Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe begin je eraan?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe begin je eraan?

    Hey, ik ben nieuw op dit forum en waarschijnlijk is deze vraag al eindeloos veel gesteld: hoe begin je met fotografie

    Ik heb altijd een opeiding fotografie willen doen, maar kreeg niet de mogelijkheid van thuis uit. Nu zijn er vele jaren gepasseerd en ondertussen ook al een paar kindjes, en nu zou ik toch graag als hobby weliswaar wat aan fotografie gaan doen. Ik heb een heel eenvoudig fototoestel van Canon, maar zou nu the real stuff eens willen uitproberen Ik heb weinig tijd en weet niet of een opleiding in avondschool binnen de mogelijkheden ligt. Is het haalbaar om alles aan te leren op je eigen via boeken? Met welk fototoestel begin je best? Heb je Photoshop nodig? Veel vragen, hopelijk komen er wat tips! Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Hoe begin je eraan?

    niet iedereen hier heeft een opleiding gevolgd. Zou er zelf ook graag een volgen, maar door gezondheidsproblemen kan ik dat niet. Maar als je het graag doet zal je door te oefenen en er over te lezen ook stapje voor stapje bijleren.

    Misschien kan je hier toch al eens wat foto's van je plaatsen en kijken hoe daar de reacties al op zijn. Er zijn hier genoeg mensen met veel meer kennis dan ik, die je dan zeker verder op weg kunnen helpen.
    Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe begin je eraan?

      Oorspronkelijk geplaatst door KatrienD Bekijk bericht
      niet iedereen hier heeft een opleiding gevolgd. Zou er zelf ook graag een volgen, maar door gezondheidsproblemen kan ik dat niet. Maar als je het graag doet zal je door te oefenen en er over te lezen ook stapje voor stapje bijleren.

      Misschien kan je hier toch al eens wat foto's van je plaatsen en kijken hoe daar de reacties al op zijn. Er zijn hier genoeg mensen met veel meer kennis dan ik, die je dan zeker verder op weg kunnen helpen.
      Same here, behalve dat het bij mij geen gezondheidsproblemen zijn maar andere zaken die me bezet houden.

      Ik raad je vooral al eens aan van hier op het forum rond te kijken, topics genoeg met links naar handige sites.
      Verder ben ik er zeker van dat de leden hier je graag met raad en daad bijstaan.
      Mijn Blog
      D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

      Comment


      • #4
        Re: Hoe begin je eraan?

        Hier geen tijd wegens werken, kindjes, verbouwingen...
        Nog een vraagje: is het 'veilig' om ergens 2dehands op het net een camera te kopen? Welk toestel is een recent model dat ideaal is voor een beginner? Ik zou inderdaad beetje bij beetje proberen wat bij te leren.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe begin je eraan?

          Welkom op het mega verslaafend forum

          Zelf ben ik een boekenwurm en heb dus al veel gelezen ivm fotografie.
          Maar niets leert zo snel dan foto's nemen en die laten beoordelen door ze bv op dit forum te plaatsen.
          Ik heb ook altijd de fotomicrobe in mij gehad en ben vorige week gestart met avondschool.
          Ook ik heb door de kinderen zo lang gewacht... misschien een flauw excuus maar drie kinderen steek je niet in je binnenzak!

          Ik raad je aan om veel, heel veel te experimenteren en foto's waar je tevreden van bent kan je hier posten en dan zijn er van die lieve fotografen die hun ervaring en kennis met je willen delen. Geweldig toch!

          In ieder geval al veel succes gewenst.

          Groetjes
          PAtsy

          Comment


          • #6
            Re: Hoe begin je eraan?

            Oorspronkelijk geplaatst door Marieke28 Bekijk bericht
            Hier geen tijd wegens werken, kindjes, verbouwingen...
            Nog een vraagje: is het 'veilig' om ergens 2dehands op het net een camera te kopen? Welk toestel is een recent model dat ideaal is voor een beginner? Ik zou inderdaad beetje bij beetje proberen wat bij te leren.
            wat betreft 2de hands... ik zou het echt niet weten... vooral omdat je nooit weet wie je tegenover je hebt natuurlijk.
            Misschien dat je hier in de rubriek "aangeboden" eens kan kijken.
            Verder kan je toch al deftige toestellen voor een niet te dure nieuwprijs vinden.
            Alsook kan je bij sommige fotografen terecht voor 2de hands materiaal....
            Mijn Blog
            D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

            Comment


            • #7
              Re: Hoe begin je eraan?

              Nee die kinderen steek je inderdaad niet in je binnezak Ik zit momenteel nog in het stadium van slapeloze nachten

              Ik ga eens kijken bij aangeboden, hopelijk word ik niet int zak gezet

              Comment


              • #8
                Re: Hoe begin je eraan?

                Cursus....kan, ligt er ook aan hoe snel je doorgaans "uit de praktijk" leert of dat echt nodig is, de beginselen van fotografie zijn zéker handig om te weten, diafragma, sluitertijd, ISO (belichting), compositie, scherptediepte, etc...

                Welk toestel is geschikt? In principe elk toestel wel (met manuele instellingen), budget is vaak de grens.

                Toestel tweedehands? Ik zelf liever niet, maar is persoonlijk...met lenzen tweedehands geen enkel probleem.
                Mijn objectieven zijn all round...

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe begin je eraan?

                  Misschien kan je zelf iets zetten op "gevraagd".
                  Ooit heb ik gelezen dat iemand een goede instapcamera zocht, maar niet te veel geld
                  had omdat ze nog studeerde. Toen heb ik haar mijn Canon 350D aangeboden, die ik
                  toch niet meer gebruikte, maar nog perfect in orde was, voor amper 125 euro. Behalve
                  die 125 euro kreeg ik nog het onbetaalbaar gevoel dat ik iemand gelukkig gemaakt had.
                  Zo zijn misschien nog wel meer mensen.

                  School volgen is heel leuk, indien je de gelegenheid en tijd ervoor hebt. Anders kan je
                  hier wat rondneuzen of op de vele sites waar fototips voor beginners worden gegeven.
                  En anders is er nog altijd de bibliotheek. Al lees ik graag, boeken over fotografie vind
                  ik meestal maar saai. Vandaar dat ik die nooit koop.

                  En dan is er nog het aloude: al doende leert men. Veel meer als wat nieuwsgierigheid
                  heb je daar niet echt bij nodig. Succes.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe begin je eraan?

                    zelf leren is best haalbaar hoor, gewoon den tijd nemen/vinden om te oefenen.
                    hier en daar wa lezen en zelf willen opzoeken en je komt al een eind.

                    bij mij gaat het ook zo.
                    alleen nu effe enkele ws volgen om wa meer inzicht te krijgen in bepaalde zaken.
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe begin je eraan?

                      Bepaal misschien eerst het budget dat je aan je camera wil besteden en bekijk wat je daarvoor kan vinden. Als je voor nieuw gaat goed prijzen vergelijken, want er kan heel wat verschil opzitten op hetzelfde product.

                      Kijk eens onder de rubriek camera's en accesoires hier op het forum daar vind je veel uitleg en kan je de nodige vragen stellen.
                      Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe begin je eraan?

                        Oorspronkelijk geplaatst door KatrienD Bekijk bericht
                        niet iedereen hier heeft een opleiding gevolgd. Zou er zelf ook graag een volgen, maar door gezondheidsproblemen kan ik dat niet. Maar als je het graag doet zal je door te oefenen en er over te lezen ook stapje voor stapje bijleren.

                        Misschien kan je hier toch al eens wat foto's van je plaatsen en kijken hoe daar de reacties al op zijn. Er zijn hier genoeg mensen met veel meer kennis dan ik, die je dan zeker verder op weg kunnen helpen.
                        Heb ook nooit een opleiding gevolgd maar na 5jaar ben ik best tevreden met het niveau waar ik nu zit.
                        Hier op het forum kan je idd véééééééél leren.
                        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe begin je eraan?

                          Veel lezen, héééél veel fotograferen, je foto's aan anderen laten zien (hier bijvoorbeeld) en erover praten. Alleen foto's waar je zelf tevreden over bent laten zien helpt niet echt. Je krijgt dan of "wow" reacties waar je niks aan hebt of je wordt totaal gedemotiveerd. Beter is die twijfel gevalletjes laten zien en vragen hoe het beter kan.
                          Wat voor iedereen heel goed werkt is samen met anderen fotograferen, ideeën uitwisselen en vragen stellen "op locatie" (een fotoclub bijvoorbeeld)
                          Er zullen beste foto-vrienden in je omgeving zijn die je af en toe eens mee op sleeptouw willen nemen.

                          Succes en groeten, Bert
                          Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                          www.bertofotografie.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe begin je eraan?

                            Misschien eens laten weten waar je woont (natuurlijk niet 't adres, de gemeente is meer dan goed genoeg ). Er zijn vast wel enkele fotografen uit jouw buurt die je de technische basis willen uitleggen.
                            www.elwee.net

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe begin je eraan?

                              Heeft hier ook iemand een foto om te beoordelen? We zitten tenslotte infotohoek..

                              Comment

                              Working...
                              X