Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tijd voor nieuw :)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tijd voor nieuw :)

    Ondertussen ben ik mijn compact toestel Canon Ixus 870 redelijk beu. Foto's trekken bij weinig licht geeft redelijk slecht resultaat en de mogelijheden zijn ook beperkt...
    Ik ben dus op zoek naar een ander toestelletje, maar weet niet goed of ik een bridge of SLR zou nemen. Twijfel tussen Canon G11 en Canon Eos500D.
    Ik trek momenteel vooral portretten, zou graag mooie creatieve zwart-wit foto's nemen en ook bij weinig licht zou het resultaat ok moeten zijn.
    Kan iemand mij advies geven, ben een redelijke dummie op dit vlak

  • #2
    Re: Tijd voor nieuw

    Oorspronkelijk geplaatst door Marieke28 Bekijk bericht
    Ondertussen ben ik mijn compact toestel Canon Ixus 870 redelijk beu. Foto's trekken bij weinig licht geeft redelijk slecht resultaat en de mogelijheden zijn ook beperkt...
    Ik ben dus op zoek naar een ander toestelletje, maar weet niet goed of ik een bridge of SLR zou nemen. Twijfel tussen Canon G11 en Canon Eos500D.
    Ik trek momenteel vooral portretten, zou graag mooie creatieve zwart-wit foto's nemen en ook bij weinig licht zou het resultaat ok moeten zijn.
    Kan iemand mij advies geven, ben een redelijke dummie op dit vlak
    Waar zijn uw foto's ?
    Het is de bedoeling in de beginnershoek om foto's te posten.
    Uw vraag hoort thuis bij camera's en toestanden, en zal vermoedelijk wel verplaatst worden naar daar.

    Wat uw vraag betreft...
    De G11 is een schitterend compact toestel met bijna alle mogelijkheden van een spiegelreflex, maar de beperking is dat je geen lenzen kan veranderen.
    De 500D is een spiegelreflex, waar dit wel kan, heeft dus ook meer mogelijkheden om lichtsterke lenzen te gebruiken, wat het gebruik in donkere omstandigheden makkelijker maakt. Ik wee niet of je je er van bewust bent dat je bij de 500D lenzen gaat moeten bijkopen. Nu heb je wel geluk... een lichtsterk portretlensje kost nog geen €100 bij Canon (50mm F1,8)

    Nog iets waar je je bewust van moet zijn... om creatief met die toestellen om te springen, ga je er moeten mee leren werken. Wil je dit laatste niet, dan kan je beter terug een simpel compactje kopen, want de creativiteit bij portretten, zit hem voornamelijk in de belichting, en op automatisch, is creatief belichten heel beperkt.

    Creatief zwart-wit... Met beide camera's kan je zwart-wit fotograferen, en ik meen zelfs dat je in beide camera's het zwart-wit nog wat kan bijstellen. Het creatiefst in zwart-wit, kan je echter zijn in de nabewerking. Dan heb je veel meer mogelijkheden dan met een zwart-witfoto recht uit de camera, dus hoor je eigenlijk dat ook nog te leren.

    M.a.w. het verhaal stopt niet bij de aanschaf van de camera, maar begint daar pas. Niets om bang van te zijn, zeker niet als je openstaat voor een hobby, maar ik wil maar aangeven, dat louter en alleen "kopen", niet genoeg is.

    Mvg
    Chris

    Comment


    • #3
      Re: Tijd voor nieuw

      [Mod]
      Zoals ik ook in je ander topic reeds zei, de Fotohoek - Beginnershoek is om je foto's te tonen. In dit topic is geen foto geplaatst. Daarom wordt ook dit topic naar een ander forum verplaatst.

      Neem even het forumreglement door aub, daar vind je alle informatie ivm het plaatsen van foto's, openen van topics,...

      Comment


      • #4
        Re: Tijd voor nieuw

        Mijn excuses voor het verkeerd plaatsen

        Ik heb al wat rondgekeken en gelezen en vind zowel de G11 als de Eos500D prima toestellen om toch iets verder te gaan in de fotografie. Als lens voor de Eos500D zou ik een kitlens 18-55IS nemen.

        Maar ik twijfel vooral of ik in staat ga zijn om een SLR te kunnen bedienen...Heb nog nooit zo een toestel in handen gehad, ik ga alles op mijzelf proberen te leren en vraag mij af of mijn vaardigheden en interesse groot genoeg gaan zijn om vrij snel een iewat redelijke foto te kunnen nemen.

        Langs de andere kant is het misschien ook nogal duur om een bridgecamera als tussenstop te nemen naar een reflex camera toe...

        Mijn doel is vooral portretfoto's te nemen. Macro is totaal geen must. Landschappen in mindere maten dan portret...

        Ik neem het wel serieus, ben al wat boeken gaan kopen en ben al vlijtig aan het lezen en bijleren Ook al word ik soms heel zenuwachtig van de terminologie...

        Comment


        • #5
          Re: Tijd voor nieuw

          Ik ben deze week naar Photokina (grote fotobeurs) geweest en heb daar eens allerhande toestellen ed uitgeprobeerd omdat i iets zocht om te gebruiken op reis en toch geen compact was. Ben daar het meest onder de indruk geraakt van een systeem dat ik eerst een gimmick vond en bijna stupide. Het gaat over de sony nex, de nex 3 komt op 495 euro bij kamera express met een 18-55. Het is een systeem dat wel nog volledig moet volwassen worden met minstens een telelens en een grotere flash maar die staan gepland voor volgend jaar.
          Wat ik zo stupide vond was het feit dat de lens soms groter is dan het toestel maar in het echt werkt het heel gemakkelijk en is het heel licht en compact. Aangezien de soort sensor hetzelfde is van een 500D laat dat bvb de mogelijkheid open om een 1,4f lens ten volle te benutten. Het menu leek me op papier ook niet echt handig voor mensen die meer willen dan het autoprogramma (dat zeker niet slecht is) maar in het echt viel het heel goed mee. In oktober komt er dan nog een update van de firmware (gewoon gratis te downloaden) om bepaalde nadelen,waar ik na het gebruik mij kon mee verzoenen,zelfs ook weg te werken om bvb bepaalde knoppen ook andere functies te geven.
          Ben uiteindelijk blij dat ik mijn geest liet openstaan voor alle mogelijkheden tot het moment dat ik ze ook effectief eens gebruikt heb.
          Probeer hem eens, heel compacte body, goede auto functie voor het begin en andere lenzen mogelijk. Als je geenzin hebt om te wachten op de lenzen die speciaal voor die bdy gemaakt zijn kan je een convertor kopen voor de andere lenzen voor sony en zelfs van andere merken

          Comment


          • #6
            Re: Tijd voor nieuw

            Oorspronkelijk geplaatst door aikesv Bekijk bericht
            Ik ben deze week naar Photokina (grote fotobeurs) geweest en heb daar eens allerhande toestellen ed uitgeprobeerd omdat i iets zocht om te gebruiken op reis en toch geen compact was. Ben daar het meest onder de indruk geraakt van een systeem dat ik eerst een gimmick vond en bijna stupide. Het gaat over de sony nex, de nex 3 komt op 495 euro bij kamera express met een 18-55. Het is een systeem dat wel nog volledig moet volwassen worden met minstens een telelens en een grotere flash maar die staan gepland voor volgend jaar.
            Wat ik zo stupide vond was het feit dat de lens soms groter is dan het toestel maar in het echt werkt het heel gemakkelijk en is het heel licht en compact. Aangezien de soort sensor hetzelfde is van een 500D laat dat bvb de mogelijkheid open om een 1,4f lens ten volle te benutten. Het menu leek me op papier ook niet echt handig voor mensen die meer willen dan het autoprogramma (dat zeker niet slecht is) maar in het echt viel het heel goed mee. In oktober komt er dan nog een update van de firmware (gewoon gratis te downloaden) om bepaalde nadelen,waar ik na het gebruik mij kon mee verzoenen,zelfs ook weg te werken om bvb bepaalde knoppen ook andere functies te geven.
            Ben uiteindelijk blij dat ik mijn geest liet openstaan voor alle mogelijkheden tot het moment dat ik ze ook effectief eens gebruikt heb.
            Probeer hem eens, heel compacte body, goede auto functie voor het begin en andere lenzen mogelijk. Als je geenzin hebt om te wachten op de lenzen die speciaal voor die bdy gemaakt zijn kan je een convertor kopen voor de andere lenzen voor sony en zelfs van andere merken
            Ik loop hier al even mee rond (3 en de 5 met de 3 lenzen), tot volle tevredenheid. dslr beelden uit een semi-kompakt. Niet zo kompakt, maar wel een modern toestel, hoog gadgetgehalte.
            Het is zoals je zegt, open minded blijven verlegt je grenzen.

            Comment


            • #7
              Re: Tijd voor nieuw

              G11 is een prachtig "compactje". Veel pro-fotografen gebruiken deze om voorstudie's te doen van hun onderwerp of gewoon om bij zich te hebben voor de huis/tuin/keuken familiefoto's.

              Ik zou deze zeker aan iedereen aanraden die graag wat meer controle wil over hun fotos, maar niet wil investeren in een dSLR toestel, lenzen, etc..

              Als je echter echt mooie potretten wil gaan maken, dan kijk je, volgens mij, best naar een instap dSLR en, naast de kitlens, een lichtsterke prime. Bij Canon heb je een 50mm F1.8 voor nog geen 100euro, volgens mij de beste beginnerslens om te leren over lichtsterkte, dof, belichting en om portretten mee te maken.

              Indien je naar dSLR gaat, moet je er volgens mij rekening mee houden dat je de komende jaren nog verder zal investeren in betere lenzen en accessoires. bij een compactje stopt het met de aankoopprijs en een leuk tasje.
              Canon R | Leica Q
              EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
              Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
              [/COLOR]

              Comment


              • #8
                Re: Tijd voor nieuw

                Vergeet wel niet dat de G12 bijna beschikbaar is :
                http://www.dpreview.com/news/1009/10091412canong12.asp

                Maar voor portretten zou ik toch eerder naar een DSLR gaan omdat het (in mijn ogen) gemakkelijker is om met de camera aan je oog je compositie te maken en te kijken of je wel op het juiste punt aan 't scherpstellen bent.
                Er is een leercurve maar zodra je weet wat sluitertijd en diafragma betekent (EN dat moet je trouwens OOK weten als je met de G12 foto' neemt) ga je toch al een hele stap verder zijn.

                Beiden zijn goed ..je moet alleen afwegen hoe groot het toestel mag zijn, wat je budget is, of je in de toekomst nog wilt uitbreiden (lenzen, flits, ....)
                Last edited by PhilippeVDP; 26 september 2010, 13:06.

                Comment


                • #9
                  Re: Tijd voor nieuw

                  Voor portretten is een dSLR (met de juiste lens) natuurlijk ook beter geschikt dan een bridge, gezien je de scherptediepte beter onder controle hebt. Nochtans maak ik met mijn G9 (een voorloper van de G11-G12...) ook uitstekende portretten van mijn kleinkinderen.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tijd voor nieuw

                    Ik stond een maand of twee geleden voor dezelfde keuze.
                    Ik wilde iets meer gaan doen met fotografie en wilde daarom mijn Ixus 750 vervangen door iets beters.
                    De keuze was tussen een DSLR of een degelijke compact camera.
                    Vermits mijn passie ligt in straatfotografie en het beste toestel datgene is dat je bij je hebt, is mijn keuze uiteindelijk gevallen op de Canon G11.
                    Je valt met zo'n compact camera ook minder op in het straatbeeld.

                    Globaal gezien ben ik zeer tevreden over dat toestel (en de G12 is nog beter).
                    Grootste nadeel vind ik het relatief trage focussen (wat in straatfotografie toch wel lastig kan zijn) en de beperkte mogelijkheden wat scherpte-diepte betreft.

                    Mocht ik aan portretfotografie doen, dan zou ik zelf niet twijfelen : zeker voor een DSLR gaan, want scherpte-diepte kan daar toch een belangrijk item zijn.

                    De micro four-third camera's (genre Sony Nex, Panasonic GF-1, Olympus E-P2, ...) zitten een beetje tussen de twee in en kunnen dus een goed compromis vormen tussen compactheid en flexibiliteit.

                    Zelf ga ik op termijn een DSLR bijkopen voor die dagen dat ik het zie zitten om een zwaarder toestel mee rond te sleuren.
                    Last edited by PatrickW; 28 september 2010, 20:25.
                    Canon 7D + Canon G11

                    Comment

                    Working...
                    X