Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sRGB of Adobe RGB

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sRGB of Adobe RGB

    Beste fotografieliefhebbers,
    Ik heb pas een Nikon D90 gekocht en in het menu onder "kleurruimte" kan men kiezen tussen Adobe SRB of sRGB als instelling.
    Wat is de beste instelling of welke moet ik in bepaalde omstandigheden gebruiken en wat betekend dit allemaal.
    Wie weet hiervoor een uitleg.
    Alvast bedankt.
    stephaan
    www.stephoto.be – Nikon D90 * AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5 – 5.6 G-ED * AF-S Nikkor 18-70mm 1:3.5 – 4.5 G ED * AF-Nikkor 75-240 mm 1:4.5 – 5.6 D * Tamron AF-18 – 250 1:3.5 – 6.3 (IF) Macro * - Tamron Macro 90mm 2.8 -Nikon Speedlight SB 600.

  • #2
    Re: sRGB of Adobe RGB

    Eigenlijk zijn beiden goed, maar Adobe RGB heeft een grotere kleurruimte, letwel, dat kan je op de meeste monitoren niet zien, en ook kunnen de meeste printers dat niet afdrukken, alleen op prof. afdrukken zou je het kunnen zien.
    Maar ik zie weinig redenen om je toestel niet in Adobe RGB in te stellen.

    Comment


    • #3
      Re: sRGB of Adobe RGB

      +1 voor de sRGB instelling; deze dekt bijna de hele lading voor alledaags gebruik. Adobe RGB bewijst kan de mogelijke meerwaarde pas bewijzen in speciale bewerkingen of bij het gebruik van apparatuur wat deze modus ondersteunt...
      Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: sRGB of Adobe RGB

        Fotografeer je echter in RAW (NEF) dan kan je deze keuze nadien nog maken in Nikon Capture of een ander programma.

        Comment


        • #5
          Re: sRGB of Adobe RGB

          Ik zie hier in Showcase dagelijks foto's met fletse kleuren omdat ze in de verkeerde kleurruimte online gezet zijn.
          Die worden waarschijnlijk online gezet door mensen die een andere browser gebruiken dan Internet Explorer, want ik heb de indruk dat ze zelf niet zien hoe slecht hun foto's er hier uitzien voor de meeste kijkers (de meerderheid gebruikt nog altijd Internet Explorer, en die kan alleen sRGB juist weergeven).

          Standaard staat elke camera op sRGB, dan krijg je bij alle toepassingen meteen de juiste kleuren te zien. De meeste printers en afdrukcentrales geraken ook niet verder dan sRGB, als je Adobe RGB kleuren juist afgedrukt wil zien, dan zal je eerst moeten zoeken naar een afdrukcentrale die daarvoor de juiste apparatuur heeft.

          Van mij mag je in de kleurruimte werken die je zelf wil, maar ik zie de foto's liefst in sRGB online staan, dan zie ik geen foto met fletse kleuren (tenzij het de bedoeling is van de maker).
          Een Adobe RGB jpeg (het moet dus geen RAW of NEF zijn) kan je zelfs in Photoshop Elements omzetten naar sRGB om die online te zetten, maar dan mag je dat niet vergeten te doen...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: sRGB of Adobe RGB

            Als ik een foto met als kleurprofiel Adobe RGB post...komt hij heel gedesatureerd over. Als ik hem in sRGB post...zijn de kleuren goed. Klopt dat?

            Comment


            • #7
              Re: sRGB of Adobe RGB

              Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
              Als ik een foto met als kleurprofiel Adobe RGB post...komt hij heel gedesatureerd over. Als ik hem in sRGB post...zijn de kleuren goed. Klopt dat?
              Klopt SRGB is beter voor weergave op internet.

              Grz. Peter
              www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

              Comment


              • #8
                Re: sRGB of Adobe RGB

                als je verder niet met kleurbeheer actief bezig bent, laat je je camera best op sRGB staan...

                het veiligste voor zowel laten afdrukken en op internet zetten...
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #9
                  Re: sRGB of Adobe RGB

                  [Mod-LesC]Verplaatst van Camera's naar Algemeen, waar je meer dergelijke vragen (o.m. deze gaat terugvinden.[/Mod]
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: sRGB of Adobe RGB

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Ik zie hier in Showcase dagelijks foto's met fletse kleuren omdat ze in de verkeerde kleurruimte online gezet zijn.
                    Die worden waarschijnlijk online gezet door mensen die een andere browser gebruiken dan Internet Explorer, want ik heb de indruk dat ze zelf niet zien hoe slecht hun foto's er hier uitzien voor de meeste kijkers (de meerderheid gebruikt nog altijd Internet Explorer, en die kan alleen sRGB juist weergeven)...
                    Ik heb wel een vraagje: kun je in de EXIF b.v. achterhalen wat de gebruikte kleurruimte is, sRGB of aRGB? Als Mac gebruikers beschikken wij niet eens over Internet Explorer, dus wij gebruiken (ik zei bijna "noodgedwongen", maar dat is een foute woordkeuze ) een andere browser. Bij ons is dat Safari.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: sRGB of Adobe RGB

                      als je een dergelijk niet basistoestel koopt ga ik ervan uit dat kwaliteit toch een zorg is.
                      Je hebt eigenlijk 2 keuzes.
                      1 je wil foto's trekken en ze zo snel mogelijk op het net dumpen zonder veel poespas en natuurlijk met de bijgaande beperkingen trek dan direct in jpeg met srgb.
                      (zoals anderen hier al iets anders verwoorden, waarom moeite doen om er het beste van te maken ze zijn toch rommel gewoon.....)

                      2 je bent begaan met de kwaliteit van je beelden en je wil alle mogelijkheden openhouden voor het zo kompleet mogelijk gebruik van je beelden.
                      Dan trek je in raw en heeft de keuze van het kleurprofiel geen belang.

                      het srgb (ook wel stupied rgb) dat hier door velen blijkbaar geprezen wordt als zijnde de defacto standaard, is een output rgb profiel dat dient om op schermen met beperkte mogelijkheden de afbeelding deftig te tonen.(en brouwsers die geen kleurbeheer kennen)
                      Dus als jij enkel werkt voor webgebruik en je doelpubliek heeft beperkte schermen post ze dan met een srgb profiel.
                      Heb je echter een een ander doel bvb prof.afdrukken pas dan je profiel aan aan deze output.
                      Voor "mij" is de beste werkwijze deze waarbij je bij de uiteindelijke export van je beelden deze aanpast aan de mogelijkheden van de output.

                      Comment


                      • #12
                        Re: sRGB of Adobe RGB

                        even zoeken had je dit recente draadje opgeleverd.

                        Comment


                        • #13
                          Re: sRGB of Adobe RGB

                          [Mod-LesC]Jij leest blijkbaar de Mod mededelingen niet, anders had je gezien dat ik die link reeds gegeven heb. (vandaar trouwens de topic verhuisd van Camera's naar Algemeen)[/Mod]
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: sRGB of Adobe RGB

                            ok, daar had ik in mijn haast over gelezen

                            Comment


                            • #15
                              Re: sRGB of Adobe RGB

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Ik heb wel een vraagje: kun je in de EXIF b.v. achterhalen wat de gebruikte kleurruimte is, sRGB of aRGB? Als Mac gebruikers beschikken wij niet eens over Internet Explorer, dus wij gebruiken (ik zei bijna "noodgedwongen", maar dat is een foute woordkeuze ) een andere browser. Bij ons is dat Safari.
                              Bij aperture kan je de kleurruimte opvragen in de exif's en bij voorvertoning kan je dit te weten komen via de inspector.
                              Trouwens safari doet aan kleurbeheer en erkent zelf de profielen...

                              Comment

                              Working...
                              X