Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe Pentax K-5

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De nieuwe Pentax K-5

    Zal het nieuwe vlaggenschip van Pentax, de K5, de concurrentie aankunnen met de beste cropframe DSLR's van de andere fabrikanten?
    Commerciëel allicht niet - omdat het reclamebudget van Pentax veel te klein is - maar op technisch vlak wellicht wel.



    De specificaties (klik op "ShowPressRelease") zien er zeer goed uit.
    We wachten dus alleen nog op degelijke testverslagen.

    Voor wie een mondje Italiaans verstaat is er al een videootje.

    Verder vond ik deze verkleinde brochure (1) (2) in het Duits en een reuzenfoto.

    Update : officiële aankondiging
    Last edited by Jazzer; 20 september 2010, 15:12.
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

  • #2
    Re: De nieuwe Pentax K-5

    LOL... 't Ziet ernaar uit dat we allebei op het moment van de officiële aankondiging zaten te wachten...


    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: De nieuwe Pentax K-5

      ziet er goed uit hoor.
      met welke camera genomen.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: De nieuwe Pentax K-5

        Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
        LOL... 't Ziet ernaar uit dat we allebei op het moment van de officiële aankondiging zaten te wachten...

        Wim
        En waar gaan we nu verder staartjes zoals deze aanbreien?
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment


        • #5
          Re: De nieuwe Pentax K-5

          Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
          En waar gaan we nu verder staartjes zoals deze aanbreien?
          Interessant filmpje inderdaad.

          Waar het staartje komt maakt mij niet uit hoor... Geen (thread) ownership issues hier! ;-)

          Hier is m'n eerste indruk herhaald: Op 't eerste zicht is deze K-5 identiek aan de K-7, maar toch zijn er behoorlijk wat verschillen. Of het verschil groter of kleiner zal zijn dan indertijd tussen de K10D en de K20D is zeer de vraag.

          Verschillen tov de K-7:
          - Sensor: 16MP tov 14MP, ISO 100-12800 native, ISO 80-51200 extended, A/D converter op de sensor (niet langer apart). Performantie gelijk aan sensor in 645D?
          - RAW: 14bits ipv 12bits
          - AF: nieuwe versie van SAFOX (eindelijk). Alle DSLRs van Pentax waren tot nu versies van SAFOX VIII, maar de K-7 heeft SAFOX IX+. Nieuwe optica, sensor en algoritmes in de AF module.
          - verbeterde live view
          - Full HD movie mode
          - 7 bps: snelste Pentax DSLR tot nu.
          - HDR met automatische uitlijning van de beelden (JPG).
          - RAW knop krijgt extra functie genaamd Fx: one push RAW+, Exposure bracketing, Digital preview, Composition adjustment, Electronic level display
          - USER: 5 verschillende USER settings ipv 1.

          Afwachten wat dit alles in praktijk gaat geven, maar 't klinkt voor mij toch veelbelovend. Ik hoop 'm volgende zondag uitgebreid te kunnen bepotelen op Photokina...

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: De nieuwe Pentax K-5

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            ziet er goed uit hoor.
            met welke camera genomen.
            grt,bouk.
            No exif-data . Misschien met een Eos 30D?

            En nog wat actuele info :
            Preview van dpreview
            en wat uitgebreider op ImageResource.
            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

            Comment


            • #7
              Re: De nieuwe Pentax K-5

              en voor wie zijn tranen moeilijk kan bedwingen :

              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

              Comment


              • #8
                Re: De nieuwe Pentax K-5

                Daarvan ben ik nu jaloers zie, als Sonygebruiker. Weathersealing à la Pentax, met degelijk gedichte bodies en dito lenzen...

                Ziet er mij een prima camera uit, eerlijk gezegd.

                Aan die 7 fps, zijn daar beperkingen zoals bij de speed priority/continuous advance mode van bepaalde Sony's (AF/AE locked of instellingen niet wijzigbaar ofzo) ?
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                Comment


                • #9
                  Re: De nieuwe Pentax K-5

                  Na 4 jaar intensief gebruik van de K10D ben ik al een tijdje aan het uitkijken om deze op pensioen te sturen en mij een nieuwe camera aan te schaffen. Toen de K-7 uitkwam was ik niet helemaal overtuigd en besloot ik nog een tijdje verder te gaan met de K10D. En ik moet toegeven dat de specificaties van de K-5 mij wel degelijk aanspreken.

                  Maar toch heb ik zo nog m'n twijfels. Van tijd tot tijd laat ik wel eens iets printen op groot formaat (vanaf 0,5 meter langszijde), dus die extra 6 megapixels kan ik wel gebruiken. Ik heb nog nooit last gehad van de zogenaamd trage AF. Met MF en een goed inschattingsvermogen gaat het altijd sneller . En waarom blijven ze bij maar 11 AF-punten?

                  Ik kan ook leven met de ruis die mijn huidige K10D genereert, maar minder ruis is natuurlijk mooi meegenomen. En misschien ga ik onbewust de lage licht situaties uit de weg omdat ik weet dat mijn camera het er moeilijk mee heeft. Wie weet gaat er een nieuwe wereld voor mij open. Het extra dynamisch bereik vind ik dan wel weer een goede reden om over te stappen. Alsook de 100% viewfinder. Dat vind ik eigenlijk het grootste minpunt van de K10D.

                  Nu weet ik dat sommige mij de K-r gaan willen aanbevelen, maar daar ga ik zelfs nog niet over nadenken. Geen top display, geen e-dial vooraan,... En laat nu net dat gebruiksgemak en de ergenomie één van de voornaamste reden zijn waarvoor ik destijds voor de PENTAX K10D koos. Alsook de weather sealing en koude werktemperaturen vind ik belangrijk. De K10D heeft meerdere malen een golf zout water en temperaturen tot -30°C getrotseerd en bleef rustig zijn ding doen.

                  Een ander ding dat ik niet snap is de flits-synchronisatietijd. Nog steeds 1/180 sec. Komaan, dat moet beter...

                  En dan nog een laatste puntje. Ik weet niet of dit zo is, maar ik heb het gevoel dat Pentax steeds duurder aan het worden is. Zo heb ik de FA 50mm 1.4 destijds (eind 2007) aangekocht voor €225. Tegenwoordig kost deze bijna het dubbele. Hetzelfde verhaal voor de DA 16-50mm 2.8. Iets meer dan een jaar geleden aangekocht voor €710. Nu ligt deze zo'n €150 duurder in de winkel. Nu kan ik niet vergelijken met andere merken, maar is dit een algemene tendens of enkel een Pentax ziekte?

                  Als ik alles objectief bekijk ben ik misschien toch beter af met de K-7. Wat denken jullie? ik ga in elk geval nog een paar maandjes afwachten tot er echte gebruikerservaring verschijnen (ishpuini, ik reken op jou ), de prijs wat gezakt is en het spaarvarken wat vetter staat.

                  Bob

                  Comment


                  • #10
                    Re: De nieuwe Pentax K-5

                    Oorspronkelijk geplaatst door Bobke_79 Bekijk bericht
                    Maar toch heb ik zo nog m'n twijfels. Van tijd tot tijd laat ik wel eens iets printen op groot formaat (vanaf 0,5 meter langszijde), dus die extra 6 megapixels kan ik wel gebruiken. Ik heb nog nooit last gehad van de zogenaamd trage AF. Met MF en een goed inschattingsvermogen gaat het altijd sneller . En waarom blijven ze bij maar 11 AF-punten?
                    De AF-punten zijn weldegelijk veranderd. Ze dekken nu een stuk meer van de zoeker af. Zo'n AF punt is immers een stuk groter dan het puntje dat oplicht, dat puntje duidt enkel het midden aan. Met AF punten die meer afdekken, en mogelijks ook beter aan elkaar sluiten zou AF-C ook beter moeten kunnen werken? Allez, da's de theorie, nu nog de praktijk afwachten hé...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Bobke_79 Bekijk bericht
                    Nu weet ik dat sommige mij de K-r gaan willen aanbevelen, maar daar ga ik zelfs nog niet over nadenken. Geen top display, geen e-dial vooraan,... En laat nu net dat gebruiksgemak en de ergenomie één van de voornaamste reden zijn waarvoor ik destijds voor de PENTAX K10D koos. Alsook de weather sealing en koude werktemperaturen vind ik belangrijk. De K10D heeft meerdere malen een golf zout water en temperaturen tot -30°C getrotseerd en bleef rustig zijn ding doen.
                    Nee hoor, eens je een camera als de K10D gewoon bent gaat de K-r, hoe goed hij technisch ook is, een fameuze beperking zijn. Tenzij je de K10D te ingewikkeld vond, maar dat lijkt me duidelijk niet van toepassing in jouw geval.

                    Let wel dat de ergonomie van de K-7/5 toch ietsje aanpassen is als de K10D/K20D in je vingers zitten. Er zijn verbeteringen aangebracht, maar ze hebben ook enkele zaken laten vallen. Op 't eerste gezicht heeft de K-5 voor die laatste wel min of meer een compensatie, zo is er o.a. de RAW/Fx knop die bijkomende functie heeft.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Bobke_79 Bekijk bericht
                    Een ander ding dat ik niet snap is de flits-synchronisatietijd. Nog steeds 1/180 sec. Komaan, dat moet beter...
                    Och ja... Ikzelf ga redelijk ver in m'n fotografie en ik heb die snellere synchronisatie nog nooit nodig gehad... Jij wel veronderstel ik dan?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Bobke_79 Bekijk bericht
                    En dan nog een laatste puntje. Ik weet niet of dit zo is, maar ik heb het gevoel dat Pentax steeds duurder aan het worden is. Zo heb ik de FA 50mm 1.4 destijds (eind 2007) aangekocht voor €225. Tegenwoordig kost deze bijna het dubbele. Hetzelfde verhaal voor de DA 16-50mm 2.8. Iets meer dan een jaar geleden aangekocht voor €710. Nu ligt deze zo'n €150 duurder in de winkel. Nu kan ik niet vergelijken met andere merken, maar is dit een algemene tendens of enkel een Pentax ziekte?
                    Prijzen zijn inderdaad fameus de hoogte in gegaan. Is dat gewoon inflatie, en zijn alle prijzen op de markt in die mate gestegen? Of de invloed van Hoya die vond dat Pentax z'n spul te goedkoop op de markt gooide? Ik houdt de andere merken prijsgewijs eerlijk gezegd niet in de gaten...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Bobke_79 Bekijk bericht
                    Als ik alles objectief bekijk ben ik misschien toch beter af met de K-7. Wat denken jullie? ik ga in elk geval nog een paar maandjes afwachten tot er echte gebruikerservaring verschijnen (ishpuini, ik reken op jou ), de prijs wat gezakt is en het spaarvarken wat vetter staat.
                    De K-7 is in elk geval ook al een hele verbetering tov de K10D. Ik vond de K20D al een heel stuk beter en de K-7 dan nog eens tov de K20D, dus... Mijn K-5 zal niet lang op zich laten wachten als ik 'm vóór m'n reis kan bemachtigen tenminste. In geval van levering in october, zal m'n K-7 dan te koop gaan en krijgen jullie half december een uitgebreid verslag na de K-5 drie weken in India aan allerlei beproevingen te hebben onderworpen...

                    Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: De nieuwe Pentax K-5

                      Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                      Aan die 7 fps, zijn daar beperkingen zoals bij de speed priority/continuous advance mode van bepaalde Sony's (AF/AE locked of instellingen niet wijzigbaar ofzo) ?
                      Je kan de K-5 instellen opdat hij geen AF confirmatie nodig heeft ("frame rate priority") of juist wel ("focus priority"). De keuze is dus aan de fotograaf. In geval je "frame rate priority" instelt in combinatie met Drive mode "Continuous Hi" ga je zolang de buffer niet vol zit aan 7fps kunnen fotograferen (22 in JPG, 8 in RAW). AF-C zal dan wel actief blijven scherpstellen, maar de camera gaat geen AF lock afwachten en gewoon doorklikken.

                      Wim
                      Last edited by ishpuini; 21 september 2010, 09:26.
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • #12
                        Re: De nieuwe Pentax K-5

                        Over de 5 USER modes las ik intss dit (automatisch vertaald uit het Spaans naar 't Engels):
                        User ways: The camera allows to create 5 configurations of User, to even give a name them. This function is very useful, since it allows you to have different levels and customized configurations from work for a fast access
                        Je kan de 5 USER modes een naam geven. Ik had al even m'n twijfels of ik na het instellen van de USER modes wel zou onthouden dewelke wat doet, maar dat zal dus geen probleem zijn...

                        Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #13
                          Re: De nieuwe Pentax K-5

                          Oorspronkelijk geplaatst door Bobke_79 Bekijk bericht
                          En dan nog een laatste puntje. Ik weet niet of dit zo is, maar ik heb het gevoel dat Pentax steeds duurder aan het worden is. Zo heb ik de FA 50mm 1.4 destijds (eind 2007) aangekocht voor €225. Tegenwoordig kost deze bijna het dubbele. Hetzelfde verhaal voor de DA 16-50mm 2.8. Iets meer dan een jaar geleden aangekocht voor €710. Nu ligt deze zo'n €150 duurder in de winkel. Nu kan ik niet vergelijken met andere merken, maar is dit een algemene tendens of enkel een Pentax ziekte?
                          Bekijk volgend grafiekje eens. Dan zie je dat de waarde van de Yen t.o.v. de € blijft stijgen.
                          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                          Comment


                          • #14
                            Re: De nieuwe Pentax K-5

                            Hummmm.......zeer interesant,ben benieuwd naar de ruis.
                            Meer pxels meer ruis?
                            Met vriendelijke groeten.

                            Comment


                            • #15
                              Re: De nieuwe Pentax K-5

                              Oorspronkelijk geplaatst door VanMar Bekijk bericht
                              Hummmm.......zeer interesant,ben benieuwd naar de ruis.
                              Meer pxels meer ruis?
                              Ja en neen. Deze sensor heeft geen aparte A/D converter meer, maar doet de A/D converter in de sensor zelf waarbij ruis onmiddellijk kan worden aangepakt ipv achteraf door ruisdetectiealgoritmes. Normaal moet dit een veel betere SNR (signal/noise ratio) opleveren. Allez, laat ons duidelijk zijn, de maximale ISO 52100 zal zeker niet beter zijn dan de maximale ISO 6400 in de oudere K-7, maar de ISO 6400 in de nieuwe K-5 zal wel een stuk beter zijn dan de ISO 6400 in de K-7.

                              Ben zelf benieuwd naar het verschil tussen de native ISO 100 en de extended ISO 80...

                              Plus goede ruisonderdrukking in software kom je dan een heel eind.

                              Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment

                              Working...
                              X