Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zucht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zucht

    gisteren op fotoclub:
    avond rond strobist
    voorzitter wou daar effe aandacht aan geven, maar den uitleg
    't maakt allemaal nie uit, camera gelijk gewoon, flits op statief, plu ervoor en schieten maar.

    maar WS met d_oracle wist ik wel beter, maar iets ertussen gooien! vergeet het.
    hij had het getest en zijn foto's waren goed. dus hij deed het goed

    echt foto in volle zon 1/800 en flits, op volle kracht, (heel oude metz staafflits) via kabel.
    en flits was afgegaan, geen zwarte band, ...


    mis ik iets of ad em gewoon geluk.


    ok der zaten ook ferm wa missers in maar soit daar had em natuurlijk geen verklaring voor.
    flits syncro? wa is da, eeft enkel nut met flits op camera (volgens hem.)
    en daarna was den dezen den boeman (voorzitter zwart maken, wegens onkunde)

    17/10 shoot met de club, effe tonen hoe het moet dan

    sorry moest er effe uit

    david
    nikon stuff

  • #2
    Re: zucht

    Welke camera. Met een D70 of iets met electronische sluiter lukt het wel op 1/800s
    Nu, datzelfde heb ik ook al op een flickr strobist meet voorgehad. Foto's waren goed, maar enkel door het aanwezige licht. :-) Begin dan maar te discussieren.
    Binnenkort geef ik op de fotoclub (waar ik lid van was) ook een strobist workshop. Denk dat het moeilijk is om de al lang fotograferende leden te overtuigen.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: zucht

      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      ... Binnenkort geef ik op de fotoclub (waar ik lid van was) ook een strobist workshop. Denk dat het moeilijk is om de al lang fotograferende leden te overtuigen.
      Paly, kan iedereen naar dezeworkshop komen of zijn het alleen leden van de fotoclub? Op welke datum gaat dit doorgaan?
      Lijkt mij wel intresant om dit ook te volgen indien mogelijk.
      Nikon D300s met nog wat glas en attributen
      Foto Lucky

      Comment


      • #4
        Re: zucht

        Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
        Welke camera. Met een D70 of iets met electronische sluiter lukt het wel op 1/800s
        Nu, datzelfde heb ik ook al op een flickr strobist meet voorgehad. Foto's waren goed, maar enkel door het aanwezige licht. :-) Begin dan maar te discussieren.
        Binnenkort geef ik op de fotoclub (waar ik lid van was) ook een strobist workshop. Denk dat het moeilijk is om de al lang fotograferende leden te overtuigen.
        camera canon 5dmk2.
        en jah zijn foto's waren goed door aanwezig licht, en ja hij fotografeert al 40j dus beuk daar maar es tegen op als snotbuk van 26 met 2-3 jaar beginnend fotograaf.
        en dan begint em over internationale aanvaardingen en PSA medailles enzo ...

        daar sta je dan.
        alhoewel dat ook opviel dan bijna alle leden een flits hebben en den helft weet niet wat ermee doen of wa ze ermee kunnen. Dan zak je ook effe door de grond.

        paly good luck op de fotoclub (leef met je mee, jonge generatie geen probleem hoor)
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: zucht

          Alleen leden.

          Individuele workshops...geef ik ook.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: zucht

            Een 5dMk2 synchroniseerd tot 1/200s.
            Misschien dat de flitsduur van de staafflitser langer is dan deze synchronisatietijd.
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: zucht

              em er geen punt nie meer van gemaakt ze, hij is beter en weet het beter, zijn foto's zijn goed (voor hem).
              vragen vermeed hij gelijk de pest want een antwoord wist hij niet

              ondertussen zit nen mens wel met het gevoel dat de rest eigenlijk niet moet afgaan op foute info gegeven door iemand die het lukt om een paar goeie foto's.
              da geluk had ik ook af en toe voor de WS, nu weet ik hoe ik dat "geluk" moet en kan afdwingen.
              Last edited by david_ve; 2 oktober 2010, 11:43.
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: zucht

                Gewoon ter info : met een D70 zelfs op 1/2000 ste
                Met een D3 trouwens ook, maar dan in CLS (maar dat kan wel moeilijk worden in volle zon vanwege de infrarood, in studio echter geen probleem).
                Groeten Dirk
                Website : http://www.gakrid.be

                Comment


                • #9
                  Re: zucht

                  Yep, D70 tot 1/2000s. Beetje afhankelijk van de trigger. Met een rf-602 stabiel tot 1/800s. Met cybersyncs makkelijk tot 1/2000s

                  In cls gaat het ook. Tom-fotofolio-Museeuw heeft hier nog net zo lang geleden een foto geplaatst met 3sb900 in volle zon in het cls systeem.

                  Maar een oude staafflitser, ben je beperkt tot de synchronisatiesnelheid van de 5dmk2.
                  Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: zucht

                    Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                    echt foto in volle zon 1/800 en flits, op volle kracht, (heel oude metz staafflits) via kabel.
                    en flits was afgegaan, geen zwarte band, ...
                    heeft te maken met de flits duur... meestal is dat gewoon geluk tenzij je je flits duur kent...

                    voorbeeld...
                    SB800 Flitsduur
                    1/1 1/1050
                    1/2 1/1100
                    1/4 1/2700
                    1/8 1/5900
                    1/16 1/10900

                    combinatie camera, trigger en flits... want alles telt mee... als er ergens verlies op zit... dan heeft dat een impact... natuurlijk als hij via kabel werkt is er geen verlies!!

                    ik vond op 't internet dat flitsduur van een METZ 45 CT1 tussen de 1/300 en 1/16000 werkt...


                    nu via trigger is er ook wel een verschil

                    even getest met D700, D200 en D50

                    triggers: cactus V2, PT04, RF602 en phottix strato

                    beste resultaat: D50 met PT04: 1/1250
                    Phottix strato was tweede met D50: 1/1000
                    D50 met RF602 slechts 1/500 (alhoewel ook niet slecht vergeleken met D200, D700)
                    D50 met cactus V2 1/500

                    dus, D50, D70 eignaars... gooi je PT04's nog niet weg!!
                    Last edited by d_oracle; 2 oktober 2010, 18:40.
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: zucht

                      Bij een canon camera kun je eigenlijk theoretisch niet boven je syncspeed.
                      Ik zal uitleggen waarom: De sluiter van de camera bestaat uit twee delen, het eerste gordijn en het tweede gordijn. Als je flitst gebeurt er het volgende. Het eerste gordijn gaat open, als deze helemaal open staat komt de flits. Daarna zal het tweede gordijn sluiten. Bij een Canon 5D (MKII) gaat dit tot 1/200 sec (wat paly al aangaf) Hoe lang je flits ook mag zijn, je flitser zal altijd pas flitsen als het eerste gordijn open is en niet eerder. Boven de 1/200 betekend dat het tweede gordijn al aan het sluiten is. Ik denk, als ik het verhaal zo lees, dat er voldoende licht was om die zwarte balk te voorkomen. Sommige fotografen weten dit en negeren de syncspeed omdat ze het flitslicht toch niet in de hele foto willen hebben. Bij de 5D komt de balk altijd onder in beeld. Het bovenste gedeelte krijgt nog wel flitslicht mee. Als je een Canon flitser op je camera plaatst en met e-TTL werkt kun je de speedlite flitser instellen op H-sync. Dan merk je ook direct dat de sluitertijd voorbij de 1/200 in te stellen is (anders stopt de camera bij 1/200 als deze een e-TTL flitser ziet).
                      De flitser zal nu direct gaan flitsen als het eerste gordijn gaat openen en zal dit met hele snelle pulsen blijven doen zodat de hele foto belicht wordt. Bij Canon noemt men dit ook FP mode (focal plane mode). Ik ben zelf aan het testen met flitsers die een slave mode hebben of deze mee kunnen flitsen op de eerste puls. Dan is het wel van belang dat je een lange flits hebt, van de slave flitser, gezien die direct aan het begin een flits geeft. Experimenten die ik met mijn huidige apparatuur heb uitgevoerd geven niet het gewenste resultaat (slave is waarschijnlijk te traag of het licht van de flitser is te kort). Een klein beetje resultaat haal ik wel als ik de slave in vol vermogen zet, maar dan is de foto snel overbelicht. De enige echte methode om H-sync te kunnen toepassen is met eTTL triggers van Pocket Wizard in combinatie met Canon Speedlite flitsers of met het infra rood systeem van Canon.

                      Groeten Michael
                      Last edited by mmuetst; 3 oktober 2010, 14:22.

                      Comment


                      • #12
                        Re: zucht

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        heeft te maken met de flits duur... meestal is dat gewoon geluk tenzij je je flits duur kent...

                        voorbeeld...
                        SB800 Flitsduur
                        1/1 1/1050
                        1/2 1/1100
                        1/4 1/2700
                        1/8 1/5900
                        1/16 1/10900

                        combinatie camera, trigger en flits... want alles telt mee... als er ergens verlies op zit... dan heeft dat een impact... natuurlijk als hij via kabel werkt is er geen verlies!!

                        ik vond op 't internet dat flitsduur van een METZ 45 CT1 tussen de 1/300 en 1/16000 werkt...

                        dus ook maar eens met de kabel (gewone pc sync kabel) gaan testen...
                        en met een D200 en SB800 op 1/800 heb ik nog een fijn bandje, bij 1/640 nieks meer...
                        dus geen wonder dat het lukte met een oude metz die nog een tragere sync heeft...

                        let wel... het hangt van de flash af en de camera... op mijn D700 moest ik naar 1/320 gaan om de band kwijt te geraken...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: zucht

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          dus ook maar eens met de kabel (gewone pc sync kabel) gaan testen...
                          en met een D200 en SB800 op 1/800 heb ik nog een fijn bandje, bij 1/640 nieks meer...
                          dus geen wonder dat het lukte met een oude metz die nog een tragere sync heeft...

                          let wel... het hangt van de flash af en de camera... op mijn D700 moest ik naar 1/320 gaan om de band kwijt te geraken...
                          Zou dat dan betekenen dat een nikon al begint met zijn flits als het eerste gordijn nog niet helemaal open is? Bij Canon wordt er pas geflitst als het eerste gordijn helemaal open is en niet eerder (mits je niet in H-sync mode staat natuurlijk).

                          Groeten Michael
                          Last edited by mmuetst; 3 oktober 2010, 20:16.

                          Comment


                          • #14
                            Re: zucht

                            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            dus, D50, D70 eignaars... gooi je PT04's nog niet weg!!
                            Hier eentje die nog altijd niet naar de RF602's is overgeschakeld
                            Al doende leert men...

                            Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: zucht

                              david op belgium live zijn er 2 sessie van strobist waaronder voor beginners

                              heb verleden jaar de workshop gevolgd dat was toen met fotofolio en was in dik in orde

                              in november hebben we in onze fotoclub ( studio streuvels avelgem )ook een info avond over strobist maar weet niet of het de moeite zal zijn

                              Comment

                              Working...
                              X