Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR camera voor terrestrische fotogrammetrie, hulp gevraagd.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR camera voor terrestrische fotogrammetrie, hulp gevraagd.

    Hallo digital belgium,

    ik heb volgende vraag mbt het aanschaffen van een camera voor meetprojecten. Nu heb ik eigenlijk zeer weinig kennis van camera's, lenzen etc. Vandaar dat ik jullie advies zou willen vragen.

    De software leverancier beveelt niet echt specifieke merken of modellen aan maar geeft wel volgende specificaties:

    1. een DSLR

    2. hoe hogere res hoe beter

    3. lens non-zoom (zoom is blijkbaar bijna onvermijdelijk ?), wide angle
    Doch bij een zoom lens zegt men geen digitale zoom settings te gebruiken.
    Belangrijk is dat "focal length" voor elke foto binnen een project gelijk moet zijn.

    4. Mogelijkheid om beeld stabilizatie en orientatie detectie UIT te schakelen.

    5. positief zijn mogelijkheid tot manuele focus en scherpte regeling (in sommige gevallen aperture en sluitertijd).

    Dit laatste is minder van belang want hierop ga ik in bepaalde gevallen sowieso geen gebruik van kunnen maken (zie verder).

    Het is voor professioneel gebruik dus ik heb budget MAAR wat voor mij ook belangrijk is dat het geheel (cam + lens) niet te zwaar is. Deze camera moet uiteindelijk ook beelden vanuit een UAV (Unmanned Aerial Vehicle, in dit geval een quadcopter) kunnen gaan maken. Die kan een payload aan van 1.250 tot 1.500 gram. Maar hoe lichter hoe beter natuurlijk want dit komt de vliegtijd weer ten goede.

    Dat is het zo een beetje, hopelijk kunnen jullie mijn selectie eenvoudiger maken.

    vast bedankt !
    The older i get, the better i was.

  • #2
    Re: DSLR camera voor terrestrische/lucht fotogrammetrie, hulp gevraagd.

    Oorspronkelijk geplaatst door XXL66 Bekijk bericht
    Hallo digital belgium,

    ik heb volgende vraag mbt het aanschaffen van een camera voor meetprojecten. Nu heb ik eigenlijk zeer weinig kennis van camera's, lenzen etc. Vandaar dat ik jullie advies zou willen vragen.

    De software leverancier beveelt niet echt specifieke merken of modellen aan maar geeft wel volgende specificaties:
    Oorspronkelijk geplaatst door XXL66 Bekijk bericht
    1. een DSLR
    Pick one Ik zou een niet te dure nemen, gezien resolutie de enige echte eis is die ik lees. Resolutie vind je ook al bij instappers.

    Oorspronkelijk geplaatst door XXL66 Bekijk bericht
    2. hoe hogere res hoe beter
    Wat is hoog? Voor echt hoge resolutie zit je aan dure toptoestellen.

    Oorspronkelijk geplaatst door XXL66 Bekijk bericht
    3. lens non-zoom (zoom is blijkbaar bijna onvermijdelijk ?), wide angle
    Doch bij een zoom lens zegt men geen digitale zoom settings te gebruiken.
    Belangrijk is dat "focal length" voor elke foto binnen een project gelijk moet zijn.
    Digitale zoom kent men niet op een DSLR...een non-zoom, dus prime lens is geen probleem...zijn wel wat wide angle exemplaren te vinden, wel body zonder lens kopen dan.

    Oorspronkelijk geplaatst door XXL66 Bekijk bericht
    4. Mogelijkheid om beeld stabilizatie en orientatie detectie UIT te schakelen.
    Dit kan in elke camera die stabilisatie heeft zover ik weet, Canon en Nikon hebben sowieso geen stabilisatie in de body.

    Oorspronkelijk geplaatst door XXL66 Bekijk bericht
    5. positief zijn mogelijkheid tot manuele focus en scherpte regeling (in sommige gevallen aperture en sluitertijd).
    Aanwezig op zo ongeveer elke DSLR-lens combinatie.

    Oorspronkelijk geplaatst door XXL66 Bekijk bericht
    Dit laatste is minder van belang want hierop ga ik in bepaalde gevallen sowieso geen gebruik van kunnen maken (zie verder).

    Het is voor professioneel gebruik dus ik heb budget MAAR wat voor mij ook belangrijk is dat het geheel (cam + lens) niet te zwaar is. Deze camera moet uiteindelijk ook beelden vanuit een UAV (Unmanned Aerial Vehicle, in dit geval een quadcopter) kunnen gaan maken. Die kan een payload aan van 1.250 tot 1.500 gram. Maar hoe lichter hoe beter natuurlijk want dit komt de vliegtijd weer ten goede.

    Dat is het zo een beetje, hopelijk kunnen jullie mijn selectie eenvoudiger maken.

    vast bedankt !
    Niet te zwaar brengt je terug bij instap DSLR's...ik zou ook eens kijken naar de spiegelloze Sony's (A33 en A55), kleiner en lichter doordat ze geen spiegel hebben.
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: DSLR camera voor terrestrische fotogrammetrie, hulp gevraagd.

      Stevig en goedkoop toestel nemen en eventueel isolatie rond doen tegen een eventuele crasch.

      Comment


      • #4
        Re: DSLR camera voor terrestrische fotogrammetrie, hulp gevraagd.

        t'is toch een 5D MKII geworden
        The older i get, the better i was.

        Comment


        • #5
          Re: DSLR camera voor terrestrische fotogrammetrie, hulp gevraagd.

          Oorspronkelijk geplaatst door XXL66 Bekijk bericht
          t'is toch een 5D MKII geworden
          goede keuze
          grts Peter
          BD1754BE / Body & glass

          Comment


          • #6
            Re: DSLR camera voor terrestrische fotogrammetrie, hulp gevraagd.

            te laat gezien
            denk dat binnen het gewicht en de eisen die gesteld zijn dit je ideale toestel was

            When Panasonic showed us the first Micro Four Thirds camera, the DMC-G1, our first question was 'why does it look like an SLR?'. We'd been hoping for a much more compact body, something that more effectively straddled the line between the convenience of a compact and the quality and versatility of a digital SLR. Well, a couple of months ago we were ushered into a private meeting with Panasonic to see the GF1, Panasonic's answer to all those critics who failed to see the point of Micro Four Thirds if it was simply going to ape conventional SLR styling.
            www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

            Comment


            • #7
              Re: DSLR camera voor terrestrische fotogrammetrie, hulp gevraagd.

              De UAV is standaard uitgerust met een Panasonic LX3. Die GF1 is indd ook interessant. Begin 2011 komt een nieuwe grotere UAV uit die de 5D kan dragen. Die 21Mpx zullen goed van pas komen.
              Ik heb nu een eenvoudige 28mm f/2.8 lens erop, is redelijk licht, heeft ook weinig vervorming.
              Allen bedankt overigens voor de reacties.
              The older i get, the better i was.

              Comment


              • #8
                Re: DSLR camera voor terrestrische fotogrammetrie, hulp gevraagd.

                goed budget had je dan
                WillemClassensDesign: Mijn website
                Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                Flitsers:HVL-F42AM;

                Comment


                • #9
                  Re: DSLR camera voor terrestrische fotogrammetrie, hulp gevraagd.

                  Oorspronkelijk geplaatst door XXL66 Bekijk bericht
                  De UAV is standaard uitgerust met een Panasonic LX3. Die GF1 is indd ook interessant. Begin 2011 komt een nieuwe grotere UAV uit die de 5D kan dragen.
                  Mogen we even weten over welk toestel je het hebt ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: DSLR camera voor terrestrische fotogrammetrie, hulp gevraagd.

                    Asctec Falcon 12
                    De Falcon 8 heeft een Panasonic LX3 of Ricoh GX200.
                    8 en 12 staan voor respectievelijk propellors van 8 of 12 inch.

                    The older i get, the better i was.

                    Comment


                    • #11
                      Re: DSLR camera voor terrestrische fotogrammetrie, hulp gevraagd.

                      Oorspronkelijk geplaatst door XXL66 Bekijk bericht
                      Asctec Falcon 12
                      De Falcon 8 heeft een Panasonic LX3 of Ricoh GX200.
                      8 en 12 staan voor respectievelijk propellors van 8 of 12 inch.

                      www.asctec.de
                      Thx

                      Comment

                      Working...
                      X