Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe delen jullie tussen pc/laptop in Win 7 ? Via "thuisnetwerk" of anders ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe delen jullie tussen pc/laptop in Win 7 ? Via "thuisnetwerk" of anders ?

    3 vraagjes ivm netwerken in Win7 Ultimate :

    1> Er staan veel handleidingen online om in Win7 te delen, maar hoe delen jullie en waar is er een echt duidelijke/uitgebreide handleiding te vinden? Daar draadloos zo traag is kocht ik een "crossed netwerkkabel", maar het "thuisnetwerk" kan ik niet meteen instellen.

    Al mijn instellingen voor delen staan goed, maar denk dat ze niet als thuiswerk kunnen verbonden worden, omdat ik eerst m'n draadloze laptopadaptor moet uitschakelen (enkel LAN actief) want kan voor problemen zorgen las ik eens.

    2> Is er ook een methode om een volledige partitie te delen (niet alleen mappen) want dit is me nog nooit gelukt.

    3> Trekt dit op iets die "thuisnetwerk" functie of gebruiken jullie nog een oude of alternatieve methode ?

  • #2
    Re: Hoe delen jullie tussen pc/laptop in Win 7 ? Via "thuisnetwerk" of anders ?

    Oorspronkelijk geplaatst door PurePhotography Bekijk bericht
    3 vraagjes ivm netwerken in Win7 Ultimate :

    1> Er staan veel handleidingen online om in Win7 te delen, maar hoe delen jullie en waar is er een echt duidelijke/uitgebreide handleiding te vinden? Daar draadloos zo traag is kocht ik een "crossed netwerkkabel", maar het "thuisnetwerk" kan ik niet meteen instellen.

    Al mijn instellingen voor delen staan goed, maar denk dat ze niet als thuiswerk kunnen verbonden worden, omdat ik eerst m'n draadloze laptopadaptor moet uitschakelen (enkel LAN actief) want kan voor problemen zorgen las ik eens.
    draadloze adaptor geeft niet echt problemen, alleen is een draadloos gedeeld netwerk zoals een wifi-netwerk: indien het onvoldoende beveiligd is kan iedereen in je mappen.

    2> Is er ook een methode om een volledige partitie te delen (niet alleen mappen) want dit is me nog nooit gelukt.
    nogal moeilijk, toch als je pc op windows draait, bij linux durft het al lukken en bij Mac heb ik ook weet van succesvol sharen.... Zowiezo zou ik nooit een partitie sharen waar de kernel van je OS op staan.... dat is pas echt vragen om problemen te krijgen.
    optie voor partitie te sharen: partitie aanmaken, 1 map in creeeren alleen in die map bestanden toestaan


    3> Trekt dit op iets die "thuisnetwerk" functie of gebruiken jullie nog een oude of alternatieve methode ?
    nope... gebruik een router met daarachter een fileserver, dus basisgezien wordt enkel alles op die fileserver geschared (alternatief: netwerksschijf of router waaraan je externe HD kan hangen)
    Mijn Blog
    D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

    Comment


    • #3
      Re: Hoe delen jullie tussen pc/laptop in Win 7 ? Via "thuisnetwerk" of anders ?

      Het is zo onder windows dat je partities eigenlijk al geshared staan (de c: onder c$...).
      Maar die is enkel toegankelijk voor de administrators...
      Je kan dus evengoed een volledige schijf (of partitie) delen, hoewel dat eigenlijk meestal niet de bedoeling is.

      Je kan een lijstje vragen van wat je shared onder : configuratiescherm, systeembeheer, computerbeheer.
      En dan gedeelde mappen openklikken. Onder shares zie je dan die lijst...

      Dat delen is wel iets wat je wat gewoon moet worden. En de instellingen moeten juist staan... Er zijn wel nogal wat redenen waarom het niet lukt en het zou wat ver leiden om ze hier allemaal op te geven. Wel 1 tip :
      Wat je IP instellingen betreft : je hoeft voor netwerkverkeer (dus zonder internet) enkel het IP-adres en de mask in te geven. De IP's van de beide computers moeten in dezelfde range zitten (bv. 192.168.0.10 en 192.168.0.11).
      En je plaatst beide PC's ook best in dezelfde werkgroep.
      Al die zaken kan je via een wizard laten instellen, maar ik doe het gewoonlijk manueel.
      Een cross netwerkkabel kan niet zorgen voor een DHCP-server, dus het zou me verwonderen dat je je netwerk aan de praat krijgt als je die IP-instellingen op automatisch laat staan...
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: Hoe delen jullie tussen pc/laptop in Win 7 ? Via "thuisnetwerk" of anders ?

        Lan sharing is zowel onder XP als onder Win7 een fluitje van 1 cent ... hier thuis werkt alles "gedeeld" ...
        Een basisvoorwaarde is dat je moet weten of je lan via een router werkt die als DHCP server fungeert dan wel of je "hoofd pc" ttz die die met het internet verbonden is, verondersteld wordt om als DHCP server te dienen (internet sharing).
        Je PC's dienen in eenzelfde "werkgroep" te zitten en tevens in het zelfde IP segment (subdomein).
        Een volledige partitie sharen (bvb D$) gaat zonder probleem als je de partitie een supplementaire share naam geeft (tab onder "new share") dan kan je tevens de permissies voor die share aanpassen ...
        eea vergt wat zoekwerk maar alles is tot in het detail beschreven in diverse artikels op het internet (de MS Knowledge base bvb)

        Comment


        • #5
          Re: Hoe delen jullie tussen pc/laptop in Win 7 ? Via "thuisnetwerk" of anders ?

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Het is zo onder windows dat je partities eigenlijk al geshared staan (de c: onder c$...).
          Maar die is enkel toegankelijk voor de administrators...
          Je kan dus evengoed een volledige schijf (of partitie) delen, hoewel dat eigenlijk meestal niet de bedoeling is.

          Je kan een lijstje vragen van wat je shared onder : configuratiescherm, systeembeheer, computerbeheer.
          En dan gedeelde mappen openklikken. Onder shares zie je dan die lijst...

          Dat delen is wel iets wat je wat gewoon moet worden. En de instellingen moeten juist staan... Er zijn wel nogal wat redenen waarom het niet lukt en het zou wat ver leiden om ze hier allemaal op te geven. Wel 1 tip :
          Wat je IP instellingen betreft : je hoeft voor netwerkverkeer (dus zonder internet) enkel het IP-adres en de mask in te geven. De IP's van de beide computers moeten in dezelfde range zitten (bv. 192.168.0.10 en 192.168.0.11).
          En je plaatst beide PC's ook best in dezelfde werkgroep.
          Al die zaken kan je via een wizard laten instellen, maar ik doe het gewoonlijk manueel.
          Een cross netwerkkabel kan niet zorgen voor een DHCP-server, dus het zou me verwonderen dat je je netwerk aan de praat krijgt als je die IP-instellingen op automatisch laat staan...
          Met een cross cable geeft windows je zelf een ip in de range 169.254.0.0/16 dus de toestellen gaan wel met mekaar kunnen praten. Je moet enkel gaan zien welke ze hebben en er zo naar connecteren.
          Waar je wel moet voor zorgen is dat als je ze manueel zou instellen dat je ze niet in de range van uw dhcp steekt. Dan zit je met 2 interfaces in hetzelfde netwerk en dat gaat rare dingen geven.
          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
          http://www.stevevandegaer.be

          Comment


          • #6
            Re: Hoe delen jullie tussen pc/laptop in Win 7 ? Via "thuisnetwerk" of anders ?

            Ik gebruik een Apple Time capsule, zowel voor backup, als om bestanden over te zetten via een deelmap.
            Ik hou er niet van om mappen te delen op een PC, en copïeer dus meestal eerst naar een 'deelmap' om het dan terug op te halen.
            Alles werkt bij mij draadloos, en de Time Capsule is niet de snelste, maar ik vind het toch aanvaardbaar. (doorvoer ligt rond de 6-7 MByte/sec)

            Comment


            • #7
              Re: Hoe delen jullie tussen pc/laptop in Win 7 ? Via "thuisnetwerk" of anders ?

              Ik werk ook op de oude manier.
              Een netwerk schijf van Lacie, en daar kopieer ik op wat gedeeld moet worden in het Wifi Netwerk. Alle andere apparaten kunnen daar dan aan.

              Op zo'n netwerk schijf kan je ook volumes aanmaken en eventueel gebruiksrechten per volume toekenne. bv Ik kan schrijven (via username/pw) en de anderen alleen lezen.
              Tot sluitertijd, Dirk

              Comment


              • #8
                Re: Hoe delen jullie tussen pc/laptop in Win 7 ? Via "thuisnetwerk" of anders ?

                Thuisnetwerk werkt perfect ... simpelweg folders toe te voegen of te verwijderen.

                Wat handleiding betreft ... KLIK
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe delen jullie tussen pc/laptop in Win 7 ? Via "thuisnetwerk" of anders ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                  Met een cross cable geeft windows je zelf een ip in de range 169.254.0.0/16 dus de toestellen gaan wel met mekaar kunnen praten. Je moet enkel gaan zien welke ze hebben en er zo naar connecteren.
                  Waar je wel moet voor zorgen is dat als je ze manueel zou instellen dat je ze niet in de range van uw dhcp steekt. Dan zit je met 2 interfaces in hetzelfde netwerk en dat gaat rare dingen geven.
                  Dat is enkel zo als je twee toestellen, zonder meer, verbindt met een cross kabel ttz met exclusie van een WAN/Internet verbinding. Daar daar houdt het dan ook op. iets anders kan je dan niet meer in dat netwerk steken (buiten de "resources" van beide machines, bvb een printer) tenzij je één van de PC's gaat uitrusten met een tweede netwerkkaart en die via een routing mechanisme in een 192.168.x.y IP domein steekt. Op dat ogenblik wordt de cross verbinding ten dele irrelevant want je kan dan ICS (Internet Connection Sharing) toepassen met de PC met de twee netwerkkaarten als "router/dhcp" server en via deze config ga je het Internet op. Je beide PC's krijgen dan van de "master" een IP in het 192.168.1.0 domein omdat die master per default 192.168.1.1 krijgt (op voorwaarde dat je daar een echte WAN internet verbinding hebt) Ik heb een behoorlijke tijd op die manier gewerkt. Uiteindelijk was een routertje de meest elegante oplossing ...
                  De IP's manueel instellen is sowieso irrelevant omdat die twee PC's toch enkel maar elkaar kunnen zien via een non-routable Lan IP.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe delen jullie tussen pc/laptop in Win 7 ? Via "thuisnetwerk" of anders ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                    Ik werk ook op de oude manier.
                    Een netwerk schijf van Lacie, en daar kopieer ik op wat gedeeld moet worden in het Wifi Netwerk. Alle andere apparaten kunnen daar dan aan.

                    Op zo'n netwerk schijf kan je ook volumes aanmaken en eventueel gebruiksrechten per volume toekenne. bv Ik kan schrijven (via username/pw) en de anderen alleen lezen.
                    Is de makkelijkste oplossing, ik heb nog zo'n western digital mybook world van 2TB staan die ik niet meer gebruik. Iemand kopen?
                    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                    http://www.stevevandegaer.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe delen jullie tussen pc/laptop in Win 7 ? Via "thuisnetwerk" of anders ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                      Is de makkelijkste oplossing, ik heb nog zo'n western digital mybook world van 2TB staan die ik niet meer gebruik. Iemand kopen?
                      Heu .. ik heb ook een Mybook World geerfd van iemand (500Gb) en dat is bij mijn weten een NAS structuur ttz die heeft een ethernet verbinding en een eigen LAN IP nodig om nog maar te zwijgen van een WAN toegang voor de automatische updates ... (& BTW die loopt zelf een "vermagerd" Linux OS met een windows management GUI .. die hangt bij mij aan de switch ... )
                      JMHO

                      (PS voor hoeveel wil je die 2Tb NAS kwijt? PM me?)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe delen jullie tussen pc/laptop in Win 7 ? Via "thuisnetwerk" of anders ?

                        Van netwerken heb ik niet veel kaas gegeten. Maar ik krijg het - meestal - wel aan de praat. Behalve dit, daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.

                        Mijn desktop en laptop draaien beide Win 7. Die zien elkaar, geen problemen mee.

                        De laptop van mijn dochter draait nog Vista. Ze wil geen upgrade naar Win 7.
                        Ik kan haar laptop wel zien in het netwerk maar hij is niet toegankelijk. Ik heb de werkgroepen aangepast. Helpt ook niet. Dat is probleem nummer één.

                        Waarom wil ik toegang ? Omdat zij nooit of nooit een back-up maakt en dat gaat haar een dezer dagen zuur opbreken (al denkt ze natuurlijk dat haar dat niet kan overkomen). Dus ik zou op tijd en stond die back-up zelf willen lanceren naar een externe HD die aan de router hangt.

                        Gisteren heb ik externe HD op de router aangesloten. 't Was ff zoeken op gebruikersfora vooraleer ik vond hoe ik toegang kreeg (rtfm bood geen oplossing). Via m'n desktop verloopt dat nu prima.

                        Probleem nummer twee is dat de laptop van mijn dochter via wireless die externe harde schijf helemaal niet ziet. Hoe maak ik die zichtbaar ?

                        Alvast bedankt.
                        Computer nerds don't byte, they just nibble a bit ;)

                        Be careful who you shoot; they may shoot back

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe delen jullie tussen pc/laptop in Win 7 ? Via "thuisnetwerk" of anders ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Heu .. ik heb ook een Mybook World geerfd van iemand (500Gb) en dat is bij mijn weten een NAS structuur ttz die heeft een ethernet verbinding en een eigen LAN IP nodig om nog maar te zwijgen van een WAN toegang voor de automatische updates ... (& BTW die loopt zelf een "vermagerd" Linux OS met een windows management GUI .. die hangt bij mij aan de switch ... )
                          JMHO

                          (PS voor hoeveel wil je die 2Tb NAS kwijt? PM me?)
                          Klopt allemaal

                          Ik PM straks wel, heb geen flauw idee meer wat dat gekost heeft.
                          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                          http://www.stevevandegaer.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe delen jullie tussen pc/laptop in Win 7 ? Via "thuisnetwerk" of anders ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lionezz Bekijk bericht
                            Van netwerken heb ik niet veel kaas gegeten. Maar ik krijg het - meestal - wel aan de praat. Behalve dit, daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.

                            Mijn desktop en laptop draaien beide Win 7. Die zien elkaar, geen problemen mee.

                            De laptop van mijn dochter draait nog Vista. Ze wil geen upgrade naar Win 7.
                            Ik kan haar laptop wel zien in het netwerk maar hij is niet toegankelijk. Ik heb de werkgroepen aangepast. Helpt ook niet. Dat is probleem nummer één.

                            Waarom wil ik toegang ? Omdat zij nooit of nooit een back-up maakt en dat gaat haar een dezer dagen zuur opbreken (al denkt ze natuurlijk dat haar dat niet kan overkomen). Dus ik zou op tijd en stond die back-up zelf willen lanceren naar een externe HD die aan de router hangt.

                            Gisteren heb ik externe HD op de router aangesloten. 't Was ff zoeken op gebruikersfora vooraleer ik vond hoe ik toegang kreeg (rtfm bood geen oplossing). Via m'n desktop verloopt dat nu prima.

                            Probleem nummer twee is dat de laptop van mijn dochter via wireless die externe harde schijf helemaal niet ziet. Hoe maak ik die zichtbaar ?

                            Alvast bedankt.

                            Zou je daar geen nieuw draadje voor opstarten? Toch snel een poging tot antwoord.

                            1) Gebruik jullie paswoorden om in te loggen op de pc? Kan zijn dat hij niet toelaat om te verbinden zonder paswoord.
                            link

                            2) Kijk eens op je wireless router of die zo ingesteld staat dat je andere pc's kan zien via wifi. Standaard staat dat dikwijls uit.
                            Last edited by ccc; 27 september 2010, 13:02. Reden: linkje geplaatst

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe delen jullie tussen pc/laptop in Win 7 ? Via "thuisnetwerk" of anders ?

                              2) Kijk eens op je wireless router of die zo ingesteld staat dat je andere pc's kan zien via wifi. Standaard staat dat dikwijls uit.
                              Tja... en dan verder nog wel wat. Ik heb router staan op de eerste verdieping (aansluiting Telenet) en die deelt de adressen uit. maar gelijkvloers staat een AP + router die de aansluiting van HTPC heeft en die de laptops draadloos het internet op laat. Om dan alle apparaten te zien (om nog te zwijgen over alle mogelijke versies van één of andere streaming of datashare software en het terugvinden van de gedeelde muziekmappen, bibliotheken, foto's,...).
                              Daar vindt een kat haar jongen iet in terug. Dus loopt het bij mij nu naar een NAS met vast IP adres, en die kan ik vanop elke pc, laptop, mediaplayer zien en gebruiken.
                              Beetje zoals FotoDirk denk ik.
                              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                              www.musicinframe.be

                              Comment

                              Working...
                              X