Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Frietketeltechneuten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Frietketeltechneuten

    Een beetje een bizarre vraag: kan het kwaad een frietketel te vullen met water i.p.v. olie en die dan te gebruiken om bv. pasta te koken?
    Hoe reageert de thermostaat op het feit dat water maar 100° wordt? Is dit schadelijk?
    Alvast bedankt!

    Palladio
    You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

  • #2
    Re: Frietketeltechneuten

    Ik denk dat dat zeker geen kwaad kan. Zolang er genoeg vloeistof in de ketel zit. Verwarmingselement moet ondergedompeld zijn.
    Maar wat wil je eigenlijk zeggen "dat water maar 100° wordt".
    Water kookt op 100°. Moet je de thermostaat ook maar op 100 zetten hé.
    perman
    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

    Comment


    • #3
      Re: Frietketeltechneuten

      je zal wel kalk afzetting krijgen op je verwarmingsweerstand als je het te veel als waterkoker gebruikt.
      Rudy,

      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

      Comment


      • #4
        Re: Frietketeltechneuten

        ik denk dat dit heel slecht gaat werken omdat die thermostaat enerzijds niet gevoelig genoeg is (grote hysterie) en omdat anderzijds water veel sneller afkoelt dan olie. Ik vrees dat het water gelijkmatig aan de kook houden een bijzonder lastige opgave gaat/kan zijn ... JMHO..

        Comment


        • #5
          Re: Frietketeltechneuten

          De thermostaat van een frietketel kan inderdaad wel een differentieel van 5-10° hebben, en dan is het onmogelijk om het water net op het kookpunt te houden.

          Met de thermostaat op 101°C zal het water hevig blijven koken (zolang er water in de ketel zit kan de temperatuur niet hoger worden dan 100°C), als je die iets lager zet dan zal de temperatuur telkens zakken naar 90-95°C voor de thermostaat weer inschakelt.


          Een frietketel is dus niet gemaakt om er spaghetti in te koken...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Frietketeltechneuten

            probleem met een frietketel is dat er in de handleidingen duidelijk staat van het verwarmingselement NIET met water in contact te brengen...

            Je kan het dus proberen, maar bij problemen ben je de pineut
            Mijn Blog
            D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

            Comment


            • #7
              Re: Frietketeltechneuten

              tjah......die studenten toch!
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Frietketeltechneuten

                gebruik de gevangenis manier om pasta te koken, in een oude koffiezet, in glazen pot de pasta doen, water in de koffiepot en laten doorlopen... saus die warm je dan op in de waterkoker in een oud zakje chips of iets dergelijks. saus in zakje, zakje in waterkoker en een keertje goed laten doorkoken

                Maar ik denk dat het beter is dat je de aldi in het oog houd,daar staan 1 keer per jaar electrische kookplaten in, heel dun, niet te groot en werken goed, en een pan en "castrol" zijn ook niet zo duur...
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment


                • #9
                  Re: Frietketeltechneuten

                  Bedankt voor alle reacties!

                  Ik heb mijn gerief hoor, maar dacht dit principe eens toe te passen op een event waarbij er snel een aantal diverse soorten pasta moeten gemaakt worden. Het idee was al-dente voorkoken en afspoelen met koud water, waarna à la minute de deegwaren nog even opwarmen in de friteuse...
                  Een gewone kookpot is inderdaad ook een optie, maar het aantal beschikbare vuren is eerder beperkt en ik zou willen werken met drie verschillende soorten pasta, dus dacht ik gewoon 3 friteuses!

                  Palladio

                  PS:
                  Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                  gebruik de gevangenis manier om pasta te koken
                  spreek je uit ervaring?
                  You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Frietketeltechneuten

                    gelukkig niet uit ervaring
                    De gustibus et coloribus non est disputandum
                    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Frietketeltechneuten

                      Je hebt dus een pastapot nodig:

                      En geen frietketel.

                      Op de meeste plaatsen kan je ook geen drie frietketels tegelijk aansluiten omdat dan het stroomverbruik te hoog is (dan valt de zekering uit).
                      Twee frietketels gaat meestal nog net, maar de derde is teveel voor die ene stroomkring.
                      Dat geldt ook voor elektrische kookplaten die je in het stopcontact steekt, met twee platen van 2000W zit je aan de limiet voor een normale stroomkring. Alles wat je dan nog extra aansluit laat de zekering uitvallen.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Frietketeltechneuten

                        Ik was al jaren m'n frietpot uit door hem te vullen met water en naar het kookpunt te brengen.

                        Wat de pasta betreft: ik zou de Italianen die pasta koken in hun frietpot gevuld met water niet te eten willen geven. Heb het daar zo vaak gezien, zelfs in de restaurants.

                        Mvg,
                        Frederic

                        Comment


                        • #13
                          Re: Frietketeltechneuten

                          Ach, Italianen!
                          Raymond bezong ze al zo mooi. KLIK.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment

                          Working...
                          X