Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zelf een fotowebsite bouwen...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zelf een fotowebsite bouwen...?

    Onderwerp : zelf een fotowebsite bouwen...?

    Fotografen die al een paar jaar actief zijn, hebben heel wat fotomateriaal ingezameld, en dan komt er op een bepaald moment de bedenking en vooral de nood, om dat allemaal enigszins te gaan ordenen (meestal is dat reeds gebeurd) en aan de wereld (...?) te tonen. Een eigen website dus...( is er een alternatief...?)

    Ik zie tal van mooie voorbeelden van fotografen die prachtige website's hebben, om echt jaloers op te zijn (in positieve zin...zeg maar constructieve jaloezie). Zijn dat zelfgemaakte website's of ingekochte of ingehuurde website's.

    In de veronderstelling om zelf creatief aan de slag te gaan, is de vraag voor het Operatingsysteem Mac :

    Welke tips zou u een totaal ongeïnformeerde beginner aanbieden, met in het achterhoofd de volgende thema's (mijn hulpmiddelen zijn Apple-computer en Adobe Lightroom en DXO)

    1) handige en gemakkelijke opbouw van de gewenste fotowebsite (welke software programma kiezen)...?

    2) beveiliging van de fotowebsite is belangrijk

    3)de kostprijs van de software en het zogenaamde hosten (ik ben bij telenet en ik heb ook een beperkte iWeb website, maar die is niet echt specifiek gemaakt voor fotografie)

    4) Ik ben geen commercieelbedrijf maar hobbyfotograaf

    5) Welke ervaringen heeft u met uw eigen fotowebsite, wat kost u dat allemaal

    Alvast mijn dank voor de reacties, prettige dag verder
    Fotografie LAMP (Lamp staat voor Laat Anderen Meegneieten van Photography)
    Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

    Lamp

  • #2
    Re: Zelf een fotowebsite bouwen...?

    Heb zelf geen fotografiewebsite, maar maak wel websites via bijvoorbeeld Joomla. Dit is een opensource programma waarmee je eenvoudig een website kunt maken. Daarbij een hoop extensies waaronder fotogallerijen etc. Google hier even op.

    Mogelijk zit er in lightroom wel een plugin (of is deze te verkrijgen) om snel en eenvoudig online fotoalbums te maken. Zou dit even googlen of dit al bestaat.
    WillemClassensDesign: Mijn website
    Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
    Flitsers:HVL-F42AM;

    Comment


    • #3
      Re: Zelf een fotowebsite bouwen...?

      Je hebt een mac, dus al wat je nodig hebt.
      Terminal => vi
      Ah beginner, dan is het iets anders.

      Bij one.com kan je webspace huren. Daar zit een webbuilder pakket en gallery bij in de heel makkelijk zijn in gebruik.
      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
      http://www.stevevandegaer.be

      Comment


      • #4
        Re: Zelf een fotowebsite bouwen...?

        Gallery is een gemakkelijk en veelzijdige foto website.

        Je kan er sorteren in albums, authenticatie, en veeeeeel meer. en dit is allemaal uitbreidbaar met een hoop modules.
        Ook verschillende themes zijn beschikbaar om de layout van je site aan te passen.

        Indien nodig kan je het gemakkelijk linken met een website zoals Drupal of Joomla.

        Er is ook desktop client zodat je gemakkelijk fotos kan opladen. In sommige foto-sorteer-programma's zit die functionaliteit ook ingebouwd.


        http://gallery.menalto.com/ voor meer info.

        Comment


        • #5
          Re: Zelf een fotowebsite bouwen...?

          Ik ben bezig met zelf een heel cms specifiek voor fotografen te ontwerpen.

          Een paar features:
          standaard blog, echt niets speciaal
          portfolio, gallerijen toevoegen, clients toewijzen aan gallerij (password protected)
          pages om uw pagina's in te vullen
          algemene settings van de site aanpassen

          het is mogelijk om via ftp al uw fotos in een map up te loaden en ze dan toe te wijzen aan een gallerij; dit is echter ook mogelijk op de site zelf.



          Ik ben nu nog bezig met het afwerken van de standaardfeatures, daarna begin ik met geavanceerde dingen. Zoals proofen van foto's voor de klanten en dergelijke...
          Mijn website | Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Zelf een fotowebsite bouwen...?

            Ik zou persoonlijk nooit een eigen site willen, er zijn zoveel oplossingen die eenvoudiger zijn en je ook instaat stellen van je werkt online te vertonen.

            Ik huur een ruimte op de server van fototime.com van 4 Giga byte, en die geeft me recht op een maandelijkse trafiek van 20 giga. Ik kan daar opladen wat ik wil, zelfs volledige raw beelden, en die kunnen indien gewenst ook gedownload worden.

            De ondersteunende software geeft mij de mogelijkheid om mijn beelden te tonen aan wie ik wil, en hoelang ik het wil, posten van beelden op een forum is geen probleem.
            Het opvolgen van je bezoekers is ook geen probleem, Privacy is gegarandeerd wat met modellenfotografie zeer belangrijk is.

            Héél die soep kost mij slechts $23.95 per jaar, en vraagt geen onderhoud.

            MVG, Jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Zelf een fotowebsite bouwen...?

              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Ik zou persoonlijk nooit een eigen site willen, er zijn zoveel oplossingen die eenvoudiger zijn en je ook instaat stellen van je werkt online te vertonen.

              Ik huur een ruimte op de server van fototime.com van 4 Giga byte, en die geeft me recht op een maandelijkse trafiek van 20 giga. Ik kan daar opladen wat ik wil, zelfs volledige raw beelden, en die kunnen indien gewenst ook gedownload worden.

              De ondersteunende software geeft mij de mogelijkheid om mijn beelden te tonen aan wie ik wil, en hoelang ik het wil, posten van beelden op een forum is geen probleem.
              Het opvolgen van je bezoekers is ook geen probleem, Privacy is gegarandeerd wat met modellenfotografie zeer belangrijk is.

              Héél die soep kost mij slechts $23.95 per jaar, en vraagt geen onderhoud.

              MVG, Jeff C.
              Bij one.com heb je dit ook allemaal en heb je dan nog onbeperkt aantal mail adressen.
              Ik zie heel weinig verschil met wat jij zegt en een eigen site
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

              Comment


              • #8
                Re: Zelf een fotowebsite bouwen...?

                Oorspronkelijk geplaatst door Wim_vdw Bekijk bericht
                Ik ben bezig met zelf een heel cms specifiek voor fotografen te ontwerpen.

                Een paar features:
                standaard blog, echt niets speciaal
                portfolio, gallerijen toevoegen, clients toewijzen aan gallerij (password protected)
                pages om uw pagina's in te vullen
                algemene settings van de site aanpassen

                het is mogelijk om via ftp al uw fotos in een map up te loaden en ze dan toe te wijzen aan een gallerij; dit is echter ook mogelijk op de site zelf.



                Ik ben nu nog bezig met het afwerken van de standaardfeatures, daarna begin ik met geavanceerde dingen. Zoals proofen van foto's voor de klanten en dergelijke...
                Lijkt me interessant. En vermits het specifiek is heb je waarschijnlijk al veel minder ruimte nodig in vergelijking met een Joomla of zo waar je al gauw aan 50 MB zit zonder dat er iets op staat.
                mvg, Wilfried
                http://www.familialebemiddeling.net
                http://www.mestdagh.biz

                Comment


                • #9
                  Re: Zelf een fotowebsite bouwen...?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wilfried54 Bekijk bericht
                  Lijkt me interessant. En vermits het specifiek is heb je waarschijnlijk al veel minder ruimte nodig in vergelijking met een Joomla of zo waar je al gauw aan 50 MB zit zonder dat er iets op staat.
                  10MB ongeveer. Het handige (vind ik) is dat het enkel echt relevante dingen bevat. Geen 600-setup parameters waaraan het merendeel van de gebruikers toch niets heeft...

                  Ik hoop mijn eigen site nog in oktober klaar te hebben!
                  Mijn website | Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zelf een fotowebsite bouwen...?

                    Dag allemaal,
                    Ik kom 'n beetje binnenvallen, vrees ik...:-) maar waarom geen goede fotoblog? Bij Wordpress zijn er veel mogelijkheden. De laatste tijd zijn ze echt hun best aan het doen om het ook fotografen naar de zin te maken. Overzichtelijke werkwijze, diashow, galerij, je kan het privaat houden of openbaar maken en nog 'n heleboel dingen, tot nu toe de beste support die ik heb meegemaakt... en als je iets kent van CSS kan je't ook meer naar je hand zetten...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zelf een fotowebsite bouwen...?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nil Bekijk bericht
                      Dag allemaal,
                      Ik kom 'n beetje binnenvallen, vrees ik...:-) maar waarom geen goede fotoblog? Bij Wordpress zijn er veel mogelijkheden. De laatste tijd zijn ze echt hun best aan het doen om het ook fotografen naar de zin te maken. Overzichtelijke werkwijze, diashow, galerij, je kan het privaat houden of openbaar maken en nog 'n heleboel dingen, tot nu toe de beste support die ik heb meegemaakt... en als je iets kent van CSS kan je't ook meer naar je hand zetten...
                      Volledig mee eens. Mijn site is in Wordpress gemaakt. Design (minimalistisch), setup en content voorzien in 1 weeknd tijd!
                      Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                      Focaldesign

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zelf een fotowebsite bouwen...?

                        Heb je zelf weinig of geen kennis van HTML en CSS en je werkt met een Mac? Dan is mijns inziens de oplossing heel simpel: Rapidweaver!

                        Ik werk nu al een paar jaar met Rapidweaver en heb er al diverse sites mee gemaakt, waaronder mijn eigen fotowebsite, www.marklukensfotografie.nl. En dat vrijwel zonder enige kennis van CSS.

                        Toegegeven, nu kost dit alles wel een paar centen. Het programma zelf kost 66,- euro. Wil je bepaalde functionaliteiten zoals bepaalde menu-opties (zoals het rolmenu in mijn portfolio-pagina = Accordion), mogelijkheden voor beveiligde pagina's (Lockdown), gastenboek etc. dan moet je voor de meeste plug-ins betalen. Over het algemeen zijn deze niet erg duur (10 of 15 dollar o.i.d.) maar toch.... Verder moet je nog ergens webruimte huren. Ik heb webruimte via mijndomein.nl en dat bevalt me prima. De kosten hiervoor zijn slechts 29,- euro per jaar dus dat valt wel mee.
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zelf een fotowebsite bouwen...?

                          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                          Heb je zelf weinig of geen kennis van HTML en CSS en je werkt met een Mac? Dan is mijns inziens de oplossing heel simpel: Rapidweaver!
                          Volledig mee eens maar ook voor geavanceerde html, css truukjes kan je je weg vinden in Radpidweaver.
                          Ze bieden op hun forum uitgebreide support, ook in het Nederlands.

                          De BelgiumdigitalLive website is eveneens een Rapidweaver produkt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zelf een fotowebsite bouwen...?

                            Wordpress!
                            Zowel voor leken (1000den verschillende themes beschikbaar) als voor gevorderde website makers. Je kan alles zelf aanpassen als je wil.
                            Is trouwens gratis. Alleen je webruimte moet je betalen, maar bij one.com is dat hélemaal niet duur en best goed!
                            Mijn website en blog zijn alletwee met wordpress gemaakt:
                            www.natuurbeeld.be
                            [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zelf een fotowebsite bouwen...?

                              gewoon een vraagje,
                              heb je al eens gekenen naar de mogelijkheden van iphoto en iweb?
                              progjes die gratis op je mac zitten.
                              Je werkt met lightroom, die mogelijkheden al eens nagekeken.

                              Comment

                              Working...
                              X