat ?

                      Volgens mij denken die security-mensen dat je wel een lid van een dievenbende zou kunnen zijn die poolshoogte komt nemen : foto's nemen van alle in- en uitgangen, de liften, ontsnappingsroutes, enz. Het lijkt mij logisch dat ze geen risico's nemen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gaan we naar een politiestaat ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
                        Enfin, mij zien ze er in ieder geval nooit meer.
                        Zorg vooral dat de handelaars dat te horen krijgen. Als potentiële klanten wegblijven komt er misschien verandering.
                        bye, Maurice
                        https://on4bam.com/
                        Nikon D7500

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gaan we naar een politiestaat ?

                          Ik vind dat toch ook wel overdreven dat je daar niet mag fotograferen maar ja dat zal wel met terrorisme te maken hebben zeker.
                          Anderzijds kan je op Google Earth een hoop details zien over Kleine Brogel, dat is dan weer open en bloot te bekijken, ik kan er juist op zien waar we in 1970 onze tijd hebben doorgebracht, en wat er sindsdien is veranderd.
                          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gaan we naar een politiestaat ?

                            aan al wie over de bewaking iets te zeggen hebben vooral het negatieve, die mensen doen ook hun werk en onder die mensen heb je ook van die Johnny's.
                            Wat ik al heb opgemerkt; is dat men in België bekrompt is, je hebt hier ook nog de Camerawet van 2007 en deze bestaat niet op Europees vlak, verwacht je maar aan dat het er niet beter op zal worden.
                            En zoals er ook een paar opmerkten; verbod is verbod, leg je er gewoon bij neer, men loopt nu al in hokjes en dat zal zo nog meer versterkt worden.

                            meer kan ik ni zeggen of ik overtreed een regel van BD wat dit topic al is.
                            Never resist temptation or it could go away...
                            Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gaan we naar een politiestaat ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door foto4fun Bekijk bericht
                              aan al wie over de bewaking iets te zeggen hebben vooral het negatieve, die mensen doen ook hun werk en onder die mensen heb je ook van die Johnny's.
                              Wat ik al heb opgemerkt; is dat men in België bekrompt is, je hebt hier ook nog de Camerawet van 2007 en deze bestaat niet op Europees vlak, verwacht je maar aan dat het er niet beter op zal worden.
                              En zoals er ook een paar opmerkten; verbod is verbod, leg je er gewoon bij neer, men loopt nu al in hokjes en dat zal zo nog meer versterkt worden.

                              meer kan ik ni zeggen of ik overtreed een regel van BD wat dit topic al is.
                              Natuurlijk doen die mensen maar hun job. Ik heb daar allemaal niets tegen.
                              Waar ik wel problemen mee heb is dat we toch wel erg in een "verbodmaatschappij" beginnen te leven de laatste jaren.
                              Wat gaan ze nog verbieden in die winkelcentra ? mensen met een oorring, met sneakers, met jeans...ik zeg maar wat. Je hebt er totaal geen verweer tegen.
                              Intern reglement, boeken toe. Het minste wat ze kunnen doen is een bordje hangen dat het verboden is te fotograferen.
                              Ik ben zeker geen terrorist want ik voor de overheid nota bene.
                              Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

                              Comment

                              Working...
                              X