Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batch verwerken naar transparante PNG

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Batch verwerken naar transparante PNG

    Hi,

    Wat ik wil bekomen is een transparante PNG file, en dit van objecten voor een webshop.

    Momenteel zijn de foto's met een witte achtergrond (Hama) genomen op een kleine studio met lampen van 5000 Kelvin. Waaraan de witbalance is aangepast aan 5000 Kelvin. Zelfs met deze 'optimale' omstandigheden, is de witte achtergrond nog niet perfect wit, maar meer licht grijs. Krijg deze enkel wit als ik een overbelichting doe van 1.7 stops wat de echtheid van de kleuren niet ten goede komt.
    Foto's digitaal verwerken (opkuisen) is een grote klus aangezien we spreken over een 1000 tal foto's.

    Vragen:
    - Welke kleur van achtergrond kan ik best gebruiken om een zo groot mogelijk contrast te hebben, zodat het bewerken van foto's sneller gaat?
    - Met welke software kan je eventueel in batch achtergrond weghalen en converteren naar PNG?

    Bedankt voor jullie tips en advies.

    Karel Deraedt

  • #2
    Re: Batch verwerken naar transparante PNG

    Hey Karel,

    Zoals je zelf al aangeeft wil je zoveel mogelijk contrast tussen je onderwerp en de achtergrond. Ik weet niet wat je onderwerpen zijn. Maar ik zou eerst eens inventariseren uit welke kleuren je onderwerpen bestaan. En dan kies je afhankelijk van de diversiteit van de kleuren in je onderwerpen de juiste achtergrondkleur(en). Ik heb vroeger nog mee in de flow van product-fotografie (dozen waspoeder, cola flessen, schellekes kaas en hesp, ...) gezeten (niet als fotograaf) en daar werkte de fotograaf altijd met een witte achtergrond. Als je met andere kleuren gaat werken, moet je ook oppassen dat je achtergrond geen kleurzweem weerkaatst op je onderwerp. Ook opletten bij doorschijnende objecten.

    Het transparant maken van de achtergrond is wel iets dat je bijna onmogelijk volledig automatisch kan laten gebeuren. Je kan wel een goede basis opzetten, maar voor volledig automatisch zal je of veel geluk met je onderwerpen of een hele resem aan achtergronden en een goede belichting moeten hebben. De computer kan namelijk niet weten of een witte vlek (als je met een witte achtergrond werkt) deel uitmaakt van het onderwerp of van de achtergrond. Ook de belichting kan sommige delen van je onderwerp (glanzende onderwerpen) wit maken. Op die plekken zie je toch nog steeds het liefst van al wit ipv je achtergrond denk ik.

    Je kan een heleboel automatiseren in Photoshop of Gimp (en waarschijnlijk nog andere paketten). Maar veel van dit automatiseringswerk hangt af van de manier waarop je fotografeert en je onderwerp. En uiteindelijk zal je de finishing touch nog steeds zelf moeten doen.

    Bij ons zorgde de fotograaf er bijvoorbeeld voor dat er bij de JPEG een path zat dat het onderwerp selecteerde. Maar als je dit zelf op een 1000-tal beelden nog moet doen ben je wel eventjes bezig vrees ik. Dit is ook gedeeltelijk met acties op te vangen door te werken met de "Magic wand tool", "Select Color Range functie" of ... in photoshop. Maar 100% juist zal dit vrijwel nooit zijn.

    Vervolgens draaiden we een script in photoshop op een hondertal beelden dat het path selecteerde, de rest van de foto transparant maakte, de afbeelding cropte, grootte aanpaste en bewaarde of uploade op de aangegeven plaats.

    Ik hoop dat ik je hiermee al wat verder heb kunnen helpen...

    Comment


    • #3
      Re: Batch verwerken naar transparante PNG

      PS: Door te werken met een grijskaart zal je wit meer op wit lijken dan op grijs.

      Comment


      • #4
        Re: Batch verwerken naar transparante PNG

        Bedankt voor de nuttige tips.
        Zal zeker eens kijken wat het effect zal zijn van de grijskaarten op de instelling.

        Comment

        Working...
        X