Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het spaarlampentopic (E12 G9 TL spot spaarlampen) + hoelang bewaart Sangria?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het spaarlampentopic (E12 G9 TL spot spaarlampen) + hoelang bewaart Sangria?

    Vandaag een regenachtig dagje, vandaar mij een beetje beziggehouden met een spaarlampen-update met de donkere dagen op komst.
    Ziehier onderaan hoeveel bespaart kan worden : http://www.1001tips.be/geld/besparen...paarlampen.asp

    1> Ik heb hier een lamp uit de USA met E-12 fitting lampje (ik vroeg het en hebben ze zelfs niet in de Gamma, enkel E14 als kleinste). Het E-12 lampje mag max. 40W zijn en 240V
    Ik kreeg een lampje van een electrozaak van 15Watt omdat ze dit blijkbaar moeilijk hebben, bestaan er geen E-12 spaarlampjes ? Op Ebay zag ik dat er een E12 -> E27 adaptor bestond, misschien is dit interessant als er zo weinig aanbod is.

    2> In m'n toillet heb ik een G9, oorspronkelijk 40W, nu geupdate naar een 28W Gamma Eco lamp die effectief 40W is (30% besparing maar wel D-klasse), bestaan hier geen lampjes van met grotere besparing of A-klasse? Andere hadden ze niet in de Gamma.

    3> Ik heb ook nog 4 spots in m'n slaapkamer, 12v 20W, dit zijn de enige waar ik nog geen spaarlamp voor heb, daar zal ook wel nog iets op te vinden zijn.

    4> Ik heb ook nog TL lampen in de keuken, deze verbruiken waarschijnlijk nog het meest, zie €12.95 per spaar-tl-lamp, valt nog mee daar die kleintjes ook al duur zijn.


    5> Zijn de LED-spaarlampen nu de nieuwe generatie en is dit dan meestal A-klasse en veel grotere besparing? Zag dat ze dit nog niet hebben van het Gamma-merk, van een ander merk was dit €10.95 minstens voor gelijk welk lampje

    6> Een laatste vraagje off topic : hoelang bewaart Sangria in de koelkast? We hebben nog een 3/4 volle Quint van Juli, zal niet meer goed zijn zeker? Wijn bewaart normaal lang, er staat niets op de doos van vervaldatum ofzo. Online vond ik ook nog niets...

  • #2
    Re: Het spaarlampentopic (E12 G9 TL spot spaarlampen) + hoelang bewaart Sangria?

    spaarlampen steken loont deftig 100 à 300 euro als je alle gloeilampen spots vervangt.

    als je kan alle exoten vervangen door gewone vattingen, als ze allemaal op 240v gaan zonder transfo. is't dit np.
    leds besparen meer, maar geven niet het licht van een spaarlamp.
    1à2 wat lampjes kan je ook niet verwachten dat ze dit doen.
    hier zitten er een paar die dienen als sfeer verlichting.
    aldi en lidl hebben er af en toe.

    ivm sangria, effe 1 slokje proeven, zon bag in box? zal waarschijnlijk wel nog goed zijn.
    voorzichtig proeven.
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Het spaarlampentopic (E12 G9 TL spot spaarlampen) + hoelang bewaart Sangria?

      Hey juppekes

      Ik heb zo'n twee jaar terug al mijn lampen in huis vervangen door spaarlampen en leds

      Nu krijg ik het tweede jaar op rij terug met mijn afrekening van de elektriciteit

      Bij ons in Oostende hebben we van die spaarlampen met G9 fitting van 5w en 7w klasse A
      Bootjes

      Comment


      • #4
        Re: Het spaarlampentopic (E12 G9 TL spot spaarlampen) + hoelang bewaart Sangria?

        Hoe groot was de investering in spaarlampen en leds en wanneer is die terugbetaald met je besparing ?

        Comment


        • #5
          Re: Het spaarlampentopic (E12 G9 TL spot spaarlampen) + hoelang bewaart Sangria?

          Ik koop geen spaarlampen meer omdat die veel te snel kapot gaan.
          Ze promoten spaarlampen zetten er een levensduur op die van geen kanten klopt, en vragen er dan nog een pak geld voor ook.
          Dikke rommel is het, te duur, te snel kapot, geeft veel minder licht.
          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

          Comment


          • #6
            Re: Het spaarlampentopic (E12 G9 TL spot spaarlampen) + hoelang bewaart Sangria?

            Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
            Ik koop geen spaarlampen meer omdat die veel te snel kapot gaan.
            Ze promoten spaarlampen zetten er een levensduur op die van geen kanten klopt, en vragen er dan nog een pak geld voor ook.
            Dikke rommel is het, te duur, te snel kapot, geeft veel minder licht.
            Hier gaan de spaarlampen zelden kapot, ik heb zelfs geen enkele gewone gloeilamp meer in huis (behalve het lampje in de koelkast en de microgolf).

            Ik heb nog geen spaarlamp gezien die bij hetzelfde vermogen minder licht geeft, tenzij ze stuk is (dan geeft ze helemaal geen licht meer).


            Koop je misschien altijd van die spaarlampen die bij de Lidl of Aldi in reclame staan?
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Het spaarlampentopic (E12 G9 TL spot spaarlampen) + hoelang bewaart Sangria?

              Hey juppekes

              Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
              Hoe groot was de investering in spaarlampen en leds en wanneer is die terugbetaald met je besparing ?

              Ik heb overal in huis de lampen vervangen door leds of spaarlampen

              Dat heeft me ongeveer €600 gekost

              Twee jaar geleden bij mijn afrekening van de elektriciteit is mijn maandelijkse aflossing gedaald van €86 naar €71

              Andere jaren ging het altijd ongeveer €5 omhoog zelfs al hadden we geen meerverbruik

              Dit jaar hebben we weer iets (€29) terug gekregen en weer hebben ze die €5 erbij gedaan.

              Dus komt dit neer op €20 per maand, en dit 11 maanden lang.

              Winst €220 per jaar, dus na 3 jaar zijn de lampen terugbetaald
              Bootjes

              Comment


              • #8
                Re: Het spaarlampentopic (E12 G9 TL spot spaarlampen) + hoelang bewaart Sangria?

                ik moet er niets van hebben van die spaarlampen, maar ja het is vechten tegen de bierkaai.
                het was nu eenmaal het speeltje van de groenen, het moest en zou er komen.
                op commando van Europa.
                spaarlampen staan helemaal nog niet op punt.
                gloeilampen hebben hun technische top bereikt. het is een door en door beproefde techniek.
                die spaarlampen geven een lelijke onnatuurlijke lichtkleur.
                gloeilampen geven het natuurlijke licht van een gloeiend voorwerp.
                spaarlampen gaan traag aan.
                gloeilampen werken instant op volle capaciteit.
                spaarlampen bevatten kwik en zijn dus schadelijker voor het milieu.
                en last but not least, "spaar"lampen zijn duuuur.
                nee, zwijg me van spaarlampen en van leds.
                al eens een koelkast met leds gezien. man, wat is het daar donker binnenin, tegenover een koelkast met een gloeilampje.

                hoelang bewaart Sangria in de koelkast? We hebben nog een 3/4 volle Quint van Juli, zal niet meer goed zijn zeker? Wijn bewaart normaal lang, er staat niets op de doos van vervaldatum ofzo. Online vond ik ook nog niets...
                sangria is fluitjeswijn en het steekt dus wat minder nauw bij het lang bewaren.
                maar om in het algemeen te beweren dat geopende wijn lang bewaart, dat klopt niet hoor.
                ik zou er eens aan proeven als je er nog perse wil van drinken.

                Comment


                • #9
                  Re: Het spaarlampentopic (E12 G9 TL spot spaarlampen) + hoelang bewaart Sangria?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Hier gaan de spaarlampen zelden kapot, ik heb zelfs geen enkele gewone gloeilamp meer in huis (behalve het lampje in de koelkast en de microgolf).

                  Ik heb nog geen spaarlamp gezien die bij hetzelfde vermogen minder licht geeft, tenzij ze stuk is (dan geeft ze helemaal geen licht meer).


                  Koop je misschien altijd van die spaarlampen die bij de Lidl of Aldi in reclame staan?
                  Ik heb in mijn keuken 8 spaar spots hangen na 1 jaar waren er 6 van de 8 kapot de lampjes die er in zaten waren er van Phillips.
                  In de garage hangen 6 spaarlampen van diverse merken door dat ze zo dikwijls kapot gaan, de originele waren er 4 van de 6 kapot na een jaar.
                  Ik heb nog geen lampen in de Lidl of Aldi gekocht maar ik overweeg het wel want dure lampen gaan ook kapot.
                  Ik heb er laatst nog een vervangen en die was na drie dagen al kapot (Phillips) wel een andere gekregen.
                  Heb er gehad van Sylvania met 4 lichtbuisjes op waarvan er maar twee licht gaven (ook na een tijd gebrand te hebben).
                  D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                  Comment

                  Working...
                  X