Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SD Riviertjes Hoge Venen 6/11/2010

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SD Riviertjes Hoge Venen 6/11/2010

    Shooting Day met Belgiumdigital

    SD: Riviertjes uit de Hoge Venen.

    Algemene informatie: het is de bedoeling op een volledige dag een tweetal natuurwandelingen te organizeren langs sommige van de mooie riviertjes die in de Hoge Venen ontstaan, en om via deze wandeling de herfstkleuren in beeld te brengen. De datum voor deze SD wordt 6/11, met als alternatief 11/11 (mocht het weer echt niet te doen zijn).

    Er zijn twee trajecten, de bedoeling is van eentje in de voormiddag te wandelen (Hoëgne) en het andere in de namiddag (Statte). De afstanden zijn respectievelijk 4 en 6km (in het tweede geval afhankelijk van hoe ver we besluiten te gaan); in het eerste geval zullen we iets te regelen zodat we de afstand maar in één richting wandelen en dan meer tijd hebben voor fotografie (anders wordt het 8km en gaat veel tijd voor plaatjes schieten verloren). Ik heb beide trajecten verkend, het stuk van de Hoêgne meerdere malen. Indien er grote belangstelling is wordt de groep in twee opgesplitst om mekaar niet voortdurend in de weg te lopen; in dat geval wandelt één groep in de voormiddag het traject van de Hoëgne, de andere groep doet dan de wandeling langs de Statte. Op de middag wordt dan afgesproken voor de lunch en na de middag worden dan de rollen omgedraaid. In het geval van twee groepen heeft travelphoto zich bereid verklaard te helpen. Ik zal nog één keer op verkenning gaan, maar dan niet meer om het volledige traject te lopen maar er zeker van te zijn dat er gelegenheid tot lunch is in de buurt (veel zaken sluiten daar later op het seizoen). Datum hiervan ligt nog niet vast, maar mocht er iemand willen meegaan kunnen we afspreken. (is inmiddels gebeurd). Als ik nog tijd vind ga ik het traject van de Hoëgne nog eens afstappen; men vertelde mij dat hier en daar wat noodzakelijke reparaties gebeurd zijn of verstevigingen aangebracht zijn. Ik zou graag nog één keer kijken hoe het erbij licht - hou jullie via deze weg op de hoogte. De wandeling van de Statte is niet zo "avontuurlijk" hoewel niet minder mooi.

    Dagindeling:

    Samenkomst aan de Pont de Belleheide op de parking aan het begin van de Hoëgne wandeling. Zie routebeschrijving hieronder. Verzamelen tussen 8u45 en 9u.
    Om 9u met enkele van de auto’s vertrekken naar Hockai (Pont de Centenaire), waar men ook de Hoëgne wandeling kan starten (een ritje van 5-6 km). De meeste wagens worden op de ruime parking aan de Pont De Belleheide achtergelaten. Indien de deelnemersgroep groot is zal een deel mensen al wat vroeger vertrekken om “opstopping” langs het traject te vermijden. We zouden ook stroomopwaarts langs de Hoëgne kunnen wandelen maar dan doen we het traject twee maal en dat gaat met de fotografie te veel tijd vergen. Tegen de middag zijn we dan terug aan de Pont de Belleheid en zullen we de lunch gebruiken (voorzien rond 12u30). Dit in een soort café in een houten barak aan de Pont de Belleheid. Je kan er van alle snacks krijgen maar de eigenaar heeft me verzekerd dat ze flexibel zijn voor mensen die verkiezen er hun boterhammen op te eten (er wordt dan wel verwacht dat je iets consumeert).
    Na de lunchbreak gaat het richting Solwaster (eventueel na oppikken van de wagens die we in Hockai achtergelaten hebben). De meeste auto’s worden op de parking vlakbij het centrum achtergelaten, enkele rijden verder tot aan het begin van de wandeling langs de Statte (parkeerplaats is er beperkt). De bedoeling is hier het mooiste stuk te wandelen, zo’n dikke 2,5 km, en dan langs dezelfde weg terug te keren. Je hebt dan de Statte, met een aantal zijriviertjes, de rots van Bilisse, waar eventueel langs een zigzag naar boven geklommen kan worden, en we keren terug aan het watervalletje “cascade des nutons”.
    De bedoeling is rond 17u te eindigen, eventueel met een “debriefing” drankje in het dorpje Solwaster.

    Enige overwegingen

    Om zoveel mogelijk vrijheid toe te laten maar de boel toch een beetje georganiseerd te houden wil ik ernaar streven per groep (als er meerdere zijn) een 10 à 12-tal mensen te hebben. Meer kan maar dan zou er opgesplitst worden anders lopen de deelnemers elkaar voor de voeten. In dat geval heeft BD lid travelphoto aangeboden om te helpen. We zullen besluiten of dit nodig is als de inschrijvingen afgerond worden. Laat je niet afschrikken omdat er al een 13-tal namen vermeld staan, er is zeker nog plaats!
    De wandelingen zijn geen probleem voor wie goed te been en fit is, maar hou toch rekening met de volgende factoren: het hele traject gebeurt op onverharde wegen in het bos, bedekt met bladeren, en hier en daar moet een beetje geklauterd worden. Op sommige plaatsen zijn houten knuppelpaden en brugjes aangelegd – deze kunnen bij vochtig weer toch wel glad zijn. Ook dient men rekening te houden dat tijdens beide wandelingen behoorlijke hoogteverschillen overbrugd worden die een zekere inspanning vergen.
    Gezien het terrein doet men er verstandig aan zich op de situatie te kleden. Het is vooral belangrijk om goed stapschoeisel te dragen; echt stapschoenen zijn het best; eventueel rubberen laarzen (hoewel die minder grip hebben).
    Ieder brengt van fotografisch materiaal mee wat hij/zij wil natuurlijk, maar in mijn opinie is een statief toch wel een "must". Verder is een groothoek aan te raden, maar een tele zoals een 70-200 kan ook heel handig zijn om plekjes te isoleren waar je bv niet zo goed bij kan. Een polarisatiefilter kan zijn nut hebben, en afhankelijk van hoe dicht het bladerdek nog is kan een grijsfilter dienst doen om het water in "melk" te veranderen.
    Het is altijd goed om iets te drinken mee te nemen en één of andere reep of een stuk fruit.
    Deelname

    Mensen die interesse getoond hebben via het forum, worden verzocht ten laatste 2 weken voor de SD via PM hun deelname te bevestigen. Indien het nodig is een maximum te stellen zal dat gebeuren op basis van “first come, first served”. Sommige mensen die via de peiling hun naam al opgegeven hadden worden toch verzocht dit nu, na de aankondiging, nog eens te doen ten einde alle hieronder gevraagde gegevens te kunnen verzamelen.

    Bij bevestigen deelname graag de volgende gegevens mee PM-en:
    • Forumnaam
    • Naam en voornaam
    • Adres (of toch een gemeente, zodat eventueel carpooling kan afgesproken worden).
    • BD lidnummer
    • Graag een gsm-nummer: handig bij vertraging of laatste minuut afzeggen de dag van de SD zelf.
    • Email.
    • Graag vermelden of je eventueel mensen mee kan nemen, of je naar vervoer zoekt, etc Ik zal proberen carpooling te coordineren indien mogelijk


    James71:
    Deze SD heeft haar erkenning verdiend. Ze voldoet aan de punten vermeld in het draaiboek. De erkenning brengt een verplichting met zich mee. Alle aanwezigen dienen een lijst te ondertekenen indien ze gedekt willen worden door de activiteiten verzekering van belgiumdigital vzw. VZW-leden zijn gratis verzekerd, niet VZW-leden kunnen mits betaling van 2€ per persoon ook aanspraak maken op deze beperkte ongevallen verzekering.


    Deze info vind je ook terug op mijn webpagina, waar ik ook routebeschrijving, wat links naar info en wat foto's van eerdere wandelingen zal posten. Tenslotte zijn topografische kaartjes met de route in voorbereiding. Voor mensen met een wandel-GPS kunnen die eventueel in gpx bestandsformaat ter beschikking gesteld worden.

    Deelnemers:

    parrotman
    T. Trapper
    Roland Cuypers
    fotosdirk
    travelphoto
    Heembeek
    frank207be
    ddboke
    jepe (afgezegd)
    paepke
    Yammee
    schoonspikke
    jfd
    cee37
    jumpingjacquesflash
    hbervoets
    xbake
    Luc Vervliet
    Laima Paklons
    Spanjaart
    toonjanssens
    klakboem
    romulus
    floriz
    Last edited by parrotman; 5 november 2010, 10:40. Reden: Erkenning SD toegevoegd; tekst aangepast
    Web: http://www.hanscouwenbergh.be
    Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

  • #2
    Re: SD Riviertjes Hoge Venen 6/11/2010

    Parrotman,

    Bedankt voor je initiatief, beloofd weer een mooie SD te worden.

    Deze SD heeft haar erkenning verdiend.

    Comment


    • #3
      Re: SD Riviertjes Hoge Venen 6/11/2010

      De wandelingen zijn geen probleem voor wie goed te been en fit is, maar hou toch rekening met de volgende factoren: het hele traject gebeurt op onverharde wegen in het bos (behalve in het begin de wandeling naar Hockai), bedekt met bladeren, en hier en daar moet een beetje geklauterd worden. Op sommige plaatsen zijn houten knuppelpaden en brugjes aangelegd – deze kunnen bij vochtig weer toch wel glad zijn. Ook dient men rekening te houden dat tijdens beide wandelingen behoorlijke hoogteverschillen overbrugd worden die een zekere inspanning vergen.

      jammer.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: SD Riviertjes Hoge Venen 6/11/2010

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        De wandelingen zijn geen probleem voor wie goed te been en fit is, maar hou toch rekening met de volgende factoren: het hele traject gebeurt op onverharde wegen in het bos (behalve in het begin de wandeling naar Hockai), bedekt met bladeren, en hier en daar moet een beetje geklauterd worden. Op sommige plaatsen zijn houten knuppelpaden en brugjes aangelegd – deze kunnen bij vochtig weer toch wel glad zijn. Ook dient men rekening te houden dat tijdens beide wandelingen behoorlijke hoogteverschillen overbrugd worden die een zekere inspanning vergen.

        jammer.
        grt,bouk.
        Sorry Bouk, maar ik had het al eerder gemeld: het kan er glad zijn, niet echt gevaarlijk maar op sommige plaatsen toch oppassen geblazen, en dan meld ik dat liever op voorhand om verrassingen te vermijden. Maar, als deze SD meevalt, heb ik al wel een ander ideetje in mijn achterhoofd met een gemakkelijker parcours. Maar vermits dit "mijn eerste" is eerst zien wat het wordt!
        Web: http://www.hanscouwenbergh.be
        Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

        Comment


        • #5
          Re: SD Riviertjes Hoge Venen 6/11/2010

          Hans, je hebt duidelijk organisatie-talent
          Het draaiboek ziet er echt knap uit.

          In elk geval is het een reuze-initiatief.

          Je krijgt PM ivm inschrijving

          mvg,

          Roland

          Comment


          • #6
            Re: SD Riviertjes Hoge Venen 6/11/2010

            Hans prima geregeld..Ik ga proberen vrij te houden op 6 November...maar ik kan helaas niets beloven..het zijn namelijk twee data waar ik al iets op de agenda heb staan maar die zaterdag is nog te regelen.

            Ik zou ook graag meegaan maar ik laat je nog iets weten via pm..
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

            Comment


            • #7
              Re: SD Riviertjes Hoge Venen 6/11/2010

              Mooi initiatief

              Hier ook een PM gestuurd.

              Comment


              • #8
                Re: SD Riviertjes Hoge Venen 6/11/2010

                Ik ga mee! Ik stuur je morgen een PM.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: SD Riviertjes Hoge Venen 6/11/2010

                  Vandaag op terugweg van Duitsland even omgereden langs de locatie en me ervan vergewist dat er toch gelegenheid tot lunch zou zijn: dat is in orde. Jammer genoeg geen tijd om foto's te gaan maken maar er was met dat mooie weer nogal volk op stap. Mooi maar nog iets te groen dus laat de blaren eerst maar lekker bruin kleuren. Ik zal de komende dagen ook de routebeschrijving en dergelijke nog wat meer gedetailleerd neerschrijven. En dan nog alleen hopen op droog weer
                  Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                  Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                  Comment


                  • #10
                    Re: SD Riviertjes Hoge Venen 6/11/2010

                    Hallo Parrotman,
                    Mooie omgeving en fijn initiatief.
                    Je mag mij aan de lijst toevoegen.
                    PM is onderweg.
                    Groeten,
                    Jacques
                    BD0681BE -
                    Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

                    Comment


                    • #11
                      Re: SD Riviertjes Hoge Venen 6/11/2010

                      mooi plan ben er zlf nog niet geweest sinds ik mijn fototoestel heb gekocht ga ook graag mee indien nog mogelijk PM onderweg

                      Comment


                      • #12
                        Re: SD Riviertjes Hoge Venen 6/11/2010

                        Is er iemand van omgeving Zonhoven die wil meerijden?
                        Moet er wel bij vertellen dat ik rond Half 5 al terug moet vertrekken...
                        Mvg, Pascal,Schoonspikke
                        Als je schiet..schiet dan raak!
                        500 PIXHuawei P30 PRO

                        Comment


                        • #13
                          Re: SD Riviertjes Hoge Venen 6/11/2010

                          Lijkt me een leuk initiatief.
                          En met de workshop landschapsfotografie in het achterhoofd, is er terug nieuwe moed om eraan te beginnen

                          Ik hou de dag alvast vrij in m'n agenda, maar zal pas bevestigen als ik m'n statief binnen heb (waar ik al 2 maand op wacht!)

                          Comment


                          • #14
                            Re: SD Riviertjes Hoge Venen 6/11/2010

                            Oorspronkelijk geplaatst door xbake Bekijk bericht
                            Lijkt me een leuk initiatief.
                            En met de workshop landschapsfotografie in het achterhoofd, is er terug nieuwe moed om eraan te beginnen

                            Ik hou de dag alvast vrij in m'n agenda, maar zal pas bevestigen als ik m'n statief binnen heb (waar ik al 2 maand op wacht!)
                            Ik heb wel een tweede statief als je wil
                            Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                            Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                            Comment


                            • #15
                              Re: SD Riviertjes Hoge Venen 6/11/2010

                              Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                              Is er iemand van omgeving Zonhoven die wil meerijden?
                              Moet er wel bij vertellen dat ik rond Half 5 al terug moet vertrekken...
                              Misschien T. Trapper? Woont in Hasselt dus op je weg
                              Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                              Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                              Comment

                              Working...
                              X