Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elinchrom D-Lite (dringend)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Elinchrom D-Lite (dringend)

    Weet niet of ik de vraag in het juiste forum stel, anders sorry?
    Ik kan een Elinchrom D-Lite400 setje kopen oud model in perfecte staat voor 350 euro.
    Doen of niet? Of toch maar voor de nieuwe gaan en 300 euro meer geven?
    Liefst snel antwoord, zou er anders morgen om gaan...
    Flickr

  • #2
    Re: Elinchrom D-Lite (dringend)

    Als je de set mag zien (werkend) voordat je de set koopt, waarom niet. Elinchrom is goed spul.
    Wat er vaak defect gaat aan flitsers is natuurlijk de flitsbuis en de elco´s in de flitser (heb al een aantal flitsers gerepareerd voor fotografen) maar dan moet de flitser al wel wat ouder zijn, dus vraag naar een aankoopbon. Kun je de rest van het geld besteden aan softboxen, Achtergrond systeem, lichtmeter of een goed trigger set indien je die nog niet hebt.

    Groeten Michael

    Comment


    • #3
      Re: Elinchrom D-Lite (dringend)

      Set zou een jaar oud zijn en weinig gebruikt...
      Triggers zitten in de oude versie niet ingebouwd, zijn die dan te sturen met de RF602?
      Oude versie zou ook niet geventileerd zijn en minder stevig gebouwd?
      Maar ga ik dit missen voor thuis gebruik?
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Elinchrom D-Lite (dringend)

        Je kunt studio flitsers rustig met een RF602 aansturen. Over de kwaliteit van het type Elinchrom set die jij kan kopen kan ik niets anders zeggen dat Elinchrom een goed merk is. Of het uit maakt dat er geen ventiator in de flitsers zit weet ik eigenlijk niet, misschien kun je daardoor minder vaak achter elkaar doorschieten? Ik heb zelf een set van Calumet Genesis 400 van 400W maar die kosten per stuk al €300,-
        Ik heb eerst Falconeyes 150W lampje gekocht, maar dat was echt een brokje slap plastic.
        Vond wel deze review review Deze is uit januari 2009 en is positief over de flitser.
        Groeten Michael

        Comment


        • #5
          Re: Elinchrom D-Lite (dringend)

          Nog een aantal reviews:
          review 1

          rewiew 2

          vooral die laatste is goed om te lezen. Die laat veel punten zien:

          I was also expecting it to get hot, especially as there's no fan, but it was comfortable to hold for 15 or so minutes while the shots were taken. Even after the two hour test session the lights hadn't, to my surprise, over heated. This is partly down to the fact a 100w modelling lamp is used instead of a more useful 250w.

          Ik hoop dat je zo voldoende info hebt-
          PS als de set netjes er uit ziet, zou ik het doen.

          Groeten Michael

          Comment


          • #6
            Re: Elinchrom D-Lite (dringend)

            Alvast bedankt voor de info
            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Elinchrom D-Lite (dringend)

              Er zijn zover ik weet 2 generaties van de "oude" D-lite series. De eerste generatie had geen fan-cooling, bij de tweede generatie is wel een fan ingebouwd.

              Ik heb zelf sinds een tijdje een D-lite 400 set van de tweede generatie, dus een set mét ingebouwde ventilator. Dit zal vooral een voordeel zijn als je er een light modifier opzet
              zoals een snoot waarbij de warmte normaal slecht weg kan. Het enige nadeel van de ventilatoren is dat ze best wel veel lawaai maken (vind ik in ieder geval).

              Ik ben zeer tevreden over mijn setje D-lites. De flitsers zijn consistent in hun lichtopbrengst, zijn handig in te stellen en de recycle tijd is wat mij betreft snel genoeg. Ook de bijgeleverde accessoires (statieven, softboxen, mooie opbergtassen) zijn van goede kwaliteit.

              Het enige nadeel aan Elinchrom zijn wat mij betreft de prijzige accessoires. Ik heb er een 21cm reflector bijgekocht samen met een 20° en een 30° grid en dat setje kostte toch al zo'n 120,- euro. Eigenlijk wil ik er ook nog graag een kleppenset bij hebben waar je vervolgens ook kleurfilters in kunt plaatsen, maar die kost ook weer zo'n 180,- euro.... Om nog maar te zwijgen over beauty dishes en grotere softboxen... Toch zou ik absoluut opnieuw voor de Elinchrom's kiezen als ik de keuze opnieuw moest maken.

              Oh, ik heb mijn setje D-lite 4 overigens nieuw gekocht voor 500,- euro op 21 juli jl. bij een winkel in Eindhoven die van haar voorraad af wilde (dit ivm de nieuwere IT modellen). Als het setje wat jij kunt kopen echt weinig gebruikt is lijkt 350,- euro mij geen slechte deal.
              Last edited by MarkEL; 25 september 2010, 21:19.
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: Elinchrom D-Lite (dringend)

                Je kunt voor minder geld adapters kopen van Falcon eyes zodat je de softboxen van dat merk op de Elinchrom kunt plaatsen. Nu is Falcon eyes niet altijd even geweldig qua kwaliteit maar voor softboxen of een octabox prima te doen. Er zijn ook andere merken met Elinchrom speedringen zoals Linkstar.
                En je kunt natuurlijk eerst voor betaalbare plu´s gaan.

                Comment


                • #9
                  Re: Elinchrom D-Lite (dringend)

                  Allemaal bedankt voor de moeite, ben er vanmiddag omgereden (en heb er nog 50 euro afgekregen). Zit wel met mijn D700 op iso200 op de minimumstand al aan f/11. (als de softbox dichtbij staat.)
                  Snel uitgetest op mijn zoon klik (Achtergrond uitgelicht met SB900.)
                  Nu nog veel oefenen...
                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Elinchrom D-Lite (dringend)

                    Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                    Allemaal bedankt voor de moeite, ben er vanmiddag omgereden (en heb er nog 50 euro afgekregen). Zit wel met mijn D700 op iso200 op de minimumstand al aan f/11. (als de softbox dichtbij staat.)
                    Snel uitgetest op mijn zoon klik (Achtergrond uitgelicht met SB900.)
                    Nu nog veel oefenen...
                    Heb je bij de D700 niet de mogelijkheid om iso 100 te kiezen (iso low)?
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Elinchrom D-Lite (dringend)

                      Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                      Heb je bij de D700 niet de mogelijkheid om iso 100 te kiezen (iso low)?
                      Jawel en ik doe het als het echt niet anders kan, dynamisch bereik zou verminderen heb ik ooit ergens gelezen.
                      Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Elinchrom D-Lite (dringend)

                        Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                        Jawel en ik doe het als het echt niet anders kan, dynamisch bereik zou verminderen heb ik ooit ergens gelezen.
                        Dat is inderdaad zo. In de highlights kan je minder terugtrekken.
                        mijn website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Elinchrom D-Lite (dringend)

                          Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                          Allemaal bedankt voor de moeite, ben er vanmiddag omgereden (en heb er nog 50 euro afgekregen). Zit wel met mijn D700 op iso200 op de minimumstand al aan f/11. (als de softbox dichtbij staat.)
                          Snel uitgetest op mijn zoon klik (Achtergrond uitgelicht met SB900.)
                          Nu nog veel oefenen...
                          Goed om te horen, en waar zijn je eerste foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: Elinchrom D-Lite (dringend)

                            Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
                            Goed om te horen, en waar zijn je eerste foto's
                            Dit zijn mijn eerste foto's (ga ze niet allemaal in beoordeling posten):
                            klik1
                            klik2
                            klik3
                            klik4
                            klik5
                            klik6
                            klik7
                            klik8
                            klik9
                            Een beetje geëxperimenteerd met kleur (plastieken bekers IKEA) om de achtergrond (witte muur) te kleuren.
                            Al bij al wel tevreden alhoewel ik misschien toch liever de 200Ws had... Misschien verkoop ik het wel en ga ik toch voor de 200Ws versie
                            Bijkomend vraagje, bestaat er ergens een boek met verschillende licht opstellingen?
                            Nogmaals bedankt hé!
                            Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Elinchrom D-Lite (dringend)

                              Ik vind het boek van Michael Freeman Licht & belichting wel een mooi naslagwerk. ISBN 978-90-5764-921-9. Verder snap ik niet dat je van een 400 Watt naar een 200 watt wilt gaan? Wees blij met het extra vermogen, je zult het nodig hebben als je full body wilt fotograferen. Misschien een andere softbox of paraplu omdat de softboxen van deze set zeer klein zijn.
                              Groeten Michael

                              Comment

                              Working...
                              X