Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pfff

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • pfff

    hey, ik heb het boekje eens gelezen van mijn nieuwe fototoestel, nikon 3000,
    en als ik lees wat jullie hier allemaal schrijven, diafragma, isowaarde, lenzen,
    hoe kunnen jullie dat allemaal onthouden?, voor mij is het allemaal chinees
    is er nergens een pagina, waar het heel duidelijk instaat, door middel van foto's of zo, wat de verschillen zijn tussen diafragma's enz?, zijn er geen eenvoudige tips die je gemakkelijk kunt onthouden, en zwart-wit foto's hoe moet dat???

    groetjes en bedankt

  • #2
    Re: pfff

    alle respect.. waarom heb je dan een dslr gekocht vraag ik mij dan af?

    Ik ga hier nu niet mijn hele cursus basis-fotografie typen maar wil je eventueel wel
    helpen als je me via pm je mail adres even laat weten, dan mail ik hem door.
    Verder kan ik je ook aanraden er eens een goed boek over na te slagen en vooral heel
    veel te fotograferen en zo snel mogelijk uit de "auto-stand" te geraken.

    Sluitertijd, diafragma, iso. Dit is de basis van belichting.
    Kijk je er niet blind op, dit is met alles zo, net zoals mijn vrouw destijds zich afvroeg hoe
    je alles kan onthouden als je met een auto moet rijden, eens je het onder de knie hebt
    wordt het een automatisme, wordt het bijna een verlengde van jezelf.

    Zwart wit doe je in post-processing, NOOIT via de camera, dat levert heel doffe contrastloze foto's op.
    Maar dat antwoord was al gegeven in een ander topic van je... http://forum.belgiumdigital.com/f35/...it-331472.html
    Last edited by spyro; 25 september 2010, 06:20.
    Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

    Comment


    • #3
      Re: pfff

      Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
      alle respect.. waarom heb je dan een dslr gekocht vraag ik mij dan af?

      http://forum.belgiumdigital.com/f35/...it-331472.html
      Hij/zij heeft hem niet gekocht maar gekregen!

      (Tja...je kan iemand die nog geen rijbewijs heeft een Ferrari cadeau doen.)

      Ik kan best begrijpen dat een leek in fotografie door zo'n uitgebreide handleiding letterlijk overdonderd wordt. Maar je hoeft uiteraard niet alles te kennen. Zaken zoals flitsynchronisatie, bracketing, spotmeting, witbalans en nog een paar andere dingen, kan je voorlopig nog even laten rusten. Ik vraag mij af : is bij zo'n toestel ook geen beknopte handleiding ? Bij mijn Canon was zo'n handig foldertje "beknopte handleiding" en het uitgebreide instructieboekje (194 blz) is zo opgevat dat de eerste 50 pagina's reeds alle basisfuncties behandelen.

      Zoals reeds gezegd : de relatie diafragma, sluitertijd, iso begrijpen en er wordt al heel veel duidelijk. veel foto's nemen met verschillende instellingen en het effect bekijken. Goede moed!

      Comment


      • #4
        Re: pfff

        ter aanvulling

        Een handleiding is een handleiding, geen instructieboekje.
        De handleiding gaat je uitleggen waarvoor alles dient, niet hoe je het moet gebruiken.

        Ik heb destijds wat boeken gekocht bij de "boekenvoordeel" denk dat het 13€ was
        voor een compleet boek over digitale fotografie. waarin alle begrippen wat dieper
        worden uitgelegd en hoe je dat concreet kan toepassen.
        Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

        Comment


        • #5
          Re: pfff

          Je moet het niet onthouden, maar begrijpen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: pfff

            Ik zou in jou geval eens een avondcursus fotografie volgen.
            Als je het daar niet meer ziet zitten, of als je vindt dat je de basisbegrippen voldoende begrepen hebt om verder zelf thuis te leren, dan hou je er gewoon mee op.
            Volgens mij sla je gewoon in paniek omdat het je allemaal te veel ineens lijkt.
            en..leren fietsen doen de meesten ook niet met een boekje
            Kan je je profiel wat vervolledigen met je "woonplaats", misschien stelt dan een BD'er uit je buurt voor om er samen eens op uit te trekken...

            Comment


            • #7
              Re: pfff

              Kijk hier eens of er iets bij zit.


              Grt,
              Hexagon

              Comment


              • #8
                Re: pfff

                Er zijn vele, goede instapboeken te koop van bijvoorbeeld John Freeman, Scott Kelby of Dre de Man. Dit is een goedkope manier om je in te kunnen lezen in de praktische fotografie...en daarna zo snel mogelijk met je camera aan de gang gaan om te leren hoe alles met elkaar samenhangt.
                Een fotografie cursus kan natuurlijk ook, maar is wel heel wat duurder....
                Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: pfff

                  Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
                  Er zijn vele, goede instapboeken te koop van bijvoorbeeld John Freeman, Scott Kelby of Dre de Man. Dit is een goedkope manier om je in te kunnen lezen in de praktische fotografie...en daarna zo snel mogelijk met je camera aan de gang gaan om te leren hoe alles met elkaar samenhangt.
                  Een fotografie cursus kan natuurlijk ook, maar is wel heel wat duurder....
                  En toch vind ik dat een complete leek er baat bij heeft om raadgever(s) om zich heen te hebben.
                  Een CAD-tekenpakket kan je bijvoorbeeld ook uit een goed boek leren, maar als je het eens "voorgetoond" wordt dan gaat het volgens mij sneller in het bolletje.

                  Comment


                  • #10
                    Re: pfff

                    Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                    En toch vind ik dat een complete leek er baat bij heeft om raadgever(s) om zich heen te hebben.
                    Een CAD-tekenpakket kan je bijvoorbeeld ook uit een goed boek leren, maar als je het eens "voorgetoond" wordt dan gaat het volgens mij sneller in het bolletje.
                    Misschien 1 keer voordoen, maar zeker met het zelf doen (al dan niet met het toeziend oog van je leermeester) leer je het meest.
                    Fotografie is leren kijken.
                    http://johanluyckx.weebly.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: pfff

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                      Misschien 1 keer voordoen, maar zeker met het zelf doen (al dan niet met het toeziend oog van je leermeester) leer je het meest.
                      zoals gezegd dus

                      Comment


                      • #12
                        Re: pfff

                        Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                        zoals gezegd dus
                        Ik bedoelde maar dat je beter leert door het zelf te doen, veel beter dan het zien doen door iemand anders.
                        Fotografie is leren kijken.
                        http://johanluyckx.weebly.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: pfff

                          Als we nu eens wisten vanwaar de TS was, kon er misschien met een ander BD-er een afspraakske worden gemaakt.
                          [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                          Comment


                          • #14
                            Re: pfff

                            Oorspronkelijk geplaatst door patrickL Bekijk bericht
                            Als we nu eens wisten vanwaar de TS was, kon er misschien met een ander BD-er een afspraakske worden gemaakt.
                            citaat uit #6 hierboven: "Kan je je profiel wat vervolledigen met je "woonplaats", misschien stelt dan een BD'er uit je buurt voor om er samen eens op uit te trekken..."

                            blijkbaar heeft TS weinig interesse in antwoorden op zijn vraag
                            zo blijkt...

                            Comment


                            • #15
                              Re: pfff

                              http://www.nikon.be/nl_BE/products/d...or/d3000.page?

                              Dit is de digitutor van de nikon D3000, daar ga je al één en ander in terugvinden en heeft dat toestel geen 'guide' functie, die zou je ook wegwijs moeten maken in de functies van het toestel.
                              En ja,.... leren fotograferen doe je niet op 1 dag. oefening baart kunst en laat je vooral niet ontmoedigen omdat de foto's niet dadelijk zijn hoe jij het wil. Na een tijdje zal je zien dat het beter gaat.


                              en (heel erg) kort over de basis:

                              Diafragma: hoe groter het getal, hoe kleiner de opening (hoe minder licht er binnen valt), hoe meer DOF (depth-of-field, scherptediepte: scherper over het hele beeld)
                              Sluitertijd: hoe kleiner je sluitertijd, hoe minder licht, hoeveel beter je uit de hand kan fotograferen ( minder onscherpte door beweging)
                              ISO: hoe hoger het getal, hoe gevoeliger (je kan bij minder licht toch nog goede foto's maken), hoe meer ruis (maakt over het algemeen je foto's minder mooi)

                              Fotograferen is een combinatie van alle 3 en door deze te combineren op een bepaalde manier steekt een fotograaf zijn eigen creativiteit in de foto. Er zijn dus ook niet echt regeltjes, wel richtlijnen die over het algemeen mooi resultaat opleveren. (zo werkt de auto-stand van je toestel, maar laat die zo snel mogelijk achterwege)
                              Last edited by jumpforjoy; 28 september 2010, 09:35.
                              Nikon D7000 en wat lenzen.
                              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                              Comment

                              Working...
                              X