Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Safari op Mac start niet meer op vraagje.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Safari op Mac start niet meer op vraagje.

    Sinds enige tijd start Safari niet meer op.
    Ik heb safari verwijderd en opnieuw geinstalleerd maar zelfde probleem..wil niet meer opstarten. Het programma vraagt om het euvel te raporteren en dat heb ik dan ook een aantal keren gedaan...maar nog niets opgelost. Doe ik iets verkeerds of zijn er andere dingen die ik over het hoofd zie?
    Alvast bedankt,

    Ronny

  • #2
    Re: Safari op Mac start niet meer op vraagje.

    Misschien hier eens vragen ?

    Comment


    • #3
      Re: Safari op Mac start niet meer op vraagje.

      Bij Mac is het niet gebruikelijk om een programma te verwijderen en opnieuw te installeren. Alleszins:
      1. geef ons meer info qua versie OSX en versie Safari;
      2. meer hardware gegevens zijn ook welkom (type Mac, hoeveelheid RAM, vrije harde schijfruimte);
      3. doe je ooit onderhoud? Regelmatig Schijfhulpprogramma -Disk Utility laten lopen voor "Herstel bevoegdheden" is geen luxe, zeker voor en na een belangrijke systeemupgrade of installatie van belangrijke software;
      4. ik raad je ook aan om OnyX te downloaden (gebruik de versie die jouw systeemversie nodig heeft) en de tab "Automatisch" eens uit te voeren (naast bevoegdheden doet die ook de dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse cron jobs; OnyX kan ook de caches leegmaken, en dergelijke.
      5. als Safari dan nog niet loopt, is er wat anders met je Mac aan de hand, en heb je zwaardere hulpprogramma's nodig. Maar die heb ik in mijn 23-jarige Mac-carrière eigenlijk nog nooit nodig gehad, al vind ik b.v. TechToolDeluxe (komt met Applecare Protection Plan) geen luxe.

      Sukses.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Safari op Mac start niet meer op vraagje.

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Bij Mac is het niet gebruikelijk om een programma te verwijderen en opnieuw te installeren. Alleszins:
        1. geef ons meer info qua versie OSX en versie Safari;
        2. meer hardware gegevens zijn ook welkom (type Mac, hoeveelheid RAM, vrije harde schijfruimte);
        3. doe je ooit onderhoud? Regelmatig Schijfhulpprogramma -Disk Utility laten lopen voor "Herstel bevoegdheden" is geen luxe, zeker voor en na een belangrijke systeemupgrade of installatie van belangrijke software;
        4. ik raad je ook aan om OnyX te downloaden (gebruik de versie die jouw systeemversie nodig heeft) en de tab "Automatisch" eens uit te voeren (naast bevoegdheden doet die ook de dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse cron jobs; OnyX kan ook de caches leegmaken, en dergelijke.
        5. als Safari dan nog niet loopt, is er wat anders met je Mac aan de hand, en heb je zwaardere hulpprogramma's nodig. Maar die heb ik in mijn 23-jarige Mac-carrière eigenlijk nog nooit nodig gehad, al vind ik b.v. TechToolDeluxe (komt met Applecare Protection Plan) geen luxe.

        Sukses.
        Dank u voor de reactie, hier meer info.
        Mac OS X 10.5.8
        Safari 5 (ook al probleem met 4)
        12G 1066MHZ DDR
        266MHZ Quad Core
        3x 1 T HD
        Opstartschijf T (enkel voor software en nog 650 GIG vrij)
        Ik heb net Schijfhulpprogramma laten draaien ...maar nog steeds hetzelfde probleem.
        Safari stopt en vraagt mij configuratie en foutmelding te raporteren.

        Ronny

        Comment


        • #5
          Re: Safari op Mac start niet meer op vraagje.

          Spijtig dat er geen andere browser mee geïnstalleerd is om hulpprogramma's op te halen. Ik heb dit ook nog niet meegemaakt op mac. Een programma dat niet werkt terug zetten ging altijd. Misschien OS X helemaal terugzetten?

          Albert
          Juniormember maar reeds van af 1952 met fotografie bezig. Nu een oud bakske LC1 en recent DP2.

          Comment


          • #6
            Re: Safari op Mac start niet meer op vraagje.

            Wauw! Dat lijkt mij een serieuze Mac te zijn! (12Gig RAM? )

            Ik zou in ieder geval Onyx downloaden en eens laten lopen. Denk dat jouw systeem versie 2.0.6 (de derde van dit rijtje) nodig heeft:


            Wat je ook kunt proberen (om uit te sluiten of het een systeemprobleem is of een gebruikersprobleem) is een tweede account te creëren (elke serieuze Mac-gebruiker heeft minimum twee accounts) om na te gaan of het probleem zich ook onder die tweede account voordoet.

            Het "rapporteren", zoals je al een paar keer gedaan hebt, heeft eigenlijk niet veel zin, omdat al wat er gebeurt is dat er een log file naar Apple gestuurd wordt voor de systeemingenieurs. Je zult daar normaal gezien nooit reactie op krijgen.

            Veel meer dan dat kan ik voorlopig niet aanraden.

            Enige reden waarom je niet naar 10.6.x (Snow Leopard) zou gaan met je systeem? Ik neem aan dat je ook trouw alle software updates gedaan hebt?
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Safari op Mac start niet meer op vraagje.

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Wauw! Dat lijkt mij een serieuze Mac te zijn! (12Gig RAM? )

              Ik zou in ieder geval Onyx downloaden en eens laten lopen. Denk dat jouw systeem versie 2.0.6 (de derde van dit rijtje) nodig heeft:


              Wat je ook kunt proberen (om uit te sluiten of het een systeemprobleem is of een gebruikersprobleem) is een tweede account te creëren (elke serieuze Mac-gebruiker heeft minimum twee accounts) om na te gaan of het probleem zich ook onder die tweede account voordoet.

              Het "rapporteren", zoals je al een paar keer gedaan hebt, heeft eigenlijk niet veel zin, omdat al wat er gebeurt is dat er een log file naar Apple gestuurd wordt voor de systeemingenieurs. Je zult daar normaal gezien nooit reactie op krijgen.

              Veel meer dan dat kan ik voorlopig niet aanraden.

              Enige reden waarom je niet naar 10.6.x (Snow Leopard) zou gaan met je systeem? Ik neem aan dat je ook trouw alle software updates gedaan hebt?

              Heeft de instalatie van Snow Leopard invloed op de overige software na de instalatie?
              Het is een Mac-Pro.
              Alles werkt prima behalve Safari...en voor zo een duur beestje wil je natuurlijk dat alles perfect werkt!
              PS. Ik doe telkens de automatische updates...zo ook wekelijk itunes..(grapje)

              Alvast bedankt voor de snelle reacties.

              Ronny

              Comment


              • #8
                Re: Safari op Mac start niet meer op vraagje.

                Bij mij (en ik heb de upgrade naar Snow Leopard ook te lang uitgesteld) was er weinig tot niets van de software dat een update behoefde. Meestal van die freeware progjes zoals OnyX en dergelijke (Reveal, dat ik gebruik om EXIF waarden bij foto's op het net, b.v. bij BD te checken, doet het nog steeds, maar is zijn mooie kleurtjes verloren die het nog had onder 10.5). Ik heb wel de indruk dat 10.6 sneller is.
                Ik heb FireFox als tweede browser, maar eigenlijk niet nodig. Safari is "normaal gezien" heel stabiel.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Safari op Mac start niet meer op vraagje.

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Bij mij (en ik heb de upgrade naar Snow Leopard ook te lang uitgesteld) was er weinig tot niets van de software dat een update behoefde. Meestal van die freeware progjes zoals OnyX en dergelijke (Reveal, dat ik gebruik om EXIF waarden bij foto's op het net, b.v. bij BD te checken, doet het nog steeds, maar is zijn mooie kleurtjes verloren die het nog had onder 10.5). Ik heb wel de indruk dat 10.6 sneller is.
                  Ik heb FireFox als tweede browser, maar eigenlijk niet nodig. Safari is "normaal gezien" heel stabiel.

                  Voor die 34€ kan je niet sukkelen, ik ga nu een versie bestellen of is die ook dawnl.baar?

                  Groetjes,

                  Ronny

                  Comment


                  • #10
                    Re: Safari op Mac start niet meer op vraagje.

                    Denk niet dat ie downloadbaar is. Ik heb (omdat ik hier twee Intel Macs heb draaien, naast twee oudere PPC Macs) de Family Pack gekocht, maar idd: voor één toestel en €34,- kun je niet sukkelen. Misschien is dat de oplossing voor jouw probleem. Zou zeker die "tweede account"-truuk nog wel eens proberen (om inderdaad uit te sluiten of het misschien een account probleem is). Als je (net zoals ik) over een tweede Mac zou beschikken, zou je ook Firewire Target Disk Mode kunnen proberen. Kun je van de ene Mac de andere "besturen" en naast bevoegdheden herstellen tevens disk herstellen uitvoeren.

                    (Heb je een Apple winkel in de buurt? Dan kun je daar je Safari probleem ook eens ter sprake brengen. Neem aan dat je geen Mac Pro koopt in de Fnac!)
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Safari op Mac start niet meer op vraagje.

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Denk niet dat ie downloadbaar is. Ik heb (omdat ik hier twee Intel Macs heb draaien, naast twee oudere PPC Macs) de Family Pack gekocht, maar idd: voor één toestel en €34,- kun je niet sukkelen. Misschien is dat de oplossing voor jouw probleem. Zou zeker die "tweede account"-truuk nog wel eens proberen (om inderdaad uit te sluiten of het misschien een account probleem is). Als je (net zoals ik) over een tweede Mac zou beschikken, zou je ook Firewire Target Disk Mode kunnen proberen. Kun je van de ene Mac de andere "besturen" en naast bevoegdheden herstellen tevens disk herstellen uitvoeren.

                      (Heb je een Apple winkel in de buurt? Dan kun je daar je Safari probleem ook eens ter sprake brengen. Neem aan dat je geen Mac Pro koopt in de Fnac!)
                      Dit ga ik onmiddelijk is proberen.
                      Ik heb de Mac-Pro online gekocht wegens heel onvriendelijk personeel in Leuven, ik zet daar nooit geen voet meer binnen.

                      Weer een gemeende dank u wel voor de hulp,

                      Ronny

                      NB 2de Acount werkt safari ook niet!
                      Last edited by Ronny; 25 september 2010, 11:31.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Safari op Mac start niet meer op vraagje.

                        Tiens, bij Easyware (Easy-Maes tegenwoordig) aan de Vaartkom (want d'er is er nog een aan de Bondgenotenlaan)? Vroeger kocht ik daar, tot ik Maes in Herentals, daarna in Turnhout en nu ook samengegaan met Easyware, ontdekte. Maar ook in Leuven (Vaartkom) heb ik altijd uitstekend, bekwaam en vriendelijk personeel gehad.
                        Jammer dat de tweede account truuk niet werkte. Maar wat is er dan precies mis?
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Safari op Mac start niet meer op vraagje.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Ronny Bekijk bericht
                          Dit ga ik onmiddelijk is proberen.
                          Ik heb de Mac-Pro online gekocht wegens heel onvriendelijk personeel in Leuven, ik zet daar nooit geen voet meer binnen.

                          Weer een gemeende dank u wel voor de hulp,

                          Ronny

                          NB 2de Acount werkt safari ook niet!
                          Heb je dit al eens geprobeerd,
                          ga naar je harde schijf/ bibliotheek / voorkeuren /
                          verwijder: "com.apple.Safari.plist"

                          probeer safari nu eens.

                          deze file weggooien kan geen kwaad, wordt automatisch terug aangemaakt.

                          xs

                          Comment


                          • #14
                            Re: Safari op Mac start niet meer op vraagje.

                            Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                            Heb je dit al eens geprobeerd,
                            ga naar je harde schijf/ bibliotheek / voorkeuren /
                            verwijder: "com.apple.Safari.plist"

                            probeer safari nu eens.

                            deze file weggooien kan geen kwaad, wordt automatisch terug aangemaakt.

                            xs
                            Ja dit voorstel vond ik ook op een mac forum.
                            Ik heb dit verwijderd maar het lukt nog steeds niet.
                            Safari opent niet en na een tijdje krijg ik de melding om een rapport te versturen.

                            Groetjes,

                            Ronny

                            Comment


                            • #15
                              Re: Safari op Mac start niet meer op vraagje.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Ronny Bekijk bericht
                              Ja dit voorstel vond ik ook op een mac forum.
                              Ik heb dit verwijderd maar het lukt nog steeds niet.
                              Safari opent niet en na een tijdje krijg ik de melding om een rapport te versturen.

                              Groetjes,

                              Ronny
                              welke bericht krijg je in de console/user diagnostic reports ?

                              Comment

                              Working...
                              X