Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iso waarde conroleren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • iso waarde conroleren

    Hoe kan ik testfoto's maken om te weten tot welke iso waarde ik kan gaan en hoe zie je of de iso goed of slecht is(ruis)

    Alle info is welkom.
    Sony A550 18-55 en 55-200

  • #2
    Re: iso waarde conroleren

    Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
    Hoe kan ik testfoto's maken om te weten tot welke iso waarde ik kan gaan en hoe zie je of de iso goed of slecht is(ruis)

    Alle info is welkom.
    Nachtopnames van 5 seconden maken.
    Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: iso waarde conroleren

      ik heb horen zeggen een lamp op een witte achtergrond laten schijnen zodat je schaduw krijgt en dan de lamp en de schaduw trekken. maar ja moet dat dan op 5 seconden sluiter? of hoe doe je dat het best en hoe zie je dan of de foto ruis begint te vertonen of niet?
      Sony A550 18-55 en 55-200

      Comment


      • #4
        Re: iso waarde conroleren

        In de huiskamer beginnen op het moment dat je nog met de laagste iso kunt werken, met de juiste sluitertijd en diafragma en dan maar doorgaan tot dat je, een paar uur later met lichten aan, op de max iso zit met de zelfde sluitertijd en diafragma. Dan alles op het gemak bekijken en je conclusies trekken. Gebruik raw en gebruik een raw-converter met een goede ruisonderdrukker. Download desnoods wat trials: DxO stelt automatisch vaak een heel ruisonderdrukking in.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: iso waarde conroleren

          Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
          Nachtopnames van 5 seconden maken.
          Dpaul
          Dat lijkt me vrij zinloos. Bij zulke lange sluitertijden zie je zelfs op 200 of 400 ISO nog ruis opkomen, terwijl dat bij 'normale' sluitertijden niet het geval hoeft te zijn. Ruis hangt niet alleen af van de ISO waarde, maar ook van de sluitertijd en de belichting van het onderwerp. Als je dus wilt testen bij welke ISO waarde de ruis op foto's voor jou nog aanvaardbaar is, zul je dus een opstelling moeten maken die redelijk overeen komt met de sitautie waarin je normaal foto's neemt.
          http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

          http://rouwkema.smugmug.com/

          Comment


          • #6
            Re: iso waarde conroleren

            gewoon je camera gebruiken waar hij voor dient. en je ISO altijd zo laag mogelijk instellen. Je kan toch alles kapottesten, je kan voor elke camera een situatie bedenken waarin hij ruis vertoont.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: iso waarde conroleren

              Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
              Dat lijkt me vrij zinloos. Bij zulke lange sluitertijden zie je zelfs op 200 of 400 ISO nog ruis opkomen,
              O ja ?

              Dpaul
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: iso waarde conroleren

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                gewoon je camera gebruiken waar hij voor dient. en je ISO altijd zo laag mogelijk instellen.
                En dat kan toch best weleens heel hoog zijn
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: iso waarde conroleren

                  Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
                  Hoe kan ik testfoto's maken om te weten tot welke iso waarde ik kan gaan en hoe zie je of de iso goed of slecht is(ruis)

                  Alle info is welkom.
                  De ruis is heel sterk afhankelijk van de hardware van de camera. Hij is ook afhankelijk van de kleur en van de verzadiging en bij iedere camera verschillend. je moet gewoon een hoop test foto's nemen.

                  bij de D90 ((nikon) is het vooral in het rood dat er ruis optreed.echter bij weinig verzadiging is dit niet zichtbaar. een tikkeltje onderbelicht geeft dan wee wat meer ruis. maar alles is afhankelijk van wat je wilt toelaten...
                  mvg, Wilfried
                  http://www.familialebemiddeling.net
                  http://www.mestdagh.biz

                  Comment

                  Working...
                  X